Did Yer Know What The Meaning of "X" Please?



Satu soalan: "Kenapa Hafiz tak nak balik kat Mira? Susah sangat ke nak maafkan dan terima dan kembali macam dulu?"

Aku ada satu prinsip. Once broken considered gone. Well, kalau less than 48 hours maka aku boleh terima lagi. Once kalau kau nak break up - or aku say break up, either you have to do something if you want save relationship with me, or myself - in 48 hours. Once dah cakap break - after 48 hours - considered bye-bye and gone. Dalam istilah pekerjaan - MIA - Missing In Action.

For me - I treat love very seriously. I never want any relationship ended up in break up. Saya paling tak suka orang main-main tentang benda tentang ini dipermainkan. For me it's whether you're ready to decide - and prepare for any consequences. Kalau nak break up - bersedialah hadapi dunia baru hidup sebagai single. Kalau kena dump - ada 48 jam untuk selamatkan relationship tu. 24 hours by the way,mungkin terlalu short notice untuk berfikir.

Anyway - saya rasa apabila cinta berputik semula kepada ex - we should dismiss it. Memanglah - kalau nak difikirkan saat-saat romantis, saat-saat bahagia - terasa sayang untuk dibuang. Message-message dalam handset x terdelete lagi. Gambar-gambar kat dalam handset belum delete lagi. Hadiah sempena dating masih lagi di dalam pelukan. Kadang-kadang bila malam terpandang-pandang gambar ex. Kena pulak ex anda itu seorang model tudung dalam "Pencarian Gadis Tudung dan Lelaki Sweet". Atau model kat MAXIM. Whatever - mesti kita rindu kat ex kita.Tak boleh tidak tolak hakikat ni.

Aku kadang-kadang admit aku stalk gambar-gambar ex aku. Kadang-kadang Google tu diperkosa dengan cuba mencari gambar-gambar ex aku untuk dijadikan kenang-kenangan. Rindu pun ada. Teringat pada kenangan silam. Sandarkan pada kenangan. Tapi even aku sebagai fan Liverpool kadang-kadang meluat kalau asyik nak tengok piala English League lama tu lama-lama. Nak tengok Premier League Trophy kat Anfield gak. Old glories is nothing if you're not looking something in future. Macam bila bercerita tentang betapa gembiranya menjadi seorang Kopites di djaman Shankly, Paisley, Fagan atau Dalglish pasca Heysel - kita juga mahukan trophy di masa hadapan. Kadang-kadang aku pun boring bercerita tentang Istanbul - let alone djaman Paisley.

But - the best that we got is already left behind. Bila bercerita tentang ex-ex lama - aku admit memang rindu. That's a reason why I write Awek Chuck Taylor. At least ada kenangan silam yang boleh mengubat kesedihan pada waktu ni. Tapi hidup tak boleh selamanya macam tu. Kita kena move on.Dan bagi aku - balik ke kekasih lama adalah cuba untuk berpatah balik. Dan perbuatan berpatah balik - serupa macam tak move on.

Aku mengaku pada saat ini aku seorang desperado. Penyakit schizophrenia aku ni tak boleh aku jiwa kacau sorang-sorang. Aku sangat takut jadi seorang-seorang. Macam-macam aku boleh buat kalau "Jack" start menghasut aku untuk terjun jejantas, toreh tangan sendiri atau telan Xanax satu genggam. "Jack" ni seorang ubermench aku - he's the one who is the other side of me. Kalau aku biarkan "Jack" ni kuasai diri aku maka aku akan tidak lagi menghirup oksigen.

Tapi untuk kembali kepada ex - adalah tindakan sangat tidak tepat. Walau sedesperado mana sekali pun - hakikat untuk balik ke ex adalah seperti mahu terjun bangunan tingkat 17 - dah terselamat tapi nak terjun lagi. For me,break up is the painful moment. I took love and relationship so serious that it's matter of life and death. Kau bayangkan betapa sedih,remuk dan kecewanya hati bila aku kena dumped. Sebab tu aku berjanji dengan arwah Elly - I won't dumped my girlfriend - only them will dump me. Sebab aku janji dengan Elly - once I say I love you - I really mean it and I know pain dia macam mana. So aku lebih rela merasai sakit itu daripada dari seseorang yang aku mintak couple.

Lagi satu - aku paling tak suka "blast from the past". Imagine kalau aku couple dengan ex aku balik,ia akan jadi contoh macam ni:

Hafiz: Sorry la Mira baby,tadi I lambat nak online YM sebab I basuh baju tadi.
Mira: You kan tau kan I tak suka you lambat-lambat.I'm a person who honors time.You ingat tak dulu masa kat Lot 10 I tunggu you - 15 minute you lambat.Kalau jadi apa-apa kat I in 15 minutes tu macam mana?
Hafiz: Tapi tu dulu kan?
Mira: Ye la,dulu.Pastu you tackle pulak adik I belakang I...
Hafiz: Your sister passed away 4 years ago.


(sorry Ez, tu contoh je - to all: dialog ni rekaan semata-mata *disclaimer)

Itu kau cakap "move forward"? Kau takkan move forward - kalau kau mencari kesalahan lama. Of course ada masa - kita akan cerita benda yang happy-happy pada djaman lampau, but come on,kalau kau nak something new - stop ungkit kisah lama. Therefore, you never fully recovered. Then terus gaduh dan gaduh lagi hal lama. Dan aku sangat tak suka.

So - my exes - I gotta tell you this. When I say I love you,I really mean it. But when you wasted it - meaning you're not appreciate what I give to you. OK of course ada some cases aku sendiri yang dumpkan. But ada reason kenapa aku dumpkan. Sorang sebab jealous tak menentu, sorang sebab reluctant sangat nak tell the truth, yang lagi sorang sebab kerja mengikis duit ASB aku dari RM3,000 sampai nil. Then lepas Elly aku berjanji aku takkan dump lagi girlfriend aku - walau macam mana teruk sekalipun. Sebab aku nak sayang dia macam mana Elly sayang aku. But then,if you don't want it anymore of course it hurts me so badly. Tapi lepas kau dah tinggalkan aku,tiba-tiba nak balik,apahal?

Tak mungkin George W Bush jadi Presiden Amerika balik. Tak mungkin Iwan kembali ke Amelina dan kembali bahagia. Tak mungkin Norman Hakim akan kembali ke Abby Abadi dan bahagia. Because for me the idea of "going back for ex because of nostalgic reason" is just not good enough. Kenapa musnahkan hati atau bikin slack sampai break up?

So - if you want to be my lover - don't you dare to break my heart. In 48 hours - mungkin aku boleh consider lagi. More than that - I considered it's gone. Good bye que sera sera down to memory lane.

p/s:Despite my life is lack of love - being left behind by parents to the uncle that slaughtered my mind, being rejected atrociously, despite my greatest love leaves me in a tragic way, despite I never be adored except "that one", my love is my life. I shall never take it for granted. I hope you too #dearfuturegf.

Ulasan

miss'ENH berkata…
like 100x
like this entry so much!
Unknown berkata…
memang kalau balik semula ke-ex cam tak move on..

tak ade ape yang berubah.
cume luke di hati yang bertambah.

sangat saket bila kita kena mula dari bawah untuk zero kan balik perasaan kita kat die.

sangat-sangat seksa.
dochi berkata…
THIS !

perfect .
ezmira86 berkata…
Love is Cob Nobbler's religion.

#IGotIt
Farhanhanif91 berkata…
wow..tersentuh gila...huhu

farhanhanif.blogspot.com
Aslina berkata…
been there done that.

no more second chance to those whom i referred as "EX".


10000% agree.
Pyqa Farid berkata…
sgt stuju. . smthing like kalu da ludah x kn nk jilat balik. . tu yg slalu owg kate. .

penah skali almost nk couple nan ex last2 bertambah luka. .
Lalala berkata…
yep.. dulu aku pikir ok hidup dalam kenangan lama tapi kita takleh tipu diri.. sebab kita akan ungkit benda2 lepas.. so baik move on je.. harap nami dapat yang terbaik dalam hidup..amin
Anak dara sunti berkata…
Nak kapel ngan Cob Nobbler bley? :">
nn berkata…
I really need some motivation right now and benda ni betul-betul terus ke hati. Terima kasih untuk penulisan ni.
Cob Nobbler berkata…
Anak Dara Sunti:I don't date anonymous.

LOL!
ayue! berkata…
move on lah nami...Elly mesti tak suke ko sedih n tringatkan dia jerr.
.::s e n t::. berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Cob Nobbler berkata…
ayue!:words - it's so easy.

I maybe liberal in politically and morally spoken,but I'm very conservative in love and relationship.

And to forget someone that loved me until her last breathe is a crime to me.I maybe got new girlfriend after her - but to forget her,never.
nohfee berkata…
urgh. me too. i also treat love very seriously. i do forgive but i don't forget. life must go on. betol tu. jangan patah balik ke ex. once a cheater, is always a cheater.
Schubert Serenade berkata…
100% agreed... say NO to "Give 2nd chance for those whom i called as an "EX" kan...:D
Tanpa Nama berkata…
I know how you feel tormented. btw, let bygones be bygones :)
Nami, yeah.

Less than 48 hours.


Sekarang baru aku faham :)
b@w berkata…
tapi aku x boleh dowh..walaupun dah ex tapi aku still x bole give up sbb bagi aku semuanya boleh diselesaikan if bole sit down together discuss the issue. not via technology like sms and call. boo to digital love because potential to be misunderstanding is higher than understand and make one become more coward to face someone you love or hate

- antara warriors of love and hooligan cinta-
http://tulisansuaraku.blogspot.com/2011/04/antara-warriors-of-love-dengan-hooligan.html
Solahuddeen berkata…
the idea of "going back for ex because of nostalgic reason" is just not good enough


yeah. u right. dem. this post teach me something.
Tanpa Nama berkata…
same with me!
once i said it, i really meant it..
hehehe ^^
Arez Razin berkata…
damn it!
love this much!
Linlin berkata…
jack tu auditory hallucination, ke visual hallucination?

move on bila orang dah tinggal. ex nak balik semula, x payah. :)
Tanpa Nama berkata…
opinion u pasal dump sama mcm i. jagn mudah dump org.
Tanpa Nama berkata…
kebanyakan entri u, memang automatically akan baca word by word (which is pelik untuk saya yang kurang minat membaca)

and yeah. jangan kejar cinta yang dah lepas. noted!
Cik Nursya berkata…
xleh trime ex balik.. balik cari lain jer..
Tanpa Nama berkata…
When u always think of elly,then how can u move on? Think back~
esprsso__ berkata…
@ezmira86
hi ez! girl power! hikhik
yunZatie berkata…
entri terbaik! mkn dalam dowh
peek a boo berkata…
" When I say I love you,I really mean it. But when you wasted it - meaning you're not appreciate what I give to you."
Tanpa Nama berkata…
terbaek!!!!!!!!!!!!!!!!mai kopi secawan
liyannaahmad berkata…
Scripps: Oh, Pos, with your spaniel heart. It will pass.

Posner: Yes, it's a phase. Who says I want it to pass? But the pain, the *pain*.

Scripps: Hector would say it's the only education worth having.

Posner: Yes. I just wish there were marks for it.

- the history boys. and yes, I googled for this one.
MS.JENDOOLAH berkata…
nami cepatlah jumpa cinta, cepatlah kawen, its a dua' okayh :)

to whoever nami's futuregf, be prepared to deal with nami's past life, A.C.T silent reader maybe. teeheee :)
mariea mnayan berkata…
memang untuk move on satu benda yang memeritkan. aku rasa aku dah buat semua benda to make one of my friend yang facing things like this move on. but still dia macam tuh gak.. hai....
maksurozana berkata…
yeahh nami nami. i totally agree with u. once broken consider forever. i mean FOREVER! sep sikit!

i penah give 2nd chance to my ex, tu pun sebab nak dump dia balik sebab dia dump i on our first relationshit (okay, i ngaku i tak matang masa tu). reason dia dump i sebab dia taleh lupe ex dia. watdefish??

but now, i dah boleh berfikir secara waras dan i takkan give 2nd chance to my ex tak kira la either he dump me or i dump him.

i sangat tak paham kenapa orang boleh "kembali bersama" lepas dah putus. then, why should they break up on the first place?? taleh lupakan kenangan bersama? orang cani la yang i panggil surat khabar and leh gimam.

bukan taleh ingat kenangan lalu tapi berpada pada lah. tak kira lah your pass relationship tu bape panjang pun jangka hayatnya.

i wont accept same guy in my life twice. move on.

sorry teremosi.
Tanpa Nama berkata…
Demm, love this entry! Normal kalau setalk mengetalk ni bila hati tengah rindu. hihi konklusi nya, jangan di sesal kan perkara yang dah berlaku. hati kena tekad lah baru sedap nak hidup :)
zey berkata…
kalau kembali pada ex pon, takkan jadi cam dulu, before the break-up thing, mesti ada rasa cam kekok....

even nak tukar from 'the relationship' to only friendship pon bukan senang.



oh, let's move on...
Nad berkata…
jgn cepat mengatakan we hv to break up bila terjadi sesuatu masalah.

just duduk bincang dan bgtau apa yg kau dan dia tak mau dlm relationship.

pastu move on with new environment but with a same person.

tapi saya sure. tak ramai yg boleh buat macam tu sbb kita selalu terperanggkap pada kenangan yg lalu. itu demn.
Tanpa Nama berkata…
quote yang same bf pernah bagi aku.dia kata hati aku susah nk dapat.

same here aku lack of love, anak tunggal n parent yg bz 24/7 tak ada komunikasi. aku pemurung dan suka menyendiri. orang lain tak paham aku. sebab nih aku jadi rapat sangat dengan bf. balik cuti, all activities ngn dia. teringin nak makan apa cakap dengan dia tak dapat dengan mak sendiri *nangis.

but now, aku melarikan cuba sejauh yg mungkin bila dia kantoi aku jumpe gambar dia skodeng jiran ppuan depan rumah dlm hard disk dia n video2 xsenonoh.

aku terpikir nk tinggalknn dia but at da same time aku buntu..kalau aku tinggalkn dia nanti aku sorang2.macam mana hidup aku nanti. tak ada sapa nk urus hidup aku.kenangan jugak memang susah nk lupus.tp kalau terus bersame aku akan makan hati.
hanya air mata peneman aku setiap detik dan waktu..
Ibnu Saleh berkata…
tersentuh hati nurani. it's like i'm reading my own story. but i think this story is much greater :'(
Kc Kasedah berkata…
aku akui aku rajin gak stalk blog ex aku * sbb aku da block dia dr fb aku * dan yaa akan buat bila rasa rindu tu datang. aku akui jugak kdg2 walaupun aku bersama bf aku. tibe2 aku buleh teringat apa yg pernah aku lakukan dgn ex lama aku. 2tahun kapel bagi aku macam2 penah buat,dan susah nak lupaaa wlu setitik pun. dan akibat kenangan masa lalu,aku jadi paranoid tapi aku bg lagi chance utk diri aku berkongsi kasih syg dgn bf skg.


move on mcm mana pun,ke parit juga.
yo wassap wassap berkata…
forget ex. carik bakal ex baru.

http://duniabloggingblog.blogspot.com/2011/04/tanda-tanda-perempuan-gedik-tak-sedar.html
TheBentPencil berkata…
Nak tahu kenapa hanset saya ada 5 ribu mesej? tiga2 ex semua saya simpan.

ya, saya jenis orang endless loop, x mudah lupakan orang.

kerana saya percaya, jodoh tu mana2 boleh jadi.

mungkin jadi dengan ex?

yes, I get it, some people shouldn't be reunited, like that cheating boyfriend or pervert man-child...but, for those some, there are still room for forgiveness and getting back.

hey, just my two cents.
macam selalu...cerita kamu selalu touching dan semestinya penuh emosi..luah kan aje lah...menulis pun salah satu terapi...biar orang nak cakap ape..lantak ler..

Aku suke!
kupaslaroren berkata…
Sy peminat anda Nami. Baru 3 hari kot jumpe blog ACT. Sekarang tengah stalk semua penulisan kamu. lebiu.

^_^
Tanpa Nama berkata…
I've experienced get back to my 2 ex bf. But at last, it doesn't work as i expect.
So,past is past.
Let it be histories.
Syaa A. berkata…
sangat suka entry nim <3<3

bertuah sape2 yang jadi gf kamu.

:))
Tanpa Nama berkata…
i'm wonder if i can get a bf like u :) really love ur article
Syafiq Azmi berkata…
terbaekkkk...nak dtg balik or nak baik2...blah laa shu..shu
Norshazlin berkata…
tu la..saye pon xsuke la U-TURN ni..dah abes,abes la kan =)
Norshazlin berkata…
tu la..saye pon xsuke la U-TURN ni..dah abes,abes la kan =)
Tanpa Nama berkata…
aku tak tahu nak cakap pe.. tapi ni first post yang aku rasa... macam kena shock. entah. aku pon x tau napa. tapi pe pon aku respect orang cm kau. teruskan usaha nak cari awek. tapi aku rasa. jangan cari awek. better cari bini terus. cinta before kawin, peratus untuk sakit sangat tinggi. chow.
-ash-

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.