[Edisi Keluarga] Dementia. Alzheimer.


Penyakit dementia. Lebih kurang penyakit alzheimer juga. Orang tua yang lupa jalan balik rumah. Lupa macam mana nak perform one task. Dan mereka hanya boleh ingat memori memori yang dah lama berlalu. Mereka tidak dapat ingat perkara yang baru terjadi. T_T. Kadang-kadang kejap ingat kau siapa. Kejap tak ingat langsung kau siapa.

Bersempena dengan edisi keluarga minggu ini, mari kita sama sama menonton sebuah short film daripada Singapore ni. Sangat tacing habis tahu. Tengok hoi sampai habis. Ada subtitle english.


Kalau malas nak tengok. Meh aku cerita summary dia.

Cerita dia pasal seorang nenek yang cuba masak nasi untuk cucu perempuan dia. Lepas tu periuk nasi kat dapur tu katanya tak boleh pakai. Rosak padahal periuk tu tak rosak pun. Cuma nenek tu terlupa nak pasang plug dia. Lepas tu nenek tu pergi kedai nasi ayam. Bungkus nasi untuk cucu perempuan dia tu. Then, nenek tu dalam pertengahan nak balik rumah tu. Dia terlupa jalan balik rumah. Sampai ke malam dia cuba cari jalan nak balik.

Lepas tu, menantu dengan anak laki nenek ni cari lah dia. Dah jumpa pun kat tepi jalan tu. Kesian nenek tu. Kaki mesti dah melecet jalan lama sangat. Tak makan langsung. Bila dia jumpa menantu dengan anak laki dia, dia langsung tak ingat siapa mereka. Yang dia ingat, cuma cucu perempuan dia yang tengah lapar kat rumah.

Endingnya, cucu perempuan dia pergi jumpa nenek dia. Nenek dia happy sangat sebab dah nampak cucu dia tu. Lepas tu nenek dia bagi dia bungkusan nasi ayam tu suruh cucu dia makan. Ending dia sangat tacing tahu. Kalau kau tengok muka nenek tu tak ingat jalan balik rumah pun mesti tersentuh!

Btw, aku rasa cucu perempuan dia tu useless. Dah tahu lapar pergi lah masak megi. Or, keluar pergi beli sendiri makanan kan. Ini tak, nak juga suruh nenek kau yang dah tua tu masak. Lepas tu bila nenek tak balik rumah sebab beli nasi untuk kau, boleh plak makan biskut sambil tengok TV. Hey! Kau tak risau ke nenek kau sampai malam tak balik? *emo emo* . Yela yela aku tahu ni cuma film jah.

:'( sob sob sob.

Ulasan

Nusra berkata…
menyentuh kalbu bila.... baca summary cerita, heh...

orang tua cepat lupa. macam mak aku. dan abang aku suka salahkan dia kalau mak aku lupa letak mana barang-barang dia. rasa nak ketuk kepala abang aku tu sambil kata, "kau tu muda tak dementia lagi, barang sendiri sepah-sepah apa hal?"

macam-macam mak aku kena fikir. itu sebab dia lupa. aku harap bakal cucu perempuan mak aku tak buat perangai macam tu.
.drakula. berkata…
aku harap diatas sana, tak berikan aku ujian sebegitu jadi orang tua pelupa...
Tanpa Nama berkata…
sedihnya~entry ni buat ak berfikir..mampukah aku nak jaga mak bapak ak kalau ditakdirkan diorang kena alzheimer..menjaga diorang mcm mana diorang pelihara aku sejak kecil.
ER~ko buat aku menitiskan air mata
ak rindu kat mak bapak nenek aku kat rumah..:(..tak sabar nak balik rumah
love entry ni..bukan pasal cinta sahaja lagi..:D
Amoi berkata…
ER?

errr..

saya lah yang tulis :)
Diana Zainal berkata…
huhu kesian amoi! huhu

btw good post! remind me my family in jb... cant wait for another 2 weeks to going back! hee
Msrh berkata…
Okay, sngt sedih :'(
Lysa berkata…
kesian. mungkin cucu dia malas tersangat. hm
habsahharun berkata…
tacing..

tak suka bapak dia sebab marah nenek tu.
azrealiema berkata…
wuargh! aku nanesh~ windu mereka!
Power Rangers Hijau berkata…
bila aku tengok ni aku teringat mak abah aku yang dah tua kat rumah.
dan kalau jadi macam ni aku harap aku leh jaga diorang, walau diorang dah lupe aku..
Aslina berkata…
mujo la ko tulis summary dia... kalo tak aku plak yang emo sebab berukben aku tak mampu buat aku tengok clip tu...

pherghhh... melantong2 lembab berukben aku...
Fleura berkata…
wah... thanks for sharing..
lap2 airmata semua yaa.. kontrol macho serta ayu..
hukhukk

:|

Blog berbaur SARCASM ke?
Mentaliti Masyarakat Kita (PANAS)?
Lee Yna berkata…
kalo ikutkan no prevention or cure for that kind of disease..
tp salah satu cara..org2 tua cam nih selalu bg dia aktiviti yang guna otak,berfikir,strategi..macam membaca,main game(i.e.chess,dam)..sentiasa ingatkan tentang current event(i.e.hari ni hari apa, tarikh hb, alamat rumah - mcm dalam citer nih dia dok umah anak dia kira alamat lain dari umah lama dia)..
kalo org islam pulak..banyakkan baca al-Quran kalo nk elak nyanyuk..wallahu'alam..
Amoi berkata…
@Maisarah_Cy @Maisarah_Cy @azrealiema YUP sedih sangat.

I watched this film 2 years ago when they first release this film.

and yesterday I watched it again.

and my tear drops again.

I can't stand when I watching the grandma walking and walking to find her home back.

:'(
Amoi berkata…
@habsahharun haah. tu ler. mungkin si bapak tu terlebih acting kot?

hurm..
Amoi berkata…
@Diana Zainal yes. poor the grandma.!
Amoi berkata…
@lisa you can see the cucu annoying face there bila nenek dia nak keluar beli makanan.

T_T
Amoi berkata…
@Joni Jaga lah dorang walaupun dorang dah tak ingat kita kan.

walauapapun kita tetap anak mereka kan?
Amoi berkata…
@Aslina sebab aku pun macam kau kekadang guna broadband. dan aku sangat faham perasaan broadband lembab.

hehe
Amoi berkata…
@Lee Yna yup. memang tak ada cure.

mungkin sebab tu dia rasa konfius nak balik rumah kan

:'(
Tanpa Nama berkata…
@Amoi

alamak~tersilap2..mata silap tengok..
maap amoi :D
Amoi berkata…
@Tanpa Nama hehe nevermind.

glad you came back here to reply my response.

mind to introduce yourself? :)
Tanpa Nama berkata…
mula mula aku tgk , rasa macam "ah shit na cucu dia nih...."

tapi dah last , aku jugak yang nagis. terfaktab oleh air mata sndri. WTHHH~~~
Shahada Fauzi berkata…
oii!ape ni bg aku nangis pagi2..uhuk2..

ntah pesyen ape pemalas betul cucu dia..bukan kecik lagi..masak la sendiri kalau lapo weh..yg mak die pun satu..blik2 tnya.."ama didn't cook for you?" ingat nenek tu tukang masak ke hape?eeeiishh..berangin rase..

eh? emo plak aku..ahaha..
Alexia Aqram berkata…
nenek.

aqram rindukan sambal belacan nenek.

kenapa nenek pergi dengan cepat?

:(

*sekadar keluhan diri.
Lee Yna berkata…
@amoi yup..no cure coz its kind of degenerative disease not a progressive disease..btw nabi pon da ajar awal2 dulu cam ner nk mengelakkan nyer..so amalkan jer la kaann..kekeke..
'iLiErOsLi berkata…
hukhuk..cedihnye..t'ingat kt both of my neneks yg dah 'pergi'..i miss them..
sweet 19 berkata…
cerita sedih ni aku pernah alami sendiri, kongsi kt sini:

masa emak aku kena 'serang' dementia, aku tak tahu..dia sndiri lg la x tahu kan *sedih* satu hari aku pi kerja, tiba2 dpt call dr polis..emak aku jln kaki sorang2 ke kedai..x ingat jln nak balik. nasib baik ada handpon dlm beg dia..tu yg polis dpt no.aku. emak masa tu pn x teringat dia ada handpon.

aku mmg terperanjat, dr opis sampai la dpn kedai tu aku menangis xhenti2..risau knp emak jd camtu. skrg aku da faham situasi emak.. pesakit dementia mmg perlukn perhatian & yg PENTING jgn biarkn mereka sendirian.

ada kes kt ipoh, ayah kpd sorg doktor..keluar rumah x balik2 smpai skrg, kerana dementia dia langsung x djumpai :(
Tanpa Nama berkata…
eh tlg bgtau tajuk..aku x leh view..thanx
ezsyani berkata…
ahh.i only have one grandma and the only one till now.if she go,i will be as "cucu yatim piatu" bcoz loss my grandma.huu
Tanpa Nama berkata…
sobs3 =(..a very touching video + message deliver very well too.
Moon berkata…
sedihnye..nasib baik baru balik rumah semalam..sob2
Amoi berkata…
@Tanpa Nama http://www.youtube.com/watch?v=9iXPHhfk_7E&feature=player_embedded
Tanpa Nama berkata…
berdosa nye aku.
SHAHIRAH TERMIDI berkata…
1. Cucu malas lagi tak kisah.

2. menantu boleh cakap "buat malu saya"

3.menantu cakap "AH MA TAK MASAK AH?"

4. anak dia nak marah-marah apa masalah?

excuse me, Ah Ma ke maid sekarang ni ek? Dia ingat Ah Ma ni maid tanpa gaji kot. UGH. -.-"
Lalala berkata…
ingatkan yakkan menangis.. tewas gak.. huhu.. bila nenek tu sungguh nak beli makanan untuk cucu dia buat aku ingat parent aku.. opah penah kena macamni masa first raya.. kitorang semua car berjam baru jumpa.. harap kita semua tak kena camni

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.