Random Puaka


Hello semua!

1. Ya. Mungkin antara korang sudah tahu mengenai diri aku sejak beberapa minggu ini yang kurang stabil perasaan akibat putus cinta. Ada yang memberi kata-kata semangat pada aku. Kata-kata perangsang dan tak lupa juga yang menyindir sepam dua seperti; "Kau kan ketua Terfaktab, mana boleh jadi down macam ni". Haha. aku ucapkan terima kasih juga dan nak mengingatkan bahawa, aku ini hanya manusia biasa beb. Bukan boleh perfect segalanya dalam hidup aku dalam percintaan. Tapi fikir balik, bagus juga aku putus cinta. Baru aku dapat hayati perasaan putus cinta tahap dewa seperti yang selalu aku baca dalam kiriman emel-emel pembaca macam mana. Syukur jugak lah.

2. Apa yang pasti, pengalaman putus cinta ini banyak memberi kesan mendalam terhadap diri aku sejak-sejak akhir ini. Terutamanya dari persepsi mengenai perempuan. Ia bagai sebuah turning point. Seperti satu selekoh atau simpang yang perlu aku pilih dalam memahami lagi tentang satu creatures paling unik iaitu perempuan. Apa boleh buat ye dak? Pengalaman mendewasakan. Pengalaman akan membawa diri kita semua ke tahap yang kita tak boleh jangka. Apatah lagi mengenai hal-ehwal percintaan.

3. Dulu, bila sebut mengenai perempuan. Falsafah aku mudah; "Woman needs protection". Kini, selepas apa yang terjadi. Aku rasa falsafah aku ini sudah berubah tahap gampang punya berubah. Sorry to say, sebenarnya perempuan tak perlukan perlindungan. Pergi mampus sama perlindungan kalau perempuan zaman sekarang pun dah pandai ber-karate ataupun dah belajar tinggi-tinggi supaya boleh pasang bodyguard seorang dua. Ataupun, paling tidak pun mempunyai teman lelaki berbangsa Arab yang berbadan sasa. Heh. Ironi pula rasanya.

4. Kini, falsafah yang sebetul-betulnya yang perlu aku pegang, yang patut korang tahu ialah; "Woman needs lesson". Ya, perempuan sebenarnya perlu diajar. Maksud aku, diberi pembelajaran dalam kehidupan yang sungguh mencabar dewasa ini. Mungkin sebelum ini korang ada membaca artikel mengenai perempuan-perempuan master. Ini ada sedikit juga kaitannya. Terus-terang aku cakap. Aku lebih suka katakan bahawa aku tak menghalang mana-mana perempuan yang berkemampuan untuk sambung belajar tahap tinggi-tinggi manapun. Ambillah Degree ka, Master, bahkan Phd sekalipun. Kita sebagai seorang lelaki yang kool dan power, tak perlu halang kehendak mereka nak sambung belajar. Ia adalah proses lesson yang tak perlu dihalang. Mak bapak diorang penat-penat hantar diorang yang perempuan ni belajar tinggi-tinggi. Apa hak kita sebagai teman lelaki atau suami untuk menidakkan apa yang diorang nak bukan? Tambahan pula, jenis dah belajar tinggi-tinggi, kahwin, lepas itu si suami tak bagi diorang bekerja. Haha. My Ass. Tahu tak belajar tu memenatkan? Haruslah nak mendapat pulangan selepas bertahun-tahun belajar ye dak? Jadi, pasal apa nak halang perempuan bekerja?

5. Tapi tapi tapi, jangan gembira sangat wahai perempuan sekalian. Kau jangan sexcited sangat nak kejar cita-cita tu sampai lupa di kiri kanan kau ada orang yang menyayangi kau. Jangan nak fikir kau seorang saja manusia hidup kat dunia ini boleh buat sesuka hati kau. Kalau kau ada teman lelaki, kau meninggi diri dengan tahap pelajaran kau tu. Tak payah banyak ceritalah, esok lusa Tuhan tarik nikmat kau tu, apa kau nak buat? Mungkinlah sebelum ini kau boleh cakap kau nak lelaki yang berpelajaran, ada kerja dan menjamin masa hadapan kau semua. Ha'ah. Aku ada contoh, macam aku baca paper Utusan baru-baru ini. Seorang lelaki yang pernah kontroversi dengan kes rasuah. Siapa nama dia? Kudus. Ha, dia dulu ada pelajaran, masa depan apa semua. Sekali satu dugaan datang pada si Kudus ini. Sampai turun-naik mahkamah jadi muflis. Mak dia meninggal. Dan yang paling tak boleh blah, bini dia tinggalkan dia. Ya, aku rasa encik Kudus ini mesti tahu bahawa betapa liciknya perempuan zaman sekarang. Bila senang, perempuan zaman sekarang punyalah bagi ayat hidup setia apa bagai. Bila lelaki jatuh susah, entah ke mana menghilang. Macam hanjeng.

Ye lah, ye lah. Siapa yang nak jadi susah kan? Itu pasal perempuan zaman sekarang nak belajar tinggi-tinggi. Ada kerja tetap. Mana tahu kalau si lelaki tinggalkan perempuan terkontang-kanting time kahwin. Takdelah perempuan tu merempat sorang-sorang. At, least ada juga pekerjaan. Ye dak?

6. Tarik nafas. Ok, apa yang aku cuba nak sampaikan di sini ialah mengenai; "Woman needs lesson", aku just nak beritahu pada perempuan-perempuan di luar sana bahawa;

"Hidup kau sebagai seorang perempuan, tak lebih tak kurang hanya kerana lelaki. Sebab hanya lelaki sejati saja yang boleh beri kau cinta dan pelajaran dalam kehidupan. Maka, janganlah jadi perempuan berperangai celaka"

Oleh itu, kau tak perlu nak berlagak. Kau tak perlu nak buat alasan tipikal, "Saya tak cukup baik untuk awak", dan apa-apa saja yang berkaitan sedemikian. Jangan rasa diri itu matang sangat. Jangan ingat kalau seseorang lelaki itu berdiam diri, maka dia setuju. Hell no. Aku tahu, aku dapat rasakan. Ada ramai lelaki di luar sana mesti lebih suka berdiam diri, senyap, bila perempuan membebel atau marah-marahkan sesuatu. Banyak lelaki macam itu. Tapi, seriously aku cakap tadi. Berdiam diri bukan tanda setuju. Kalau perempuan berdiam diri senyum-senyum, itu memang tanda setuju nak di pinang. Haha. Tetapi, lelaki bukan macam itu ok? Diam lelaki itu ada benda yang hendak dicakapkan, tapi lebih suka simpan agar keadaan tenang dan tidak berkecamuk.

7. Aku harap perempuan-perempuan zaman sekarang perlu belajar lagi tentang kehidupan. Bukan setakat pelajaran dalam bentuk sijil. Tapi, pelajaran dalam bentuk sikap yang akan membawa kepada pengalaman dan pengetahuan am. Penting beb. Bukannya pelajaran yang akan membawa kau jadi kaya semata-mata. Nak jadi orang berjaya, nak jadi kaya pakai kereta besar-besar. Bukan sebab kau ada ijazah, master semata-mata. Tak semestinya seseorang itu berjaya kerana 'pelajaran'. Ada orang berjaya kerana 'pengaruh'. Ada yang berjaya kerana 'populariti'. Ada juga yang berjaya sebab tiba-tiba Tuhan campak dia duit satu guni malam lailatul-qadar. Mana nak tahu bukan? Kau boleh tahu masa depan? Abes, apa pasal kau sibuk tanya orang lain terutama lelaki, yang kau nak lelaki ada masa depan-masa depan semua tu? Kalau lelaki itu ada masa depan sekalipun, tapi akhirnya tergolek-dog macam encik Kudus aku cerita tadi. Macam mana? 

Apa kau ingat semua lelaki bodoh ke nak tanggung kau dan dosa kau tanpa persediaan? Eh, mungkin ada. Tapi, adakah semua lelaki? Tsk tsk tsk. Kau ini mungkin terlalu berfikiran lesbian sangat. Kerap sangat mandi sama dalam bilik air satu shower dengan pasangan lesbian kau nih. Ish ish ish.

8. Ha, itulah yang aku nak perempuan tahu tentang pembelajaran tentang kehidupan. Bahawasanya, kehidupan adalah sesuatu yang tidak boleh kau jangka. Kau boleh merancang, tapi Tuhan yang menentukan. Bermakna, yang perlu kau pegang bukanlah dari perancangan, tapi takdir Tuhan itu yang perlu kau pegang. Kalau kau pegang sangat pada perancangan, usaha gila babi kau nak dapat four flat semua, tiba time exam kau demam. Four flat kemana, sijil kemana. Hamacam? Ataupun, hari ini kau kutuk mat rempit, lelaki takde degree ni segala bagai takde masa depan. Tapi, kena besok Tuhan jodohkan kau dengan diorang? Ataupun, lelaki yang kau kutuk takde matlamat hidup, takde masa depan ini lebih berjaya dari kau. Acaner?

9. Sebab itu hidup ini kena chill, tenang apa semua. Usaha tetap usaha. Usaha biasa, gigih atau usaha bijak, tak kisahlah mana pun. Tapi, takkanlah satu mesej tanya khabar pun kau taknak balas? Takkan lah satu panggilan sekali sehari dari seorang lelaki yang menyintai kau. Kau hanya jawab; "Nantilah call, I tengah sibuk ni. Tuuttt.. tuttt (telefon di tutup)". Lepas tu senyap terus, bukan nak call balik bila malam atau free-nya.

Wak lu bhai!

Itu pasal aku cukup bengang dengan perempuan yang konon belajar tinggi, tapi perangai macam tak reti diajar. Jubor kau lah!

Orait? Chalo, assalamualaikom!

p/s: makwe-makwe uitm lendu banyak yang cun kan? apasal hah?

Ulasan

Dorky Guy berkata…
hoi cantas entri aku.. kahkahkah
Dorky Guy berkata…
p/s: aku setuju pasal awek uitm lendu memang banyak yang cun.. kat usm plak jejaka jejaka dia majoriti hensem. apasal hah?
durian! berkata…
entry ni memang ada feel. ha ha
Dorky Guy berkata…
ok komen aku yang ke3 ni komen serius.. perempuan biasalah bila kepala dah pijak lelaki macam tu la.. maklumlah dek berpegang pada falsampah "girl power" dan "girl can do things boy can do" mula la megah power. bila belajar tinggi sket, rasa megah. rasa betol, rasa kita yang belajar tak setinggi dia ni semua salah. terpaksa untuk menerima semua pendapat dia. hey perempuan, go and fuck yourself.

bila dah rabak dara, mula la menjerit jerit mintak orang tolong, mintak peluang mintak apa jadah yang boleh dia mintak.

Ya aku setuju lelaki diam tak semestinya setuju. Pada aku, aku berdiam bila perempuan mula bebel, tuduh membabi buta, marah-marah, emo-emo atau seangkatan dengannya bukan sebab aku setuju atau mengalah dengan apa yang dia katakan, tapi aku diam tanda bersabar supaya aku tak meletup. bila aku mula meletup, kang menangis pula perempuan tu dek dimaki-maki dicerca.

hoi perempuan. ingat la korang belajar bukan korang pandai pon. takat teori boleh la. praktikal? hancus. otak satu nafsu sembilan. bagaimana otak yang satu nak puaskan nafsu yang sembilan? makin sempit otak korang.
Ibu Ammar berkata…
mmg entry lesson di pagi Isnin time bersahur. huhu. gagah aku baca tiap perkataan panjang tak hengat.

pada aku dalam hubungan sesama manusia, tak kira lah, nak bercinta, nak bekerja, kalau kita nak pergi jauh dalam satu2 perkara. apa yg paling penting adalah rasa hormat/respect.

setakat sayang memang tak boleh pergi jauh. memang bullshit.

rasa hormat yang boleh bawak pada setia, toleransi, memahami. bukan berlagak diva.

lelaki, ajarlah perempuan dengan hemah. jangan diajar dengan makian. sebab makian boleh menumbuhkan benci. paham diajar tapi tak ikhlas kat hati. tak guna gak.
JANE berkata…
Perempuan memang selalu perlu diajar

Hehe..
Tanpa Nama berkata…
memetik kata-kata seorang lelaki,

"belajar tinggi2, kena cari kerja dalam bidang yang profesional, lelaki skrg ni bukan boleh percaya sgt, at least kalau kena tinggal ada life sendiri."

sebab tu perempuan nak belajar tinggi2. permasalahan ttg perempuan; sila rujuk diri sendiri dulu wahai lelaki. betulkan diri sendiri dulu baru betulkan anak dara orang.

oh. perempuan pantang dimaki kalau nak diajar.
AlexiaAqram berkata…
masalahnya, bila perempuan dah belajar tinggi2. eh, perempuan tu pulak yang tinggalkan lelaki.

apa kejadahnya?

tak nak kena maki? jadi, jangan buat perangai celaka.
MS.JENDOOLAH berkata…
kita pon baru putus cinta jugak, so kita rasa sama je macam awak rasa.

so kita conclude laki pon 2x5 je. kan?

then kita wak lek lu, pastu wak kiut. okayh? teeehee :)
mr_right berkata…
akhirnye ada entry yang dari sudut pandang lelaki pula.. sebab selama ni asyik baca pasal perspektif perempuan saje=="
nice bro !
vampire's lovex berkata…
perempuan macho mana yg ko kenal ni oiii...

pmpuan skrg bajet macho,karang dah tengok pkwe yg di tggal dulu berjaya,mula la terhegeh2 nak balik..

lelaki je yg macho sudah la. haihhh..terpengaruh dgn barat la ni..errrr


kbai
Zaujah Miqdad berkata…
mak aku cakap,,perempuan bila da ada pangkat dan pelajaran tinggi.dia ada satu perasaan dimana riak dan bangga diri..tapi aku tak pasti kesahihan itu.sebab aku belajar tak tinggi mana lagi.ahahhaa
ftmh azzhrh. berkata…
@Aqram

mcmane kalo perempuan belajar tinggi2,setia mcm nak mampos!,percaya 100% wa ckp lu tapi lelaki tuh yg bt hal? acaner?hahah!
AlexiaAqram berkata…
@ftmh

serius gua cakap. kalau itu macam, lelaki tu lah yg macam celaka.

bagi gua, tak kira apa jantina pon. perangai celaka. mmg layak dapat penerajang sulung.
Unknown berkata…
ape2 pon be strong cik aqram
:)
Dorky Guy berkata…
@SUKASUKA ape2 pon be strong cik aqram
:) <---hahaha aku anggap ini adalah troll..hahaha
ftmh azzhrh. berkata…
@Aqram

bukan penerajang jer aku rasa,bahkan kene sula pon ok gak haha! peace!
manusia.

kau kata aku, aku kata kau.

agak-agak sapa yang betul???

kadang-kadang aku betul , kadang-kadang kau betul.

sape nak mengalah??

so, bukan hal belajar tinggi or what * myb certain case la kan* , yang penting, rase hormat ,jaga hati psgan, tahu cm mane nk tolerate n etc , insyaAllah no probs at all.

tp, asenye , ko sndri penah bace kan writer , pasal Allah akan menemukan kita dengan orang yang salah sebelum kita ditemukan dengan orang yang sebenar2nya.

*sakit itu pengalaman *

peace yaw !~

:)
Tasha berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tasha berkata…
walaupun gua perempuan, gua sangat setuju dengan artikel ini.

ada perempuan yg gua kenal.. ada degree tapi memang kerek..

pandang rendah dekat org yg kerja part time kat 7E, fast food restaurant, dia tak nak kerja kat tempat macamtu gua boleh terima lagi.. ni siap kutuk.. cakap siapa yg kerja kat tempat macamtu, taraf pendidikan tak tinggi tak setaraf dia.

nak kahwin pun minta hantaran dekat boyfriend dia 20k.. sebab dia ada degree..

tu baru ada degree gua tak tahu lah nanti kalau dia ada master macam mana perangai takbur dia nanti.

dan sekarang bf dia lari, dan dia sangat desperate nak berlaki.
norinaomar berkata…
mana-mana pun pada pandangan saya sama saja..individu tu sendiri kena respect pasangan dia.kes tinggalkan pasangan bila time susah ni,menunjukkan yang dia tak dapat nak terima pasangan dia seadanya.kalau ngaku pun sebab nak sedapkan hati yang sedang masyuk dilamun cintun.

kadang-kadang masa kita tgh bahgia tu,cuba bagi beberapa ujian kat pasangan kita untuk buktikan bahawa macamana dia menerima kita.aku dah buat kat dia n aku jugak dah terima ujian tu,dua-dua Alhamdulillah lulus setakat ni.
Miera Aziz berkata…
Hahaha.
Aku dapat rasa cam Aqram nak lepaskan marah kat someone jeee ni? haaha ;p
nadia berkata…
balak aku perangai sama macam kau,though dia study tak tinggi mana, dia tak kisah aku study tinggi2, malahan dia yang sibuk bagi semangat kat aku suruh belajar medik.

tapi bila dah baca entri kau ni, aku risau kalau one day nanti aku akan pijak kepala dia. aku takut aku berubah.
AsyieqiN Rkey berkata…
cam terlepas keretapi je nieh..hehe..nk komen jugek..

ada betolnye..tapi aqram cam marah gile nie..wuuu
RastaMat berkata…
masih ada tersisa perasaan marah dalam entri ni..
tapi emosi lu masih rasional..
meremang bulu roma wa baca entri ni pasal teringat kisah silam..
hahaha..

perempuan celaka memang harus diajar secukupnya..
kasi henjut sama itu celaka..
hahaha..
namasayatihah berkata…
women need lessons??

umm...it is too harsh my friend...am not a feminism kind a woman, but i believe, life is a learning process so does love...;)

if u want to talk about lesson, both men & women need to learn. life and love, it work both ways...one cannot judge sesuatu, base on sampling basis...life n love is not science experiments.

in ur case aqram, in my opinion..it is about ur ego n her betrayal...but hey, am not goin to judge ur relationship but i think as a human being, we need to see things in many ways..;)

maaf jika anda feel offended.

chill~
itoldyou berkata…
nmpk sgt si Aqram ngah bengang kn...
hrmmmm... biase la tu.. lumrah... biasenye bile seseorang tu dh berada kt atas... dia tak suke nk pandang bawah...

tp chill la aqram... mungkin dgn care nie kau akan jumpe dgn org lg baek a.k.a she was meant to you la... chill la even dia sgt sakit...

dh la x yah nk marah2 bulan baek nie... kau tulis nie pon bkn dpt pape pon... tp rse lege bile luahkn... yg dh lepas tu lepas la...
UITM ntahmanamana berkata…
"Itu pasal aku cukup bengang dengan perempuan yang konon belajar tinggi, tapi perangai macam tak reti diajar. Jubor kau lah!"

perangai x reti diajaR? ko ajar ape kt pompuan tu? lessons jubor? muahaha
ni br tau ada uitm lendu ;p
Verdict berkata…
Dunia.

Setaraf dan sekufu. Nak elak perbalahan macam ni lah yang sampai nabi kata nak menikah kena sekufu.

tapi itu menikah. nabi bagitahu tips untuk bercouple kena sekufu ke idak.
Ameera Balqis berkata…
hurm. betul jugak ape yg arqam ni cakap. sesetengah perempuan kalau dah berpangkat tinggi,sesama perempuan pun dia riak.

tapi rasanya tinggi mana pun kedudukan seorang perempuan tu,cair jugak dengan lelaki.

dan rasanya lelaki pun lebih kurang jugak. bila dah berkedudukan tinggi, mula lah rasa macam lelaki paling hebat.

btw,saya neutral. tak sokong mana-mana. :)
Dr. Amirah berkata…
soalan. Adakah memang sekarang musim putis kasih dan sayang? aku perasan ramai manusia sekeliling yang putus tunang, putus cinta. kadang-kadang rasa takut pun ada.

sedih puasa nak habis. :'( . patutnya jadi bulan penyambung silaturrahim.. ta pe la. aqram. mungkin tiada jodoh . :)
Tanpa Nama berkata…
FUUUU Aqram
entri anda sangat ramai pembaca sampai lambat nak load!


Like I said before, not all women are like that. this is individual-based behavior. Back when I was working--before I went into masters ed--I worked a Diploma-level job. my gaji is 1100. Added with overtime hours, it's still lower than my friend who got SPM but works as a cashier. Mom asks why and I do believe real-life experince is different than university experience. that's why I'm willing to start low. (and I plan to do the same thing even after ending my studies).

there are cases that we read in blog where girls who dont have a diploma, still asks 20k for dowry. and people with degree or higher that asks for a third of that. Also there are women who seriously believe they should snag a rich sucessful man when they have nothing going on except their good looks. Like I said, it's the individual.

unfortunately this kind of thinking (like the one you are writing right now) will put a different kind of mindset. the mindset is that when women have a little more $$$$ or a little more education, that they become arrogant. Then when people began to sideline and ostracize sucessful women, men will fear tackling women higher up in the status. Consequently more sucessful women become singles. Then more young ladies will prefer not to improve themselves--by not working after finishing study, becoming a full-time housewive, or a rich socialite of a richer husband, or continue working when they are actually eligible to further study.

then what's the use of all those women-empowernment movements, no?

@NetraKL must be so proud of most of the comments above here.

x0x0, you know my name. heehee
Cob Nobbler berkata…
aqram:daripada gua ni peminat terfaktab - sampai penulis terfaktab - gua selalu percaya penulis cerita cinta yang terbaik adalah mereka yang selalu gagal dalam percintaan.

aku dulu macam tu la jugak.the king of unrequited love.raja cinta gagal.

ya - bila cinta gagal - jarang kau ambil peluang dan bermuhasabah diri.kadang-kadang aku akui - aku maki-maki gak awek yang dump aku - tapi lama-lama aku cari jugak apa salah aku.

cuba kau renung apa silap kau,mana tau kau jumpa jalannya.

akhir kata,garam bukan sepeket,gula bukan sekilo.

relax bro.
Cob Nobbler berkata…
about awek mengejar cita-cita - aku tak pernah menghalang awek aku mengejar cita-citanya.awek aku - ada yang cita-cita nak jadi serbanistas berjaya,ada nak jadi hipster anarkis anti consumerist sampai berkebun nak mengelak tesco,ada awek nak jadi model sampai kikis duit gua dan macam-macam.awek gua sekarang cita-cita nak jadi novelis - thank god share benda sama macam aku.

kadang-kadang memanglah - mak bapak antar ngaji jauh-jauh sebab nak suruh belajar.soal lupa balak tak lupa tu soal lain.macam mana pun bagi aku cita-cita awek tu kadang-kadang membataskan kau untuk terus bersama.

aku akui - kadang-kadang dalam aku nak mengejar novel fixi yang aku cuba hantar ni - aku termiss telefon awek aku call.aku terabai bbm dia.kadang-kadang dah dua jam baru perasan ada call.aku rasa dia cukup bersabar untuk aku.macam tu jugak dia - kadang2 dia tgh bz - aku tunggu je.

hey,kita tak boleh menang semua perkara.yang mana kita kurang tu - kita topupkan dengan benda lain.
Tanpa Nama berkata…
haha..budak meskom bajet hot nak dump pakwe/makwe..
little.pingu berkata…
rasenye semua bergantung pada setiap individu..rase takbur atau riak tu ade pada lelaki n perempuan sekalipun..riaknye perempuan kalau status die lebih dr lelaki, byk sgt jadi..riaknye lelaki kalau bab-bab kahwin 4, privilege katanya..bila setiap kelebihan diolah jadi penyebab kepada perbezaan yang kite ade, pulak tu org lain takde n tak mampu, riak tu timbul..dalam ape jua situasi pun..

apart from that, i believe in pimpinan melalui teladan..tak guna gak bertungkus lumus ajar org, but diri sndr buat..walk the talk people..it's easier to say than done..kite senang buat justifikasi tntg perbuatan setiap org tp ade rse empati..tu y byk ckp je lebih tp die pn lebih kurang je..doesn't apply to extreme case scenario though..

p/s untuk perempuan: tinggi mana pun kita belajar, besar mana pun pangkat, syurga seorang isteri tetap di bawah kaki suami..redha suami, dapatla redha Allah..tak redha suami, paham-paham sendiri la..carik la lelaki y korg redha untuk turut perintah die so korang akan dpt redha diorg the end of the day..

p/s untuk lelaki: perempuan ni nafsunya sembilan, akalnya 1..most of the time pertimbangan dibuat berdasarkan nafsu, kdg-kdg je gne akal..jadi, perempuan tu perlukan bimbingan dr lelaki so that it will keep us grounded..

p/s untuk aqram: maybe cliche, tp syukurlah perpisahan tu terjadi sblm ade ikatan yg sah..kehidupan ni bilik darjah tanpa masa yang terhad, tanpa subjek yang terhad, tanpa pengajar y terhad..jadikan putus cinta tu salah satu short sem yg sgt mahal harganya..
Wadi AR berkata…
jgn ikot perasaan kau sgt aqram. aku tau sbb aku pmpuan
rangjey berkata…
aqram:well,sounds like u're really mad at the girl.tp chill out bro...maybe u'll find someone better..who knows kn???
n yeah,experience will mature us..learn from it.:)

be confident la benda ni ada hikmah dia...
ALLAH kn adil...
there r times u hav to meet the wrong ones before meeting the right one aite?
peace:)
jaY berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
jaY berkata…
Aqram, cer tengok positive side kejadian awek tu..cth point 9. nasib baik awek tu tak pandai nak sms,calling2,tweet2..
Dibuatnyer dia galak sms/call hang jgk yg pening kepala nk layan. Tak pun ntah jantan mana plak yg sangkut kt dia sbb galak sgt meng-sms.

Cuba tarik nafas-hembus-dongak ke atas..pikir ni “aku pun kena juga belajar dari kesilapan diri sendiri, sblm mencarut-carut nak salahkan org lain” ehem.

Jangan jadi mulut puaka, takut hati sendiri nnt yang berpuaka.peace
Tia Juliette berkata…
perempuen perlu di pimpin :)
||Cik Aida|| berkata…
ouch.. terasanya saya dengan entry ini.. sebab

1. saya perempuan
2. saya ada master

tapi...

saya tak macam tu.. (T______T)
Qaseh Dalia berkata…
putus cinta ?
adatlah tu .. bukan senang nak dapat cinta kalau tak luka ,tak sakit ..
doa banyak2 dapat pompuan yg bersederhana dan sentiasa rendah diri wpun berpelajaran tggi =)
Unknown berkata…
uitm lendu..sy study situ dulu tapi tak lah tergedik-gedik

1.entry ni macam emo tapi sy respect luahan hati yang jujur ni.

2.sy setuju women need lesson not protection. as a woman sy faham sngt dgn perangai perempuan. maybe perempaun yg awk maksudkan ini perempuan jenis yg tak puas ape yg dia dah ada. bila dah dpt yg perfect die cari lagi yg lebih perfect.

3.perempuan hati nya dimulut..sbb tu perempuan klw tak puas hati die akan cakap.lelaki lebih bnyk menyimpan dalam hati...mugkin lps ni lelaki perlu berani meluahkan perasaan.

4.Serahkan semua kepada Super Power-Allah s.w.t..fikir positif. lebih baik putus cinta skang dari bercerai kemudian. Ada jodoh yg lebih baik utk kita satu hari nnt. keep smiling :)
Ami Manaf berkata…
aku cume ade diploma jer... and i used to couple with one guy ni. mude setaun dari aku and xde spm pon. aku kapel ngan die sebab rase die cam baik and boley protect aku. yg lain sume aku tolak tepi... tp rupe2nya... die ade pompuan sane sini and ape yang aku dpt cuma caci maki... haha.. stupid me~ since then da mcm serik kot nak kapel2... sume sbb die... damn!
eshieaffianiishak berkata…
putus cinta mmg sakit sgt.sgt. sabarlah.mungkin ni boleh buat kita dekat dgn Allah.
misz myza berkata…
ehem ehem.. terbatuk den.. terasa dgn entri ni.. sbb jalan citer ni sejibik mcm kisah chenta aku dah..

sbb aku ni mmg mcm perempuan dlm entri ni.. cuma nye aku xde la riak atau sombong ape, blaja smpi degree je.. hehehehe.. betull..

mmg betul woman needs lesson. perempuan ni mmg terlalu fikirkan masa dpn... sbb tu ade je benda yg x kena kat lelaki.. wlpn luaran nmpk mcm perempuan ni berlagak dia je yg betul, tapi dlm hati.. yes.. mmg mereka perlukan lelaki.. that's y lelaki kena pndi cari ape yg perempuan tu perlu supaya dia akan tetap bersama dgn lelaki.. xkira la ade perbezaan akademik ke, harta ke ape.. Nmpk mcm demand kan??? tp 2 la realiti nye...

Kalo semua tentang perempuan mcm senang je dan x complicated,x fun la... sbb mcm xde cabaran la nak menawan hati perempuan.. hehehehehehe..
siti ika berkata…
bergegar pulak jantung aku baca. Kalau org nak sombong, belajar setakat spm pun dia boleh buat perangai sombong aqram oi..


aku post grad student. Aku harap kalau aku tak sengaja tersombong ke, tebongkak ke, org2 sekeliling akan ingatkan aku, tegur aku. Bagitau aku yang aku ada buat silap. Dan bukan mengutuk kat aku belakang aku..


orang sombong ni.. pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh di ajar. So, tahap pendidikan bukan punca utama seseorang berperangai celaka..
aiQa berkata…
Aku suka part student Lendu cun2. Aku salah sorang. Bhahahha. Okay over. Bye
Shahada Fauzi berkata…
amboi..ni memang marah betol ni..chill la aqram..ko kan cool..:p


mungkin die bukan jodoh ko..naseb baru bercinta..kalau dah kawen die buat perangai camni tak ke hancus rumahtangga?
Cinderella Rapunzel berkata…
@Cob Nobbler!! aku suka dua komen kau kat sini, especially
"garam bukan sepaket, gula bukan sekilo" <---WIN!! xD

p/s: adakah benar itu nami? atau yang "lain2"?
Tanpa Nama berkata…
masa putus cinta adalah masa yang sesuai untuk kenal diri, kenal sekeliling dan 'kenal' Tuhan. insya Allah, kamu akan jumpa seseorang yang jauh lebih baik.
Tanpa Nama berkata…
jangan putus harapan ;)
Tanpa Nama berkata…
kebanyakkanya yg aku tgk bile org putus cinta mcm ni la, suke nk slhkan opposite gender. asam garam kehidupan la tu, xsmestinya apa yg kita arapkan dapat. nanti da jumpe someone better, laen lak persepsinya. jangan tgk dari sudut negatif je..

"Sebab itu hidup ini kena chill, tenang apa semua"

peace v(^^)
Dapur Makmie berkata…
@Dorky Guymmg awek uitm lendu byk cun cun. tapi susah nak cari yang perangai se cun rupa.
Unknown berkata…
Wei,relax ar doh.Bukan sume pempuan camtu kot.mungkin dia bukan jodoh ko dan Allah nak temukan ko dengan orang yang lebih baik dari dia.
Tanpa Nama berkata…
relax lar.. asal ayat ko tu cam celaka.. agak2 lar kalau nak kutuk perempuan.. asal aku cam rase ko nie sebenarnye tengah marahkan someone and ko lepaskan kt terfaktab nie..

bukan semua perempuan cam tue oke!
yes! perempuan sekarang need lesson! yup.. sokong but word ko tu jangan lar kasasr sgt der.. sokong bile ko kate pmpuan need lesson sbb aku tengok pmpuan sekarang mmg cm2 jenis.. termasuk aku.. oke?

i love ur writin, i love ur blog.. and kekadang aku sokong all ur entri wrote bout girls.. sbb aku ambik lesson dari situ. ade point bile ko tulis tp ingat ayat jgn kasar der.. jgn ajar someone ngan ayat2 kasar org leh trime all ur opnion.. saba lar ckit..

aku sokong ko.. aku suke segala pendapat dan citarasa ko.. tapi jangan melampau oke..

SETIAP MANUSIA DEKAT DUNIA NIE ADE CERITANYE MASING-MASING.. erti idup oke..

sarkastik betul!!..

-I-
AlexiaAqram berkata…
aku bukan tuju pada seseorang okeh? aku tujukan pada sesiapa yang terasa pernah berperangai celaka.

sekian terima kasih.
Nur Hafizah Hadi berkata…
Aku tak setuju perempuan perlu diajar. Aku rasa lagi sesuai perempuan perlu dipimpin.


Pimpin bai. Laki kan ketua. Tinggi mana belajar kalau perangai camtu tak guna jugak.


Esok lusa kawen takkan nak buat perangai dengan suami. Kan? Dah kalau suami tak redha, tak cium bau syurga, boleh ke master degree bagai selamat kan dari neraka?



Ke memang dah plan nak jadi andartu? Entah.


Semoga aku dan golongan pembaca wanita lain yg ada education tidak b'perangai seperti itu. Amin.
nama aku anon berkata…
At least kau tahu, sebab dia tinggalkan kau. Better dari aku tak tau sebab apa aku ditinggalkan. Tiba tiba dia diam dan dah in relationship dengan perempuan lain.

Itu lagi celaka.
Pencinta Seni berkata…
waaahhh..mrh gilerz nmpk..rilekz2..mungkin ada hikmah nya tp DIA belum tunjuk kan lg... chill k.. =)
Tanpa Nama berkata…
aku blaja agak tinggi, muka agak cun, dan keje agak bes.

tapi mamat yg aku suka tu bese2 je. aku suka dia sbb dia ada impian dan dia berusaha kejar impian dia.

aku rase itu yg paling menarik perhatian dan respek perempuan terhadap laki.

*tpi dia anggap aku member je.. xpelah aku akan stay kat sisi dia untuk support dia. tsk2
faten falina berkata…
Cob Nobbler punya komen memang terbaek. ni yg rasa nak terjatuh chenta ni. seb bek dah ada tunang. hehe :P
CtZ berkata…
yg pasti perempuan tu bukan aku..
Syaby berkata…
Kau punya situasi sama macam aku. Tapi aku rasa man needs lesson too. :)
zey berkata…
emo gila kaw, Aqram.

Bila kaw dah bagi green light kat dia untuk sambung belajar, maknanya kaw kena berani ambil risiko yang satu lagi.

kengkadang ada girls yang tak boleh buat 2 benda dalam satu masa dan tak fikir panjang [macam aq].

so kalau kurang abiskan masa dengan kaw, maybe kaw kena paham dia habiskan masa dengan buku.

papepon, chill saja yaww!!
Dian N berkata…
Human makes mistakes yang maybe datang dr attitudes dia yang rasa dia lebih bagus dari bf/gf dia. Cumanya benda ni berlaku pada aqram, a guy. Boleh je kalau we turn the table; lelaki pulak yang berperangai lembu.

I guess what aqram said was just true. Siapa berperangai lembu kena sembelih, hoyeah!

Cheers bro!
Wid Skyline berkata…
sepenuh hati kau aqram wat entry ni~
haahaha!!!
lelaki & pompuan 2x5 aje...
mana2 yang sial tu, pasangan dia pun t 2x5 sial jugok~

bongok pompuan yang x dpt hargai lelaki yang baik,

BLAJA JE TINGGIN, bodohnyer, bertingkat2!!!
Tanpa Nama berkata…
wow,aqram cuba bwk bertenang dulu...biasalah orang bila dah putus centa,masing2 akan cr kesalahan sbelah pihak lg sebab kegagalan relationship..anggap shj she is not the best for u..u deserve better..:)
p/s:org lain pon putus centa gak,cuba jd mcm gua..chill jer..okayy:)
ummairaaris berkata…
lelaki pon same jugak..
ak ngn ex ak baru aje abes blaja n same2 sedang cari kerja.
mungkin rezeki die sampai dulu, die dpt keje kt tm call center untuk keje sementara b4 betol2 dpt keje yg same kos ngn die amek dlu..
ak ni lak terkapai2 cari keje lagi..
die baru masok keje bulan 8 aritu, sekelip mate die berubah.
tak sampai sebulan die da menyombong ngn ak..

same lah mcm ko aqram, ak mesej, die x reply,,bile call, de nk cepat2 end call konon bz sgt aje..
bile kua ngn die, ak perhati la die mcm mane kan kalau ade mesej masok..lepastu ak tgk cepat aje die reply mesej masok.bile ak mesej, die xreply pulak..

ak tros mintak putus. ak igt, die yg merana kne tinggal.tapi ak plak yg sedih lebih2..die rilek aje..

kesimpulan yg dpt ak buat, bile manusia tu melalui pertukaran fasa, mereka akan berubah.
sevenstars7177 berkata…
@Aqram
well..apa yg jadi ni bergantung la pada diri sendiri.tak semua perempuan celaka and tak semua laki celaka jugak. sebab aku ada kenal someone yg memang serious sayang gile dengan bf dia.but end up the guy is just playing fool around. so in ur case i guess u r just the unlucky one. u will find someone better someday.. tak semua perempuan yg belajar tinggi tu mcm ex gf ko tu.. tak semua jugak yg nak laki kaya je. ade je yg sanggup tunggu wlpn laki tu tak de duit.tp bila laki tu ada duit..dia lak tinggal pompuan tu.. so chill dude! sorry la aku nye BM dah hancur. tak tau ape benda aku membebel ni
@UITM ntahmanamana

bai, kau tak tau ke uitm lendu tu wujud? kau lahir zaman bila ni?
QarteeNi berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
QarteeNi berkata…
woww . marah nampak .. tapi apa yg kw cakap ni memang betul . even aku ni perempuan , x bermakna aku kena bela kaum sejenis aku kan . xpe la . u learn u lesson kan . hope u will meet someone better and i know u deserves better . ingat , everything happens for a reason . aku harap kw kuat untuk melepaskan someone yg kw sayang . life goes on . ya , cakap memang senang , but i really mean it . LIFE GOES ON BABE :)
Tanpa Nama berkata…
@SangDaraPujangga

ipt ntah ceruk ulu mana..aku mmg tak ambil tahu beb! woahh. sorii
wahi berkata…
simple. kalo dh x nak tu mcm2 alasan boley bagi. tu jek sbnarnya... laki ke pmpuan sma jek, blaja tinggi ke x blaja tinggi sma jek.
Tanpa Nama berkata…
bagi gua pompuan dekat uitm shah alam cun lagi.... lagi stylo dari yang lain....
noname berkata…
kau ni dok kutuk popuan blaja tinggi2 ape kate kau seru kaum kau blaja tinggi and lagi tinggi dr kaum hawa..ha habeh citer
Tanpa Nama berkata…
Setiap ape yg blaku ada hikmah derr...chill...chill..ptus cinta mmg mnyakitkan, tak kire pompan ke laki ke sume penah merasa...Tapi cam x elok plak nk salah2kn org kan..baik muhasabah dri sndri, kdang2 silap kt sndri kt ta nmpak...

entri ni emo sgt, n buatkan sstengah pompan yg bce kecik hati kot..relaxx...ta sume pompan yg ko tulis sifat2 nye d ats tu ade kat pompan sluruh dunia ni..Paham?

Bg sape2 yg dh merasa dtinggal, ditipu, di duakan, di tigakan dan sbgnye...baik perbaiki dri sndri dr menuding jari...xke naikkn lg saham dosa ko...n anggap sje ni dugaan khidupan, xde dugaan x best la hdup ko...

Ape2 pun ak yakin ko akn dpt pompan lg bganda2 baik dr yg lepas..insyaallah..ape pun bserah la pd Allah swt...Allah tu kan adil....

Chill k :)
Tanpa Nama berkata…
umm....


aku perempuan yang berpelajaran...bergaji tinggi...ada rupa..


and i've been dump after 8 years relationship...n and he getting engage after 6 month we break up...


aku sentiasa percaya akram..kalau benda yang Tuhan memang dah tetapkan not ment to be.. small excuse jerk boleh buat hubungan tu hancur kan?


so to you , belajar dari pengalaman..insyaallah.. dapat lah nanti bidadari syurga ko :)


-cebbie cholet-


dan org tak tahu... betapa ralatnyer hati aku.. bila its just an excuse dia tok leave aku..........


so bg aku ,
Tanpa Nama berkata…
Hukalohh. Pehal la ko. Aishh. Jgn emo. Haha. On my side as women, xsmstinye ap ko ckp 2 btol. Ce ko pk dlm2 bnde2 nh jdik bersebab kn? Come on guys. Idop nh enjoy. Ak even gurl pon ase xppyh nk setie bagai g. Ko g test sume p2 ko blah. As long s jgn wt bnde xelok dh la. Jodo i2 rhsia Allah kn?
Leaving is not easy, but when da time comess we must move on! Chillaxxx bro.
221143
wawa berkata…
aku pernah baca; lebih kurang begini:
"lelaki memerlukan perempuan lebih dari perempuan memerlukan lelaki sebab Hawa dijadikan selepas Nabi Adam memerlukan peneman.."

penulisan biased dan over-emotional begini yang selalu buat aku penat dengan 'terfaktab'..buat aku jelek membaca.

begini lah. (1)perempuan lelaki sepatutnya tidak di banding2kan. (2) perempuan tidak perlu dilindungi atau diajari oleh lelaki--sebab yang melindungi dan memberi ilham (pengajaran) ialah Allah. apa semua ni kita lupa?

manusia, perempuan atau lelaki, jgn riak dengan apa yang ada. perempuan riak dgn pelajaran setitik jarum yang Allah bagi atau muka yang tak secantik bidadari syurga, lelaki pula riak dengan status lebih tinggi sebagai tulang belakang dalam 1 hubungan. merepek!dua2 salah!

susah juga kalau menulis mengikut rasa. kau terlalu emo sbb kau terlalu utama kan cinta kau dari pencipta kau. bukti: entri yang kau tulis.

sekian
-wawa-
ZwarteZonnebloem berkata…
relax lah bro . derr, stop blaming others . yes . aku tahu dia memang buad salah besar but masalah takkan muncul dari sebelah pihak . masalah takkan bertepuk sebelah tangan . samasama muhasabah diri and banyakbanyak an bersabar . its time to move on from orang macamtoo .
nots berkata…
UITM LENDU ramai awex cun ? HAHA . untung lahh ex akuu masuk sanee .
*aku suka lah baca entry emo emoo nihh . besttt ! HAHAH . D:
Tanpa Nama berkata…
emo la kau ni aqram...hihi
xpela, kalau ko geram ke ape ko luahkan je..sampai ko puas hati, nnt2 mst ko akan terpikir kecelakaan yang ko penah buat kat die..we are human aqram..it is not about degree or master jadah sume tu..kalau die xambik master pon, kalau dah xde jodoh mmg xde jugak..chill!
pau ! berkata…
kate chill .. tak baik marah2 . :)
greek goddess berkata…
mcm ni kot ape yg die rase....jilake...
fi berkata…
/me budak lendu tapi tak cun.. kah kah.. byk lg hal aku nak fikir selain cun.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.