22 Mei 2011

Tiada sebab untuk tidak ucapkan "I Love You".

I stole this entry from here.


Kalau kau cintakan seseorang kau tak sepatutnya walk away begitu sahaja. Kalau kau sayangkan dia kau sepatutnya fight untuk si dia. Kau sepatutnya tidak akan jadikan apa sahaja alasan untuk berhenti mencintai dia. Tak perlu rasanya alasan untuk berhenti mencintai. Kalau kau tak jumpa sebab kenapa kau cintakan dia, jadi kau tidak akan begitu mudah untuk menjumpai alasan untuk tidak mencintai dia. Love tak perlukan sebarang reason.

Why do you keep being like this, why can’t you understand
Why do you keep lounging around my side
How many times do I have to say
That you and me are already over, I don’t wanna see you anymore

Why don’t you listen to your parents
What’s so bad about that person
You just have to leave me, it’s not even a hard thing to do
Now go back to the world you were living in

I can’t say I love you anymore, I can’t ask for you to wait for me anymore
I’m a fool that just hurt you, I’m just a poor man

Even if I lie clumsily, telling you to go, leave
You keep crying, crying, saying that you don’t want to, you can’t
Lingering affection grips me, I want to keep you by my side
But not anymore, I have to end it for you

Kau ke yang tentukan si dia sepatutnya mencintai siapa? Kau patut tanya si dia, siapa yang dia cintakan. Si dia bukan robot yang kau boleh programkan perasaan dia. Tak mudah untuk tinggalkan seseorang jika kau sudah mencintai dia. Cinta seperti kotoran degil yang berada di pakaian. Kau gosok banyak kali lah. Kau letak lah sabun Daia sekalipun kotoran itu sukar untuk tanggal. Mungkin akan mengambil berhari berminggu bertahun baru tanggal. Begitu juga cinta. Kau mengambil masa yang lama untuk lupakan cinta lama dan mengalukan cinta baru.

Kerana kasih sayang itu, si dia telah dilukai banyak kali pun dia tak akan tinggalkan kau. Seperti teori tadi. Kotoran di baju. Kotoran itu telah dilukai oleh berus yang kau guna untuk gosok. Tapi tidak akan tanggal. Sebab dia dah sebati dengan kain baju kau.

Because you only knew me since you were very young
You had too many things that you didn’t do
You have to have the things you want and wear nice clothes
Now go back to the world you were living in

I can’t say I love you anymore, I can’t ask for you to wait for me anymore
I’m a fool that just hurt you, I’m just a poor man

How can I forget you, the shining sun of my life
If I send you like this, I don’t know how I’ll live

I can’t say I love you anymore, I can’t ask for you to wait for me anymore
I’m a fool that just hurt you, I’m just a poor man

Kalau si dia benar benar mencintai kau, dia akan sanggup tinggalkan dunia dia. Dan akan mengharungi kehidupan dia dalam dunia kau. Bagi si dia, itu sangat berbaloi sebab demi kau. Ini namanya sama sama kena bekerjasama untuk kukuhkan tebing cinta. Supaya kalau ada lanun lanun nak musnahkan cinta kau dengan dia, kau tahu kau dengan si dia akan berjaya harunginya.

Kau suruh lah si dia tunggu untuk 1000 tahun. Si dia akan sanggup tunggu. Penungguan untuk orang yang disayangi kadang kadang sangat membahagiakan. Kadang kadang boleh membuat kita frust menonggeng. Kau pernah tak berharap yang hari hari kau akan berjalan dengan perlahan semata mata takut si dia akan tinggalkan kau. Biarlah perlahan perjalanan cinta kau dengan dia. Sebab kau takut untuk menghadapi hari kau ditinggalkan oleh si dia.

Kesimpulannya, kenapa nak takut untuk ucapkan I Love You walaupun percintaan kau dengan si dia dilanda tsunami katrina sekalipun. Tak perlu takut untuk ucapkannya. Kalau bergaduh dengan si dia, cuba ingat balik saat saat indah dan bahagia bersamanya. Cuba ingat semula betapa sukarnya kau dengan si dia mengharungi cabaran demi cabaran setiap hari ; bergaduh, salah faham dan perkara yang semua pasangan kekasih akan hadapi.

Ini lagu Can't Say I Love You dari 2AM. Lirik kat atas itu semuanya translation dia.



Jangan takut untuk mencintai. Tiada sebab untuk tidak mencintai.
Kalau dah sayang luahkan sahaja. Jangan takut untuk meluahkan. Terlambat ucapkan takut menyesal.

23 ulasan:

peek a boo berkata...

Kalau kita dah pertahan bagai nak rak tapi dia ttapkan nk tinggalkan kita, macam mana? Ego dia lg tinggi dr cinta yg aku ada utk dia. ;(

Kaki Merapu berkata...

;)

aiNa MardHiaH berkata...

besh.. =)

Tanpa Nama berkata...

@peek a boo

same :'(

kenapa kita sanggup bertahan tp dia tak?

Tanpa Nama berkata...

@peek a boo

same :'(

kenapa kita sanggup bertahan tp dia tak?

Amoi berkata...

@peek a boo bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi.

awak pertahankan macam mana pun, kalau dia tak dah tak nak usah dipaksa ok?

biarkan dia dengan ego dia itu. you deserve better :)

Amni berkata...

usaha selagi yg boleh... kecuali kalau dia dah cakap memang tak nak....

dhayaluna berkata...

@peek a boo

same!harap2 ending tak mengecewakan.

hayra berkata...

aku dah tak boleh buat apa sebab aku kena dump :') arghh shit . kenapa aku nangis ni ?

Hizwan Nizam berkata...

hati untuk kita, tapi badan untuk orang lain.
sesat.

laskar pelangi berkata...

betul tu. kalau dah sayang, tak perlu nak tunggu 1000 tahun baru nak lafazkan sayang. ia akan menyeksakan pangkal hati dan jantung kita sendiri. kita yg merasa betapa pedihnya nak tunggu lamanya baru boleh terluah..

betul orang kata. jgn tunggu lama-lama kan.. nanti dikebas orang. so, kalau dah sayang, tak perlu nak sorok sorok. luahkan adalah jalan yang terbaik.. :)

semoga kata kasih dan sayang itu akan sampai ke akhir hayat.bukannya hanya dalam percintaan sahaja kan =)

AreYou berkata...

aku suka part nie

"Kau suruh lah si dia tunggu untuk 1000 tahun. Si dia akan sanggup tunggu. Penungguan untuk orang yang disayangi kadang kadang sangat membahagiakan"

dan alhamdulillah si dia sanggup menanti....

nur atiqah wahida berkata...

love this!

s.u.h.a berkata...

sekarang bila dah dapat, mesti akan lupa macam mana nak tunjukkan kat pasangan kita betapa kita cinta sama dia. bullshit saja.

Mawar Berduri berkata...

ya.. luahkan saja kata cinta.. tapi jika dia tetap 'negative'.. lebih baik tengok dia bahagia dengan orang lain.. bukankah mencinta itu melihat si dia bahagia walaupun bukan dengan kita..

tiadanama berkata...

aku terasa.. sgt sgt dan sgt.. bila aku baca ayat2 atas ni, aku rasa mcm ada org sebelah aku yg dok nasihat aku.. ayat ni, buat aku terasa.. xtau lah nk ckp thanks ke, tahniah ke, ataupun nk mencarut.. (apokono eh lak ni?haha)

ekceli, semua kt atas tu sedang aku lalui.. aku terjelopok dan xtau apa nk buat.. aku dah nekad tentang 1 perkara, iaitu merangkak pergi meninggalkan dia.. tp hati aku x cukup kuat nk buat sbb aku sygkan dia.. dan aku tahu dia pun sygkan aku.. then? wadehey, aku nk ninggal2 bagai? ergh,, jwpn utk soklan tu adalah, aku rasa dia terlalu baik utk aku..n aku rasa dia akan lebih bahagia kalau bukan aku yg jd pilihan dia. haihh.. ~ ya,tendang lah aku kalau kau mahu..

EZAN IDMA berkata...

uhuk. sedihnya kalo cite pasl cinte ni.,

cikpia berkata...

aku penah bercinta for 9years sebelum aku tinggalkan dia. selama nie macam2 dia tipu aku tapi atas nama cinta, aku pandang ringan benda tu.

memula, memang aku merangkak meraung pikir tindakan bodoh aku tu (i thot it WAS stupid). tapi lepas beberapa ketika, masing2 dapat pengganti yang masing2 rasa lebih baik dari yang sebelum ni. alhamdulillah.......

kadang2 aku rasa kalau dia dok ngan kita 1000 tahun pun tapi hatinya kat orang lain, no point being together......

drkcrmsn berkata...

@peek a boo

nasib kita sama. better, walk away. sejuta pengorbanan untuk dia. tapi, dia tetap dgn pendirian untuk tak mencintai kita lagi. lebih baik tinggalkan & membenarkan dia berbahagia untuk org dia cinta. sekurang-kurangnya, org yang kita cinta tu, BAHAGIA.

alien berkata...

em.

peek a boo berkata...

@Amoi

Hopefully :)

peek a boo berkata...

@drkcrmsn

Aku selalu cakap mcm tu. Xpelah asalkan dia bahagia.

Tapi hati aku rasa lain. Sedih sebab dia tak bahagia dengan aku sedangkan dulu dia paling beria ria. Tapi itu dulu. Huhu.

Sila bertabahkan diri! :D

Ruby Dane berkata...

betul! sape kata kalau kita cintakn org tu kita kena lepaskn dia? we have to fight! ingt senang ke nak lupakan macam tu je? lain la klu dunia ni jual micro cip yg boleh di program utk buat memori baru dlm otak kita ni. eceh ceh... tetiba emo lak :P