17 Jun 2011

i am a woman



There is a woman behind every success man, and there is a jerk behind every strong and independent woman.

indeed ! bak kata orang Bota..

lelaki, tanpa perempuan umpama padang pasir yang kering tanpa oasis. sedang perempuan itu diibaratkan seperti oasis, maka dengan adanya ia, tumbuh subur pohon-pohon tamar, padang pasir tidak lagi tandus, malah terbentuk pula sebuah kota, dihuni manusia pelbagai lapisan.

[gambar: ihsan google - Huacachina Oasis, Peru]


perempuan menjadi inspirasi. perempuan sumber ilham. malah perempuan juga pencetus semangat.

ecewahhhh !!


tapi.. tapi.. tapi.. 
perempuan pula menjadi lebih-lebih berjaya kerana lelaki bejat. 

sebab.. perempuan ni, kalau didakap kasih sayang lelaki yang benar-benar tulus, dia jadi manja. semua lelaki mahu buatkan. kalau sakit minta dikhabarkan. ada masalah, minta diadukan. kalau sedih, belum pun minta sudah dihulurkan bahu, siap dengan pakej sapu tangan berwarna biru. 

kalau pun perempuan mahu berdiri di atas kaki sendiri, serba serbi mahu lakukan sendiri, keinginan itu tersimpan di dalam hati sahaja. pada kebanyakan ketika, semuanya mahu dilakukan oleh sang arjuna. perempuan tak perlu buat apa-apa. sang arjuna boleh menjadi tempat bergantung harap yang terpaling-paling mapan. 

tapi..
bila lelaki yang terpaling-paling baik ini berubah menjadi lelaki yang terpaling-paling bejat, perempuan tersungkur. 

chop..chop..
kita kena ingat. lelaki pun manusia jugak. sekelip mata sahaja hati boleh berubah kalau diizin tuhan. kau jangan expect lelaki yang sayang engkau hari ini, akan tetap terus sayangkan engkau esok hari. lelaki yang serupa angel hari ini, boleh berubah menjadi demon esok hari tahu? manusia berubah. manusia mampu dan boleh berubah. errr.. vice versa. perempuan pun sama. 

okey berbalik kepada point yang tadi. bila lelaki yang terpaling-paling baik ini berubah menjadi lelaki yang terpaling-paling bejat, perempuan tersungkur. sedang elok terbuai-buai, dahan patah. mahu tak tersungkur. pada ketika ini perempuan menjadi manusia yang terpaling-paling lemah. bukan kata berjalan, mahu berdiri pun sudah tidak mampu. air mata jadi teman yang terpaling baik. 

selalunya keadaan yang macam ni tak lama. perempuan boleh menangis semahu-mahunya. tak mahu bangun pun tak apa-apa. tapi, bila air mata dah kering, hati pun sudah tidak ingin menangis lagi, perempuan akan jadi lebih kuat dari biasa. dia akan bangun dan berjalan terus. setiap masalah ditangani sendiri. malah mahu tukar mentol lampu pun, perempuan boleh panjat bangku sendiri. tak perlu lelaki lagi. 

[gambar: ihsan google - Priyanka Chopra, the iron lady of India]


itu lah sebabnya dulu aku tak hairan pun sendiri tanpa teman lelaki selama empat tahun.
itu lah sebabnya memandu sendiri utara ke selatan tidak jadi masalah dan ketakutan untuk aku.
itu lah sebabnya kalau sesat jalan pun aku tidak menangis menelefon ke sana ke mari.

mungkin aku perlu ucap terima kasih..
terima kasih lelaki-lelaki bejat.. kalian terlalu baik.. teramat baik.. 


Nah.. lagu untuk semua perempuan kuat, versi Sex And The City 2


I am Woman
I am woman, hear me roar
In numbers too big to ignore
And I know too much to go back an' pretend
'Cause I've heard it all before
And I've been down there on the floor
No one's ever gonna keep me down again

Oh yes, I am wise
But it's wisdom born of pain
Yes, I've paid the price
But look how much I gained
If I have to
I can do anything
I am strong (strong)
I am invincible (invincible)
I am woman

You can bend but never break me
'Cause it only serves to make me
More determined to achieve my final goal
And I come back even stronger
Not a novice any longer
'Cause you've deepened the conviction in my soul

Oh, yes, I am wise
But it's wisdom born of pain
Yes, I've paid the price
But look how much I gained
If I have to
I can face anything
I am strong (strong)
I am invincible (invincible)
I am woman

I am woman watch me grow
See me standing toe to toe
As I spread my lovin' arms across the land
But I'm still an embryo
With a long, long way to go
Until I make my brother understand

Oh, yes, I am wise
But it's wisdom born of pain
Yes, I've paid the price
But look how much I gained
If I have to
I can face anything
I am strong (strong)
I am invincible (invincible)
I am woman

Oh, I am woman
I am invincible
I am strong

I am woman
I am invincible
I am strong
I am woman

16 ulasan:

saiazuan berkata...

i am a men..hehe

laki n pomuan saling memerlukan ;D

cafiena berkata...

"terima kasih lelaki-lelaki bejat.. kalian terlalu baik.. teramat baik.. "


perfect last sentence!

and great song!

Diana Zainal berkata...

aku harap aku mampu diri tegak dan berjalan.....
kerana aku masih lagi mengingati insan yg dulu menemani hidup.

♥nitnot abc berkata...

yurp anytime perasaan boleh berubah . semua tuhan yang menentukan . i loike this post ! perfect . XD

faradeeba rosnan berkata...

suit with me. tanpa lelaki pon aku masih perempuan gagah. kah kah kah :D

syg SK. hehe :)

erniemusliana berkata...

tanpa lelaki, wanita gagah juga :)

shahirahkhairudin berkata...

oh sayang kamu juga faradeeba rosnan :)

tapi..tapi..
lelaki dan perempuan masih saling memerlukan.. cuma kita masih mampu berdiri walaupun kita sendiri..

faradeeba rosnan berkata...

@shahirahkhairudin yang itu sudah pasti. tapi mungkin bukan sekarang. :)

aiko kato berkata...

heheh..i'm wif u veveh!!ya..we need men...bak kate jerry mcguire,
we need men to complete us n vice versa...
smart guy prefer a pretty woman who can only say "yes abg"...
they r afraid wif smart women..bcuz..they cant lie to smart women...;)

i believe in girl power...no..am not feminism but i do believe women shud have a big brain rather than a big boobs..so..keep up a gud work women out there..
dun let men see us down...we r indeed strong..cuma sumtimes we r rules by emotion..LOL~

peace yo~

shinobee46 berkata...

lelaki mahupun perempuan. keduanya hati boleh berubah. bukan lelaki je kecewakan perempuan, banyak juga perempuan kecewakan lelaki. apapun life goes on. so be strong

Tanpa Nama berkata...

bejat tu ape?

atyn berkata...

@Tanpa Namabejat tu BAJET kot? haha :D

Cinderella Rapunzel berkata...

bejat = JERK

Cinderella Rapunzel berkata...

u rock on gurl!!! memang sedang mencari support sebegini untuk terus kuat.

azah berkata...

yup true.. laki2 n perempuan saling memerlukan...

but as for me... mayb it is not the time yet...

Tanpa Nama berkata...

its better unhappy alone, than unhappy wif someone. ade laki xleh diharap, wat pe?~

widdy