Misi Sebelum Berkahwin

Gua kadang-kadang bila tengok member-member gua nak berkahwin segala bagai. Rasa jeles pun ada. Rasa kelakar pun ada. 

Jeles sebab gua mesti takkan habis-habis tanya diri gua sendiri ; "Dia dah nak kahwen. cilanat, gua bila pulak? Aci dah ada, duit plakkk masalah, bla bla bla", membebel sorang-sorang dalam hati.

Kelakar sebab gua tengok bukan kemaen member gua bersemangat ho-yeah! ; "Tak nak macam masuk sukan olimpik plak member gua nak berkahwin ni, selama hidup tak pernah masuk gym, tetiba hari ini boleh buang tebiat masuk gym. Jadah apa?", membebel menganjeng member dalam hati.

Memang gua perasan, kalau dah nak berkahwin ka, nak bertunang ka, mesti ada satu semangat untuk nak nampak vogue, nak nampak kacak bergaya masa tarikh yang penting tu. Ia seolah satu renjatan electromagnetism yang menggerakkan naluri seseorang itu menjadi rajin dalam hal perkembangan diri. Kalau tak sebelum ni hampeh, gosok perut sendiri dengan runsing tapi masih tibai tido selepas makan.

Ada seorang member gua ni. Naik bukit hiking hari-hari. Bersemangat! Sebab dia dah nak bertunang la ni. Dulu gua tengok dia berisi, sekarang gua nampak ada perubahan mendadak, dengar cerita dah turun 3-4 kilo jugak lah. Gua tak berani nak tanya macam mana semangat itu datang pada diri dia. Cuma, gua boleh buat assumption yang memang intense dia untuk nampak lawa di depan mata tersayang, di hadapan para hadirin sewaktu hari penting itu TEBAL.

Benda ni tak salah bai, semangat untuk memperbetulkan kekurangan fizikal sebegini banyak faedahnya dalam jangka masa panjang. Malah, ia merupakan amalan hidup yang sihat. Asalkan jangan sampai jadi anorexia dah lah. Ye la, gua tahu kadang-kadang perempuan ni kalau berisi, bila ambil gambar mesti buat gaya ilusi depan kamera bagi nampak kurus. Jangan nak tipu gua lah beb, taktik tu dalam kocek gua. Bengkok-kan kaki, atau satu kaki di depan, dan turunkan pinggang. Tadaa! Nampak kurus dalam gambar. Takpun, ambil gambar muka saja dari sisi 26 darjah. Hasilnya, memang ilusi sungguh. Takpe2, papa faham masalah mama macam mana. Papa redha je. 

Yang bestnya mengenai semangat sebelum nak berkahwin/bertunang ini, ia sama sekali secara tak langsung memberi kesan pada member-member sekeliling. Contoh macam gua sendiri, sebab member gua semangat hiking bukit jambul tu, gua pun turut jadi semangat. Padahal sebelum ni gua malas, kerana aura semangat sebelum nak berkahwin member gua. Gua jadi rajin. Ini seriously bukan tipu beb!

Member gua ni perempuan, jadi gua tanya lah kat dia apa cerita dia punya bakal husband? Dia cakap, bakal husband dia pun sama semangat. Dulu badan gemuk, perut boncet macam Najib Razak, sekarang dah steady kurus macam Nik Aziz! Ok, melampau sangat lah macam Nik Aziz, mungkin hensem bergaya macam Khairy Jamaluddin? EWWWW.

Apa pun tak kira lah macam mana pun rupanya, yang gua nak diskus kat sini mengenai salah satu keperluan atau misi kita sebelum berkahwin ialah memperbetulkan kekurangan fizikal pada tubuh badan kita. Kalau gemuk, berisi atau berperut boyot, mungkin korang boleh ;

1. Buat sit-up, pumping. Bersenam dengan kerap pagi dan petang.
2. Pergi gym. Tak kesah lah gym rakyat mahupun gym berbayar.
3. Melakukan aktiviti lasak yang mengeluarkan peluh macam baru lepas mandi seperti hiking, sukan bola jaring, bola sepak/futsal, main skateboarding, ber-fixie, berenang dan sebagainya.
4. Amalkan pemakanan sihat sebegini. Waktu pagi sarapan berat, tengahari jangan makan atau makan sedikit saja seperti 2-3 keping roti, petang hanya minum saja jangan memandai nak pekena pisang goreng lah apple pie lah, makan malam mesti sebelum pukul 9. 
5. Beli susu organik yang tak sedap tu. Susu Melilea. Lu akan rasa kenyang, dan akan mengurangkan pengambilan nasi.
6. Pakai braces! Seriously, member gua yang pakai braces tiba-tiba boleh jadi kurus dalam tempoh 3 bulan. Gila!
7. Banyakkan minum air mineral/air suam dan air buah-buahan tanpa gula. Bukannya coke, Teh O Beng, Milo tabur, Sirap Laici, apatah lagi beer, dan minuman keras! Hamjad semua tu.
8. Berhenti merokok. Terus-terang gua bagitau memang tanpa rokok, lu lebih sihat untuk melakukan aktiviti lasak. Cuba kalau lu merokok, asyik-asyik nak mengah, tak larat, pancit. Macam mana lu nak kekal sihat macam tu?

Untuk yang kurus sangat, nak nampak macho dan berisi. Satu saja tips untuk lu je, melantak lah Mcd tu sampai lebam, makan lah nasi 5 kali sehari. Agak-agak dah naik 5-6 kilo, berhentilah. Jangan over-limit dah ler.

Itu sahaja gua nak cakap mengenai misi sebelum berkahwin kali ini, jumpa lagi dalam siri akan datang. Chalo, Asalamualaikom!

Ulasan

orang paling hensem berkata…
aku x dpt terima point last.
manusia kacak berkata…
aku pun tak dapat terima. tapi benda ni betul bai dari segi kesihatan. nak tak nak gua terpaksa telan.
zt-zati berkata…
tips kurus no.6 tu sungguh gila..
nak caye ke x..??
LOL
XD
Sophie Al-Yahya berkata…
point no.6 tu boleh tahan.
tp xdelah nak pakai.

best entri ni.hahahaha..
_aliahwafa_ berkata…
aku pakai braces xturun berat pon. hehe
Tanpa Nama berkata…
petua nak kekal langsing itu akan diikuti :)
.waniey jamaludin. berkata…
kawan aku pon..pakai braces jadi kurus..mula2 cm x pecaya..tapi dah ramai camtu...betol aa kot
wadhia berkata…
sme ngn membe aku bai..beliau pon nk kawen gk..aku je belom..wuwuwu
cikasutmerah berkata…
housemate ku pn sama gak...dia diet makan buah je kot.tp aku?boyprend pun xde ni...gigit jari je laaaaaaaa.....
RastaMat berkata…
biler pakai braces, macam susah sket nak makan..
mungkin kurang sketla nafsu makan tu..
mahirahkamal berkata…
betul la..i pakai braces terus 10 kg turun.melampau tk? :p
Asphodel Walnut berkata…
khairy jamaluddin itu sangatlah hensem dan aku penah amek gambo ngan die okayyy :DD
AlexiaAqram berkata…
mmg pakai braces akan menyebabkan kita berhati2 makan makanan keras terutama nasi. jadi, turun 10kilo mmg melampau habes.

nak terberak aku dgr KJ itu hensem. mata kau ok tak?
Terfaktab berkata…
Aku kalau amik gambar muka je mmg sure gemuk. Org mesti ingat badan aku macam tong. Gua nak tips kuruskan muka boleh?
TheBentPencil berkata…
@Terfaktab

ni sape terfaktab kat atas ni ah! cakap! cakap...gigit karang.
wakakaka

ah ya, pasal makan malam sebelum pukul 9 tu....er kalau tak silap diorg kata sebelum maghrib(7.30).

anyway, ada sorang student arab ni, dia kata diet dia jangan makan selepas asar. lagi gila mah! (student arab kat sini jarang perut flat woo. tp yg ni mmg slim melim tapi still curvy).

antara sebabnya ialah metabolism turun pada waktu malam. tp pukul berapa exactly, sya tatau.
RIAN berkata…
Setuju ngan no6. aku pakai braces 3bulan, member2 semua cakap makin kurus. huahha,
Gua ketagih kopi.
perlu berhenti ke?
inna_risna berkata…
aku mkn nasi 5-6 per/day pn xnaik sangat berat bdn nie. sbb kadar metabolisme yg terlalu tinggi. hmm!
AlexiaAqram berkata…
@lord zara

ketagih kopi bukan takut lu gemok, tapi takot lu hilang tenaga di ranjang bila dah kahwen. keh keh keh!

@risnayati

kawan gua perempuan sekali makan dua pinggan. pun tak gemok. apekah?
Alexia :

Damn!
Bukan boleh tahan lama ke sebab tak mengantuk?
LOL!

#mampuskalaumakbacani

XD
Tanpa Nama berkata…
haha..ak suka entry ni ..

ermm...ak nk kawen tp xde bf lg mcmana ni? preparation? xperlu kot.. sbb bila dia tgk ak n dia suke then xperlu tips2 kt ats tu.. ak ttp ak..n akn cube kekalkan ap yg dia suke..

btw, hr2 ak dh exercise sbb tmpt keje agak jauh.. memnag minum air masak, mkn mlm memnag sblum kul 9, sbb kul 9 dh dudk dpn pc bukak terfaktab.. haha.. i hates smokes, and loves milk.. ;)

@alexiaaqram - tips kuruskn butts xde ke?
TheBentPencil berkata…
@LORD ZARA 札拉

rasanya coffee macam ok.
bukan dalam supplement/health bars banyak yang letak caffiene ke?
die sejenis stimulant, so tak payah makan banyak2, energy semua dapat.

coffee sajalah zara. bukan kopi susu dengan gula dua tiga sudu. whopp!! hahaha
SuperAqram berkata…
tios kuruskan butts? rasanya kalau butts macam juliana evans tak payah kot. jamban dia baeeekkk dowhhh!
NurLailatul berkata…
ok, kurus yang nak gemok..Bdan tak naek pon..Perot je naek.
xxx berkata…
mcm salah je tips no4 tu. mana bole breakfast berat. lunch patut berat. and kene tgk consumption of calories. hahaha. ni bukan diet sihat namanya. ni diet cara sendiri.

just an opinion anyway.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.