Anda Tak Cun dan Tak Tahu Cara Untuk Cari Bakal Suami?

Assalamualaikum


Hello gadis kesunyian dan jejaka player sekalian. What's up?

Kalau korang perasan, pagi petang siang malam, aku dok sebut pasal awek comel. "Awek comel, awek comel, awek comel". Ya, sikit-sikit awek comel. Sikit sikit awek comel. Kan? Kalau check-check balik entry aku yang lama-lama, mesti awek comel je yang jadi perhatian kan? Dah tu, awek tak comel aku nak taruk mana? Obviously, how the hell I know. Pffff.

But then, bila di ingat-ingat balik, aku dah banyak kali terjumpa komen-komen di entry blog aku (Ya, aku baca setiap komen anda), aku perasan yang ramai gila cakap seolah-olah:

"Oh, untuk awek comel je entry ni. Saya tak comel, tak ada orang nak dan tak ada orang kisah. Saya tak wujud pun tak apew."

Ololololo, ciannyaaa. Oh come on, girls. Apa korang fikir lelaki hanya aim untuk gadis comel semata-mata? Okay memang ya most of lelaki sukakan gadis yang berdahi licin, gebu dan comel. But... but... but apa ya. Hmm. Nevermind. Actually, tak semua lelaki yang sukakan perempuan comel semata-mata. Sebab aku rasa kalau korang perasan pun, ramai je kawan-kawan korang yang tak lawa tetapi dah ada boyfriend kan? Kan?


Saya dah ready nak kahwin. Tapi tak ada calon suami. Nak mintak keluarga yang pilihkan, memang tak ah sebab mak ayah dah tak ada. So, camneww?
Imagine yang korang adalah seorang gadis. Korang dah ada pekerjaan, dan ada duit apa semua. Semua dah lengkap. Tinggal nak kahwin je. Tapi tak ada orang nak kahwin dengan korang. So, apa korang nak buat? Oh oh ya, tak ada yang nak kahwin dengan korang sebab korang tak cun. So, again, what to do?

Some of us asyik cakap-cakap pasal girl cantik, boyfriend kacak, perfect couple dan sebagainya. Dan sebenarnya benda macam ni la yang membuatkan girls yang rasa dia tu tak cantik, akan bertindak seperti orang yang tak cantik. And, what the hell is "cantik" anyway?

Let me tell you a story pasal seorang lelaki dan seorang perempuan yang bercinta melalui telephone rumah. Ini cerita zaman dulu-dulu tau. Zaman ni tak semua orang tahu internet tu apa kebenda jadah. And satu-satunya cara untuk contact someone dengan cepat adalah dengan menggunakan phone. Dan dengan menggunakan phone tu, aku pernah tengok member aku call random number dengan harapan ada gadis yang akan angkat. Bila dapat awek yang sama umur angkat call, haa, apa lagi, terus tackle lah. Ya, seriously, ada lelaki buat macam ni.



Dan cerita yang aku nak cerita ni pun lebih kurang lah modus operandi dia seperti di atas. Cuma, this guy tak buat random call. Dia just tersilap tekan numbor phone. And bila dia tersilap tekan nombor phone, maka, dia tersilap call orang lain lah. And orang tu adalah seorang gadis dengan suara yang amat-amat merdu. Bila dah merdu, lelaki pun cair lah. Ya, ini lah sebabnya suara tu aurat. And di sebabkan lelaki tu ciar, lelaki tu pun ayat-ayat lah perempuan suara merdu tersebut sampai dapat.

And bila si lelaki tu berjaya tackle hati si gadis, dia ajak lah si gadis tu berjumpa. Tapi si gadis tu tak nak. Why? Sebab katanya, si lelaki tu sure akan dah tak minat kat si gadis sebab si gadis tu gemuk. Tapi selepas di pujuk-pujuk, akhirnya si gadis tu setuju untuk berjumpa. And bila berjumpa apa yang jadi? Ya, si lelaki tu tinggalkan si gadis tu. No! Seriously no. Bila si lelaki tu jumpa si gadis tu, si lelaki tu agak kekok at the first place. Tapi di sebabkan ciri-ciri kelembutan termasuk kemerduan suara si gadis, maka, si lelaki tu tetap jatuh hati. And now, diaorang orang dah berkahwin. Lebih dari 10 tahun dah rasanya.

You know, the best thing about cinta cyber / cinta phone adalah kerana ianya tak berdasarkan fizikal semata-mata. Imagine yang korang jatuh cinta bukan kerana paras rupa tetapi kerana sifat dia, cara dia bercakap, cara dia menjawab soalan korang dan sebagainya hanya dengan melalui suara / text. Nice kan? Instead of boys yang hanya aim gadis-gadis dahi licin dan badan lentik kan? Puih. Nak cari yang dahi licin je. Dahi dia penuh jerawat tak sedar diri. Bila jumpa girls yang banyak jerawat, terus tak layan. *Terasa*.

Oh, othar than that, apa yang boleh saya buat untuk dapatkan calon suami?
Pernah tak korang dengar lagu "Black and Yellow" dari Wiz Khalifah? Ya, lagu dia pernah dapat #1 dalam carta Billboard. And korang suka lagu ni? Well for me, ni lagu paling teruk pernah aku dengar. Yet, dapat no 1? Why? WHY? Sebab dia asyik di main kan lah. Lagu shit macam mana sekali pun kalau dah setiap hari play kat radio sure orang akan rasa best kan?



Begitu juga dengan your face. You're ugly? It's fine. Tapi trust me, akan ada punyalah lelaki yang terpikat bila tengok muka korang nak-nak bila asyik luangkan masa bersama-sama. Well, ini telah di terangkan oleh The Barnicle Barney dalam How I Met Your Mother tentang The Mermaid Theory. Ya, theory dia simple.

"The theory explains that no matter how unattractive a man finds a woman today, there will eventually be a time when she becomes attractive to him."

Untuk hari pertama korang jumpa that ugly boy and girl, korang akan nampak dia sebagai dugong. But selepas beberapa hari, korang akan nampak dia sebagai mermaid. Ya, ini adalah satu fakta. Why? Sebab kita asyik dok mengadap muka dia lah. Macam kawan-kawan korang. First day jumpa dia, rasa macam nak benci tanpa sebab. Tapi bila dah kenal, perh, terus rasa dia ada a good looking face kan?. Dan juga, for certain reason yang tak boleh di huraikan dari segi fizikal, mental dan sains, wajah yang tak cantik / tak handsome akan nampak cantik / handsome untuk certain people yang lain. Sebab tu lah wujudnya istilah "Beauty is in the eye of beholder".

But how? Ya, spend your time together. Kau minat kat colleague kau, kau pandai-pandai la buat ajak dia lunch ke. Apa ke. Hari-hari tengok muka korang, sure dia akan rasa muak okay. Ya, dia mungkin akan rasa 'okay' bila pandang muka korang. Actually, 'okay' is way much better than huduh to him. Why? Sebab as long you girls boleh buat si lelaki rasa sejuk hati or tenang or selesa bila melihat / borak dengan korang, then korang boleh dikatakan ada chance untuk tackle hati dia. And of course, those unexplained phenomena adalah termasuk dengan Sex Appeal. Masih ingatkah lagi korang dengan entry Sex Appeal aku? Dengan Sex Appeal, tanpa muka yang kacak / comel pun sure akan dapat buah hati kan? But remember girls, always play hard. Kalau play cheap, sure tak akan dapat.

So, show up your face, girls and boy sekalian. Tell the world that you are handsome and comel! But please don't ask for mine. Aku pernah nak letak gambar aku yang tak handsome ni. But somehow, kawan aku ada kata "Kau tak yah lah letak gambar kau tu Khairul. 100 kali orang tengok pun tetap tak akan nampak handsome." Sejak dari hari itu. Saya give up. Wuu. Wuuu.

Please, untuk certain people, jodoh tak akan datang bergolek. Macam rezeki juga lah. Kadang-kadang, ada orang di lahirkan kaya, dan ada yang di lahirkan miskin. Ada yang kena berusaha untuk dapatkan rezeki. Dan ada yang abis belajar je, terus sambung business keluarga. Jodoh dan rezeki tu kerja Tuhan. Kalau korang kerja keras untuk dapatkan rezeki, then, why the hell korang rasa yang korang boleh relax-relax goyang kaki tunggu jodoh datang bergolek?

Tapi kalau korang super comel, tak der hal lah jodoh tu akan datang bergolek. Comel? Untung laaa.  



Ulasan

Ze_Mhis berkata…
wiii wuuu... betul. tapi ramai la yang terlalu berusaha sampai tak jadi diri sendiri. cemana nak pikat lelaki kalo dah tak jadi diri sendiri? *puzzle*
Tanpa Nama berkata…
buat la entry untuk yg x hensem lak :)
Tanpa Nama berkata…
lelaki tak hensem senang:

konfieden kena ada
perangai kena gentleman/sopan
pandai bercakap dan bergurau
kalau memujuk ayat mesti manis

>> memang 90% sucess. haha
Tanpa Nama berkata…
untung laaaa....
hahaahaha
cam haram
thank u mr. K....nek juga smgt ku cket hahahaha :p
cik gojes :) berkata…
and somehow i find this articLe is awesome ! =)
Unknown berkata…
betui. setuju. asasnya,mmg laki ni nak perempuan yang lawa tapi potensi nak terpikat dgn orang tak lawa tu still ada. dan aku teringin sangat nak love-hate relationship. haha hari hari bergaduh tapi bila tapi bila tak berjumpa rasa rindun ja :)
adwafarahin berkata…
bila baca entey nie terus bersemangat
yeah! i will not give up

x rse down dah bace entry nie..misi pencarian bermula..aiceh! haha
tengs anyway! :)
Saya Nina Syakira berkata…
agreed :) sumtimes yang lawa n ensem tu blom tntu dorg kapel bole kekal kan.. aku yg ta brape lawa ni still takde bf tp takde la smpai nak putus asa kan.. one day mesti ad jugak
mushroom berkata…
untung laa comel kan haha
~cik tiram~ berkata…
untung laaaaaaa. :')
cahya indah berkata…
suka baca entri ni..*thumbs up*
azuwa berkata…
nak cari jodoh kena usaha??

ok aku sentap. hahaa xDD

nice one. thank you for sharing.
TheBentPencil berkata…
hahaha...menarik.

tapi, saya jujurnya lebih ingin memilih kepada orang yang takde rupa sangat. Mungkin sebab sejak kecil lagi, orang yang takde rupa ni la yang paling baik personalitinya. yang muka legam, yang berjerawat penuh, yang gigi jongang, yang muka serabai--yg tulah yang perangai macam malaikat. dan yang pembuli, pengambil kesempatan--yang betu2, yg muka lawa, yg mixed-breed.

yeah, I gotta admit there are some chicks/guys with 10/10 face and also 10/10 personality. but that's rare gems lah.
SyASyA SaNi berkata…
okeh..aku mmg x comel...

kene usaha cr jodohla neh..ouhh!perit!
AsyieqiN Rkey berkata…
inspiring...

semangat sket nace entry nie..ehhe
Si GadisSemasa berkata…
sangat suka entri ni . great !
Miss FZ berkata…
sy dlm kategori rendah diri tersebut. huhu.

p/s: pasal dugong-mermaid theory tu ade diceritakan dlm HIMYM. hehe.
Tanpa Nama berkata…
Teringat yang ada seorang lelaki cina yang kata kan pada i

" Naseb baik u tak cantik sangat macam supermodel , Kalau tak habis semua lelaki cina "

Sentap. Aku cuma comel sikit je + pandai buat ayat gula-gula ^_^.
sayasukaberangan berkata…
Sy stuju yg jdoh xkan dtg bergolek,kte kene cri n plih sape yg kte ske,sbb UTK MNCINTAI N DICINTAI SENANG,TP UTK SALING MNYINTAI SUSAH NK DAPAT...kdg2...ad org yg ske kte,tp kte xske dia...n ble kte ske dia...dia plak xske kte..but it is ok for girls approach laki dlu? nt seram lak si lelaki ble kte ckp kte ske kt dia....n nt dia ckp kte ni gatal,thegeh2..klu bnd tu jd mlu la kte ni yg sbgi prmpuan.xrase ke yg maruah kte sbgi prmpuan jtuh merudum?maybe u bleh wt entry cne gurls nk approach lelaki? =p
blog-tips-kurus berkata…
saya baru bace n3 ini. menarik! ada orang, jodohnya banyak, kan? ;)
Tanpa Nama berkata…
aiseimen...super duper kool giler entry ni nok..bab dugong taper dsbgi nye palaing aku suka thumb ups
Eyka berkata…
sincerely mesti ko ensem kan? untggg laaaaaaa..:P


nice tips for a girl like me :)

suke statement ni :
"one man can make women hate all men :)"

sebab eyka salh seorg macm 2..sebab eyka kne tingl sb FACE..wtf..-.-

and the true dy pon akhirnya kne tiggl dgn reason yg sme..cume dy kena lagi teruk..alhamdulilah kan? :)
Qaseh Dalia berkata…
totally agree with u ,
qaseh lepas frust bercinta dulu , tetiba hati tertutup nak bercinta , biasa lah kan hati kecewa bagai ..
n then sebab bosan , berkenalan dengan one boy dalam alam maya , suka dengan cara dia , matured , n then lepas setahun berkenalan dia ajak jumpa dah bgtahu awal2 im not beautiful ~ n dia pun ckp dia tak hensem .. n we dont care about that ! lastly .. hati yg dulu nak tertutup dah terbuka balik .. alhamdulillah , bahagia .. peganti yg Allah hadirkan lebih baik dr yg dulu ... tp semua nya kita hanya merancang ,

CUMA JANGAN LAH TAKUT UNTUK BERKENALAN WPUN KITA TAK CANTIK , LELAKI BUKAN SEMUA PDGPARAS RUPA , KDG2 KEYAKINAN DIRI KITA SENDiRI PUN MAMPU BUAT LELAKI TERPEGUN..
Tanpa Nama berkata…
PLAYHARD TU mcmamana? playcheap macam mana? -anne
Ara berkata…
Macamana nak usaha ni..nak ajak lelaki yg saya minatpun malu..

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.