Perokok Tegar

I love this topic.
Haha~

Ok, lets start with Hye.
Coz this is my first try.

Semua orang tau pasal rokok.
Dan semua orang tau pasal keburukan dan kebaikan rokok.
I bet ramai akan pertikaikan kewujudan kebaikan merokok (cerita lain)

Perempuan sekarang demanding. #fact
Perempuan sekarang cerewet.
Ada yang nak yang sempoi. Ada yang nak bergaya, nak yang kaya, nak yang berkaliber, nak yang bertanggungjawab, nak yang caring nak yang itu nak yang ini. And the list goes on and on and on endlessly #sampaimati.

I bet u this, lelaki nak yang simple. Tak payah nak over itu, over ini, mekap sane mekap sini, jack itu jack ini.
Lelaki adalah kaum yang sangat simple. Lelaki mampu keluar dengan gf hanya dengan pakai selipar/kasut, sehelai jeans and sehelai t-shirt. As simple as that he can always be him. Fancy things is not what a guy looking for, the most.

Gwa paling tak gemar dengan perempuan yang demanding. Sebab perempuan yang demanding  adalah perempuan yang sangat bossy. Lelaki tak gemar perempuan bossy (cerita lain). So, lets get straight to the point.

Lelaki perokok adalah salah satu ciri-ciri lelaki yang selalu perempuan avoid. Kalau anda seorang perempuan, admit this, sebab merokok bukan ciri-ciri gaya hidup yang sihat. Tapi, ramai lelaki yang hisap rokok. Tak kisah la passive ke tegar ke as long as they smoke, they eventually fall into this category. Lelaki yang tak merokok bukan manusia pelik, tapi almost 70% lelaki yang lu orang pernah, sedang and akan jumpa is smokers.

Perempuan suka merungut macam ni, "my boyfriend perokok tegar, i tak suka lah!"
Well, dear ladies, setiap kali gwa dengar masalah macam ni, gwa akan *facepalm


Kalau ade sape-sape bagi tau gwa masalah ni gwa akan salahkan perempuan tu dulu. Gwa akan cakap, dalam ramai-ramai lelaki dalam dunia, kenapa la lu orang nak pilih smokers jugak? Lepas dah couple merungut. Itu tak suka, ini tak suka, serba serbi tak suka lah senang cerita. Ape cer?

Cuba terima lelaki tu macam mane lelaki tu terima lu? Mane sense of tolerate? Mane sense of understanding each other ni? Mase tengah sibuk angau, bukan main tolerate. Semua boleh. Bila dah couple, Semua tak boleh. This is selfish, i would've say.

Nowadays, Ramai perempuan yang suruh bf stop smoking. Gwa pernah jadik mangsa sebab hari-hari disuruh berhenti merokok. Gwa cuma nak sampaikan satu perkataan je, this is Futile.
Suruh seorang lelaki berhenti merokok sama macam suruh perempuan berhenti shopping. Futile.
Gwa harap lu orang dapat faham kronologi yang gwa nak sampaikan ni.

Kalau lu orang tak nak taknak partner lu orang smoking, jangan halang, jangan suruh stop secara mendadak, jangan marah-marah, jangan gunakan emosi. Sebab situasi macam ni la yang akan menyebabkan partner lu orang lagi kuat smoking. Yes, guys tend to use cigarette to help them go through the problems. Sama macam perempuan bulimia bila stress, or shopping sampai lebam bila stress and mengadu dekat kawan-kawan baik bila stress. Tapi lelaki guna rokok. They smoke to go through the feelings of stress. Lelaki tak suka or jarang kongsi masalah dorang dengan orang lain, thats not our way.

Kalau lu orang betul nak suruh partner lu stop smoking, jangan paksa. Gunakan segala kelembutan yang Tuhan da bagi, especially kaum hawa untuk pujuk. Remember this shit, Jangan Paksa. Lelaki tak suka kena paksa, lebih-lebih lagi kalau benda tu aktiviti yang dah diamalkan sejak sekolah rendah. Jangan tambah beban, cuba ringankan beban. Kalau lu orang jenis yang berduit sikit, pergi carik or beli any product yang boleh tolong partner lu orang berhenti smoking. Beli la Niquitin ke, nicotine patch ke, nicotine gum ke. Tak salah invest sikit untuk orang yang lu sayang tu. Bila lagi nak tunjukkan kasih sayang. Jangan ingat kasih sayang tu cuma kissing, hugging etc etc. Ni la keburukan filem cintan cintun basi dekat movie tu. Sebut kasih sayang je mula la ingat adegan ringan2 dekat tempat gelap. Macam bangang!

Kalau boleh, assist partner lu orang. Tapi jangan la jadik pushy sangat. Memang la senang nak mintak itu ini, tapi nak buat bukannye semudah yang lu orang cakap. Tolerate. This is an essence of relationship. Jangan fikir diri sendiri je. Awak bukan bercinta dengan diri sendiri, tapi dengan orang lain. Jangan fucked up sangat asyik nak menangkan diri sendiri. Relationship is a two way communication. So be it.

At the end of the day, semua benda boleh settle cara baik kalau lu orang pilih cara baik. Tak payah guna emosi over rationality, coz its hardly works. And all i can say is, jadilah partner yang memahami. Sebab itulah salah satu sebab kita semua pernah, sedang or akan ada couple. Kita nak somebody yang memahami, bukan partner yang fikir diri sendiri je. Nak fikir diri sendiri couple dengan unta lah! Senang cerita. Lulz~

Tapi kalau dah sayang, ape pon lu sanggup buat ye dak? Dear blog owner, i think i hit the spot. Roger and out.

Ulasan

Anisa berkata…
rokok membahayakan kesihatan
Captain berkata…
stuju ngn pendpt lu,, like always.. klu gua awal2 gua gtau gurL tu gua nie smoker,, heavy smoker.. gtau gua xske gurL yg ske suh gua brubah.. termasuk r suh gua sikat rmbut sbb gua jns xskt rambut.. suh benti rokok bagai.. so terpulang dye nk ke xnk kt gua.. tp ble dye nk,, pastu nnt jgn nk suh2 gua brubah..
Yayaa berkata…
kahkah. gua selalu teman bf gua smoke. even gua pun kdg2 merungut. tapi dah die nak lantak lah. haha.

gua okay jek dgn org yg smoking nih.
even gua tak ske asap2 tuh. sampai die tanya nak smoke boleh tak. tak bagi pun die tetap akan smoke so biar je lah.
Husky Pusky berkata…
aku dulu ada kawan yang benci bau mulut laki lepas smoke. 1 day dia breakup dengan bf dia, and we kissed, sejurus lepas aku smoke.

successful kid is successful. jyeahh
Lili Sakina berkata…
passive smoker tu bukan ke term untuk orang sekeliling yang hidu asap2 rokok korang???
Jerung Tempang berkata…
haah. btol. klau nk pkir diri sndri je,baik g couple ngan unta. hahaha
AlexiaAqram berkata…
@husky n pusky

itu EPIC dowh! hahaha.
Tanpa Nama berkata…
ow. aku berhenti 1 hari lepas declare. sacrifice demi masa hadapan.






CEH.ayat poyo.
TheBentPencil berkata…
ak ade uncle yg merokok.
dapat awek, stok perokok gak.
kawin, sama2 merokok.
beli stok rokok cam bli stok beras dan susu. wajibbb!!!

tapi sama2 slow down akhirnya, bila bini ngandung anak 1st.

moral of d story: helly, ko cari la awek merokok. hawhawhaw

p.s. ak tak suke perokok, just b/c lungs ak ni mmg cukup lemah. #serius
Tanpa Nama berkata…
yup. aku berhenti pun sebab lung dia cukup lemah. daripada bersama dengan rokok yang menyesakkan sedap, sedap lagi jiwa dibelai.


passive smoker lebih teruk kesannya.
nayzaharyfaz berkata…
i ok je dgn laki merokok. tp honestly, setiap kali lelaki rokok kat sebelah, most of the time i tahan nafas. sbb tkt lung i yg rosak hidu asap rokok korg.
Che Cha berkata…
uixx i xleh tahan smoke dan asap! plzzz rasa pening2 naek ke kepala. =p

pape pon, i doakan all smokers, slow2 stop smoking. knyahla chewing or sirih~ ok ? hehe
SaSa berkata…
the writer just said 'stoping a smoker from smoking is futile..like trying to stop a woman from shopping..''

i agree with this..

n of coz..im also one of those who doesnt like smoker to be my partner of life..
it is because..bau rokok buat aku bersin dan sakit idung (so kire idung aku sensitip nk mati ngn rokok) .. n lagi satu..mmg btul ramai org ckp..passive smoker is the most at risk having a disease like lung cancer..in this case..the people arround the smoker is called the passive one..(pade yg masih xtahu)

so..if i have a smoker-bf.. i wont stop him secara tibe2..i have my own way to persuade him..to have a better healthy life..
aku akan sokong die dari blkg pelan2..if aku xbejaya buat die bhenti mrokok..aku akan cube buat die kurangkan mrokok...semuanya bukan sbb aku snri..tp sbb aku xmo aku sakit sbb rokok die..n aku xmo die pon sakit..sbb rokok die...so dua2 leh live happy together till the end rite...
but apepun..doa tu plg penting lepas tawakal....
HE will help us..insyaallah

p/s : sorry aku mmg anti-rokok..so pjg lebau aku tulis..anyway..aku mmg suke speaking rojak2 sbb aku nk improve english aku sniri..lantak ler rojak cina ke hape ke..aku xpdulik..sekian.
TheBentPencil berkata…
@diari:

betul, dua2, shopping and smoking, is an addiction. both have bad effects. shopping, yes--most credit card debts are caused by addictive shopping #fact

and like any other addiction, they don't go away in one day.

gotta be slow-slow. like shopping addiction for example (for guys who like to reduce their girlfriend's addiction), they can limit number of days they go shopping together, and do their dates somewhere else than a shopping mall. and make them promise to only shop on a budget!

p.s. I practice english too. saje. hahaha
i used to be a smoker..
took a hell of me to stop from it..
even now i'm still santak to take a cigar or two..
it's really bad thing to do to your body, permanently..
i hate smoker and i hate being secondhand smoke inhaler..

i'd say fuck off to smoker..
Tanpa Nama berkata…
betul la kata anda,nak stop seseorang lelaki from smoking is like nak stop pompuan from shopping which is sangat lah impossible kalau guna secara paksa..so..base on my own experience,suruh la bf masing-masing stop secara pelan2..mcm aq,dulu time bf aq is a smoker,stiap hari aq akan tanya dia hari ni brapa batang die tibai..korang cakap la stiap hari at least kurang sebatang dari semalam an..baru ada improvement..hasilnya?tahun ni bf aq tak smoke lagi!yeay for me :)

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.