Hantaran Kahwin : Jangan Buat Gila

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Pasaran Terkini dan Status Pelajaran Seluruh Semenanjung.

UPSR, PMR/SRP : RM1000-RM3000

SPM : RM3000-RM8000

STPM/DIPLOMA : RM8000-RM12000

DEGREE : RM12000-RM15000

2ND DEGREE/MASTER : RM15000-RM20000

PHD : RM20000-RM30000

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Purata Per Kapita Seisi Rumah, Keturunan, dan Darjat Seluruh Semenanjung.

MISKIN TEGAR : RM500-RM1000

MISKIN : RM1000-RM3000

SEDERHANA MISKIN : RM3000-RM6000

SEDERHANA : RM6000-RM10000

SEDERHANA KAYA : RM10000-RM15000

KAYA : RM15000-RM20000

SANGAT KAYA : RM20000-RM50000

JUTAWAN : RM50000-RM100000

(Semua nilai berdasarkan purata pemerhatian semasa dan kajian-kajian kes hantaran perkahwinan melibatkan negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Melaka dan Johor)

Wokeh, untuk kaum lelaki. Mau tak gila terfaktab korang tengok nilai ni kan? Ijazah sampai lima belas ribu. Kalau ikut status pendapatan lagi entah macam mana lah. Tu baru duit hantaran. Cuba kira duit untuk kenduri-kendara yang secara puratanya di nilai dalam lingkungan RM10000 untuk kenduri kecil, tumbang sekor lembu, ayam 50ekor, masak-masak lain, khemah 2 pasang, siap pelamin biasa-biasa, mak andam, duit sewa DJ, upah kendarat, dan lain-lain yang menjadikan jumlah sekurang-kurangnya nak dekat TIGA PULUH RIBU RINGGIT untuk majlis kahwin kebiasaan anak gadis yang BERIJAZAH.

Soalannya, RM30000 bolehkah dikumpul dalam tempoh 3-4tahun? Tak? Mungkin boleh, tapi seksa. Jadi, memudahkan jalan. Pinjam Bank Rakyat. Kalau yang kerja kerajaan, pinjam Kerajaan lah.

Kadang-kala, kita terfikir. Nilai ni macam nak jual anak ke? Orang muda macam kita memang akan fikir macam tu. Tapi beb, inilah realiti. Ya, memanglah ada saja orang yang boleh buat hantaran murah. Kalau yang ada tu memang kita respek lah. Namun, berapa ketul lah sangat nak jumpa orang macam tu? Dalam seribu pun payah.

So, berhadapan lah dengan realiti. Melainkan kalau mulut manis boleh slow-talk dengan bakal mentua. Tapi, jangan berharap. Bukan senang hendak mengubah mind-set orang-orang tua walaupun mak bapak sendiri. Ini fakta.

Yang peliknya, kalau nak kahwin sebab cinta, pandai pulak cakap cinta itu tak ternilai. Tiba masa, ehhhh siap ambil kalkulator kira satu-satu berapa sen sangat cinta itu di bandingkan majlis kahwin grand-grand, ala-ala Era Fazira.

HAHAHAHA. ABAH LU!

p/s : Kalau tak mampu, blah je. Jangan banyak bunyik.

Ulasan

Hellioz berkata…
tepat sekali...
susah2 kawin kat thailand.

mentaliti pnye pasal la ni nak mas kawen banyak2...

jgn tanye kenapa orang kawin kat golok woi~
AlexiaAqram berkata…
2nd!!

hehehe.

golok apa barang? skrg kahwen kat filipina.
Jerung Tempang berkata…
jauh filipina. pegi thai dhla. jimat sikit. wahaha
AlexiaAqram berkata…
thai dah susah nak dapat certificate skang. eh, aku menggalakan org kawen lari plak.

hahah!
Hellioz berkata…
kawin lari bosan
baek kawen merangkak













*efek cengkerik

okbai...
AlexiaAqram berkata…
lu merangkak lah sorang2. gua time kahwen nak jemput Bumiputra Rockers jadi band jemputan kahwen. rare!
Hellioz berkata…
jemput cassandra la
sumpah gwa datang xpakai topeng anonymous nanti...
lulz~
Elena Reeney berkata…
perghhhhh.. gua baru nak buat entry ni.laju ah lu plak.

mak gua dah tetapkan, gua rm15k. cepat cepat sape nak pinang?

tapi pulangan seumur hidup ohhhh.. gua serba boleh luar dan dalam. insyaAllah.. haha
AlexiaAqram berkata…
lu nak gua mati kena bunuh dengan bakal pak mentua ke? dah lah bapak Alexia tu ADUN PAS. masak gua bai. Hahahah!
Hellioz berkata…
@eleena
ade warranty ke babe?
lulz~

@aqram
selamat berselamat~
lulz~
AlexiaAqram berkata…
@elena

ala, lu buat lah dari perspektif perempuan.

untung2 farid kamil boleh terpikat kat lu ke. keh3.
Elena Reeney berkata…
ada ah weyh. kalau gua dah kahwin, gua menyerahkan seluruh jiwa dan raga gua pada suami gua. bab kahwin gua tradisional sikit eh.
Elena Reeney berkata…
farid kamil? bagi gua sejuta pun belum tentu gua nak. ishhhh.. xmau ah farid kamil! xberkarisma. haha
123 berkata…
Ni lah salah faham orang tentang hantaran kahwin sekarang ni.

Wang hantaran bukanlah sesuatu yang wajib diberikan kepada pengantin perempuan tetapi ianya sebagai bantuan kewangan untuk majlis perkahwinan dengan syarat selagi tidak melampau. Maksud melampau pulak apabila seseorang tu terpaksa berhutang untuk sediakan hantaran.

Kan membazir guna banyak sangat duit untuk hantaran saja sedangkan duit tu bleh guna untuk masa depan keluarga.

I wonder why people nowadays lebih pentingkan majlis kahwin yang lepas beberapa bulan orang sudah pun lupa berbanding mementingkan masa depan keluarga.
AlexiaAqram berkata…
@123

ni lah masalah mind-set masyarakat dewasa Melayu sekrang.

Kita orang muda terbelenggu dengan benda mcm ni. Kalau tanya semua orang muda, semua kalau boleh tak nak mahal2. Tapi, bila sampai k urusan pihak keluarga. Harga menguruskan perkahwinan bukan murah. Ini fakta.

kenalah bertolak ansur ye dak?
123 berkata…
yup, kena bertolak ansur. pegi mengurat bakal mak mentua mintak murah2 pastu suruh dia pujuk bakal pak mentua bagi murah jugak. baru la aman damai selesa bahagia
ada mokhtar berkata…
ishh tak ada la sampai tahap macam tu.. jadi anak dara tua la i nak menunggu orang masuk meminang kalau macam tu.. hehe
Jerung Tempang berkata…
hahaha. cepat collect tiket sp nk p filipina.

ntah ap2 ltak mahal2. dh mcm jual anak. dh tu,lpas kawen, ikat perut thn lpr. duit abes buat knduri. hahaha.
Tanpa Nama berkata…
aku nak kahwin sangat simple.tak payah2 kecoh2 mahal. haiz.nak pindah negara la.LOL
yatee 'yosh' yakuza berkata…
cik faktab, nak share boleh tak? :D
AlexiaAqram berkata…
@123

mengurat mak mentua? haha. ambil hati lah. dengan membeli set JUSMATE5 ka. ;P

@ada mokhtar

ini pemerhatian semasa kak ngah oi. realiti. bukan tipu tau.

@jerung tempang

RM30000 boleh buat duit muka beli penthouse.

@matahari

aku cadangkan kau pindah indonesia. lebih skit currency.

@addictedoeleven

boleh je. sila-sila kan.
Tanpa Nama berkata…
susah nak kira duit nanti. pindah tmpt yg xyah nak fikirkan mas kahwin
AlexiaAqram berkata…
hutan?

haa, pindah sarawak. setel.
Jerung Tempang berkata…
haha. baik byr duit muka rumah dari bazir wat kawen mahal2.
oh mama saya mau... berkata…
mcm shial tp mmg fakta..

adui akhir zaman sgt ni beb .. yg mudah diperklompikatedkan.. yg komplikated dipermudahkan..

Alhamdulillah makpak bini aku kowtim nk combine kenduri.. so sama2 sharing .. sharing is caring ye dak.. haha..

tup2 seblom kawin gua dpt gak bli sebijik umah dulu wat preparation.. hehe
Tanpa Nama berkata…
@alexiaaqram aku memang budak sarawak.nanti aku pindah masuk hutan ye ;P
TheBentPencil berkata…
wat de ell?
mana ko dapat fakta nih?
dan kenapa ak terlepas entri nih?
ow wait, ak tgh settlekan pojek time tu. hakhak, lupe...

anyway, ni yang buat aku sedih ni.
patut la orang taknak minang.
budak master-20 k? HUwaaa sapa nak beb?

ak nak follo mak aku. dia punya berapa ratus je. takira la kalau tu zaman 25 tahun dulu sekalipun, sebab gua ikut MAHAR MITHIL. kahkahkah
mimimemo berkata…
pas kawin lagi bnyk nak gune duit..herrmmm....aku pmpn n aku semmgnyew xnak membebankan lelaki ni.. tp aku pasan owg zaman skang wat kenduri grand2 sbb demand lebih, kang buat kecik2 kena ngate..xde duit ke..??zaman skang terbalik..membazir itu indah..xdikate..! kalo wat sedang2 kena ngate timbul fitnah lak kate "kawin bese2 jek nie..terpakse kawen kew".. kalo ikut kepala aku aku nak wat mkn2 kat masjid jek..kalo ikut pown tujuan wat maslis kenduri nak menyebarkan berita yg kowg 2 da kawin..last2 majlis jd tiptop saje nk menunjuk2..ntah la...aku kuno!
NurLailatul berkata…
memang ada jugak yang pandang macam tu..Tapi, ada sesetengah keluarga yang ok..tak berkira sangat..Cuma duit untuk kenduri kendara kene tumpukan lebih... Kenduri pon sekurang2 dah dekat rm10000 dlm tangan...tak kan nak jemput adik beradik sendr je..saudaramara,kwn2 seklh rndh,sekolh mengh,u,tmpt kerja, org kampung lagi...Mak ai, banyak btol nak pakai duit..
AkuMuzikFilem berkata…
mujur mertua aku tak jual anak, ada degree juga.
Tanpa Nama berkata…
GRO kn banyak... pmpuan melayu bukanyer baik sgt pu.. harap jer pakai tudung.. hampeh..
yayahidayah berkata…
haaa..terbaek lahh pengsan lah letak harga mcm tuh kenn..hahaha..no komen!

nk share buleyy??
mahirahkamal berkata…
Hmm..kadang-kadang mak bapak yang tentukan. si anak tak kesah sgt asal yang termampu..well, orang lain hantaran tinggi dia pon taknak kalah. Kemain. Kalau duit hantaran dah sampai puluh ribu tu jangan bising kalau org cop kau jual anak.
Apa yang termampu dari bakal suami tu terima je la. Benda yang mudah..jangan lah merumitkan dgn mahar yang melampau2.Kesian bakal tu manatau dok pinjam along ke bank ke..lepas kawin hutang sana sini. Last2 pinjam mak bapak nak bayar hutang.tak best lansung kawin camtu.
mama_QnR berkata…
owh my gucciiiii!!!

i supposed yang bakal jadik isteri kena jugak main peranan
dah ngkau yang nak kawin, kena la pandai2 pujuk your parents jgn letak tinggi2 sangat
kang lepas kawin yg tanggung hutang your bakal husband jugak

what i did was i asked my bakal tunang berapa dia boleh afford bayar untuk hantaran
we sama2 decide
in fact his mom rasa too low, but i/he was adamant that it was already decided
i also spoke to my mom, and she said buat apa dia nak bebankan bakal menantu, yg nak jaga anak dia (i love you mom)
then hadiah hantaran lain2 pun sama
both of us decide nak kasi apa and what we could afford

sure we still berutang credit card about 2 yrs after that, but at least tak la dipanjang2 kan
lepas tu dpt anak pulak, lain pulak belanja

why would you care berapa hantaran bakal suami sendiri nak bagi?
must you 'eksen' just because dpt tinggi?
bila dah jadi suami, syok ke byr hutang2 byk2?
yang mak mertua pun mengapakah mahu membeban menantu?
unless la menantu mmg mampu...

tinggi2 pun tak menjamin kebahagiaan

i had a friend that spent so much on baju, hadiah hantaran and duit hantaran
lepas tu tak sampai setahun dah bercerai
bukan mendoakan but this is not impossible kan?
MisS a0nz berkata…
isk2..melampau2 la pula.. dah ade peraturan camtu ke? hrmm.. sy diploma je.. 8000-12000? mak sy xminta pun byk camtu..kata mak saya..jgn susahkan pihak lelaki..

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.