28 Mei 2013

Pesta Buku Selangor

Kami membuka booth bersama penerbit lain iaitu Dubook Press, SeLUT Press, Sang Freud Press dan Merpati Jingga di Pesta Buku Selangor pada 24 Mei hingga 2 Jun 2013.

Kalau senang-senang, tambah pulak stay area Klang Valley. Bolehlah singgah ke Shah Alam Convention Center booth H02-N22 untuk menikmati pelbagai buku-buku akternatif yang mencambah minda.

Buku keluaran kami iaitu Kitab Terfaktab 1, 2 dan 3. Servis Satu Malam, Makan Dalam, Diorama Eksisten serta yang terbaru Korban Cinta Remaja terdapat di Pesta Buku Selangor.

Diskaun dari 10% hingga 30%. Dan Pakej 3 buku RM50 yang memang puaka dari segala puaka-puaka cinta. Jumpa korang di sana. 

Ikuti #IndieKe di twitter untuk perkembangan lanjut.

Zass~~


12 Mei 2013

Rupa Paras Jaminan Bahagia?


Bila manusia mahu menjadi Tuhan,
Segala apa yang tidak disukai dijatuhkan hukuman.

Rupa paras bukankah satu kurnia?
Mengubahnya dengan sengaja bukankah mengundang dosa?



Bila melihatkan orang menilai manusia lain dengan bangsa, agama --- seringkali terfikir, apakah dalam hidup mereka, mereka sendiri tidak pernah dinilai sedemikian rupa. Adakah dengan membezakan setiap orang dan mengganggap mereka semua adalah jahat, itu menjadikan hidup anda lebih baik?

Entahlah.
Padahal benda begini sudah dipupuk sejak dari kecil. Kita diajar melayan setiap orang sama rata, tidak mengira siapa pun mereka. Apa latar belakang mereka dan sebagainya. Adakah kalau kita sakit dan pergi ke pusat perubatan yang di mana pengamal perubatannya tidak sama bangsa dan agama dengan kita, kita akan dihalau pergi begitu sahaja?

Sesuatu untuk difikirkan barangkali.
Begitu juga dengan orang yang melihat warna kulit, saiz tubuh badan dengan pandangan hina dan mengagungkan warna kulit serta saiz badan dia dan keluarga dia sebagai yang ideal. Jadi, bagaimana dengan orang lain yang tidak serupa? Hinanya mereka di mata manusia yang berperangai sedemikian rupa ya?

Barangkali sebagai manusia yang baru mendaki tangga kematangan --- banyak benda yang perlu dipelajari. Tapi aku jujurnya tidak mengerti bagaimana boleh wujud manusia yang membezakan manusia hanya disebabkan paras rupa, warna kulit dan saiz tubuh badan. Dengan kenyataan bahawa jika bersama dengan orang yang 'kekurangan' dalam segi paras rupa, fizikal ini menjadikan keturunan tidak dikembangkan dengan baik, aku hanya mampu meraup wajah mendengarkan ada lagi yang berfikiran dangkal sedemikian rupa.

Terjaga awal pagi dan terbaca satu pesanan begini di kumpulan FB :

"Tidak diakui kewujudan sebagai ahli keluarga baru disebabkan kekurangan dari segi fizikal berbanding keluarga si dia yang kebanyakannya berkulit putih, berwajah mulus, bersaiz kecil dan kurus. Apakah salah saya disebabkan dalam keturunan sebelah saya kebanyakannya berangka badan besar, gemuk dan berkulit gelap? Adakah saya mahu menyalahkan Tuhan yang menjadikan saya sedemikian walaupun saya sudah berpuluh kali menjalani diet, rawatan dan sebagainya sejak usia remaja bila diejek sebegini? 

Luluh hati apabila terdengar kenyataan : "Bukan dia tak baik, bukan dia tak bijak, tapi sebab kulit dia hitam, gelap. Lepas tu, kau tengoklah badan dia gemuk. Gempal. Pendek pula tu. Bosanlah bila keturunan kita pendek, rendah, rendang selama ni. Kenapalah kau boleh pilih budak macam dia tu? Macam mana dengan keturunan kita nanti? Takkan selamanya nak pendek, rendang semata? Anak yang bakal lahir nanti, kalau mengikut dia macam mana? Nak akui keturunan pun malu?"

Apakah demi memenuhi tuntutan keluarga baru yang mahu fizikal terbaik pada saya, saya perlu buang rangka tubuh saya dan mengubah diri saya sepenuhnya seperti mereka untuk diterima dengan baik? Tidak cukupkah dengan taraf akademik, pekerjaan dan layanan saya? Mengapa manusia mahu melihat kepada ciri fizikal lagi?"

Dalam keadaan manusia makin maju, lebih canggih rupanya ada manusia yang dangkal dan daif pemikirannya. Kalau paras rupa yang menjadikan seseorang itu hebat dan bukan amalannya, perlakuan dan akhlaknya, barangkali tidak ramai yang layak menjadi baik. Lebih ramai yang akan beratur untuk mengubah penampilan, tubuh yang telah Allah kurniakan.

Bagi sahabat yang aku pinjam luahan hatinya ini, ketahuilah bahawa aku sangat mengerti apa yang kamu lalui. Barangkali tidak berada di tempat kamu, tapi aku sangat mengerti dibezakan oleh masyarakat dan oleh orang sekeliling aku disebabkan oleh paras rupa dan fizikal.

Dunia tidak kejam.
Hidup tidak kejam.
Manusia-manusia yang hasad dengki menjadikan ia kejam.

### Olahan  dari sini.

Sukakah kalau kau dinilai tidak tentu hala?
Jadi jangan mula menilai dan menghukum ikut suka.
 

http://farm6.staticflickr.com/5247/5356667314_ffab463f96.jpg
[Sumber gambar]

9 Mei 2013

True Friends

Assalamulaikum warohmatullah.

   All of us have friends. But not all of us have true friends. True friends are rare. They are special breed. They are hard to come by. True friends are exclusive species created by God. True friends aren't those things money can buy. They are so rare so the number of them usually don't exceed the number of fingers on a single hand. In every 1000 friends we have, there might be only one or two. Or none at all.

   Friends are presents. But true friends are God's gifts. They are rewarded to us. True friends are always there for you when you need them. They are even with you at times of when you don't need them. Because they know they are needed. Sometimes, true friends already knew what you didn't even tell them. Because they knew you so well. However, distance may kept them apart. But true friendship never separate them apart. True friends are friends who always listen and understand. They never punish, they never judge. True friends lend their hands before you even ask for help. True friends put themselves second before you.

(credits goes to favim.com)

  You could have few true friends. Those friends could also claim you are one of them. True friends stay and never leave when their friends are in trouble. The most important principle is, true friends never offer a hand while holding a knife on the other hand. Betrayers aren't even called as friends.

  Now ask yourself ? Are you a true friend ?

7 Mei 2013

(Kispen) Of Megi Goreng And Political Love



It was silent.

Well, the mamak was noisy, as always; but the two of us were silent. It is the aftermath, the day after the election. After staying up late counting votes and waking up even later than usual, this is all they could muster-a silent lunch date in a mamak halfway from both homes. A compromise of sort.
“Mau apa cik?” Asked the waitress.
“Megi goreng.” Said he. Damn, I wanted that first!
“Megi goreng too.” I mimicked. The waitress smiled and repeated the order. “Megi goreng dua. Ok.”
And between the long silence of waiting for the food, we started talking.
“So they won.” He said.
“But lose some hot seats.” I repeated.
“How’s your place?” He asked.
“The YB I voted won. How’s yours?”
“Lost. But, heh...I guess I'm alright."
Silent again.

The month started normally. Until the election date was announced that is. And slowly, little by little, our talks of movies and dates and future plans began to drown under the jargon of political science. As the days progress, the discussion heated to a nearly feverish level, the excitement hardly contained. Nobody is a true neutral, at least in the proceeding days of the election. Someone must side on somebody; and that somebody might just be opposite to who others voted on. 

"They were gerrymandering," he'd say.
"Excuse me?" I objected.
"With the allocation of seats and the territorization."
"And your team, is playing with sentiments. Of dissatisfaction."
"There must be dissatisfaction, if there is not enough to go around."
"Or maybe it's just the closed perception that you see?"
We'd argue on and on. Playing more cards on the table; mouthing whatever our own party trooper is saying.

And then the election day came, and then the aftermath.
The two lovers sat face to face, divided by their loyalty to each own's supreme leader. They have all drained their emotions, their thoughts; and what was left was an empty vessel.
After all of the things said and done, will we go back to normal?
Will we remember the love lost between all those politics?
Will we be together again?

He put down his fork-and-spoon. So did I.
"So that's finished...anything else to do?"
"No, I guess..."
"I'd better leave now."
"Me too, I got...stuff."

We pulled out their chairs, left the table, and paid the food. At the mamak front patio, we walked to each others vehicle. Near the parking lot, we both stopped. He turned around.
"So...Saturday."
"What Saturday?"
"I mean, wanna go out on Saturday?" he asked.

I smiled and nodded.
Well, that's a start :)

picture source: jom.com.my