Minggu Kesedaran HIV : Lu Kongsi Lu Mati

"Sharing is caring. Bila dah sayang menyayang, kenalah berkongsi."

Ye, memanglah berkongsi sesuatu itu amat indah. Lagi-lagi bila I suap Butterscotch kat mulut U, and U pulak suap I Kinder Bueno kat mulut I. Oh, romantis nye. Bila syaitan dah hasut, kita kongsi makanan dalam mulut bersama. Chup chop chup chop slrupp, air liur sapa pun tibai je, janji kongsi.

Kepala hangguk kau.

And yeah, tapi itu tak bermakna segalanya boleh di kongsi bila salah seorang antara kita ada HIV. Apa benda HIV tu? HIV adalah singkatan dari Human Immunodeficiency Virus yang dapat menyebabkan AIDS dengan cara menyerang sel darah putih yang bernama sel CD4 sehingga dapat merosak sistem kekebalan tubuh manusia yang pada akhirnya tidak dapat bertahan dari gangguan penyakit walaupun yang sangat ringan sekalipun.

AIDS adalah singkatan dari Acquired Immune Deficiency Syndrome yang merupakan impak dari pembiakkan virus HIV dalam tubuh makhluk hidup. Virus HIV memerlukan waktu untuk menyebabkan sindrom AIDS yang mematikan dan sangat berbahaya. Penyakit AIDS disebabkan oleh lemahnya atau hilangnya sistem kekebalan tubuh yang tadinya dimiliki kerana sel CD4 pada sel darah putih yang banyak dirosakan oleh Virus HIV.

Terpanggilnya aku di sini untuk menulis perkongsian dalam HIV ini sebab nya satu. Aku terjumpa satu kes pasangan couple di ceruk felda sana yang bercinta sehidup-semati tapi tak pakai akal. Mana ntah akal dia, mungkin dah campak ke laut bagi ikan makan. Eloklah tu, esok-esok orang lain campak kau dalam tanah sama-sama.

Benda ni bermula dari seorang lelaki yang durjana. Taksub dengan gelojak dunia, himpitan keseronokkan dan ya, hasutan kawan-kawan. Bermulalah episod seorang lelaki ini mengambil heroin secara tegar. Untuk mereka yang tak faham bagaimana heroin itu di ambil, ia ada banyak cara. Selalu yang paling top, sedut pakai hidung. Sniff sniff, mata merah, nak kata selsema pun tak, tapi bila buat lawak sikit. Ketawa macam esok nak mati.


Di pendekkan cerita, lelaki yang durjana ini membawa HIV. Dari siapa? Dari perkongsian jugak, dari member-member la katakan. Sebab nya, bila hidung dah tak boleh terima dengan sedutan, a'ah, tersumbat mungkin. Jadi, cara yang paling afdal adalah dengan mencairkan serbuk heroin dan menggunakan injection. Cara injection memang kaw-kaw pergi katanya. Entah mana dia rembat alat injection tu aku pun tak tahu, dengar cerita dia pergi sakau kat farmasi. Dasar mat pet, tak dapat, mencuri, dah dapat, berkongsi.

Masalahnya, lelaki durjana ini ada teman wanita. Lailahaillallah, apa ke benak lah perempuan ni nak lelaki durjana macam ni? Mungkin si dia itu hero kampung? Atau satu-satunya lelaki yang pandai wek-kang di kampung itu? Ok, aku tak faham dengan perempuan felda. Mungkin lepas ni aku boleh review mengenai perempuan typical felda. Jiwa mereka senang menerima dan memberi.

Kalau dah nama lelaki yang sayang kan makwe, mungkin sebab seks dan geli-geli atau ingin berkongsi keseronokkan bersama. Di ajaklah sekali makwe-nya untuk menceburi bidang cucuk-menyucuk ni. Doktor kebun lah katakan. Tak payah beli gelaran doktor tu kat universiti internet. Tak payah masuk MLM. Membazir. Kat felda ni boleh je dapat.

Dan perempuan yang senang memberi dan menerima ini pun melayankan lah. Bukan selalu. Bila dah cucuk, khayal, lepas tu.. ehem ehem. Bagai dunia ini dia yang punya. Tak pernah rasa sedap sebegini. Berada di puncak kerana di pacak sampai lepak. Semalam membawa ke hari ini. Lusa tulat pun sama. Khayal dengan dunia ciptaan chemical dan syahwat gelora. Pakai kondom? Entah, di buat belon kot.

Cucuk cucuk jugak. Tapi, jarum yang dia pakai tu pinjam member. Nak buat jarum sendiri tak reti. Bila makwe pun dah sangap, meminta-minta. Pakai je lah jarum mana-mana. Janji lepas gian. Dia tak tahu pasal sains, ponteng sekolah. Jadi, tak tahu pasal hygiene. Tak tahu pasal separation virus. Penyudahnya, dua-dua kena HIV sebab berkongsi jarum.


Indahnya perkongsian jarum kan? Tapi, mana nak sedar. Bila kena HIV, bukan sedar bai. Kau carilah bomoh siam mana sekalipun, takkan nya dapat jawapan. Paling koman pun bomoh tu cakap kau di santau. Sebab tu badan bisa-bisa sejak 2-3 hari ini. Last-last, bila check kat klinik kesihatan, sebab makwe dia tu dah macam kena sawan babi, badan elok gebu tiba-tiba banyak bintik-bintik macam makan babi. Rupa-rupanya kena di cap pembawa HIV dan facepalm, ya ada AIDS.

Si lelaki yang durjana ni pun sama, ada HIV, tapi lebih bertuah sebab tak de AIDS. Tak adil sungguh, Kata sama rata, sama rasa. Penyudahnya, makwe yang malang mati dulu, lelaki durjana ini tak mati-mati lagi sebab ambil ubat melambatkan effect HIV.

Patut ke?

Dan yang patut kita perlu fikir, korang suka-suka berkongsi dengan pasangan korang. Yakin ke si dia tu bebas HIV?

Fikir-fikir lah sikit ye, tak yakin, pergilah check sekarang. And, jangan amalkan perkongsian melampaui batas.

Chalo!

p/s : Model 4 orang kat gambar atas, aku ucapkan terima kasih pada Vega Aulia Pradeepta dan Ariel Pradeepta. Moga kalian sukses di sana menjadi jurnalis terhandal ya! 

Ulasan

fd berkata…
eh pandai pulak lelaki tu! kata tak abis belaja sains?
Tanpa Nama berkata…
biar mati sorg2 bawak hiv tnp bawa awek mati bersama.
Amak Kongsi berkata…
nak mintak amik gambar boleh? nak letak kt blog.. n sy nak link kn page ni kt blog sy.. thanks
TheBentPencil berkata…
selamat datang ke dunia HIV.

len kali pakailah kondom.

kahkahkah

*tunggu entri troll selepas ini*
TheBentPencil berkata…
by the way.
iklan last skali tu.

terbaik!!
yanyan berkata…
haha bongok gile iklan last tuh
yatee 'yosh' yakuza berkata…
wah wah thnks fer sharing!!
AlexiaAqram berkata…
@fadh_q

benda buruk dia pandai lah. benda baik dan ilmiah? zero!

@matahri

hidup ni kalau tak nyusahkan orang lain tak boleh ke?

kan?

@kaynisa

boleh. silakan.

@the poyo me

aku menunggu gak beb!

@eyan2

haha. semestinya.

@yatee

no sweat.
Tanpa Nama berkata…
yup. betul. aku kesian ngn anak2 hiv. mati percuma je sbb dpt bnd tu dr parents diorng.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.