Kalau Kita Buat Jahat Pun Di Kira Takdir?

Assalamualaikum


Whats up boys. And yeah, cute girls too. How is your life?

Pernah tak korang fikir satu benda yang kita selalu buat bila kawan kita sambut hari lahir? Yeah, wish birthday. Most of us akan kata:

Happy birthday, baby. Moga di panjangkan umur dan di murahkan rezeki.

Yeah, "dipanjangkan umur". Kita meminta supaya dia di panjangkan umur. Tapi bukan ke kita semua tahu yang tarikh kita mati dah di tetapkan di Luh mahfuz? Dah tu kenapa mintak di panjangkan umur lagi? Begitu juga dengan rezeki. Bukan ke rezeki kita dah tertulis? Think hunny, think. 


Actually, benda-benda seperti ini adalah agak susah untuk dibualkan. Dan hal-hal seperti takdir ini bug me like hell. Well, nak tanya segan. Iye lah. Siapa la nak layan soalan budak yang bukan dari sekolah agama macam aku ni ye tak? So, after aku teringat balik pasal isu ni, I do some research. Aku tanya ayah aku then baca-baca buku, google article dan sebagainya. Dan ketika aku tengah layan blog sambil usha-usha awek, aku ada terjumpa satu article pasal takdir dan aku ada terjumpa sedikit pasal jodoh. Well, orang selalu kata 

"Jodoh tu dah di tetapkan. Apa yang kita perlu buat adalah tunggu. Kalau ada tu adalah.". 

And that is so wrong. Wrong. Wrong. Wrong and damn wrong. Tunggu jodoh tu betul. Tapi kalau dah bab tak nak berusaha langsung baik tak payah. Why? Sebab jodoh adalah satu takdir yang kita perlu usaha untuk melaksakannya.


God Dammit Mr K. Aku Tak Faham Lah.
Mari kita guna contoh yang mudah. Bayangkan takdir tu adalah sebuah plan untuk rumah 4 tingkat. Arkitek melakarkan plan rumah dengan cantik dan lengkap. Dan kontrektor pula akan membina rumah tu mengikut plan yang dilukis oleh artitek. Dan it is up to kontrektor lah nak bina rumah macam mana asalkan setiap sudut dan bentuk rumah tu mengikut kemahuan si arkitek. Kan? Ini adalah konsep yang sama dengan takdir. Tuhan melakar takdir dan up to kita lah macam mana kita nak laksanakan. Dan, andai kata kontrektor tengok rumah tu ada part yang boleh dia improve, dia akan pergi kepada artitek dan menyuarakan hasratnya tu. Kan? Begitu lah juga dengan kita. Bila kita mahukan sesuatu, kita berdoa beb. Dan tak terlupa juga, berusaha.

Sebab tu lah ada satu hadis yang berbunyi

Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa. (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi).


Habis tu, aku baca blog kau hari-hari ni pun di kira takdir ke? 


Soalan yang paling famous di tanya adalah tentang perbuatan kita. Pernah tak korang terfikir

"Adakah segala perbuatan kita telah di takdirkan? Kita baca buku, berjalan, mesej awek, gayut dengan pakwe. Adakah itu semua dah di takdirkan?"

And, how about dosa dan pahala? Adakah dosa dan pahala tu juga dah ditakdirkan? Serta, pernah tak korang imagine apa yang korang akan jawab kalau ada orang kata

"Aku membunuh dan berbuat jahat sebab aku dah di takdirkan untuk berbuat macam tu. You cannot blame me mothafakka"

Actually, apa yang kita buat adalah pilihan kita sendiri. Pernah tak korang dengar ayat :
 "Allah tak akan ubah nasib sesuatu kaum kalau bukan dia yang ubah sendiri" 

Maksudnya di sini, kita ada kuasa untuk berusaha untuk mencapai masa depan kita dan apa yang kita nak. Masa hidup ni, up to you lah melakukan apa je yang korang mahu tetapi korang tak akan sekali-kali keluar dari takdir yang telah Allah tetapkan tanpa izinnya. Macam bunuh diri juga. Contohnya, korang di takdirkan hingga umur 60 tahun tapi korang mengambil tindakan membunuh diri sebab putus dengan pak we, then dengan izin Allah, sampai kat situ je lah umur korang.

Atau kalau korang susah nak faham, tengok graph di bawah.


Ya, ianya adalah graph untuk sebuah flow. Line hijau adalah takdir yang telah Allah lakarkan. Dan kita bebas untuk buat apa je yang kita nak dengan keizinan Tuhan (Line hitam). Tapi, andai kata kita ni Allah sayang, then kadang-kadang Allah kasi kita bencana / peristiwa / kemalangan supaya kita kembali kepada jalan yang betul . For example, korang minat course Kimia. Korang study kaw-kaw tapi still korang tak boleh lepas. And then korang failed (line merah). Based on that failed, korang berhenti ambil kos kimia dan masuk kos computer dan wallah, korang menjadi programmer yang terkenal dan kaya. That is a Welcome back. Which means, you back to the takdir where you supposed to be.

Please correct me if I am wrong.


So let get this into a very crystal clear situation. Bila masa sesuatu benda adalah pilihan sendiri dan bila masa ianya adalah takdir?

Takdir terbahagi kepada dua which is Takdir Mubram dan Takdir Mu'allaq. Takdir Mubram adalah takdir yang tetap dan tak boleh di ubah seperti kematian, umur dan sebagainya. As for takdir Muallaq, ia adalah takdir based on usaha kita atau dengan kata lain, akibat dari perbuatan. For example, menjawab soalan final exam dan mengurat awek. Andai kata korang tak berusaha dan study, korang ingat korang boleh ke lulus dengan cemerlang? Kalau korang adalah genius, mungkin boleh. (Tapi kalau korang genius rasanya tak der la korang dok baca blog aku ni. HAHA. Okay okay joke.) I mean, yea Takdir Mubram adalah suatu perkarang yang implikasinya adalah based dari apa yang kita lakukan. Tapi andaikata kita tak study tetapi lulus dengan cemerlang gak, then itu adalah takdir.


Berkata Said bin Jubir dan Qatadah (rahimahullah)
"Allah SWT menghapus sesuatu hukum dan ditukar dengan hukum yang lain selepas itu Allah SWT memantapkannya (mubram)."
"Perubahan tersebut berlaku kepada hukum Syarak dan Fardhu, kemudian Allah SWT mantapkan (mubram). Setelah itu ia tidak akan berubah-ubah lagi."


So yeah. Ada takdir yang boleh di ubah dan ada takdir yang tak boleh di ubah. Certain takdir tu boleh di ubah dengan syarat korang berdoa while certain takdir lain, not. Dan bila cakap berdoa, bukannya bermaksud korang berdoa kaw kaw mintak panjang umur then hari-hari dok makan McD pastu tidur. Begitu juga dengan rezeki. Korang tak boleh berdoa pagi petang siang malam mintak dimurah kan rezeti tetapi korang dok main Dota setiap hari tanpa bekerja. No, setiap doa mestilah disertakan dengan usaha. Then baru lah bertawakkal.


Dah tu, macam mana pula dengan jodoh? 


Actually, aku pernah dengar yang perkataan "Jodoh" tu sendiri tak ada pun dalam Al-Quran. Aku tak pasti aku baca mana tetapi katanya perkataan "jodoh" tu memang tak pernah wujud pun (Correct me kalau aku salah). So, aku try lah kaji pasal ni. And yes antara benda yang paling berkait dengan jodoh yang ada didalam Al-Quran adalah "Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik". Yeah, itu janji Allah. Maksudnya, kalau kita NAK jodoh yang baik, kita kena la jadi baik. Dan ingat, Nabi kita sendiri pun suruh kita memilih pasangan kita kan?
Dengan kata lain, pilihan yang kita buat adalah kehendak kita. Tetapi ianya berlaku dengan keizinan Tuhan.   

Korang boleh tengok video di bawah.







Sebab tu lah ada orang berdoa minta dipercepatkan jodoh. Sebab tu lah ada juga orang yang kata:
Kita hanya berusaha, dan up to Allah lah untuk mengizinkan (menentukan)

So, sila lah berusaha dan berdoa serta jangan bergantung kepada takdir semata-mata. Sebab certain takdir boleh di ubah dengan izin Tuhan. Masalahnya, kita tak tahu apa takdir kita dan which takdir yang boleh di ubah. Then, that is why lah kita kena berusaha. Cuba korang fikir. Andai kata korang di terpikat kat lelaki handsome muka ala-ala korean. Then apa korang akan buat? Duduk dalam bilik seharian and baca blog Mr K sambil berharap jodoh tu akan datang bergolek?

Memang andartu ah.

Aku ambil masa lebih 4 hari untuk siapkan entry ni. So aku harap apa yang aku tulis tu dah betul. Apa pun, kalau ada salah dan silap di entry ni, sila bagi tahu. Dan sorry kalau entry ni agak membosankan.

Sumber rujukan:
HarunYahya.com (Siapa baca Hlovate mesti kenal)
QuranSunnah.com
NasbunNuraini
IslamicLearningMaterials.com
Halaqah.net
AkuPercaya.com 
MForum
HidayaResearch.com
Ustaz Azhar (Facebook) - Ceramah Videonya. (Isu buat jahat adalah takdir)
Video Dr Asri (Isu jodoh)
Konsep Kontrektor dan Arkitek - Penulis Majalah Solusi.
Dan bermacam-macam lagi rujukan yang aku malas nak cari balik. 



Ulasan

Unknown berkata…
sgt bergune info nie..thanx :)
Unknown berkata…
terbaik Mr K

tibe2 rase blog ni ilmiah dan islamiah
shahirahkhairudin berkata…
well written mr K

sesangatlah setuju..
hyz berkata…
kata kuncinya adalah USAHA utk mendapatkan apa yang kita nak...
Wadi AR berkata…
i like Mr.K :D
Anem Arnamee berkata…
Entri buka jiwa :)
secawan nescafe berkata…
dah sepuluh kali aku taip, sepuluh kali jugak aku delete. sebab ape yg aku nak cakap, sama je mcm yg lain. entri Mr.K mmg bagus :)
apa kata Mr.K tolong ulas pasal campur tangan ibu bapa dalam urusan jodoh anak2.
masalah sedang datang. destinasinya ialah aku.. jadi aku pening.
orang kurang rajin berkata…
yup. sebab tu ada isu tentang 'free will vs determinism'. Dan dalam Islam, as mentioned, dua2 memainkan peranan. :D
Anne berkata…
aku terasa macam kau ni watak novel Hlovate, hehe... ke aura watak tu masih ada dalam kepala lagi, sebab baru je habis baca Versus lapisan pertama.

rasa enlightened lepas baca tulisan Mr K.
Fieza Areyza berkata…
Entri y bagus Mr. K

=)
shida berkata…
imam muda mr k
nfar berkata…
informasi terbaru syukran
Tanpa Nama berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata…
Mr. K d'best. Thanks.
Muslimah Optimis berkata…
teks ang sangat panjang.. ermm.. tapi isi yag bermanfaat.. MO baca sampai habis tak teringgal satu perkataan pon.. :-D.. teruskan menulis dan berkongsi.. yep untuk menghasilkan artikel ilmiah yang terbaik memerlukan masa yang agak lama dan kosentrasi yang tinggi sebab MO pon kalo menulis ambil masa juga..
DidyaJustsaythat berkata…
"Cuba korang fikir. Andai kata korang di terpikat kat lelaki handsome muka ala-ala korean. Then apa korang akan buat? Duduk dalam bilik seharian and baca blog Mr K sambil berharap jodoh tu akan datang bergolek?"

correct me if you are wrong but....your previous post did say about discouraging perigi cari timba right?

kehkehkeh

#sajanakkasibakarmembakar
Pax Ledell berkata…
wahhh entry yg menarik!

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.