Tak Tahu / Berani Bila Nak Start Pakai Tudung

Assalamualaikum


Hello lovely-gedik girls dan handsome-good boys sekalian. Its me. Mr K. Rasanya dah lama sangat dah aku tak tulis untuk Terfaktab ni. So, hari ni, aku rasa nak tulis ah sikit di Terfaktab.

Well, sejak dari dulu, dulu, dulu dan dulu lagi, aku banyak dapat email dan pertanyaan yang seperti:

"I nak pakai tudung. Tapi I tak tahu macam mana dan bila nak mula pakai. Lagi pun, kalau I tiba-tiba pakai tudung, apa yang akan orang kata. Kan?"

Well, well, well, kenapa perempuan takut untuk bertudung? Kenapa? Yes, sebab secara automatiknya, dia akan 'lebih terikat'. Once dia pakai tudung, dia akan terikat dengan imej islam. Sebab tu lah ramai yang takut nak pakai tudung. Tapi, itu bukan benda yang paling girls takut bila nak mula pakai tudung. Apa yang paling girls takut adalah tentang apa pandangan orang sekitar bila nampak seorang perempuan yang biasanya freehair, tiba-tiba pakai tudung. Kan?


It might be hard.

Andai kata seseorang tu freehair. Then lepak-lepak dengan lelaki. Pandangan orang ramai adalah seperti "Alaa. Normal lah tu". But once that girl pakai tudung, tapi lepak bersama lelaki, orang sure akan kata "Eeee. Pakai tudung. Tapi sosial habis. Boleh lak lepak2 dengan lelaki bla bla bla. Entah-entah dah pernah kena gangbang" Oh God can you please shut your mouth dude? Tapi kan, benda macam ni, kadang-kadang, lelaki tak bising pun. Yang bisingnya adalah perempuan sendiri.

Well, this shit lah yang menyebabkan ramai girls yang tak berani nak berubah dan tak berani nak start pakai tudung. Even a girl tu pakai tudung full time, then nak start pakai tudung labuh pun ramai takut tau. Why? Again, sebab benda-benda macam ni lah. Sebab terlampau ramai mangkuk-mangkuk yang suka jadi penghalang. So how?

Masa aku di semester 3. Ada seorang girl ni yang sama kuliah dengan aku. Nama dia Koala. Siti Nur Koala binti something. Aku dah lupa. Tapi dia memang comel. Peminat pun ramai. Dia dulu freehair. Full time freehair. Tapi pada suatu hari. Di malam yang hening masa aku nak pergi makan kat warung belakang taman, aku jumpa dia. Perh, Bertudung tuuu. First time aku tengok dia bertudung, cair aku kat situ. Memang agak tertanya-tanya lah kan. Tertanya macam "Eh sejak bila budak ni pakai tudung?". Then, "Apa pandangan orang lain tentang dia?" Hey, bila seseorang tu nak start pakai tudung, why susah sangat orang sekitar tu nak support? And yes, she doing it well. Ramai yang support dia. Aku yang nampak dia kat situ pun terus tegur dia padahal aku dan dia tak rapat mana pun time tu.

"So, how dia boleh berubah dari freehair ke pakai tudung tanpa ada orang yang buat isu?"

Well, mostly, apa yang aku perasan, ramai perempuan yang tak ada masalah bila nak berubah, adalah bila mereka berkawan dengan lelaki lebih dari berkawan dengan perempuan. Seriously, bila seorang perempuan tu ramai kawan lelaki, dia sure akan kurang stress dan kurang terlibat dalam masalah tikam belakang. Dunia perempuan is complicated. Jealous antara satu sama lain adalah rutin harian. Tikam belakang kawan adalah hobi persendirian. Dan macam-macam lagi. See? Nasib baik aku lelaki. So yeah, kalau ada orang bising-bising cakap korang ni bajet alim sebab pakai tudung, korang hanya perlu ignore.

Ignore the bitches.

"Tapi, aku rasa aku tak sesuai la pakai tudung. Aku ganas. Suka lawan cakap orang. So how?"

Well, bayang kan korang adalah girl yang brutal. Suka lawan cakap orang. Suka tegakkan pendapat sendiri. Lone ranger. Sombong. Suka buat kerja sendiri sorang-sorang. Then nak pakai tudung. Sesuai ke? Hey, why not? Cuba korang bayangkan lagi. A comel girl. Berkulit putih. Bertudung labuh. Then bila ada lelaki datang kacau, girl ni terus sepak celah kangkang lelaki tu then blah. Brutal dan aggresive yet cute plus ayu. Isn't that cool? Yeah. That is super cool, dudes. I love that type of girl. Macam heroin dalam Novel Versus karya Hlovate. Ustazah brutal. I like. Super like. Oh oh please lah don't tell me korang tak pernah baca novel Hlovate. Kalau korang tak pernah baca Novel Hlovate, tu maksudnya korang tak pernah baca novel yang sebenar.

Dan andai kata korang tertanya-tanya:

"I takut nak pakai tudung even boyfriend I dah suruh I pakai. Tapi deep-deep in my heart pun I memang nak pakai tudung. Cuma, I takut kalau orang kata I pakai tudung sebab boyfriend yang suruh"

Wait, pakai tudung sebab boyfriend yang suruh? Well, so what? Who cares? Masa korang kecik, korang solat sebab Tuhan? Oh peh-lis. Time tu, korang solat sebab takut ayah rotan korang. Korang mengaji sebab nak tahu agama? Euwww. No way. Tapi sebab ustazah paksa. So, look at you now. Solat all the time dan pandai mengaji (Konon lah kan). Is that bad? Kalau korang nak pakai tudung, dan di tambah pula ada boyfriend yang support, apa salahnya? Asalkan, korang berniat yang even korang dah putus dengan boyfriend korang, korang still pakai tudung. Sebagai permulaan, tak salah pakai tudung kerana seseorang. Sama seperti pakai tudung sebab Ustazah dan sebab Ibu korang yang suruh. Tak ada beza kan?

Brave. Embrace yourself.

Lagi pun kan, dari korang pakai tudung singkat berlilit dan berlapis lapis tu, baik korang pakai tudung labuh. Aku tau korang sejuk sebab tu korang pakai tudung berlilit-lilit dan berlapis-lapis. Tapi, kalau korang pakai tudung labuh, lagi mudah. Air flow pun elok. Dah la Malaysia ni panas. Ye tak?

Senang je nak tahu seseorang tu pakai tudung untuk bergaya, tutup aurat atau kedua-duanya. Caranya korang tengok lah pakaian dieorang. Tak pun tengok ketebalan shawl. Tak pun tengok saiz jeans. Dari belakang nampak g-string tak. Tak pun, tengok baju, macam baju adik umur 6 tahun tak. Dan macam-macam lagi lah. Korang semua pandai-pandai. Aku tau. So, fikirkan lah sendiri.


Dan, bagi lelaki yang nak kahwin tu tapi bakal isteri tak nak pakai tudung. Nak buat macam mana? Alah, senang je. Korang belikan dua atau tiga tudung. Pilih satu tudung yang agak labuh yang cantik. Yang selebihnya, tudung singkat yang buruk. Last-last, sure si girl tu pilih tudung yang agak labuh kan? Biasalah, girls, nak yang cantik je. Then, mana la tau. Kot-kot sekali dia pakai tudung yang agak labuh, dia rasa tenang. Rasa feel je. Then tup-tup, sejak hari tu, setiap hari pakai tudung tu. Kan? Sejuk perut aku melihatnya. Ah, sayang, isteri orang.

"Bila masa paling sesuai untuk saya pakai tudung supaya orang tak pandang slack kat saya?"

Oh, easy question. Actually, korang boleh start pakai tudung pada bila-bila masa. Korang boleh start pakai tudung bila nak start semester baru. Or, korang boleh start pakai tudung bila dah kahwin. Or, korang boleh start pakai tudung bila start masuk tempat belajar / kerja baru. Or korang boleh start pakai tudung bila ada peristiwa seperti di birthday your mom and your mom nak tengok korang pakai tudung. OR, korang boleh mulakan senarang because ramai yang nak pakai tudung. Cuma, masalahnya, ramai tak tak ada 'ignite-er'. Ramai yang tak ada pencetus. Kan? Sebab once korang dah buat, sure korang boleh carry on. Sekali korang pakai tudung, sure dah tak rasa segan-segan dan takut dah.
 
"A person willing to change at 12 oclock, died on 11."

Oh pedulikan grammar untuk quote di atas. Aku dah lupa quote yang sebenar. Tapi serious shit, ramai yang nak berubah tapi suka tangguh. Then bila tangguh, sure tak sempat. Ianya macam "Aku berjanji yang aku tak akan mencuri" tapi belum sempat esok, dah mati. Mangkuk betul budak tu. Anyhow, you got my point kan?

Fact 1 : Girl akan nampak lagi comel bila pakai spect mata. 

Fact 2 : Girls akan nampak dua kali lagi comel bila pakai tudung. Since you got ugly straight-re-bonding-hair.


Ulasan

Nina :) berkata…
aku setuju semua part. bagus2. pandai kau mereverse psychology tang tudung labuh cantik lwn tudung pendek buruk. haha
miSz tUna berkata…
eh, mcm tak habis je part tips nk tgk prmpuan tu paki tudung sbb gaya/tutup aurat atau kedua2nyer tuh.. hurmmm
Nadzmer Azrai berkata…
nice info... wlaupun aku laki, tapi aku mmg stuju dgn ape yg anda ckp :)
PointBlankShot berkata…
pada aku, bertudung atau tak attitude yang main peranan penting.

so, perception aku yang bertudung baik, yang free hair jahat/nakal dah lama mati.

kadang2 ada yang bertudung perangai macam sundal, ada yang free hair perangai dia jauh lebih baik.

kalau dah start bertudung tu apa salahnya ubah sekali sikap yang kureng tu kan?

kalau yang free hair tu dah berjinak-jinak nak bertudung, apa salahnya bagi moral support?

p/s:
aside from that, aku rasa seksa tengok pesen bertudung zaman sekarang ni #honest
RIAN berkata…
setuju. . nak berubah memang kadang2 payah. . kene pasak niat kuat-kuat. nanti kalau apa2 angin lintang puting beliung datang, insyaallah boleh bertahan and terus kekal. ^_^
NurLailatul berkata…
good!memang susah nak berubah!tapi, bila kita kuatkan hati..Boleh, jangan risau!
Rina Rossoneri berkata…
ha,nampak comel bila pakai spec?? are u sure??hehe first time dengar lelaki cakap cam nih...

ada satu quote kita suka
'what other people think about u,is none of your business'
Nier Zecter berkata…
yup..perempuan yg pakai speck dan tudung cute kot aku rasa..hahaha :)
Shahada Fauzi berkata…
kenapa la setiap kali ko menulis mesti aku rasa tak boleh nak berhenti membaca dan point2 yg ko beri selalu buat aku bersetuju..ko pakai jampi eh??ahahaha..

anyway aku setuju dengan entri ko ni..100%..


p/s::ye ke girl pakai spek comel?apsal aku pakai nmpk macam cikgu??kah3..
aswadz berkata…
aku pun setuju ngan apa yg PointBlankShot ckp. attitude yg penting.

tp kalo bertudung, ditambah lak ngan attitude yg baek, kan molek gitu...
cnen berkata…
sokong gila!

tp pakai spek comel? bagi aku mcm agak cacat. opss.
ana.suhaili berkata…
pakai spek cute kew?? haha..
bese nyer dgr lelaki kalau pakai spek bru nek sahamm...bhaha
Gadis berkata…
Tudung bawal rocks my world!!!~~ o yeahhhh~~~
Uptown Lady berkata…
woww...speechless..what u said exactly menggambarkan ape yang ade dlm kepala sy..

hmm..sy tambah lg satu sebab knape perempuan takut nak pakai tudung..nanti t-shirt2 yang lengan pendek nak campak kat mne, jeans2 ketat kena menyorok dlm almari, anting2 pjg berjurai comel blink2 semua kena sedekah kat orang..last-last kena buat wardrobe makeover..

Hee..tu pendapat sy je la..
ina. berkata…
yup.aku sokong sgt2 ape mr.k cakap.
Tanpa Nama berkata…
nak bertudung labuh tapi ishh . see? banyak alasan kan? hahaha :DD
A.I berkata…
mak seribu daya kan?
nak berubah tak susah, but kita yang dok letak kesusahn on it... grr!

what?? pakai spek comel??
adoiii.
mmber gwa yang gedik tuh ckp macam macik2, gwa teros lost self konpident! demmm.
Mysara Ab Rahman berkata…
stju ngn entry ni...
bnda bek nk wt pe bertangguh kn...
Tanpa Nama berkata…
@PointBlankShot

for me , memang tak semua perempuan bertudung tu baik. tapi yang baik tu saya yakin dalam kalangan yang bertudung. baik is more to solehah :)
juliam berkata…
'dunia perempuan complicated.'

aku setuju sangat bab ni eh ? hha
Unknown berkata…
lol~

bg aku plak, mostly pompuan bertudung nmpk ayu, kn.*eh?

btw, aku 1st time dgr nama hlovate.thengs sbb petik nama dia..sbb aku nk g usha karya dia, besh sgt ke
izztshm berkata…
Perempuan bertudung baik , baik macam mana tu ?

Definisi baik tu bagi masyarakat subjektif . Aku baca novel Hlovate , dan aku sangat setuju dengan Minn Edina dan pendapat Mr.K .

Cerita#1
Ada kawan aku pakai tudung sebab bf dia suruh , bila clash kawan aku tu terus free hair .

Cerita#2
Ada kawan aku suka kat sorg mamat tu , kawan aku ni free hair dan dia rasa dia tak cukup baik untuk mamat tu dan dia terus berubah pakai tudung . Mamat tu dah fly overseas dan dah ada gf , but still kawan aku tu pakai tudung .

see .

p/s : aku pakai tudung jugak, dan aku rasa suck gila sebab sekarang aku pakai shawl dan langsung tak menepati syarak (tutup dada) . Nak berubah pakai tudung labuh memang payah dan kena ada pasak yg kuat .
Peh, panjang harammm
airaniez wirdani berkata…
Fakta anda tentang berubah untuk seseorg kali pertama tu mcm agak menarik..sbb konon ppuan ni *nak tunggu sampai seru*.Kang seru *masuk kubur* dtg dlu sblm smpat nak *tutup aurat* lagi pedih..uiks
Tanpa Nama berkata…
HOHOHO. LAWA KAN PAKAI TUDUNG LABUH DARI LILIT2 SEPIT2 MEREPEK2 TU. TAPI, PEREMPUAN SUSAH NAK BERUBAH SBB. KALAU DIA PAKAI TUDUNG, LABUH PULAK TU. MANE ADE JANTAN NAK DATANG BERTENGGEK MENGORAT BAGI PERHATIAN? TAK DAPAT LA, WALL KAT FACEBOOK BERSAYANG2. AHAKS. ;), aku rasa tu sbb perempuan pakai tudung singkat kot, nk bagi nmpk bentuk tut dan tut serta tut. sbb nnti laki ngorat dia.
haha. cabul pulak mulut.
Tanpa Nama berkata…
you got the point there. and true enough. mostly memang ramai gadis yg akan start pakai tudung because of something2. tapi lama2 benda tu akan jadi kebiasaan dia then after that dia sendiri akan betulkan niat dia. and yes, untuk start something good bukan benda yg mudah actually. but who cares? jalan yang kita lalu tak pernah sama. kalau kita nakkan yang putih, we have to usaha untuk dekat dengan putih tu sendiri. ye tak?
TheBentPencil berkata…
Terbaik ah.

Hats off for you man.

And I hope you girls out there, when you see freehair girls wearing tudung, or short tudung gurls wearing on jubah, support them.

And when you see them still bitching and laughing out loud cam pontianak and acting all tomboy and kasar, don't go saying "you hypocrite girl, bukak je la tudung tu!"

truth is, by covering her aurah she has prevent herself from a part of her dosa (sins), better than going both freehair AND bitchy!
NoraChan berkata…
tabik spring la bro...
aku pakai tudung and aku ganas.. hahaha... the beri2 nice entry.... =)
MISS W berkata…
I loike!!
addition: some of the girls xsemestinya nak tarik perhatian lelaki, tapi juga pempuan..
lagi ramai orang puji, lagi die ske..
lagi ramai orang tiru die pny fesyen, lagi die teruja..

p/s: setiap apa yang jahat kita lakukan,dan ditiru orang lain, saham2 setiap orang kita pon dapat sekali.nauzubillah
myzaali berkata…
jom tutup aurat!
Bagus entry ni. same support agar semua girls islam dpt tutup aurat.

AMIN! :)
Lalala berkata…
erm sama jela.. mula2 rasa semacam tapi lama2 ok.. cuma rasa tak salah nak bergaya untuk keyakinan diri just jangan melampau jela sampai seksa diri tak dapat bernafas ke apa..
Miss SITI. berkata…
pedulikan la ape org nak ckp...
last2 dwang y dpt dosa...

y penting tu niat...
kalaw niat tu betul nak pakai tudung atas sebab Allah n nak berubah, teruskan lah...
tetapkan pendirian...

nak share ea...
Tanpa Nama berkata…
ugly straight-rebonding-hair???hak3...
bukan penggoda berkata…
jap. aku nak pegi cr spek mata.
Kak Long berkata…
Gua tgah tanam smgt gak ahh nak pakai yg labuh.. tp xtau lah.. Gua x kuat lagik.. gua azam kawen ja,tudung gua labuh.. Doa2 kan ahh..

Sal pompuan brutal pakai tudung,itu gua kot.. Gua mmg slalu stand up kalo pape yg xpuas hati,and defend hak gua.. tp apa ada hal, gua pakai tudung sbb dah sebati dlm diri gua.. sejak kecik.. dah sebahagian diri gua pon tudung ni..

p/s: gua specky,and gua bertudung.. so MR.K,gua comel? geli nak mampos! :)
Khairul berkata…
@Nina - Actually, thats a fact ;)

@Blank - Yup. At least, abit.

@Rosso - Yup. Pakai tudung. Then pakai spect berbingkai tebal warna pink. Memang comel.

@Uptown lady - oh, jangan risau. Jeans dan tshirt ketat tu boleh simpan untuk pakai depan suami. Eh, kalau depan suami, better tak payah pakai apa-apa kan.

@Aisya - Pakai tudung = kecomelan naik 150%. Pakai contact lens, kecomelan turun 300%. We want natural beauty.

@Izzsue - Hlovate rocks

@Tanpa nama - Siapa kata perempuan pakai tudung tak lawa? Thats bullshit.

@Tanpa nama 18.54 - Rambut ikal = cool. Rambut lurus = tak cool. Macam tak natural.
misz aisya berkata…
hye mr.K
nice entry :p

yg penting, diri sndiri kena kuat. kalau kita ikhlas nk berubah, sure Allah akan permudahkan.
:)

Nice entry.

Bab pakai tudung ni, kena berhikmah dan berhemah kan bila nak cakap dengan orang?

Silap2 boleh bergaduh~
Nadiah berkata…
miss lone ranger ni pakai tudung je...walaupun rock2...life must go on babeb~ tudung adalah kewajipan...:)) hee...K, dorg kata hana noob bile pakai spect...T___T
♥ tiah ♥ berkata…
nak cari speck
woot woot ;p
ayu aziz berkata…
yay!!!
really in love with ur post...
im totally agree!!!!!

i dlu full time free hair...
but suddenly last ramadhan tergerak nk pakai tdung...
org yg pling kuat skong i is my parents n my cik abg lah...

mule2 mmg sush... amek mase 2,3 ari pk nk pakai ke x..
but once dh pakai.. ase lega...
xtahu knape lega but bile sh pakai tuh mmg totally lega lah!! ;)

now dh biase n ramai yg support dgn komen gmbr2 ckp i lg cntik btudung lah.. bla,bla,bla.
mmg nmpk typical gile komen tuh but me sbagai penerima nmpk tuh as a support.. huhu

n for me when kite dh btudung, scara xsngaje kite akn jge attitude kite.. sbb nk jaga maruah kan.. mesti xnk diabel sbgai miah tdung yg terlampaw.. so kite mmg akan jdi baek sikit2.. =p

^______^
zt-zati berkata…
totally agree..
:)
Tanpa Nama berkata…
aku arap penulis-penulis blog kat terfaktab
a)yg perempuan : kowang pon x pkai shawl.

b)yg laki : gf kowg pon x pkai shawl.

sbb kowg kutuk pmpuan pkai shawl, ntah2 kowg pon sndiri wt. xD

.....tp ego xnak ngaku...
ABeautifulFighter berkata…
Hlovate <333

Berubahlah ke arah kebaikan~

A man that decides to change on the 12th hour dies on the 11th
Tanpa Nama berkata…
saya pakau shawl jugak tapi yg kain cotton tebal tu. die tak jarang dan memang tak nampak bahagian dalam even kita lilit sekali je.

saya still pakai tudung bawal tapi tudung bawal skang byk juga yg nipis dan bila pakai bole nmpk leher.

so, tak pe kan saya pakai shawl?
Khairul berkata…
@Tiah - Gogogo.

@Ayu - Good for you.

@Zati - :)

@Hlovate - Ya, tu lah quotenya

@Nida - Sure :)
Call me, Eyka berkata…
:) blog paling cool penah aku jumpa buat masa ni. thanks,
chikybellamy berkata…
menarik.minta izin share ye :)
TheBentPencil berkata…
@tanpanama 10:52

ciskek sapa yang kata orang pakai shawl tak tutup aurat tu.

shawl tutup aurat kalau cukup panjang dan tebal ya.

yang tak tutup aurat kalau terlalu nipis, pendek atau lilit2 banyak kali sampai nampak pangkal leher.

sila fahamkan.

#sayashawlsayaok
Amni berkata…
aku paham perasaan tu.. aku dulu pakai tudung labuh stat new sem.. sem 1 masih nakal.. sem 2 baru ubah pakai tudung labuh.. sebab nyaaaaa? masa sekolah aku memang aku pakai tudung labuh. dan sangat selesa...

tapiiiiiii... kat kampus sume asyik tengok2 je.. ada macam2 je orang tanya.. bodoh punya soalan..

lagi satu masalah aku adalah aku banyak kawan laki.. jadi, dorang cakap la aku pakai tudung labuh tapi kawan laki ramai..

nak buat macma mana? dah aku rimas kawan ngan popuan.. laki tak banyak songeh.. popuan asyik de je benda nak banding2 kan.. nyampah aku!

tapi, kawan2 laki aku tu, kawan dari sekolah je.. kat campus, memang aku tak kawa dgn laki.. sebba aku rasa laki kat kampus aku tu, lagi2 budak sama course aku mulut cam longkang.. ish!

tengok! aku tudung labuh, tapi mulut pun cam longkang kan.. nak buat mcm mana?

sapa tak nak berubah weyhhh....
gadis 3 suku . berkata…
tepok2!! best entri..bkembang otak nie bace :))
gadis 3 suku . berkata…
@Amni

urmm..tol ah same gan haqu...haqu nie pakai jerp tudong tp mulot longkang habis..kalah gan budark xpakai tudung..adoiii!! haqu jugakk mahu berubah..sob..sob ..sob :((
Tanpa Nama berkata…
personally, dulu ak takut tang org kaitkn past lifestyle aku dgn imej tudung skrg. tp alhamdulillah sapot system aku kencang.

-kucinggedik-
Tanpa Nama berkata…
from : baiduri_muslimah

sy setuju sngt dgn penulis.. marilah sama2 berubah memakai tudung labuh. lebih tenang & selesa..

sy pun dulu pakai tudung pendek, seluar jeans, tshirt pendek & ketat.. tp sampai satu masa lebih kurang 3 tahun lepas ada sorang lelaki ni suh sy berubah, suh pakai stokin, xbg sy pakai jeans n baju ketat..

mula2 sy melenting & benci sngt kat laki tu.. tp lama2 sy fikir sendirian, rasa malu pd diri sendiri. sy cuba jugak berubah sikit2. sy mula dgn x memakai jeans n baju ketat.. then pakai stokin.. tudung pulak sy labuhkan sikit2.. mula2 sy stat dgn pinkan tudung kat bawah je (x lilit), then sy labuhkan sikit (masa tu tudung bawal boleh adjust2 kelabuhannye)..

sampai la laki tu melamar sy utk dijadikan isteri & kami selamat diijabkabulkan oct tahun lepas.. selepas kawen sy terus fully bertudung labuh & baju pun labuh paras lutut shj. sy rasa lebih sempurna & tenang sekarang.. hubby pun slalu puji sy pakai tudung labuh.. & dia semakin sayang pd sy.. inshaAllah.. sekadar perkongsian..
Tanpa Nama berkata…
yaeh. siyes stuju sesgt. mane ade pns doe pki tudung. mule2 xbese mmgla. btw, comel pki spect? bukan nmpk tue? hahahahaha
tk berkata…
salam..
sy stuju dgn bbrapa point dlm entry ni..

just nak share sikit pglmn..

imo, kalu kte bertudung/brtudung labuh krana manusia, aftr kte break or dah xkwn dgn dia kmungkinan utk kta brubah kembali ke xmenutup aurat tu agk tinggi.

tp klu kte niat ikhlas krana Allah, sntiasa doa spaya istiqamah & sntiasa ditetapkn iman InsyaAllah kekal..

tp ade bbrapa point yg xbrapa kenan la.. huhu.. sbenarnya xperlu lah nk lepak dgn kwn2 laki hanya utk kte brubah .. just sbb nk ngelak dr gurls mngata jer.. cari kwn2 yg blh mmbimbing kte ke arah redha Allah.. diorg dpt bmbing kta plus sntiasa ada kwn yg tgur mnegur bla kte wat silap.

conclusion: klu agak2 sng tpengaruh, better lepak dgn geng2 masjid, tp klu rsa kuat pndirian then its ok je nk lepak sgn sape2.

just my 2cents.
tk berkata…
sy slalu pikir ayat ni bila sy rsa x konfiden dgn penampilan (masa baru nak berubah) :

"Yg ko takut sgt mulut manusia tu knape? ko tutup aurat sbb manusia ke sbb Allah? Sape yg akan judge ko nanti, manusia or Allah?"

bila kte mnutup aurat, akan terdetikla rasa malu bla perangai ntah apa2. so dari situ kte akan ubah prangai sikit demi sikit.
-sharing pglmn smbil mngingatkn diri sndiri-

hrp mmbantu. wallahualam.
Tanpa Nama berkata…
ezra

aku dulu free hair,pastu aku decide nak pakai tudung sebab diri sendiri,aku nak berubah.sume yg ko ckp ni betul,ni la ketakutan yang aku sblm pikir sebelum nak pakai.feedback yg aku dpt sume ok.kekawan aku ramai yg tekejut.sebenarnya bila ko nak pakai ko terus pakai je,takyah tunggu tunggu,bila hati dah tetap,memang tak jadi masalah pun.
aizattaib berkata…
Hidup ni senang je. Jgn hirau apa yg org cakap. Bukan mak bapak diorang yg bagi korang makan. Kalau ya pun mak bapak diorang yg bg korang makan, diorang tu bukan Tuhan korang. Bukan diorang yang tentukan korang masuk Syurga atau Neraka. Tu saja. :)
x13 berkata…
yg aku pasti, aku agreed ngn ko psl hlovate...Noveducation....
alburuj berkata…
setuju dgn PointBlankShot. org kata prubahan fesyen zaman skrg ni esp kt msia sbb nk galakkan pompuan bertudung. nk galakkan tu mmg bagus, baik n so on laa. tp xkena pada dari segi caranya.
xkira selendang, shawl apekebenda jadahnye nama nye tuh bkn salah pada namanya. tp salahnya pada cara pemakain tuh.
nk tudung labuh ke bulat ape ke janji menutup apa yang dikatakan aurat tuh. aurat plak bukannya pada rambut je.
and org yg kate "eleh org pakai tudung pun perangai tah ape2, nk mangata org yg xpkai tudung plak"
ha yang tu biaq p la urusan dosa dia dgn Allah. kita sape nk nilai dia
sbb tu Allah suruh kita masuklah islam secara menyeluruh. bukannya separuh2.
bukannya:
1."biarlah aku jahat pun, janji pakai tudung"
2."aku xpkai tudung pun xpe, janji hati baik"
[kepala hangguk kau haha]
tu namanye masuk islam separuh2, mane kau suka kau buat, mane kau xsuka, xbuat.

ok lah lastly nk ckap, "dah tu Allah suruh, kita sape nk langgar perintah dia, menumpang plak kt bumi Dia. kalau xnk ikut perintah dia, carilah tempat kat planet ni yg bukan Allah yg cipta" ade ke? confirm la xde. haha

sory la terpanjang sikit komen ni ye. bila bab tudung ni i jd emo sket
Mohamad Nazwan berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mohamad Nazwan berkata…
c this video..
sebagai renungan jgn lupw shre plop ye ^^......
Tanpa Nama berkata…
a man who decides to change on the 12th hour dies on the 11th hour
Unknown berkata…
sya ad kawan sorang ni pakai tudung labuh,kalau orang x kenal mmg cakap dy ni alim gile! bila da kenal masuk air rupenya jugak, even pakai tudung labuh,dy pena cakap pakai tudung labuh yg menutup aurat itu wajib sebab tuntutan agama...tpi peragai be urself la.. klu da memang gila2 x kan kene jadi budak skema plak, semua takut la macam uw klu nak berubah.. #mencantikan luaran lame2 dalaman akn cantik dengan sendiri =)

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.