Anak Angkat

Berikut merupakan kiriman penulisan yang di kirim ke email Terfaktab (terfaktab@gmail.com) oleh pemuda yang meminta tidak mahu mendedahkan identitinya. Apatah lagi mahu memberikan link-nya. Katanya, "Aku terlalu hensem untuk di dedahkan". Marilah kita membaca penulisannya berkaitan Minggu Familyhood. Enjoy!

"Saya anak angkat? Oh tidak. Mama mesti menipu. Mama penipu!"

Skrip tipikal drama-drama yang berkisar tentang keluarga angkat selalunya berakhir dengan tragis bila mana yang diangkat akan melarikan diri jauh dari yang mengangkat. Lari kerana tidak dapat menerima kenyataan. Bodoh.

Sebenarnya drama itu mengajar semua anak angkat supaya tidak lari dari keluarga angkat meski mereka sudah dewasa dan mampu hidup sendiri malah berupaya untuk melupakan jasa ibu dan bapa angkat mereka membesarkan mereka.

Adakah anda yang membaca ini anak angkat? Jika ya, usah tundukkan kepala. Usah malu usah takut dengan masyarakat. Adakah masyarakat itu yang membesarkan anda? Adakah masyarakat yang memberi anda makan dan mendaftarkan anda ke sekolah? Tidak.

Aku pernah disakat oleh jiran-jiran.

"Amin (bukan nama sebenar) anak angkat!" menjadi nyanyian mereka sepanjang permainan. Aku yang tidak mendaftar di tadika semestinya sebak dan tidak rela mengiyakan kenyataan. Namun kebenaran sentiasa menyakitkan.

Tahun demi tahun, aku sedar siapa aku. Kadang-kadang aku sendiri tidak sedar aku ini diangkat sedari umur 4 bulan. Sebenarnya tiada siapa yang menenangkan aku. Aku tenang dengan sendirinya. Bagaimana? Keluarga angkat.

Mereka bukan sekadar keluarga angkat. Nilai kekeluargaan mereka tidak memerlukan sedarah sedaging, segalur dan sebaris. Keluarga itu sendiri yang mendefinisikan terma keluarga.

Pernah kita (anak angkat) membayangkan hidup tanpa keluarga angkat sekarang? Aku pernah dan aku terbayang neraka dunia. Siksa dan sengsara. Tiada siapa yang salah cuma aku terfikir bagaimana aku tanpa mereka (keluarga angkat).

Pernahkah kita terfikir bagaimana satu pihak yang tidak ada kena mengena dengan kita sanggup melayan kita seperti anak mereka sendiri?

Jangan jadi Mario Balotelli yang khabarnya membuang darah daging sendiri kerana alpa dengan pencapaian selepas dibesarkan dalam keluarga yang kaya.

Lihat siapa kita sekarang. Bertahun-tahun dibesarkan keluarga angkat, adakah kita rasa kita yang sepatutnya kita? Seorang manusia.

Aku juga kenal siapa keluarga aku yang betul dan keluarga angkat aku tidak langsung semena-mena menolak kehadiran mereka selepas aku mampu berdiri dan berlari. Jangan sekali-kali disamakan kisah hidup kita dengan drama swasta mahupun propaganda Hollywood. Sekurang-kurangnya di Malaysia, keluarga angkat tidak dibenarkan menukar nama ibu/bapa anak angkat sewenang-wenangnya.

Cukup. Bosan sebenarnya jika dikatakan pengaruh keluarga itu satu pemboleh ubah kepada perubahan tingkah laku seseorang anak. Bukan aku menafikan, mengapa tidak kita memulakan perjalanan beribu batu dengan langkah kita sendiri.

Kejam jika aku katakan nasib adalah satu permainan. Kepada yang tidak bernasib baik, aku berdoa agar kehidupan kalian diberkati dengan satu keluarga bahagia yang dimulakan kalian sendiri.

Berhikayat mengenai keluarga bukan cerita satu malam. Kisah keluarga angkat sebenarnya bukanlah satu neraka kepada anak-anak. Menjadi anak angkat adalah satu cabaran yang tidak dapat dimiliki semua orang.


nota kaki : anak angkat merujuk kepada anak yang dibesarkan oleh mereka yang tiada sangkut paut berdekatan dengan susur galur si anak angkat. Cuma anak yang dibesarkan oleh mereka yang mahu berkongsi kasih sayang keluarga. Anak angkat juga bukan mereka yang diangkat kerana faktor rupa, nafsu dan harta (suka-suka).

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
aku ada membe anak angkat. dia pun kata, semua lakonan pasal anak angkat lari rumah blablabla kat tb semua tu tipu. sepatutnya anak angkat kena bersyukur, atleast ada famili yang nak ambil dorang, jaga, bagi sekolah apa semua. mmbe aku tak kisah pun dia anak agkat ke apa. dan adik aku sorang anak angkat. aku sayang dia lebih dari diri aku sendiri.
Sya Aishah Yusuf berkata…
aku pon anak angkat... xder nye nak lari dr rumah... ko nk pegi mn?? tido bwh jambatan???
Wadi AR berkata…
ade sebab kenapa kite dijadikan anak angkat..
Tanpa Nama berkata…
Dan lagi satu, orang kata anak angkat dari broken family segala bila besar terjebak masalah sosial.

so wrong.

my dad-anak angkat. moved from house to house. abusive stepfather. mom don't want. until some childless couple picked him up.

and he grew up to be a very, very fine young man. the one I wish I can find as a husband. :)))
Iman Melati berkata…
saya dan best fren takleh bersama sbb mak hlng..the only reason,dia ank angkat..skrg masih berjuang..mudah-mudahan
Tanpa Nama berkata…
kdg2 anak kandung dilayan seperti anak angkat

bila anak kandung diseksa mental dan fizikal, mereka akan memberontak

anak kandung itu akan melawan
ibu kandungnya akan menuduh dia anak derhaka

wahai ibu kandung, kau besarkan dia dengan makian dan cacian kesat
sekarang, anak kandung itulah produk dan hasil didikan kau

tahniah, didikan kau berjaya sehingga dia betul2 menjadi mengikut acuan kau sendiri
nn berkata…
drama sahara kat tv3 malam-malam tu pun cakap pasal anak angkat. gila lah kan kalau ye pun nak cari real family jangan lah buang keluarga kandung.

setuju. dua-dua family kena dihargai. tanpa family asal aku takkan dapat lihat dunia. tanpa family angkat kau tak dapat rasa kasih sayang dan kehidupan. biasanya yang family asal ni tak mampu nak besarkan tu yang diber kepada orang. better lah kan daripada bayi tu dibuang.
Linglung berkata…
sedap gua baca.
Unknown berkata…
apa yg aku nk ckp...




er....



kekadang..

ank kandung pun xterjaga..

mngkin sbb manusia tak tahu apa itu bersyukur...
penulis berkata…
gulp.

terima kasih semua yang membaca!
dan yang melontar.

eh, ada yang nak buat saya jadi hasben ke? ehehe.

ok bergurau.

setakat ni saya ok lagi. cabaran paling mantap jadi anak angkat pernah aku dapat time kena gantung sekolah. nakal aku ni sebenarnya.

siap ayah angkat aku warning, kalau aku buat masalah lagi, dia tak nak mengaku aku anak. heu heu heu
MegaImaginasi berkata…
anak angkat ke anak sendiri ke,yang penting berusaha keluar dari kotak ,kalau tidak tak kemana2 balik2 kat situ la jugak..
Tanpa Nama berkata…
keluar topik:

kalau adik angkat camnah beb?
penulis berkata…
dekat nota kaki ada note sikit. ahaha
NNRM MARKETING berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.