Re: Kenapa Lelaki Mudah Bosan.

This is from my personal blog. If you do have any question related about this entry, just post your comment on this entry. I will reply back as soon as possible ok? - BukanPakarCinta , amoi

Sebenarnya ini entri reply untuk blog The Other Khairul : Kenapa Lelaki Mudah Bosan/Chipsmore/Hilang-Hilang. Oh entri ni bukan against dia. Aku setuju sebenarnya lelaki dengan perempuan mudah bosan bila dah tahap comfort zone. Setiap hubungan percintaan ada peringkat dia seperti yang pernah aku post kat Terfaktab : Setiap Hubungan Ada Peringkatnya. Comfort zone salah satu peringkatnya.

Ada caranya untuk elak kan dari si dia bosan dengan kita. Ini mengikut pengalaman aku lah. Bukan semua orang sesuai pakai cara aku weh. Ikut tahap kebosanan lelaki tu. Kalau dah tahap maksimum, hati hati. Tak lama lagi dia minta putus lah tu. Atau kau sendiri yang minta putus nanti. Kau akan tahu bila masanya dia dah mula bosan dengan kau. Kan kau dengan dia ada chemistry bound. So u can feel it when the boredom is arrives between both of you.


Kalau salah seorang tak usahakan untuk hilangkan kebosanan tu, maka hubungan kau dengan dia lama lama akan terputus macam tu sahaja. Dah tahu the boredom have arrived, why not kau mengambil langkah pertama untuk semarakkan semula hubungan kau dengan dia tu. Nak ke tak nak si dia berkekalan dengan kau? Tu je persoalaan dia.

First thing first. Identify bila mulanya rasa sikap bosan tu dari si dia. Cuba ingat balik what's your last conversation with him/her. Aku ni jenis macam ni lah. Kalau tiba tiba dia tak layan aku, aku akan cari balik dan ingat semula apa perbulaan terakhir aku dengan dia. Mana lah tahu aku ada terlepas cakap atau buat dia sakit hati tanpa sedar. Tak kira lah salah siapa at the first place, is better salah seorang make a move and say sorry. Fikir demi masa depan hubungan korang. Jangan ego sangat eh.


Buat homework tentang si dia.
Pentingnya masa mula mula berkenalan ialah mengetahui tentang si dia. Perkara yang dia tak suka dan perkara yang dia minat. Tak kan awal awal berkenalan tanya nama sahaja? Tanya nombor telefon sahaja? Cuba ingat balik apa yang si dia minat. Kalau contohnya si dia minat music jenis Copeland, pergi buat homework pasal band tu. Dengar lagu dorang. Nanti ada lah tu topic yang kau dengan dia boleh sembangkan. Mesti si dia kagum dengan kau yang boleh bagi fakta fakta pasal Copeland dengan tepat.


Panjangkan perbualan dengan berkongsi tentang diri sendiri pula. Tak ada lah mati ayat terus. Cuba tanya lagi dia pasal diri dia ke. Buat sampai dia bercerita panjang dengan kau. Kalau si dia dah mula bercerita, kau kena tunjuk yang kau minat nak dengar cerita dia. Cuba tanya kenapa? Apa jadi? Lepas tu what happen? Bla bla bla.

Tunjuk yang kau memang minat nak dengar cerita dia. Baru dia semangat nak panjangkan perbualan tu. Selalu dia je dengar cerita kau kan. Giliran kau jadi pendengar pula. Kalau kau buat endah tak endah sahaja dengan cerita dia, mana tak nya si dia tak ada cerita nak share dengan kau. Asyik kau je yang bercakap.

Masa bercinta masa untuk berkenalan lebih rapat tahu. Kau bukan setakat bercinta dengan dia. Kau berkawan dengan dia sekali. Tapi ingat be yourself. Jangan semua benda yang si dia minat, kau angguk dan kau iyekan sahaja. Contohnya:

Lelaki : Saya suka Manchester United.
Perempuan : Eh saya pun minat jugak ni. Kita memang ada chemistry bound. bla bla bla (padahal penyokong kuat Liverpool) - HAHAHA.

No No No. Jangan buat begitu ya.

Beri kejutan.
This is a very fun part to do. Cuba belajar masak lauk kegemaraan si dia. Kalau si dia suka ayam goreng, cepat cepat tanya mak kau tu resipi ayam goreng yang mampu buat ayah kau terliur dengan resipi mak kau sendiri - haha. Lagi lagi kalau si dia tahu kau jenis tak masuk dapur. Tiba tiba masak untuk dia. Wah wah wah. Tak ke berbunga hati si dia. Secara tidak langsung perasaan masa mula mula kapel tu dulu wujud balik tahu?


Aku prefer hantar gift yang tak boleh dimakan. Sebab sampai bila bila pun kalau dia terpandang kat gift aku tu, mesti dia teringat kat aku terus. Auuwww so sweet. Lagi satu sebab dah makan last last jadi tahi - HAHA.

Jadi aku akan bagi hadiah kecik kecik macam jam tangan ke. Hey jam tangan pasar malam pun kalau dari kekasih sendiri mesti rasa dia lain woi. Lagi satu sila hantar secara mengejut. Kata surprises kan? Jadi kena hantar secara diam diam. Lepas si dia dapat gift kau tu, konfem dia call kau. Ini taktik untuk si dia call kau dan have a long conversation with him :)

Jangan merajuk lama sangat.
Perempuan kalau merajuk lama sangat memang cepatlah lelaki bosan. Pujuk 5 6 7 8 kali pun masih nak merajuk bagai aku pun sakit hati. Lempang baru tahu. Jangan expect lelaki ni boleh tahan dengan perangai perempuan macam ni. Kalau sekali sekala merajuk lepas pujuk sekali dah ok tak apa lah. Jangan sampai selalu sangat. Lama lama boleh buat gaduh. End up arguing. Masa tu dah tak boleh tolong dah relationship korang tu. Bila bila masa si dia akan cakap "I am done with you! We are over now". Masa tu jangan menangis. Sebab sikap merajuk kamu yang melampau itu.

Don't try to control too much.
Macam ayat di atas. Lelaki ni bosan kalau kau dah cuba nak control dia too much. Kau terlalu mencuba serapkan dia dalam kehidupan kau yang dia memang tak boleh nak lalui. Let him be with his own life. Kau dengan dia pun belum kahwin. Jangan nak tukar dia kepada MR.PERFECT kau yang kau impikan dalam kepala otak kau ok?

And kau terlalu cemburu pun boleh menyebabkan pasangan kau bosan dengan sikap kau tu. Why love if you can't trust kan?

Seimbang.
Sebuah hubungan is based on two peoples. Kalau kau dah buat semua perkara untuk elakkan dari dia bosan dengan kau tapi tak berjaya. I think you better back off lah kan. Sebuah hubungan cinta kena seimbang. Kau dah cuba make him keeps interested with you, but if he doesn't shows any positive feedback. Kena lah terima yang probably he's not for you. Harap boleh break up cara aman. Jangan break up end up with stupid arguing.

Ok I think that's all for now. Harap boleh mambantu lah eh. I believes most of you have your own ways to charm your guy :D. Good luck babes :)

In a world full of wrong choices,
someday someone will come into your life
who will make you say “This time, I got it right” :’)

Ulasan

Haikal Blank berkata…
ucapan 'maaf' dan kejutan. Itu yang terbaik.

ingat, terbaik.

buang2la ego tuh wahai semua jejaka dan gadis yang ada. :P

*semua pakat layan nora elena, tapi ngan kekasih sendiri ego nak mampus. gaduh taknak mengalah.
layannn....~
Headmaster berkata…
gua try buat kejutan.akibat kejutan gua yang amat sangat,dia pergi selamanya.gua tak tau dia ada heart attack.
Tanpa Nama berkata…
In a world full of wrong choices,
someday someone will come into your life
who will make you say “This time, I got it right” :’)

i likee this!:)
namasayatihah berkata…
kenapa lelaki bosan??

I do think it is a problem if he is actually not the one for u..

if a guy meant for u...he wont get bored..u buat la ape saje..he will always b there n support u no matter what..he won't b bored..because he loves you..;)

it is a matter of having the right one for us women.

bila bosan means he/she is not the one..

my opinion laa...;)
cikpia berkata…
@Headmaster

nie betoi ka main2...??? bley tak aku nak gelak guling2......??? he he.... kalau betoi, sowieeeeeee....
cikpia berkata…
aku kebetulan bercinta ngan opismet. so banyak kejutan yang aku bley buat. so far he seems to love all the kejutanz.....

kadang2 a simple note of I LOVE U ditampal kat laptop dia time dia pi toilet pun aku rasa dah cukup. dia akan hantar SMS yang sangat sweet lepas tu.....
sRie aRTy ! berkata…
suka entry ni :) HEHE. as perempuan, memang betul apa yang awak cakap. :)
Faris Hadi berkata…
gua setuju bab cakap sorry tu.. dulu masa kapel sorry tu ayat first skali keluar.. salah ke tak salah ke.. lantak lah.. asal tak gaduh.. habis merajuk dah reda balik baru slow talk.. haha.. strategi paling berkesan kottttt..
Tanpa Nama berkata…
asyik aku je buat kejutan. he never surprise me. yet stil mintak "surprise me". jenuh aku nak suprise memacam. kenkadang rasa macam bangang pun ade. bodoh siol aku ni. please lelaki2 lain ngorat aku please.
Amoi berkata…
@Tanpa Nama Kalau begitu u should back off. Kan dah kata last last this is not a give a take relationship. Suppose love relationship is a balance relationship

:)
Amoi berkata…
@aiko kato people are excited with news things happen to their life everyday. They will bored with the old things.

kalau kita belum cuba untuk makes him stay interested with us, how would we know he's not for us kan? We should try first.

If at the end, if he never give any +ve feedback, we should just walk away. :)
bukan boneka berkata…
nice entry n great tips.
Numies berkata…
nice..boleh mmbantu...thnz...
Tanpa Nama berkata…
membantu bagi kawan2 aku yang ader masalah ni. tulislah lagi.
Tanpa Nama berkata…
mcam mna kalau lelaki yg kuat cemburu sangat,susah nk percaya his girl n buat his girl tu sgt2 rimas dgn perangainya.how can this problem solved?i really2 need some advise.
Amoi berkata…
@nur adibah. Terus terang kat dia. Biar dia faham yang u hanya sayangkan dia sorang :)
kiki berkata…
hai geng terfaktab
aku ade masalah
tapi segan la plak nak ckp kat facebook
kalau aku email korang boleh tak??
DidyaJustsaythat berkata…
kiki: boleh je, email mai.
iPai berkata…
setuju semua peringkat tuh .. tp should be dua2 belah pihak pun usaha .. karang kalau pihak perempuan je, nanti lama2 give up plak perempuan .. kan itu tidak adil juga ..
iPai berkata…
setuju dengan aiko kato .. takkan bosan ... for my case, kalau tak buat benda ni just terluka sikit n harapkan si dia lebih paham apa keadaan aku .. (lelaki kan susah nak cerita2 ni .. word2 ni bukan kekuatan dia .. kalau perempuan pandai korek, mmg dia terhebat)
Wid Skyline berkata…
Kalau cinta sudah dihati, tiap dugaan bagaikan mimpi.

^^,
after all, setelah bg effort tuk hubungan tu, let it be... ape nk jadi, jadi lah, janji kau da usaha...
ade rezeki, x kemana.
jiahermopsa berkata…
it's not that easy to walk away from a person that we really in love and he/she in love with us too and i got the point that y not we fight for our love if really worth it to fight for :)
Unknown berkata…
Wahh..tips yang sangat bagus.. hehe ^_^
Unknown berkata…
aku jarang rasa bosan, tapi kalau tgok dia pn mcm nak taknak je da tak sama mcm dulu. so aku pun turut bosan. yg peliknya bila hati aku da berpaling, ehh dia dtg kembali jd sperti dulu. tak faham aku lelaki yg bnyk personaliti ni.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.