The Reason To Fall In Love.



Ini Toto dan Elena - dari filem Itali - cerita cinta gagal paling romantis yang pernah aku tonton - Cinema Paradiso.

Salam salute kepada sang pecinta - atau mereka yang sedang mencari cinta. Pertama sekali - dalam tulisan pertama saya dalam Terfaktab ni - saya akan menulis sejujurnya tentang ideologi yang paling selamat dalam dunia ini - cinta. Tidak ada ideologi lain yang lebih sempurna - isme-isme lain - selain dari cinta. Cinta adalah satu perkara yang amat mendamaikan.Arwah Sherina Ellyana pernah berkata, "We don't need guns and weapons to protect each other,all we need is love".

Tapi soalan saya pada hari ini,ingin saya bertanya - apa sebab anda jatuh cinta dengan seseorang? Atau dengan pasangan anda sekarang? Adakah kerana bibirnya giur seksi seperti Angelina Jolie,atau apakah kerana muka dia kacak macam goalkeeper Malaysia? Apakah kerana dia seorang pelukis atau penulis terhebat? Apakah kerana dia boleh quote tulisan ahli pemikir terulung seperti Jean Jacques Rosseau atau John Locke tanpa merujuk kepada buku?

Atau kerana ayat dia power seperti AlexiaAqram?

Well, kita semua - jika membaca - sama ada dari Torah,dari Bible atau al-Quran - pasti menceritakan tentang Nabi Adam dan Hawa. Kisah cinta ini tiba dari satu perasaan yang datang membelenggu - sunyi. Bunyi sunyi ini - pada hakikatnya lebih bising daripada apa bunyi bising yang kau pernah bayangkan. Kalau kau rasa it's okay untuk kau being single - tanpa kau mendengar bunyi bingit itu - then it's fine. Tapi lama-kelamaan bunyi itu akan tiba dan akan terus mengganggu kau. Percayalah - jika kau single - lama-kelamaan fitrah kau memanggil-manggil untuk kau mencari pasangan.Ini fitrah. Hawa dicipta Tuhan untuk Adam memecah kesunyian itu.

Tapi - apakah kita bercinta hanya sekadar untuk memecah kesunyian itu?

First gf aku - sebab utama dia terima aku sebagai boyfriend adalah kerana dia suka lukisan komik aku. Well - it's cute to say that bila kau masih lagi bawah umur untuk menonton filem 18SX. Aku suka dia sebab dia ada perangai yang macam aku - suka ponteng kelas, suka conteng meja, suka lawan cikgu dan suka datang lewat pergi sekolah. Bagi aku - seorang perempuan yang buat macam tu adalah cool. Tapi - bila dia jumpa seorang anak Datuk pakai baju Polo logo besar popped up collar pakai spek mata dalam shopping complex yang mampu payung dia tengok wayang, beli teddy bear besar gabak atau bawak kereta Evo dia untuk jalan-jalan - aku hanya mampu jalan kaki untuk jumpa dia. Atau naik bas untuk berdating. Dan sebab lukisan komik aku itu secara automatik sudah terpadam.

Kadang-kadang bila aku flirting awek - rasa frust jugak bila aku confess perasaan aku, dan dia bertanya balik, "Sebab apa awak suka kat saya?". Rasa cam nak lempang pun ada - fikir tu anak orang je. Dah la nak tackle lepas tu nak lempang pulak. Sign of rejection for me by the way. Takkan aku nak cakap "Saya suka awak sebab awak ada boobs 34D dan peha yang mantap", nak kena pelempang? Well, soalan "Kenapa awak suka kat saya" tu macam soalan "Kenapa manusia kena bernafas" punya soalan. Nak buat macam mana - hati dah tersangkut?

Let's say kita bagi satu persoalan - apa yang Jejai nak dengan Nora Danish masa mula-mula bercinta? Sorry for being typical - jawapan aku amat tipikal - Nora wants Jejai's pocket and Jejai wants Nora boobs. Nora Danish adalah gadis yang cun melecun yang buat lelaki-lelaki pasca-MiRC dan dizaman sebelum MySpace dan Facebook - Friendster setiap hari tergila-gilakannya. Pendek kata, Nora Danish was Malaysian's Friendster of Tila Tequila at that time. But somehow lepas kahwin pun si Jejai mencari boobs yang lagi mantap bernama Fasha Sandha. Now, apakah reason boobs Nora dah failed lepas dah jumpa Fasha?Then bila Fasha dah tidak lagi best - Jejai blah. So, what's the reason then?

Menurut kata-kata saintifik - cinta itu datang dari hormon oxytocin,phermones atau neurotrophins - yang dirembeskan oleh bahagian sel-sel kelenjar. Menurut journal sains yang aku baca - perasaan cinta ini datang dari rembesan bau di sebelah ketiak dan kelengkang peha - rembesan ini, uh well, baunya kita suka tanpa kita sedari apa yang kita bau. Well mungkin bau dari ketiak dan kelengkang peha itu yang akan stimulate nafsu kau untuk terpikat dengan cinta hati korang.

But well, benda macam tu susah nak explain. Kadang-kadang orang boleh jatuh cinta on the net. Berdasarkan photo di Facebook dan Blogger perhaps - but remember, pictures might be deceiving. Mungkin kau jatuh cinta sebab dia cantik - once bila kau jumpa, lepas tu kau rasa dia bukan soulmate, takde feeling walaupun dia cun macam Mila Kunis.

So - apa reason sebenarnya kita jatuh cinta ni?

Semasa arwah Sherina confess yang dia ada perasaan kat aku, at that time aku bercouple dengan kakak dia. Well, disebabkan aku menyampah orang tanya "Kenapa awak suka saya?". So, aku tak pernah tanya dia kenapa. Cuma yang aku tanya,"Boleh ke jatuh cinta dengan boyfriend kakak sendiri?" dan dia membalas, "A true love is actually when you fall in love with no reason at all".

Aku rasa benda tu benar. Ada ramai perempuan yang masih lagi setia dengan lelaki bodoh kaki lempang kaki pukul kaki pow - bila ditanya kenapa ko tak blah je dengan lelaki scumbag macam tu - they will simply said "Sebab I sayang dia". Aku dah selalu sangat terima jawapan ni setiap kali bertanya dengan member perempuan yang menangis teresak-esak sebab balak dia loser nak mampus.

Kadang-kadang orang bertanya, "Apasal kau bodoh sangat suka kat sipolan-sipolan tu?" - Well, kebodohan yang nyata ialah bila enggan menerima satu fakta yang benar. Dalam kes ini - orang yang bodoh dalam bercinta ialah mencari "Reason to fall in love" - sebab ia memang tidak ada sebab yang nyata.

Sementara tu - bolehlah korang semua try bau ketiak dan kelengkang peha korang nak tau bau korang tu macam mana.

Ulasan

intan.maisarah berkata…
setuju dengan lontaran anda
:)

i need no reason to love.

=D
Miss Dee berkata…
sangat setuju...sangat la susah nak bg sebab kenapa kita jatuh cinta dengan seseorang...
Cob Nobbler berkata…
lain kali kalau sesape tanya - "kenapa awak suka saya" - just rolled your eyes and go.

bau sikit ketiak dan kelengkang anda,maybe something wrong with that smell.LOL!
Ha ha ha.
Aku tak boleh blah kalau orang tanya, "kenapa kau suka budak tu?"

It's just a matter of lebihan hormon adrenalin dan entah apa2 lagi hormon dalam Sains Form 4 tu.

Better bagi kaki aku rasa.
Solahuddeen berkata…
ntah. cam x setuju plak. cume aku setuju bab cinte tu memang fitrah manusie.

eh. fitrah ke fikrah?
M.a.r. berkata…
sokong~!! there's no reason to be loved and being in love...

aku pernah involved dgn cinta terlarang.... i dunno why i really love him but at the end of d day...
akal mgatasi hati.. ;)
Cob Nobbler berkata…
Solahuddin:ye la - memang fitrah manusia(fikrah untuk fikiran - fitrah untuk kehendak tubuh badan dan kelenjar endoktrin kau).

Tapi apa sebabnya?

Takkan disebabkan kelenjar endoktrin awek tu kot ko minat dia?Ko boleh explain tak dengan dia bila dia tanya soalan tu?

Tak,kan?

Well,mungkin sebab kelenjar endoktrin awek tu kau suka bau dari ketiak dan kelengkang peha dia - but then,bila kau jumpa yang lagi menarik,kau blah gak,macam tu?

Haha!
Kak Long berkata…
purfeeeekkkkkkkkkkkkk for 1st entry kat terfaktab! :)
PointBlankShot berkata…
gua agree dengan lu bai.

gua pernah jumpa couple macam tu.

kekadang even si bf perangai macam bugima, si gf tetap bertahan, simply because sayang.

this a nice entry btw. ada bau TTGB sikit haha
Syaa Rsd. berkata…
tersangat suka dengan perspektif dalam entri ni. i was like being speechless while reading this (well, haha 'baca' memanglah tak bercakap) but then, seriously. I agreed with this :)
Raihana Izzati berkata…
sokong giler.

sbb aku da suka sorg boy ni.

tp tup2 dy kna tgkp khalwat. dgn BOY lain. =_=

n,,ak still ska dy.

ok fine.ak mmg pathetic.
neslo ais berkata…
btul
like this entry
Cob Nobbler berkata…
Raihana:Closet queer?
Hmm..takpe - walaupun kelenjar ketiak dan kelengkang peha orang lain tak best - try to find new one.Maybe boleh jumpa yang lagi best baunya.
zey berkata…
larr, aq xtaw la y org tak suka ngn pertanyaan "kenapa awak suka saya?"

oh, well aq selalu tanya kat org soklan neh...dan sampai skang aq xdpt jwpn....mmg xde jwpn pon kan.....



eh, terasa diri ini annoying sbb tanya soklan cam tu "~
NAAW berkata…
post yg cun. i like.

br smlm someone tnya knp aku suka dia, aku cuma mmpu jwb, "dh suka nk buat mcmne"

heh tengs for this post, cob nobbler :D
Tanpa Nama berkata…
bf ak langsung x hensem, ok. ak pun buknnya lawa sgt pun.. tp seyes ak suke dia.. bila kwn ak tgk bf ak dia akn tanye asal ek ko suke dia, (semua org pelik sbb seyes sbb mamat tu x hensem) + panas baran + sensitif + compulsive liar.. haha.. gile kan? tp ak akn jwb, entah.. mcm bodo kan ak suke dia?? tp seyes memnag ak suke dia.. then kadng2 ak pikir sbb pe ek ak suke dia..ak cuba2 cr kebaikkan dlm dr dia.. tup! jumpe.. then ak tanye lg dr ak, tul ke ak suke sbb tu?
.............

skrg ak rase cam sush je nk hidup bahagia dgn org mcm dia.. tp still ak ad harapan yg he will change for good and i will accept u.. so? do u still love me? and would u marry me and take care of me for the whole of ur life?

hahhaha.. ak emo.. :p
AzmanV2 berkata…
"A true love is actually when you fall in love with no reason at all"

thats the same thing i spoke to my gf. Dia tanya, y do you love me?

i answered "no reason, i just felt like it. my heart said so, so i go for it"

aku penah tanya ex aku dulu soalan yang sama

dia jawap, sebab aku hensem.

2 days after dat, we broke up. aku dump dia. kahkahkah
Ren berkata…
so damn true..
ayue! berkata…
arwah sherina?
cob nobbler berkata…
Ayue:yup,die dh meninggal 4 thn lepas.
Fatin Razali berkata…
okay. aku suka ahli baru ni. thumbs up!

aku sendiri ada pengalaman. bila semua, yes semua kawan aku tak suka bf (kini ex-bf) aku dan sampai sekarang tak suka dia, dan aku, aku masih tak mampu nak benci atau lupa dia. kat mata aku dia cukup sempurna walaupun kat mata orang lain dia lelaki yang patut direjam-tikam-sampai-mati.

betul lah kan, kadang-kadang tak semua perkara kat dunia ni perlukan alasan kan? kita cuma rasa tanpa tahu kenapa. :)
vague berkata…
grrr. true! no reason for love!



i fall for u with no reason.now im breaking up with u with no reason as well, cz i fall for another person with no reason.



what a true love
Cob Nobbler berkata…
darkangel:yeah - what a true love.it's like a roller coaster ride - going up and downs - screams and puke - end up either with excitement - or waste of time or money.
edi berkata…
no reason to fall in love---yup, semua orang macam ni tapi sebab itu kita dikurniakan akal untuk diseimbangkan dengan perasaan itu..fikir2 kan dan selamat beramal
Unknown berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata…
aku confuse baca terfaktab ke teh tarik gelas besar.. ;p

"love is a promise, love is a souvenir, once given never forgotten, never let it disappear." -lennon-
Lalala berkata…
blogger baru ni mantap.. setuju dengan idea ni.. kalau pun ada reason itu cuma minat atau suka yang tak kekal lama
♥c!k Ann♥ berkata…
and when we have loved someone..
we just couldnt tell why the feelings grows stronger day by day
~keep up the good work!
MegaBlue berkata…
"kenapa awk suke sy?"

"no reason to fall in love? "

itu citer dalam belakang..citer dpn2 cmnih..

"kenape awk suke sy?"

"sbb sy suke dgn snyumn awk, bau awk, rmbut awk, seme sy suke"
(ayt nk jge hati)

hahahhahahahahhaha
perempuan berkata…
aku suka sorg mamat ni. sebab muka dia ala2 Zahiril Adzim. serious suka gila. hari2 aku ckp, ala aku suka dia sbb muka sama dgn ZA je tu je. tp lama2 aku fikir balik, aku suka dia mmg sebab muka ke?










tak.














sebenarnya aku suka dia sebab dia adalah dia. dan dia tk suka bila aku samakan dia dgn ZA. dah aku nak suka nak buat cemana. aihhhhhhhhhhhhh leceh la.
mentega^^terbang berkata…
aku tau annoying

tapi aku suka tanya soalan tu
"kenapa suka aku?"


jangan tanya kenapa aku tanya soalan itu sebab aku tatau kenapa mulut aku ringan nak tanya. sebab bagi aku setiap benda mesti ada alasan. hmm~

*cuba untuk tidak bertanya*
Tanpa Nama berkata…
Hi,muchitos.
aku pun pernah TER-jatuh cinta ni.tanpa sebab TER-suka. mula mula tak de lah minat pun. lepas dah gedebuk. ha. amik kau. sakit gak la.sebab apa. sebab lepas si dia dah berusaha dapat aku, si dia ni tinggalkan aku pulak dah. mentang mentang dah pi luaq negara. tkdela luar mane, indonesia je pun. haish. tkpela. ak pun dulu konfius kenapa aku suka dia. kelakar betul. sebab taste ak masam masam campuq manis sikit. yang si dia ni lak aih, masin masin ayaq peluh campuq tawar.layannn je la. dah dia nak kat kita. tapi bukan simpati. pas dah develop perasaan cintan cintun ni, dia boleh kata kite bertopeng? hah? gila. rupanya dia dah tak berminat lah tuh. tkpa noo. cek tak kisah. hah. tk kisah ape nye. zruppp. laju je air mata ni mengalir. tkpela. mungkin dia bukan yang terbaik. semoga 'kamu' berbahagia (:
Tanpa Nama berkata…
Hi,muchitos.
aku pun pernah TER-jatuh cinta ni.tanpa sebab TER-suka. mula mula tak de lah minat pun. lepas dah gedebuk. ha. amik kau. sakit gak la.sebab apa. sebab lepas si dia dah berusaha dapat aku, si dia ni tinggalkan aku pulak dah. mentang mentang dah pi luaq negara. tkdela luar mane, indonesia je pun. haish. tkpela. ak pun dulu konfius kenapa aku suka dia. kelakar betul. sebab taste ak masam masam campuq manis sikit. yang si dia ni lak aih, masin masin ayaq peluh campuq tawar.layannn je la. dah dia nak kat kita. tapi bukan simpati. pas dah develop perasaan cintan cintun ni, dia boleh kata kite bertopeng? hah? gila. rupanya dia dah tak berminat lah tuh. tkpa noo. cek tak kisah. hah. tk kisah ape nye. zruppp. laju je air mata ni mengalir. tkpela. mungkin dia bukan yang terbaik. semoga 'kamu' berbahagia (:
cikasutinggi berkata…
The reason tok fall in luv again....i want to be happie with him~~~~~~

(Smbil dengar lagu born to make u happie)


Who is "he"?can't wait to find him.... :)
NZ berkata…
okay.
sometimes, depa tye cos what?

saje2.
*rase seronok bile org yg kite syg mention kenape dier syg kite even kite bley agak knp dier syg kite.

haha. memang statement yg geli. tp, still ade certain ppl yg suke tye.

bak kate org, confirmation.

okay, regarding tu confirmation,
ade certain ppl yg suke bile dier tau knp org tu sygkan mereka, then dier rs happy utk tau, yg atas sebab2 itu lah , their lover love them. rase mcm, "wow, aku akan pertingkatkan lagi kualiti yg ade dlm diri ni utk tambat hati my syg ni "
:)

actually kasih syg tak perlu dinilai dr kate2.

mate , dan hati yg boleh menilai knp dier (hencik bf o cik gf) syg kan kite.

:) peace.
Unknown berkata…
ko ni memang superb la bab2 cinta ni..ble nk wat novel? hehe

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.