Makwe sejak lahir

Baru-baru ni ada makwe yang bertanya pada gua samada gua ni anak mak atau tak. Tambahnya lagi leceh kalau bercinta dengan anak mak. Gua tersengih sambil cakap,"Dah kompem-kompem la saya anak mak,Mak saya adalah makwe saya sejak lahir kot dan makwe saya ni tak pernah kecewakan saya walau sekali pun".

Ramai makwe yang beranggapan anak mak ni pesen manja,tak boleh berdikari,sikit-sikit lebihkan mak. Gua tak sangkal statement ni,memang ada yang sesetengahnya macam tu. Pada pendapat gua memang patut kot manja atau melebihkan orang yang melahirkan kita. Ada sesetengah makwe nak lelaki yang lebih pentingkan dia dari mak dan gua cuma boleh cakap makwe pesen macam ni boleh pergi meninggal.

Akan ada sesetengah situasi yang kita akan jadi segan nak kabor "i love u" pada makwe,tengah melepak dengan kawan-kawan misalnya. Nak-nak pulak kawan-kawan kita tu jenis puaka yang kompem-kompem akan gelakkan kita. Tapi kita takkan pernah rasa segan nak cakap i love u pada mak dalam situasi apa pun. Siapa yang segan cakap macam tu pada mak gua rasa ada masalah moral yang kronik.

Ada makwe yang cakap anak mak ni sikit-sikit mengadu dekat mak,kalau nak keluar pun kena tanya mak,asyik balik kampung apa semua. Selain Tuhan,siapa yang lu rasa orang paling sesuai untuk kita mengadu? Gua sangat yakin kebanyakannya akan kata mak dan selebihnya akan kata kawan baik atau pakwe/makwe. Mak adalah orang yang paling memahami kita,jadi gua rasa mak mesti ada jalan penyelesaian terbaik untuk semua masalah kita. Kalau nak keluar kena tanya mak? Habis tu nak tanya siapa lagi? Bomba?

Kebanyakan anak mak dikatakan nak makwe yang serupa dengan mak dia,kalau boleh semua ciri-ciri mak dia kena ada pada makwe tersebut. Tapi bagi gua,takkan ada orang yang boleh sama dengan mak gua. Hatta dikumpulkan semua penghuni bumi dan langit,mak gua tetap satu-satunya. Gua tak pernah cari makwe yang serupa dengan mak gua,makwe tu dapat sayang mak gua pun dah cukup rasanya. Jadi kalau pakwe lu asyik membanding-bandingkan lu dengan mak dia cakap je macam ni,"seperti mana awak tak boleh jadi abah saya,macam tu jugaklah saya tak boleh jadi macam mak awak".

Selain dari tu,anak mak selalunya akan refer pada mak dia bila memilih makwe dan makwe-makwe cukup takut kalau-kalau mak pakwe tak suka dia. Percayalah,kalau takde yang tak kena pada diri lu tak payahlah nak takut-takut dan kalau mak pakwe lu tak suka lu,bukanlah maksudnya lu perempuan jahat tapi mungkin mak dia lebih faham tentang apa yang diperlukan oleh anaknya. Ah sudah,apesal macam berbelit ayat gua ni,lu orang buat-buat faham je la kalau tak faham.

Gua selalu anggap pantun,"nasi lemak buah bidara,sayang selasih hamba lurutkan,buang emak buang saudara,kerna kasih hamba turutkan" adalah pantun paling bangang. Macammana lu boleh tinggalkan orang yang lu kenal selama 20-30 untuk seseorang yang lu baru kenal 3-4 tahun? Bangang kan? Kalau mak lu tak suka dia atau mak dia tak suka lu,bawak-bawaklah belajar redha. Berpuluh tahun diaorang besarkan lu takkanlah diaorang still tak paham pasal lu ye dak?

Tapi kalau lu still nak jadi bangang dan buat semua kerja gila ni,gua sangat yakin pada akhirnya mak akan tetap terima kita apa adanya. Sebab mak adalah orang paling power dalam dunia. Ada orang pernah kasitahu gua,cari lelaki yang sayang mak dia,insyaAllah dia akan sayang lu jugak. Gua sangat setuju dengan ayat ni,cuma kalau dalam kes gua,gua terkecuali. Gua terlalu liar untuk dihandle sebarang makwe,mak gua je boleh..kahkahkah.

Sebenarnya lu patut bangga kalau lu ada seorang yang pakwe yang pesen anak mak. Belajarlah sayang mak dia dan dia akan sayang mak lu jugak. Akhir kata,gua tunggu cakap ayat ni pada makwe yang sesuai.

"Hey sweet animal,i love u like i love my mom!"


Kahkahkah!!!




Nota Cinta : Mempunyai pakwe yang anak mak adalah sejuta kali lagi baik dari mempunyai pakwe yang serupa anak jin.






Ulasan

gadishebat. berkata…
sokong!
bf aku anak mak,exbf pun jenis anak mak,mmg oklaa, drpd anak setan perangai takboleh harap. at least dorg ni tau mcm mana nak appreciate pmpn. & boleh faham keadaan pmpn.
Unknown berkata…
org yg ank mak ni bukan masalah pun sbnrnya, tapi gift. kalau dia sygkn mak dia, means dia mmg org pnyayang la kan. dan org yg ank mak mcm aku of course sgt attracted dgn llaki ank mak. *ehem*
cik mieza berkata…
hehe... btol la tu tp mmg ade laki yg nk perfect cam mk dy. ayt "seperti mana awak tak boleh jadi abah saya,macam tu jugaklah saya tak boleh jadi macam mak awak" bole pki punye.hehe ;DD
Eyka berkata…
balak gua ayah gua...sebab dy akan jaga gua sampai bila2...keh keh keh :P

nice entry ^^

gua nak balak anak emak..balak anak mak sopan santun..i like ^^
nida tecit berkata…
"seperti mana awak tak boleh jadi abah saya,macam tu jugaklah saya tak boleh jadi macam mak awak"

bagus. boleh buat ayat utk selamatkan diri dimasa hadapan. tengs bebanyak. hoho
Shahada Fauzi berkata…
kenapa ntah aku jatuh cinta dengan entri ni..huahuahua..


aku berharap bakal suami aku adalah anak mak..kih3..
CikPuan Fara berkata…
lelaki kalau tau hormat dan sayang mak, InsyaAllah dia akan hormat dan sayang isteri..
elisa amirah berkata…
pakwe anak mak nie pandai hormat org tua sbb die hormat mak dia :) so dpt pakwe yg anak mak nie bgus sbenarnya.
elisa amirah berkata…
pakwe anak mak nie pandai hormat org tua sbb die hormat mak dia :) so dpt pakwe yg anak mak nie bgus sbenarnya.
elisa amirah berkata…
pakwe anak mak nie pandai hormat org tua sbb die hormat mak dia :) so dpt pakwe yg anak mak nie bgus sbenarnya.
Tanpa Nama berkata…
dari komen-komen diatas.. dan dan tu la ramai lelaki mengaku dia anak emak! dpn awek ckp dia sayang emak, balik rumah kurang ajo nk mampus! emak tegur skit mula la nk melenting...kuikuikui. dasar hipokrit
sYafIk-wAy berkata…
kalau nak diikutkan untuk anak lelaki memang kena tumpu lebih pada mak . hehee
ghost berkata…
....dannn tak kurang gak ramai awek ngaku yang bf dowang pesen anak mak.

harunsalimbachik tui!
Isaac Ismael berkata…
setuju ng Lep.Stju dgn anon and stuju dgn Ghost.


semua pesen dan2..

hahaha..


baik kalau nak keluar rumah tny bomba,hahahaha
faizs berkata…
ade perenggan yang dua tiga kali jugak la gua baca bagi faham ayat dia. nasib baik gua faham. kehkeh.
cik bella tan berkata…
menyamakan isteri dengan ibu = zihar. kehkehkeh. kang tetiba tak pasal, makan pelempang. :)
fatinizzati berkata…
aku sebak la baca benda ni. huhu. and aku memang suka lelaki yang anak mak sebenarnye. comel laa walaupun tak hensem :)
Lieyanna Esmeralda berkata…
err....bak pakwe kat aku satu!!

dua pun takpe...errrr
Tanpa Nama berkata…
anon ngn ghost agak btol..

rmai pakwe dpn awek ngaku lar anak mak lar ape lar itu ini lar...

balakng awek sp tau..haha*gelak evil*
Tanpa Nama berkata…
adik aku jenis anak mak..tak tau la mcm mana mak aku nanti bila dia kawin,mau tak menangis sebaldi..ex balak aku anak puaka pula terhadap emaknya,cibai betul patut tak dpt jaga aku
Jemari MonteL berkata…
frankly ler... dr pengalaman org terdekat aku, ANAK MAK nih bukan sekadar MANJA je tp langsung takleh harap... tp s sume occayyyyy.... segelintir jer.. ada yg baik, sbb mak baik kan... tp cam sedara aku nih, laki dia nak ceraikan dia semata2 mak laki dia suh ceraikan sbb jeles anak dah takde masa ngan mak sendiri walhal duduk sebumbung... elok2 bina masjid leh lak nak suh robohkan... elok ke gitu?? so sendiri make pengat sendiri mau hengat *tetibeee*
Dekna berkata…
lep lep..
u made me teringat mak saya.. sob sob..
Kaca Mata Shahmi berkata…
aku nie selalu direject sbb aku nie anak emak... pape hal pon family dulu awek kemudian..... pernah sekali mase akuar dgn ex aku nie.. mak aku call and then ex aku terus masam muke.... hadoiiii...
noramieza berkata…
+1 @ cik bella tan

zihar = jatuh talak automatik
Tanpa Nama berkata…
sokong gler2! yela kalau kite ade anak lelaki nnt kompem2 nak anak lelaki kite tu utamekan kite kan???
TheBentPencil berkata…
lelaki anak mak,

ppuan ada anak bapak.

mohon sorang author awek yang anak bapak diskas benda ini? kihkih
Tanpa Nama berkata…
klu tk slap..anak lelaki..even dh kawen n ade anak skali pn..ibubapa masih lgk under tanggungjawab dierg..
tk mcm pmpn..sblom kawen jer..pas kawen dh tkder..kn taat pd suami..

*salah silap hrp dimaafkn*
DapurGadisConverse berkata…
mgkn masa couple,x jd mslh sgt.tp bila dh kwen nnti..mesti ade rasa serba slh.yg mana nk dulukn dulu.sedikit sebnyk hati pasti rasa x selesa bila diletakkn ditmpt ke 2.merujuk pd sang isteri.

menkeduakn mak pulak,lagi la rasa serba salah.hati org tua,mudah terguris.

aku tetap syg mak aku.
qalam_timur berkata…
satu artikel yg menarik..syabas!

dari pemerhatian saya,memang kebanyakkan lelaki mahupun wanita lebih akrab dengan ibu.lELAKI anak emak bukanlah fenomena luarbiasa,namun PEREMPUAN ANAK AYAH/DADY GIRL memang sesuatu yg unik..mungkin dapat diceritakan nanti...

saya juga anak emak,tapi dengan cara yang lebih matang:)
missGee berkata…
anak mak nie lebih menghargai wanita..

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.