Cara Memikat Hati Lelaki.

Assalamualaikum


Yo gedik girls and good boys sekalian. Ehem.

Macam biasa, setiap hari bila aku balik dari tempat praktikal yang dipenuhi dengan masalah-masalah yang tak di duga, aku akan on laptop, start online dan bukak formspring aku. Normally, satu hari akan ada sekitar 60 higga 70 soalan yang real dan beberapa spam yang menyerabutkan.

Antara soalan yang paling ramai orang tanya untuk tahun ni adalah soalan mengenai perigi mencari timba. Yes, perempuan sekarang dah gatal. Maklum lah, bilangan lelaki kan semakin... err.... priceless. Maksudnya, yeah, nilai seorang lelaki sekarang dah meningkat.

Antara jenis soalan yang ada di formspring aku adalah:

“Saya ada suka kat seorang lelaki ni. Apa yang perlu saya buat? Macam mana nak tackle hati dia?”

Well, dulu aku selalu cakap yang it is okay bila perigi pergi mencri timba. Tak ada hal. Tapi, I think im gonna change my mind due to own and friends’ experiences. Well, there are two things you (girls) must remember kalau you all nak luahkan perasaan dan memikat lelaki.

1. You are his type + cute + high confident.
You are cute. You are awesome. You are not cheap. You play hard to get. Not so social. Yeah, perfect package. So, mesti ada lelaki yang suka kat kau. Lelaki tu pulak asyik stalk kau. So, kalau kau pun suka dia, and then, what the hell you waiting for? Lelaki kalau dia serious suka kat kau, memang dia akan rasa malu-malu bila face to face dengan kau. Biasalah, lelaki kan pemalu. So, bila kau at this point, tak ada masalah untuk kau luah kan perasaan. Dengan kata lain, kalau kau yakin yang dia pun suka kat kau, cepat-cepat luahkan perasaan. Or else you gonna lose game.

Lelaki dan perempuan berbeza. Kalau lelaki tu tak handsome, gemuk dan bla bla sekalipun, tapi dia pandai mengayat awek, sure akan cair awek tu. Tapi kalau perempuan, once lelaki tu tak suka sebab fizikal perempuan, super susahlah perempuan tu nak tackle lelaki tu.

2. You are not desperate.
I dont know about the girls. Tapi kalau lelaki tu tak suka certain perempuan ni,  10 kali perempuan tu mengurat lelaki, 100000 kali lelaki tu akan rasa rimas. And once lelaki tu rasa rimas, there are no way lelaki tu akan suka kat perempuan tu. Okay fine mungkin ada chance. Chance tu sentiasa ada. Tapi super low. Dan itu, akan membuatkan perempuan tu nampak pathetic. And desperate.


Tapi, kalau lelaki. 10000 kali perempuan rasa rimas, 10000000000 kali lah lelaki akan terus mengurat. Lelaki akan cuba, cuba, cuba dan terus cuba sehingga dia dapat buat perempuan tu cair. Biasalah. lelaki; the most amazing creature in the world. Never give up. Ehem ehem.

**********

So, kalau anda (girls) tak ada dua benda di atas, tapi anda nak juga luahkan perasaan, then you guys are taking a big risk. 

Well, dalam seumur hidup aku, aku pernah jumpa sekali je a couple yang perempuan buat first move. Caranya, perempuan tu luahkan perasaan kat lelaki tu. Well, perempuan tu memang hot stuff ah. Dah lah hot stuff, alim pulak tu. Bak kata orang Hot and Cold. Two in one. Tu belum masuk lah perangai dia yang malu-malu dan pendiam. Cara perempuan tu tackle lelaki yang dia suka tu senang je. Dia pergi kat lelaki tu, then dengan selamba dia cakap "Saya suka awak". Di tambah dengan keberanian bak srikandi melayu dan kecomelan semasa malu-malu, perh. Cair beb.

So, dengan mudah je lelaki tu coupel dengan perempuan tu. Tapi, ianya hanya bertahan selama beberapa bulan. Which is giving the attribute to "Perigi tak patut mencari timba".


Aku tak pasti lah macam mana. Tapi, dari apa yang aku perasan, lelaki lebih suka perempuan yang aggressive. Serious shit, lelaki tak suka perempuan yang terlampau lemah gemalai. Terlampau lembik. Lelaki suka a girl yang boleh stand up for herself. Dan yang penting, berani melawan. Sebabnya, lelaki suka mengusik. Alah, macam cerita Korea lah. Si lelaki dan si perempuan mesti hari-hari gaduh. Tapi korang yang tonton mesti rasa romantik kan? Macam tu lah. Lagi pun, kalau susah nak mengusik, bosan ah. Dah la lelaki cepat bosan dengan seorang perempuan. Then bila lelaki mintak putus, terus kata lelaki tu player. Padahal, lelaki tu bosan je.

"Abis tu, macam mana nak tahu yang pasangan tu sesuai dengan kita dan tak akan rasa bosan?"

Actually, korang tak akan tahu. Tapi, andai kata masa bergayut pun korang berdua boleh rasa bosan, apa tah lagi bila masa tak bergayut, kan? Maksud aku, try ah cari someone yang kalau korang duduk berdua tanpa cakap apa pun, korang akan rasa.... indah. Err, ya, indah mungkin perkataan yang sesuai.

Cuba korang bayangkan. Duduk di atas bukit yang tinggi, di waktu malam sambil melihat bintang. Tak ada kata-kata yang keluar. Yang ada hanya bunyi angin dan suasana samar-samar sinar malam. Duduk di situ untuk menikmati suasana hening. Feeling beb. Korang tak pernah ke rasa macam ni? Ah korang. Tak romantik langsung.

When a girl comes and approached a boy;

“Adakah lelaki akan pandang rendah kepada perempuan yang confess kat lelaki?"

No. Why? Rujuk balik dua point di atas. And if you are wondering :

"Betul ke lelaki hanya suka perempuan cantik / lawa / comel dan kurus je?"

Well, honestly, yeah. Secara kasarnya, boleh kata 60% lelaki di dunia PREFER perempuan kurus dan ramping. Maksudnya, dieorang suka perempuan kurus. Tapi kalau dah jatuh cinta dengan perempuan chubby-chubby sikit tak ada hal. 25% lelaki di dunia memang tak akan tertarik dengan perempuan berisi. 5% lelaki suka perempuan berbadan besar / gemuk. 10% gay yang suka lelaki ada six pack. Sama seperti perempuan yang suka padang perut lelaki.

"But, the beauty is always in the eye of beholder."

Maksudnya, kau huduh macam mana pun. Kau pendek macam mana pun, mesti akan ada orang suka. Jadi, jangan la fikirkan sangat pasal cinta. What is cinta anyway?

Tengok lelaki ah. Perut buncit. Tapi awek, mak ai. Keliling perut. Yang perempuan, make up sana sini, sedut lemak sana sini, pak we tak der gak.

So, find someone you can live with. Not dying for.



Ulasan

Tanpa Nama berkata…
bak kata kawan,"aku nak hidup dengan kau, bukan nak mati dengan kau."
penulis.sahaja berkata…
tepuk tepuk cika poke.
pap pap!
cika cika.
pap pap!
poke poke.
pap pap!
cika poke.
pap pap!
setuju dgn entri ni mrK.
Wee~

Awesome.

Nak mati sama2 buat apa kan?

XD
SHAHIRAH TERMIDI berkata…
cool lah.

I know I'm not a hotstuff. HAHAHA, so macam mmg wataheck kan? yang kurus lawa je ada bf. :(
Nurul berkata…
dying for tak boleh ey?hehehehehe~~~~
cik ciput berkata…
this is super brilliant!sgt setuju ok. =)
Aimi Bahari berkata…
suke ayat tu.

'find someone you can live with. Not dying for'
Marie-Anne Bennett berkata…
Hahaha. Macam biasa, entri Mr K tak pernah gagal buat aku ketawa dan rasa 'geram' pada masa yang sama. Dush.

Ayat last - dalam maknanya tu. Win-win situation. Baru adil =)
Cik Atiqah Shaharin berkata…
aku rse laki skunk ske pompuan lmbut je, sbb klo pompuan yg garang2 dorg ckp kasar la, apela.hahaha.. zmn dh brubah.
Cik Atiqah Shaharin berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
MegaBlue berkata…
zaman skang

laki : limited edition

perempuan : special edition

kan?
mahirahkamal berkata…
suka kat dia macam mana pun takkan cakap. bukan ego..mungkin saya perempuan conservative.
MALU MENGGUNUNG
Nina :) berkata…
tapi, cakap lagi senang dari buat. ppl might say, whatchu gonna lose? i'll answer: my water face if i'm gonna be rejected. so itu je la yg saya boleh buat, berdiam diri dari kecil hati sampai bila2. huwaa kecewanya. :(
Tanpa Nama berkata…
Duduk di atas bukit yang tinggi, di waktu malam sambil melihat bintang. Tak ada kata-kata yang keluar. Yang ada hanya bunyi angin dan suasana samar-samar sinar malam. Duduk di situ untuk menikmati suasana hening. Feeling beb. Korang tak pernah ke rasa macam ni?

contoh tempat yang boleh lakukan aktiviti ni ialah bukit ampang. dengan pemandangan KL yang tesergam indah di depan mata. ppehh! tapi cuma satu je masalah. belum sempat feeling2 dah kena cekup dengan jais. bukan tanak, tapi bahaya.
zaheeyah berkata…
hahaha, hot stuff...
Lalala berkata…
ayat win2 mana.. hehe betul.. setuju .. apa pun laki kan ego
natasya eddie berkata…
ahah! the most amazing creature?
tapi memang betul,lelaki merimaskan dengan percubaan die orang tu.haha
tapi ada juga lelaki yang suka girlish,sebab ada lelaki yang jenis suka protect gf dia.apa2 pun boys and girls sama je,cepat bosan. love this entry btw.superb!thumbs up! ngee ^_^
nagisa_rin berkata…
maunye laki xjd limited edition da gay n mak nyah pn mcari lelaki gak..
huhu..
perempuan skrg byk bljar ke level tggi tahap mania..
risau ler xdpt bf/calon suami..
cbe tgk gadis2 yg bljr tahap spm n juz ambil kmahiran,
da khwin n da beranak pinak..
wuu..
aku pn jeles gak tgk..
pe pn sronok tgk kwn2 da bahagia..
dpt suami yg cool..
mn2 gadis yg masih single..
bkn anda tiada jodoh atau tiada org mahukan anda..
ini semua rahmat Allah SWT..
Fana Hadi berkata…
Alah, to girls, x payah risau sgt lah.
take it this way,

memang perempuan makin ramai skang,
tapi berapa ramai je perempuan with quality.

and you dont need guys to decide what are the qualities. its u who have to decide it.

after all, the game is not for them to decide.

and kalau lelaki tu x nak pun, its their loss, they have no idea what they are losing.

dont make u look so desperate. its a disgrace to womanhood.


im just saying.

;)
Unknown berkata…
sronot baca entry ni..;p
Amni berkata…
tiba2 aku rasa aku hot! apakah?

hahahahaha.... jangan carik laki even ko suka laki tu. memang betul takkan tahan lama.

bek ngan lelaki yang betul2 nak kat kita. itu mak aku pesan.

setuju sangat ngan si bungapopl tu.. jangan buat kita ni macam desperate sangat nak kat laki. rugi.

huhuhu... aku pon just cakap.. lalalala....
Unknown berkata…
suka statement semua. kadang terasa suka juga pada yang cantik. kadang yang telah jatuh cinta pada yang lain. -.-' apa apa je la kan. ;D
Akulah Aqilah Itu berkata…
ayat bawah tu aku agak sentap. adehhh..
TheBentPencil berkata…
@shakinah

bila cakap camtu teringat babak dalam Spiderman Three.

Peter Parker pasang spiderweb antara pokok supaya boleh tengok langit malam dengan Mary Jane sambil bercerita tentang cinta dan masa depan.

mari kita kapel dengan spiderman. selamat daripada Jais.
mentega^^terbang berkata…
cinta memang rumit.
kadang-kadang kau tak sedar bila cinta tu hadir.

susah nak suai padan tulang rusuk nih dengan empunya..haha.

tapi betul la, tiap orang pasangannya dah tertulis di Luh Mahfuz..tinggal nak carik aje. tu part paling lama~!
@amabanzai berkata…
hai yoyoyoyo.
aku ada jumpa blog yang buat sama entri dengan kau.
taktahu la ni sama ada copy paste?


http://theotherkhairul.blogspot.com/2011/02/bagaimana-nak-memikat-hati-lelaki-ego.html
Tanpa Nama berkata…
@ama

haha mmg la tu tuan punye entry ni punye blog. eh betul ke ayt aku ni
noramieza berkata…
entry yg 75% bias tahap kandungannya.
Tanpa Nama berkata…
Tak pernah try carik timba. Sy conservative, selalu percaya kalau lelaki nak kt pompuan tu, he will do anything to get her. Before this sy selalu pergi dekat orang yg sy cinta tapi cintakan sy biasa2 je, then now I realize, pergi lah dkt lelaki yg btol2 syg kita, bukan yg kita separuh mati syg dia, sebab talak jatuh kat tangan lelaki. Just my 2 cents.
Tanpa Nama berkata…
know what, aku minat sorng nih. tak shure dy tau ke tak, tapi rase dy tau kot. sbb ade org kasi tau kawn baek dy, DAMN! haha, dy pernah cakap begini. ade hadis RASULULLAH ,berkate kalau kite suke seseorng tapi pendam, then kalau kite mati tanpa meluahkannya, kire mati syahid. haha, aku terus speechless. tak de idea terus mcm mne nak kasi tau aku suke dy.
::..wAwA aPpLe..:: berkata…
ya sgt setuju dgn kata-kata kamu
walau mcm mana pn x sesuai perigi cari timba
bkn ketinggalan zaman tp fitrah
mcm cite pramlee - nujum pak belalang
ada 2 ek0r itik
seek0r jantan dan seek0r betina
bagaimana menentukan yang mana jantan dan yang mana betina??
si jantan di belakang dan si betina d depan
si jantan yang mgejar si betina
that's it! =))
honez_heon berkata…
tapi ,, bak kata org .. klu sdh cinta , kta snggup bt apa sja to get that person ..n klu prmpuan x brani b'tindak ,, smpi bla prmpuan tu nak smpn prasaan dy .. itu akn hanya lebih menyeksakan hati n prasaan sndri even itu memalukan tetapi itu adalah jalan terbaik ... so , lebih baik kta jujur n trima ja apa jwpn dy ..
Unknown berkata…
Ada lagika laki zmn skarng yg nkkn prmpuan yg chubby n gmok ni.hmmhh😔
Unknown berkata…
Ada lagika laki zmn skarng yg nkkn prmpuan yg chubby n gmok ni.hmmhh😔
Unknown berkata…
mcm mna nk pikat hati lelaki yg pnah dikecewakan oleh kita?help pls...
Unknown berkata…
Aku ni ajak la crush aku keluar tp dia kata dia tgh ada knduri kwin .sampai situ aku terus tak on wecht .malu bhai mcm kne reject pulak 😂😂menyesal ajak .kalau tk ajak tk ada la aku malu dgn dia smpai skrng .haih
Unknown berkata…
Aku ni ajak la crush aku keluar tp dia kata dia tgh ada knduri kwin .sampai situ aku terus tak on wecht .malu bhai mcm kne reject pulak 😂😂menyesal ajak .kalau tk ajak tk ada la aku malu dgn dia smpai skrng .haih
Unknown berkata…
Aku ni ajak la crush aku keluar tp dia kata dia tgh ada knduri kwin .sampai situ aku terus tak on wecht .malu bhai mcm kne reject pulak 😂😂menyesal ajak .kalau tk ajak tk ada la aku malu dgn dia smpai skrng .haih
Ila Zuber berkata…
Baca sambil tongkat dagu dengan tangan kiri. Haha. Nice entry XD

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.