Mana Satu Jenis Percintaan Korang?

Assalamualaikum


Hello Angel-boy and Horn-ny girls sekalian.

Actually kan, beberapa minggu yang lepas, aku ada terbaca blog seorang budak ni. Budak ni dulu dia famous gila kat Friendster dan Myspace sebab dia selalu buat template / layout myspace sendiri. So, dia memang famouslah. Then masa baca blog awek tu, aku rasa macam wow, nice blog. Blog cantik, template lawa buatan sendiri, entri menarik, ownernya pun comel. Actually, tu je aku nak cakap; ownernya comel.

And dari blog awek tu, ada satu entri yang girls *rolling eyes* akan suka. Which is Jenis-jenis Percintaan. Ya, girls kan suka benda yang eww eww macam ni. Actually, lelaki pun suka. Tetapi lelaki suka yang lagi 'advance'. Perempuan suka 'feel the love' while lelaki suka 'buat love'. Atau dengan bahasa lain 'menghasilkan love' (Mengorat). Atau dalam Bahasa Englishnya, 'make love'. Oh God, it sounds so wrong.

But still, entri ni adalah based on entri tersebut.


So, memandangkan aku ada banyak masa lapang (?), aku dengan baik hatinya, membuat sedikit research tentang jenis-jenis love ni. Seperti yang kita tahu, ada 6 jenis loves which is;

  • Agape love - Self Sacrifice.
  • Eros love - Cinta Nafsu
  • Ludus love - Play-play love.
  • Mania love - Obsess with love.
  • Pragma love - Steady
  • Storge love - Friendship.

So, mari kita tengok dengan lebih detail.

Agape - Self sacrifice.
Well, pernah tak korang nampak a girl yang amat tergila-gilakan si lelaki sampai sanggup buat apa saja demi lelaki tu termasuk merana-kan diri sendiri? And ya, apa yang lelaki tu nak, perempuan tu mesti kasi. Well... bak kata Hlovate, IQ girls orang yang bercinta memang akan jatuh merudum. And sometimes, mereka akan buat something yang amat stupid demi untuk someone yang dia cinta. And ya, the type of person yang sanggup buat benda-benda stupid demi someone yang mereka sayang ni di panggil Agape-ewwww.


Merujuk kepada Wikipedia, Agape berasal dari perkataan Greek yang bermaksud 'Ewwww'. Merujuk kepada Kamus dan Dewan Bahasa K, 'Ewwww' bermaksud 'Love'. Dan merujuk kepada some 'certain' Bible, Agape merujuk kepada Self-Sacrifice-Love. Which is, yeah "Aku merana tak apa, asalkan dia bahagia". Puh-lis.

So, here is the thing about Agape:
  • Bercinta gila-gila.
  • Syok sendiri (berangan).
  • Dominating dalam hubungan.
  • Sanggup habis kan beratus-ratus for girlfriend(s) / boyfriend(s) sampai sendiri tak makan.
  • Amat setia.

Out of all, kita boleh conclude sebagai... Stupid love. Yaa. Awesome. Except when we talk about Religious Relationship. Sebab, aku rasa it is a waste kalau kita seksa diri kita for someone yang kita tak sure pun yang kita akan kahwin dengan dia. Ianya umpama korang buat segalanya demi Si Dia dengan harapan Si Dia diciptakan untuk korang. Atau dengan bahasa lainnya "Hey, get your pants off and come rock my world. Dun worry hunny, esok lusa kita kahwin gak kan. So, apa kata kita advance kan first night kita? Awsome kan?". Hey, good line dude. And aku tak tahu nak blame siapa; either si lelaki amat bijak untuk menipu perempuan, atau perempuan terlampau tak pandai sampai boleh di tipu oleh lelaki.

Well, kalau korang bercinta jenis macam ni, aku nasihat kan untuk relax dan berfikir secara rational. And you need to remember, most of lelaki amat tak suka kat perempuan yang dependent dan yang asyik nak berkepit.


Eros (Cinta Nafsu)

Andaikata suatu hari korang pergi ke mall. Tengok wayang. Tengah dok tengok wayang tu, korang perasan ada awek comel kat kerusi sebelah. So, korang pun terus tertarik kat awek tu atas nama love at the first sight. Selepas tertarik, sure ah buat move untuk berkenalan. Selepas dah dapat no phome dia, korang akan rasa macam heaven gila. Rasa macam "OMG I AM SO IN LOVE". And eventually, esok pagi bila korang bagun tidur, korang rasa macam tak ada apa-apa. Dah tak ada dah perasaan IM SO IN LOVE tu. Love tu hanya temporary feeling. Ya, ianya di panggil Eros. Atau Erotik-type of love situation. Sesuai untuk one night stand kalau dalam kes Barney. Why? Sebab dalam kes ni, Eros lebih kepada love at the first sight. Dan love at the first sight adalah based on visual inspection which is most of the time adalah berkaitan dengan nafsu semata-mata.


Dan, aku boleh kata yang cinta pandang pertama mudah gagal sebab... Yas, pandang pertama. Apa yang korang expect pada pandang pertama? Korang tak kenal pun mamat tu. Korang nampak first time muka dia, then jatuh cinta kat fizikal dia. And then how about bab bukan fizikal? How about bab moral dan dalaman? And how about other factors?

Don't get me wrong. Ada je orang bercouple yang based on the first sight love and now dah kahwin. So maksudnya love at the first sight might works. Everything is possible. Tapi still, kemungkinannya adalah rendah. Sebab, once korang dan betul-betul kenal someone, korang kena decide korang boleh terima atau tak dia punya bad habits. Yes, setiap orang akan ada bad habit yang susah nak nampak. Dan once bila dah nampak, sure akan rasa macam nak get away. Korang patut tonton How I Met Your Mother (HIMYM) Season 3 Episode 8. Then korang sure akan faham.

For Eros,
  • Ianya based on nafsu penglihatan semata-mata.
  • Most of the time, failed. 
  • Ianya umpama blind date dan cyber love. Korang percaya pada cyber love? And blind date? 
  • Most of the time, tak setia.
  • Perasaan - Easy come, easy go.



Ludus (The Player)


Korang tahu tak kenapa playboy dan playgirl wujud? Ya sebab dieorang suka flirt. Korang tahu tak kenapa orang suka flirt? Sebab ianya FUN YEAH! I mean... erm... sebab ianya fun. Yup, main tarik tali dan Catch-me-if-you-can itu semestinya fun.

"Ludus is a playful and flirtatious love. People who enjoy the chase phase of a relationship may experience this type of love. They enjoy chasing, playing the game and the conquest of a new person. However, once they catch this person, the relationship i often over."

Its gonna be great kalau Ludus bercampur dengan Eros. Ya, sebab dia akan menghasilkan Barney yang definitely tak nak komitment. As for the Ludus, perasaan dia mudah memang mudah berubah. Dan, dia definitely akan rasa bangga kalau pernah bersama dengan banyak awek atau skandal. Untuk person yang amalkan ludus, there is no way dia akan berada di dalam relationship. So yeah, korang sure tak nak jatuh cinta kat sesiapa yang player dan ber-Ludus.

For Ludus;

  • Akan tinggalkan tabiat ber-Ludus bila dah sampai satu tahap matang
  • Inginkan advanture
  • Amat tak setia
  • Touch and go
  • Bermulut manis bila dengan perempuan. (Aku tak. Aku baik)


Mania
Well, korang pernah tak nampak crazy girl or boy yang amat obses dengan pasangan masing-masing? Kemana pasangan tu nak pergi, dia mesti bagi tahu. Malam-malam sebelum tidur, wajib buat lulaby song. Tak buat, merajuk dua hari. Bila dah merajuk, mesti pasangan kena pujuk. Kalau tak pujuk, dia akan mintak putus.


And not to mention, maniac love ni adalah super obsess sampaikan dia nak full attention for all the time at all cost. Maniac ni kadang-kadang kat lelaki pun ada. As for lelaki, dia akan stalk facebook girlfriend(s) dia. Dia akan stalk twitter crush dia. Actually, aku rasa macam aku pernah jadi love maniac masa muda-muda dulu. Tapi tak ada lah teruk sangat. Just biasa-biasa je. Well, normal lah tu zaman muda-muda. HAHA

Ehem.

Tapikan, most of the time, cinta jenis mania ni ada pada perempuan. Si girl memang akan expect Prince Charming atau Mr Perfect untuk jadi boyfriend dia. Dia nak lelaki yang perfect. Dia nak lelaki yang tak bercakap dengan perempuan lain. Dia nak lelaki yang romantik gila. Romantik umpama Romeo. Dia nak lelaki yang bersama dia setiap masa dan menjadi romantik setiap ketika. Most of Maniac-Type-Lover, dia memang utamakan cinta dari segala-galanya. Everything is about love.

For Maniac;
  • Tak ada kepercayaan antara pasangan.
  • Tak yakin pada diri sendiri.
  • Tak ada ruang dalam perhubungan.
  • Sama seperti Agape. Tapi Agape menyusahkan diri sendiri manakala Mania menyusahkan pasangan yang kena keep bagi perhatian.

Most of the time bila bercinta, kehangatan dan keromantikan tu hanya datang pada minggu pertama je. Bila dah makin lama, makin kurang keromantikan tu. Well, ada banyak sebab kenapa jadi macam ni. Ianya amat bagus kalau korang tak patut declare apa-apa bila baru kenal tak sampai satu bulan. Sebabnya,

"A guy and a girl can be just friends but at one point or another, they will fall in love for each other. Maybe temporarily. Maybe at the wrong time. Maybe too late. Or maybe forever. Or maybe you are not the one. And I think the answer is the last one." Syafiq Adli CK. Kasanova MIAT.

Ya, seriously, ada banyak sebab kenapa lelaki nampak macam player. Mula-mula kata suka, tepi esok lusa terus tak reply call. Antara sebabnya adalah 'She is not the one'. Solid answer. No more love-love. No more feeling-feeling.


Pragma (Steady)
Masa dulu-dulu, aku selalu lepak-lepak kat sebuah forum ni tau. Dan dalam forum tu, ada orang utarakan masalah pasal dia dan isteri dia. Dari first post aku baca hinggalah post terakhir yang di post oleh comentator, tak ada sorang pun yang cakap pasal cinta. Semuanya bercakap pasal tanggung jawab kat anak, kewangan, hubungan silaturahim dan sebagainya.

So, aku start to think yang dalam dunia ni, memang banyak orang yang mempunya Pragma type of love . Most of the time, kebanyakkan pasangan berkahwin akan masuk ke Pragma-Love-phase bila umur dah mengingkat tua. Love starting to fade away dan yang tinggal tangungjawab yang besar bersama saki baki sayang. Ini adalah dari apa yang aku baca. Dan aku harap, ianya tak benar.


Dalam Pragma-concept, love-love ni memang tak banyak. Ada pun, sikit je. Just cukup-cukup makan je untuk terus hidup bersama sampai ke tua. It just like normal friend. Korang boleh berkawan dengan semua orang kan? Boleh lepak-lepak dengan kawan biasa kan? Boleh tengok wayang dengan kawan biasa kan? Even tak sebest lepak dengan kawan baik, tapi still seronok kan? Ya, macam tu la juga dengan Prama ni. Segalanya tak berkaitan dengan love. Segalanya adalah based on dunia sebenar (Love-love ni dunia khayalan je). Ya, sebab Pragma adalah lebih realistik.

For Pragma;
  • Both pasangan tak mementingkan sangat cinta.
  • Amat bertentangan dengan Mania.
  • Tak sepenuhnya rasa the passion of love.
  • Mostly berkekalan. Tapi juga ianya based on jodoh.
  • Kalau tak berkekalan, mostly di sebabkan oleh orang ke tiga.

Apa pun, aku harap perasaan yang aku ada masa mula-mula bercinta akan kekal sampai ke tua.

Storge (Friendship)

Cute single girl can't be friends dengan cute single boy. Ya, that is so wrong. Super wrong. Actually, of course you guys boleh jadi kawan baik. TAPI, tapi hanya bila si lelaki pandai mengawal perasaan dia. Chance si perempuan akan jatuh cinta kat kawan dia adalah lower dari 5%*. Sebab once si perempuan dah set yang si lelaki tu hanya kawan biasa, maka, amat susah bagi dia untuk fall in ewwww. Tapi bagi lelaki, adik angkat tak rasmi pun dia boleh jatuh cinta. Apatah lagi kawan biasa, kan? So, chance untuk lelaki jatuh cinta kat kawan perempuan dia adalah almost 60% which is huge percentage. Well, itu pendapat aku lah. Tapi dalam dunia ni, tak ada benda yang mustahil.


But, korang tau tak. Once kawan baik bercinta, it's gonna be awesome. Well, ada yang suka bercinta dengan kawan. Dan ada yang suka bercinta dengan someone yang romantik. Well, most of the time, its gonna be both and we called it as Storge Love. Percintaan yang romantik yang based 100% on persahabatan. I said 100% based on persahabatan. Kalau bab lelaki mintak no phone dengan alasan nak 'berkawan' tu, itu dah kira lain. Itu bullshit.

Things about storge-eww ni adalah:
  • Tak pandang fizikal.
  • Lebih rasional dan utamakan kebahagiaan bersama.
  • Tahu pasal pasangan dengan lebih detail.
  • Boleh terima almost semua keburukan pasangan.
  • Kekal lama atau tak tu based on jodoh. Tapi most of the time, kalau dah bersama, akan kekal.
  • Tapi, once dah putus, akan jadi complete stranger. Susah untuk berkawan balik.
  • Bercinta dengan relax. Most of the time, tak ada cemburu buta dan etc.


Actually, penting sangat ke love eww-eww ni? Bertarik rambut kerana seorang lelaki. Bertumbuk kerana seorang perempuan dan berciuman kerana sebuah KLCC. Kenapa sampai macam tu sekali? Dan yang tak boleh blah, kenapa bila bercinta je, semua orang expect nak cari percintaan yang super romantik?  Romantik macam Romeo and Juliet? Lagi pun, peh-lis, korang ingat Romeo tu wujud ke?

Wait. What? Romeo tu wujud? Well, kalau betul la Romeo tu wujud, maka Romeo adalah lelaki ke dua paling romantik di dunia. Dan korang tahu tak siapa lelaki nombor satu paling romantik di dunia? Actually, aku pun tak tahu siapa dia. Tapi aku dengar, dia ahli Terfaktab.

So, jenis percintaan macam mana yang korang prefer and which one are you?



Ulasan

AmalinaSamsudin berkata…
tadok .aku taksuke cinta .bunyi macam pathetic .ahahha :D
*doubting
syed hafeez berkata…
aku baca dalam blog eyka hamasuba. ha ha ha ha ha
cikpia berkata…
used to be in mania love..... tapi at last ended in a storage love yang lebih sweet dan membahagiakan....
Milimilo berkata…
tetap nak pilih storge jugak.paling selamat. ;D
Tanpa Nama berkata…
idamkan storage love tapi tahu tu takkan berlaku kat aku. haha bodoh je.
ibu jari naik untuk entri ini.
Lalala berkata…
storage love lah best.. dah alami semua fasa secara tak langsung.. rasa ahli terfaktab romantik tu Nami.. bukan mr.k hahahha...
fatinizzati berkata…
i bet everyone setuju dengan storage love. tapi kalau salah guna memang akan jadi fucking shit la. macam yang kena dekat aku :(
gadis berkata…
bercinta dengan kawan baik ppaling cool (:
ezsyani berkata…
ape?lelaki paling romantik no satu adelah ahli terfaktab?apekahh?ouhh pelisslahh!kah kah kah!chilll bro XD
AlexiaAqram berkata…
lelaki romantik no satu adalah ahli terfaktab.

terbaik lah k-rul.

haha!
Leena berkata…
kehkehkeh...lelaki romantik no satu???

terjerumus ke "storge"..ahh..gaduh..tp lepas tu ok dah...walaupun "dia" dah ada gf...still jadik bestfriend...ape citer??
Fatimah Ali berkata…
nak serba sdikit from each group. tapi itu kan impossible. haha
Fatin Syahira Ramli berkata…
erk. yg mana satu eh. aku bahet yg last tuh better kot. kalau dah clash pun maybe nnt bleh kawan tayah nak buttheart ke hapa kan. chillax! hee :)
Fitri Mo berkata…
storage? STORGE laa. aku ada bljr pasal ni masa kelas psychology.
Poison_Ivy berkata…
sekarang aku tengah kapel ngan sorang mamat ni yang under maniac pye. seryesli, aku x tau aku ni still kapel ngan die, sebab few days ago we had a big fight n die pon cakap nak clash, n aku pon da x tahan sangat2 sebab die makin menjadi2, sampai nak list no fon kawan2 lelaki aku. i mean, like...wtf??? so, bile die nak clash aku pon on. bukan x sayang, sayang. tapi perangai die super controlling la.

then, semalam die call aku, n die bebual ngan aku cam x de pe yang berlaku. ni bukan kali pertama die wat perangai cam ni. aku da kenal die almost 2 years, n perangai die memang x berubah langsung. bosan kot. de sesape leh tolong aku?
yra nazirah berkata…
haha .. menarik tapi aku takde ..
♥ tiah ♥ berkata…
omaiii lelaki romantik no 1 ahli terfaktab eh?
nak usha sikettt :P
Tanpa Nama berkata…
setahu aku agape is not dominating la wey. aku blaja benda2 haramjadah ni sume in my psychology. agape is selfless, sggup buat apa je demi cinta but not dominating, kira cm ko pijak kepala die pn boleh la. ko nk kawen 4 pn die bg base on die pny perasaan cinta yg mendalam kt ko. biar die makan dlm/hurt inside, janji ko bahagia, this is the concept

pragma - org yg dh byk pengalaman in a relationship and dh byk relationship yg die dh tempuhi. as die search for someone/next relationship, dia dh ada dia type yg dia akn pilih. For example, die xkn pilih perempuan kaya, sbb experience dia yg lepas bcause ex awek dia yg kaya tu high maintanence. So, rich girl absolutely dia xkn try lg dh. So, dia dh ada mind set sendiri and tetapan untuk next couple for the next relation.

storge - start on friendship. perasaan kwn tu bercambah kpd cinta sebab org tu selalu ada dekat dgn kita. Once bila dia dh xda/jauh korg akan rasa rndu gila. Terjadi drpd perasaan selesa bersama/bersama untuk tempoh yg lama.

Aku tambah sket2 je apa yg aku igt lecturer aku ckp. Yg lain tu akan2 je. Peace!
Tanpa Nama berkata…
LOL, aku baru baca introduction entry ko. aku blaja sama tempat dgn gadis tu, mmg comel pn btw
ayue! berkata…
ermmm yg lelaki plg romantik tu mesti mr.k en...helehhh
Tanpa Nama berkata…
Baca kat blog eyka :D But this one much detail. HAHA
Diana Zainal berkata…
i think im in the situation number 1 tu. haha sumpah banyak berkorban but it does not work sgt. cinta dah terputus di tgah jalan. but after pikir i think that its ok clash sbb smpi bila nk memperbododhkan diri. well aku tetap x salahkan dia. huhu

btw mr K. lelaki number 1 paling romantik di dunia ofcoz lah nabi muhammad s.a.w lah. kalau ahli terfaktab tu maybe number2 berikutnya ;)

gaga ;)
Aslina berkata…
nampak gayenye mcm aku bakal stuck dekat storge tu jeee...

adeihhh... cool kan kalo btol2 menjadik storge nih... dah la masing2 dah single...

eventho aku pompuan, friends barrier, lowest chance... tapi aku rasa aku sendiri dah letak high chance... tatau la plak kalo membe aku tu still bleh kawal perasaan macam takde apape ngan aku below 60% tuuu...

eh apa aku merapu kat sini??

bior mase aje le menentukan... huhu..
Dekna berkata…
i vote for storge.

:)
Syamimi Fatin berkata…
yeay, mine is storge! dulu, kwn je...:)
i like the hlovate's quote...:)
Tanpa Nama berkata…
wahhahaa.
i've read these things.in my psychology book.2 years ago.

interesting!
never ever thought that someone will write this down in blog.nice post by the way :)
Cam aku pernah cakap dengan pensyarah aku, aku mencari AGape dalam hidup.

:)
~butterfly~ berkata…
aku bukan semuanya...haha (defensif)

dulu pernah hampir kepada Storge
tapi bila sorang tak boleh terima 'lebih dari kawan', yang sorang akan menjauh dan like u say,

"akan jadi complete stranger"

aku hanya mencari cinta yang saling melengkapi...Pragma kot kan? :)

*nice info
Tanpa Nama berkata…
entri ni aku browse 10 saat jer..sbb..ntah..hehe
jiwekacau.blogspot berkata…
hahaha...gua ase gua sgkut at ludus la...once i get sum1 i was like OOO DAMN..shes boring.....bye2....mood searching for new one....lallalala~
Kc Kasedah berkata…
aku yg mana satu ek? tapi aku salu rasa insecure mcm lahanat :)
AAINA berkata…
boleh tak saye nak share bnda nie. boleh tak? boleh tak?
Ares Skywalker berkata…
tlg la next post kasi terang cmne nk atasi 5% tu. mesti korg xleh buat kn. mesti xleh.
Tanpa Nama berkata…
nice entry!never leave any comment on any blog before. good entry :)

i'm in the storge relationship, he was my bestfriend back then, n still is.
we're going to celebrate our 7th anniversary next month :)

nk kawin tp muda lg sbb bercinta dr zmn skola haha doakan jodoh ktrg pjg okay :)))
Shahada Fauzi berkata…
ceeyyyhh..nak cakap dia lelaki paling romantik di dunia la tu..perasan!;p


walaupun panjang..aku gigih jugak membaca..tapi..aku yg mana 1 ek?storge gamaknye..hue hue hue..
The Royales berkata…
Like this entry :)
TheBentPencil berkata…
@Poison_Ivy

good luck with that, hun.

Saya ada kawan dalam stage maniac ni jugak. sungguh, lelaki kalau controlling memang controlling sangat.sayang memang la sayang. tapi lepas beberapa tahun sayang tu ecvaporate sikit2 sampai habis 0%. yang tinggal ialah kata2 cacian dan makian. kawan saya ni, sampai tahap SEMUA kawan dia dah dieliminate oleh si pakwe tu. merana weh. suicidal pun ade.

girl, kalau betul dia controlling, jangan tunggu sampai tahap dia naik tangan atas anda. keluar awal-awal.
Cikya berkata…
best kalau dapat yang storge,

tapi susah owh nak luah rasa kat member..
takut nanti jadi complete stranger..
bila he refuse to.
tapi kalau aku tolak orang aku tak rasa pape..hahaha :D
ika berkata…
yeahh betul. kwn baik aku dah stat ckp dy suka kat aku
NZ berkata…
pernah lalui storge (friendship) stage.

sweet. yes, mmg sesuatu yg menyenangkan.

but, what can i say?
takde jodoh.

mule2 rase mcm tak boleh move on,

but, after almost a year,
mule dpt sesuaikan diri dgn perubahan status perhubungan kitrg,
and we being as bestfriend again.
strange, is it?

just consider as our faith.

and now, dier dah jumpe pilihan barunye,

i'm happy with him and hope moge dpt pergi majlis kahwin mereka suatu hari nanti.

doakan terbaik utk mereka berdua:)
life is unpredictable.
but , it is cool.

tak mau terjerumus dlm storge phase lagi.
:)
Tanpa Nama berkata…
aku suke have fun dngan prempuan. player.? maybe. aku perlukan prempuan terbaik utk aku. so, whats wrong with that..? ta slah klu aku perlu prmpuan terbaik utk jdi isteri aku.. ;)
Hayati Hamzah berkata…
patut lah org dh lama kawen biasanya mcm tu . dh jadi pragma love rupanya. tak nak nyee :((
Tanpa Nama berkata…
oh gosh!
im none at the above
am i an alien?
We see you am berkata…
saya lelaki dan saya adalah jenis #1.
adakah ia normal?
cik obses ungu berkata…
Entri yg menarik. sekurang-kurangnya aku taw aku dlm type yg mana. Tengss untuk entri ini.

Sesungguhnya, aku taw mana kelemahan aku. Moga aku boleh perbaiki sebelum terlambat.

**serious shit entri neh buat aku menitik air mata sbb aku byk buat salah dgn bf aku. =(
Ain Asrar berkata…
macam mana kalau aku cakap aku ni dalam semua type tu WAKAKAK

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.