Cerpen Faktab: Cinta Kontrak.

"Itu je lah yang awak tahu. Cari kesalahan saya sahaja. Lepas tu cemburu buta. Haih. Saya bosan lah dengan perangai awak macam ni." herdik seorang jantan alah bisa tegar biasa. 

"Saya bukan cari kesalahan awak. Saya cuma nak tahu apa awak buat masa saya tak di depan awak. Itu je. Saya berhak tahu kan?" jawab Hawa.

Suasana petang di taman permainan Taman Kelapa Muda itu sangat ceria. Anak-anak kecil berlari ke sini, ke sana. Burung-burung terbang laju kejar-mengejar. Anak-anak tahfiz dari surau berdekat yang berjubah dan serban bising merebut bola di padang. Aktiviti riadah petang itu unik sekali kerana turut di meriahkan dengan suasana pergaduhan kecil seorang jantan dan Hawa.

"Tak cari salah apa kalau dah ikut saya dari belakang ke mana saya pergi."

"Sebab saya dengar macam-macam berita. Kalau saya tak ikut macam ni, macam mana saya nak tahu yang awak selalu pergi ke rumah Liza?"

"Habis dah tak percaya dengan saya?"

"Bukan tu . . ." jawab Hawa sayu.

"Kalau dah tak percaya, macam mana nak terus?" seorang jantan tadi bangun dan meletakkan satu cincin ke atas meja dan beredar.

Hawa terkelu.

Di atas cincin itu terukir satu perkataan 'FOREVER'.



"Kalau kita takde jodoh, awak beri balik cincin ni dekat saya ye? Hehe. Tapi saya harap awak akan terus pakai cincin ni sampai bila-bila." ayat yang di ucapkan  setahun yang lepas tu masih terngiang-ngiang di kepala Hawa. Kini, cincin itu ada di depan matanya.

Menangis pun dah tak guna. Kalau gua ada kat situ, gua dah lama pinjamkan bahu untuk si Hawa ni menangis. Tapi malangnya, tak boleh.

*****

Hawa masih sakit akibat ditinggalkan seorang jantan. Oh salah. Bukan itu yang dia sakiti. Dia cuma sakit kerana kecurangan seorang jantan itu. Sedang Hawa mengemas buku-buku ke rak, bunyi telefon dengan nada dering lagu Selamat Pagi Gadis, Waktu Indah Dahulu kedengaran,

"Hello. Ini Hawa ke?"

"Oh hello. Ya ini Hawa. Awak ni siapa?"

"Ni Atirah lah. Ingat? Fasilitator Kem Bina Semangat di Pulau Pangkor dua tahun lepas?"

"Oh ya! Atirah! Kau apa khabar!"

Mereka berdua bersembang panjang. Memori satu minggu di kem di Pulau Pangkor. Menjaga budak lepasan SPM. Mengenai aktiviti sebelum menerjah masuk ke alam universiti kononnya. Gua dulu takde pun kem macam ni siap ke pulau. Jeles juga gua. Tetambah ada kak fasi cun macam Hawa ni. 

Sampai satu ketika,

". . .hahaha. Kelakar kan masa tu? Kau amacam sekarang? Ada contact Adam lagi?"

satu persoalan yang belum ada jawapan yang pasti. Lidah Hawa bagai di belah tujuh belas. Walau banyak perkataan yang mahu di kata, namun tak terkata. 

*****

"Eh, hai. Nama saya Adam. Saya berasal dari Kubang Pasu, Kedah."

Sesi pengenalan kepada semua Fasilitator yang hadir bermula. Hawa ketika itu baru sahaja semester 3 di universiti. Dan Adam pula semester 4 di universiti yang sama tapi berlainan kampus.Tanpa di sangka, Hawa dan Adam di letakkan di dalam satu pasukan Delta. Bersama dua lagi fasilitator yang lain. 



Sedang Hawa membantu menyiapkan barang-barang untuk adik-adik mereka beraktiviti esok hari,

"Hawa, sini kejap. Adam ada benda nak cakap."

"Oh, sekarang? Err. . ."

"Alah kejap je, kat depan pintu dewan tu eh?"

"Hurm, baiklah."

Hawa berjalan ke muka pintu tu tanpa ada fikiran apa-apa. Cuma yang dia tahu, dia membantu siap menggunting kadbod-kadbod untuk hari esok.

"Ha, Adam. Kenapa?"

"Jadi girlfriend saya nak?"

"Hah? Adam gila ke? Kita baru je kenal sehari."

"Hahaha. Untuk kem ni sahaja. Kita couple contract? Seminggu?"

Hawa tersenyum pantas.

Seminggu. Rasa sekejap sangat untuk mereka. Adam. Sang misteri. Entah dari mana dia muncul. Tiba-tiba terus hadir dalam hidup Hawa. Walau untuk satu minggu sangat bermakna. Mereka bagai sangat serasi. Kadang kala, ada masa lapang, mereka akan buat kerja bersama sambil bersembang tentang diri masing-masing.

"Kalau muzik, saya suka dengar post rock. Macam Toe. Saya suka Toe. Adam macam mana?"

"I love post rock! You should try Damn Dirty Apes. Diorang dari Malaysia. Tak macam Toe dari Japan kan?"

Banyak betul persamaan. Tapi sayang. Gua pun sedih. Sebab seminggu sahaja. Ketika hari terakhir mereka di kem itu, sedang mereka berat untuk berpisah,

"Bak telefon awak Hawa."

"Kenapa Adam?" 

Adam ambil telefon itu dan delete nombornya. 

"tengok ni."

Dia juga telah mendelete no Hawa dari telefonnya.

"Biar kita tak perlu ada apa-apa lagi lepas ni. Kita kan cinta kontrak?" Adam senyum palsu. Hawa mengangguk senyum. Padahal dah bergenang.

Sedang bas Hawa hendak meninggalkan perkarangan kem,

"Hawa, tengok pakwe kontrak kau tu!"

Di lihat Adam mengejar bas itu dari belakang. 

Jauh,

jauh,

jauh.

Hilang dari pandangan.

*****



Hawa termenung keseorangan di jendela biliknya. Walaupun yang nampak hanya perumahan yang baru nak naik. 

Perlakuan sang jantan sebegitu dan teringat kisah dua tahun lepas di Pulau Pangkor betul-betul buat Hawa teringatkan Adam. Seorang lelaki misteri yang duduk di nun utara sana. Entah di mana dia sekarang.

Cinta kontrak antara dia dan Adam perlu di panjangkan lagi. Mungkin mereka boleh buat bidaan untuk memanjang kontrak? Mungkin sahaja. Itupun kalau lelaki misteri itu muncul semula.

Ulasan

Raihana Izzati berkata…
1 komen jelah: so sweet.

Adam tu MACAM hensem.

ok miang.

kbai.
Lalala berkata…
hawa tak payah kenang jantan tak guna tu.. carilah adam kalau boleh.. huhu.. emo pulak padahal cerpen ni takde kena mengena dengan yang hidup atau mati kan
Cikya berkata…
pergh Adam, memang kontrak habis lah!
seminggu ?? dan delete no..
adeh!

pesanan buat Hawa, cepat sambung kontrak ngan Adam.. :D
hahaha
shaerin syazwan berkata…
bila kes mcm ni , hawa jangan libat kan perasaan :)
Cob Nobbler berkata…
aku baru dengar lagu Charlie.Ko pegi mensyen Damn Dirty Apes.

ah ko ni..kahkahkah!
Apple Xander berkata…
nk ckp sweet mmg laa suuuweeettttt sgt cter niey!!!!

tp...npe adam tu kejam sgt smpy nk del num? pelik2..
ezsyani berkata…
@pw3nCeSs appLebiaselaa kontrak.btul2 nontrak nihh :D
citah bukan mazid berkata…
alamak, macam xabeh je cite..ugh, sian hawa..urm
AREku berkata…
da brape byk la kontrak yg adam wat kan..hehe ;p
Anies Anessa berkata…
ada jgk org cetu ek...pelik bnor...
Cik Nursya berkata…
dulu kat plkn mmg femes cinta kontrak nih.. cinta kontrak 3 bln.. kekeke.. tp gua x telibat okeh!
Suhana Samsudin berkata…
buat apa yek ada cinta kontrak.huhu.
Tanpa Nama berkata…
hahaha.exactly macam ape yang aku buat minggu lepas. terfaktab jugak bila rasa sakit hati sangat-sangat! hahaha
SuperAqram berkata…
cilaka.

cinta kontrak.

sigh.
Tanpa Nama berkata…
haha...best...

suke ngan Adam...

panjangkan ah kontrak tu...
Unknown berkata…
err kesah ni cm ade kena mngena ngan i je syok kot bwahahaha..

btw,best cinta kontrak nih..mle2 mmg pkwe kontrak n then lme2 phm2 sndrila ngahaha ;D
specsy berkata…
aaah. okayyyy. =_=
ayue! berkata…
tak semestinya kalau diteruskan akan berjaya. people changes, feeling also changes.
AzmanV2 berkata…
wow, this is different. Love this one.
Unknown berkata…
erm contract cinta?

x pernah try lagi hehe



Tips shopping ON9
Cik SCC berkata…
adam oh adam..

knpe la xsambung balik kontrak tu..
huhuhu
amexhazwan berkata…
aishh cam boleh buat movie ni.. pastu buat drama bersiri plak! haha
Tanpa Nama berkata…
Budget bagus je nak cinta kontrak2 ni.. ape ingat bangunan kerajaan blum siap ke?
H berkata…
aku x men cinta kontrak ni hahahaha
muCux berkata…
lebih baik cinta kontrak yg kita taw kita akan hilang dia lepas semgg dari cinta yg bertahun-tahun lama dan akhirnye hampeh. . .
jandi berkata…
suka nama Adam..!
TheBentPencil berkata…
cinta kontrak memang betul beb. dekat PLKN pernah dgr, dekat Matrik pernah dengar, dekat tempat kerja part time pun boleh jadi.
apatah lagi yang jenis dah ada awek/pakwe kat tempat lain tapi masih jalankan kontrak.

sebabnya ada jenis manusia ni sering tak boleh keseorangan, dan tak boleh kalau takda yang sayang.

deifinisi: love junkie.
Tanpa Nama berkata…
aku pon cam hawa.. contract aku selagi dia ade di sisi aku.. sadis actually.. erm dye da tunang.. tunang ia jauh and he really need sum one for him here. he have amnesia and i tried to make him remember.. saket taw setiap kali dye balik kg jumpe tunang dye.. cam baek cntrct ny abez cepat, tak lah aku menangung perit ini~ a week hurts a bit try it for almost three years.. i'm just helping a friend
Saya Nina Syakira berkata…
tp sebenarnye masing2 syg antara satu sama lain kan ..
Leena berkata…
tacing jugak citer nih
~ abil CUMA ~ berkata…
kawen kontrak seminggu msti bertahan kan dari kapel seminggu..nyiahahaha
Kc Kasedah berkata…
realiti ade ke mcm neh? harap2 takde.
mye berkata…
waa sedihnya..
ingtla jgn cbe brmain mengenai hati dan prasaan...
huhu
Tanpa Nama berkata…
eiii ta suke laaa wujud couple contract ni,,,, sweet hape,,
lau masing2 single na wat couple contract tape laa,, ni lau da bepunye then gatal2 na de couple contract...ta patot,, HAHA
Tanpa Nama berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.