Implikasi Mudah Mengenai Fesyen Terhadap Perempuan Dari Kaca Mata Lelaki

Perempuan yang memakai seluar jeans memang mengasyikkan. Bentuk pinggang dan punggung mereka akan menceritakan segalanya. Ya, mungkin menjadi point untuk sekumpulan lelaki bercerita apabila ternampak gadis hot yang baru saja lalu di depan mata dengan memakai skinny jeans dengan sexy-heel. Apakah klasiknya antara jeans dengan perempuan?

1. Heel yang seksi hanya elok di padankan dengan skinny jeans. Legging? Kurang sesuai. Mini-skirt? Awesome! Memakai heel dengan seluar jeans yang jenis bell-bottom (ukuran bukaan kaki yang besar) akan menjadikan heel yang seksi menjadi penyapu sampah. Straight jeans pun sebenarnya agak kurang sesuai dipadankan dengan heel. Dan jangan lupa juga untuk TIDAK memakai heel dengan seluar track-suit ketat. It's lunatic.

2. Memakai jeans yang ketat seperti skinny jeans or straight ladies jeans memerlukan wanita membawa beg tangan. Perempuan tidak di sepatutnya membawa dompet walaupun dompet nya berjenama Guess sekalipun.  Dompet, bila di masukkan ke dalam poket seluar jeans yang ketat itu, amatlah pelik bentuknya. Seperti nampak benjolan di punggung. Malah, dompet yang mahal tu pun menjadi leper sebab di hempap dengan punggung sewaktu duduk di kerusi. Letak dalam kocek sekalipun, agak susah hendak berjalan apatah lagi cat-walk. Apatah lagi hanya di pegang, kepit di ketiak. Penat dan tidak selesa. Jadi, bawalah beg tangan.

3. Opss, beg tangan mudah di ragut? Baiklah, jika di katakan dompet mudah di bawa kerana tidak berisiko dari di ragut berbanding beg tangan, pakailah seluar jeans yang longgar agar dompet boleh di masukkan dengan mudah. Jika merasakan mahu juga memakai skinny jeans. Gunakan bag case yang kecil berjaring-jaring seperti yang selalu di jual di kedai cenderahati. Kecil, mudah, hanya isi kad pengenalan, lesen memandu dan duit kertas. Paling tidak pun sebuah gincu dan eye-liner. Heh, perempuan dan make-up tak dapat dipisahkan.

4. Kebanyakkan lelaki sebenarnya merasakan amat leceh untuk menjaga beg tangan perempuan sewaktu perempuan ke tandas. Terasa janggal walau mahu nampak gentleman. Maka sebenarnya, lelaki tidak akan berasa perempuan itu sebagai selekeh jika dia tidak membawa beg tangan. Lelaki sukakan benda yang mudah dan tidak remeh. Secara tidak langsung, bag case yang kecil seperti di bincangkan tadi adalah paling efficient.

5. Akan ada lelaki yang punyai mata helang boleh men-detect sama ada perempuan itu pernah melakukan hubungan seks atau tidak dalam hidupnya melalui pengamatan terhadap bentuk punggung perempuan yang memakai seluar jeans ketat. Dalam istilah lelaki, ia di panggil 'dah pernah kena' atau masih 'freshie' lagi. Macam mana bentuknya, itu rahsia lelaki. Namun, ia hanya hipotesis, belum teori.

6. Jika perempuan yang pergi ke klub atau majlis seperti gathering contohnya, dan mahu mendapatkan perhatian. Jangan pakai jeans. Pakai lah skirt, mini skirt, atau long-blouse. Sebab jeans terlalu common di mata lelaki. Lelaki perlukan sesuatu yang nampak lain dalam kalangan yang serupa. Seperti 9 perempuan pakai jeans, 1 perempuan pakai skirt. Mestilah yang pakai skirt akan jadi perhatian.

7. Jenama jeans bukanlah suatu peranan besar bagi sesetengah perempuan. Ada yang asal cantik, ok lah. Tapi banyak perempuan kini gilakan jenama. It's obvious. Levi's adalah typical brand. Sebenarnya memakai jeans berjenama bukanlah suatu status. Ia hanya menyedapkan hati si pemakai. Keyakinan melangkah kaki sewaktu berjalan. Namun, prinsip ini jika di aplikasi dalam keagamaan. Ia di panggil 'jiwa materialistik'.

8. Wajar atau tidak perempuan itu memakai jeans adalah terletak kepada akal masing-masing. Soal maruah, takwa dan perilaku adakalanya terlalu rawak untuk di letakkan maksudnya ke atas pemakaian seluar jeans. Contohnya, memakai jeans yang ketat berdosa kerana menampakkan bentuk tubuh kepada umum. Oleh itu, pakailah seluar yang longgar atau memakai long-skirt. Persoalannya, mengkritik memang mudah, tindakan? Kosong.

9. Ini kerana, setiap pandangan dari seseorang lelaki terhadap perempuan yang mengenakan skinny jeans berbeza. Jika tanya pada penulis, ia biasa saja. Tanya kepada playboy, dia akan kata WOW!. Tanya pada lelaki beragama, dia akan cakap nauzubillah. Rawak bukan?

Whatever it is, pemakaian jeans dalam fesyen wanita semakin kelakar. Trend gadis yang memakai shawls, baju ketat berlengan panjang, cardigans, dan skinny jeans agak semakin ramai kini. Apatah lagi dengan kewujudan harem-pants dan macam-macam lagi. Pengaruh Yuna? Pengaruh Maria Elena? Fatin Liyana? Miera Liyana? Mungkin. But, fesyen sebegini banyak menggelengkan kepala ramai lelaki. Sampai ada yang terpacul mulut, "Baik tak payah pakai tudung, tiada beza dosanya". Ohhh, life is hard kan?

p/s : Last-last pakai sneakers dan baju kurung cotton. Setel!



Ulasan

NAJ HEBAT berkata…
sneakers and baju kurung cotton.

itu juga seksi tahu!

ok.

tu style aku.
Amoi berkata…
pocket jeans untuk perempuan hanya untuk fashion purpose. aku pun kadang kadang sumbat dompet dekat pocket jeans gak. henfon pun boleh masuk. walaupun jeans aku jenis straight cut. skinny jeans tak muat -.-

biasa lah tu. kalau dinner tak kan nak pakai jeans dengan T shirt pula? Tak pepasal dalam dinner tu digelar weirdo pula kan?

Kalau gathering ikut lah tema gathering tu. Kalau gath nak main boling, paint ball tu jadah nak pakai skirt bagai? LOL. Kalau dinner baru ngam lah pakai dress , maxi dress. Jubah pun boleh rasanya.

Ok ciao~
AlexiaAqram berkata…
bila ke klub, dulu ramai yang pakai jeans.

sekarang? berkemban. perghh!
RastaMat berkata…
sneakers n baju kurung cotton sangat cool la..
serius...
Saya Nina Syakira berkata…
baru kurung cotton plus sneaker mmg sempoii .. ejaan sneaker tu betol ke =='
AlexiaAqram berkata…
cool kan? i wish my gf would be like that!

perempuan skarang tak memahami citarasa lelaki betul lah. patut banyak kes clash.
Apple Xander berkata…
sneakers n bju kurung cotton..loikeeee sgt2!! ;)

btw nk tambah kalo pkai jeans xyah la pkai yg smpy bley nmpk lurah blakang tu skli ea..wat skt mata skt hati je org tgk..bukan lawa pown..
ooopssss ^_^
Rina Rossoneri berkata…
perempuan,pakai apa pun seksi..
Kc Kasedah berkata…
HAHAHA bg gua semua da jd mangsa fesyen.

kdg2 tak faham taste laki neh. tapi takpe,bg aku pakai pakaian atau sesuatu biarlah kita selesa,org sekeliling kita pn selesa.

;)
Tanpa Nama berkata…
mase belaja dulu memang pakai sneakers dengan baju kurung :)
Unknown berkata…
point no 5.

member gwa ckp,

mana boleh sesuka hati melabelkn btk bdn perempuan sebegitu, bgaimna jk cuting pompuan tuh da memg mcm tu.xke dah jd fitnah?


er...gwa rasa, para lelaki xpyh lar nk konfiden sgt tntg hipotesis~

...

sneakers+baju kurung?bia betik.da cm dak skola pown ada xDDD
catherine- berkata…
baju kurung cotton dan high heel ok x???`


:)

bakal mak mertua mesti suka punya~
AlexiaAqram berkata…
perempuan tu tak seksi. tapi menseksikan diri dengan keseksaan. huihhhhh.
AlexiaAqram berkata…
aku galakkan baju kurung cotton dengan sandal, sneakers dan pump-shoes. gerekkkk~~
catherine- berkata…
pergi interview pakai baju kurung cotton n pakai sneakers selalunya kena reject. serius. tukang interview pula kebanyakkan lelaki. ok!! aku sangat x puas hati di sini!!

aku harap ke-ra-jaan boleh pertimbangkan idea ko ni dalam tatacara pemakaian pergi temuduga spa.

;p~~
Unknown berkata…
klo bj kurung cotton + sandal, aku stuju~

simple.xyh penin pale!
AlexiaAqram berkata…
serieskah catherine?
aku ingat sektor swasta saja.

sebab aku lihat sektor kerajaan lebih banyak ambil gadis memakai baju kurung kowtttt.

mungkin, pemikiran seorang gadis baju kurung cotton yang bersneakers lain gayanya dan more independent. ala, kau macam tak tahu pekerjaan kerajaan semuanya jenis YANG MENURUT PERINTAH.
Unknown berkata…
baju kurung jenis apepun + sneaker... my style haha tpi org tgok pelik je. peduliknlaa
hazirah berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Wadi AR berkata…
aku suke lg pakai baju tshirt labuh n straight cut jeans..cun hape..
nohfee berkata…
aku dulu waktu sem 1, aku pki baju kurung cotton dgn sport shoes. terbaeeek. hehe
KatekateKite berkata…
yg pntg lelaki sy sentiasa tegur mn yg bleh dipakai yg mn tak elok. =D
orang kurang rajin berkata…
aiceh, semua nak mengaku pakai sneakers+baju kurung. :P
Tanpa Nama berkata…
aku suka aku. settle~
Elena Reeney berkata…
gua nak mengaku gua tak pernah pakai baju kurung ngan sneaker kecuali waktu sekolah
Fazliana berkata…
Kalau bj je lawa muka tak lawa, tak guna gak.
Fiffy Hazirah berkata…
yang bawah tu aku terasa. terasa. terasa.

pakai baju kurung dgn sneakers. sebab dulu aku ada lab hari isnin. isnin smart day. lab kena pakai kasut. aku xde kasut2 ppuan ni aku pakai sneakers. wakakaka


make up, heels, xde dlm kamus hidup aku. raya pn pakai wedges je,lepastu simpan dlm kotak balik. kalau ada dinner yg kena jadi gadis ayu bru aku pakai.
haswani berkata…
bila pakai bj kurung cotton,tgk org yg cantik pakai skinny jeans,rasa nak pakai skinny jeans.

bila pakai skinny jeans nampak org cantik pakai bj kurung cotton,rasa nak pakai bj kurung.

mood berubah-ubah.kena sedar diri yg cantik untuk org lain,tak semestinya cantik untuk kita.kan?
JANE berkata…
paling selamat dan tutup aurat, baju kurung..

perempuan pakai baju kurung sangat manis dan sopan :)
Tanpa Nama berkata…
nape mesti baju kurung cotton? nape mesti cotton? nape cotton????
tidakkkkkkkkkkk~
aku xde pn baju kurung cotton!!!!!
Tanpa Nama berkata…
baju kurung cotton, thats my personality dimana aku lbh byk baju kurung cotton dr pakaian biasa.
Tanpa Nama berkata…
baju kurung cotton tak jarang mcm baju kebaya lutsinar.
cujern berkata…
pegi opis pakai baju kurung ngan selipar je..tp standby heel jugak la...ada masa tertentu boleh sempoi tapi ada masa kena juga formal..kerja kan...nak wat cemana..ikut selesa mmg selipar je selesa...selipar jenama TAT SING ok.
Tanpa Nama berkata…
aku ade bju kurung yg x cotton je..
demmit. kene pi borong bju kurung cotton byk2 ni.
MS berkata…
In my opinion,as islamaic yg bukn skadar title kat ic tu.baik pk ape yg Allah lihat dr ape nk pikir ttg pendpt lelaki.bukn lelaki yg bg masuk syurga tu.ye x?haha
Ms Yunis berkata…
Seriously aku cakap, oleh sebab banyak sangat fesyen bertudung sekarang ni, aku dah tak kenal mana satu fesyen bertudung yang diajar dalam Islam.
Melle Abadi berkata…
sangat setuju untuk nombor tujuh
~ abil CUMA ~ berkata…
jangan lupe pakai stokin..
kaki pun aurah mehh...
tak pun pkai sneakers ngan baju kurung plus tudung bawal batu 3 line gabak2...

crocs pon boleh..tutup2..
specsy berkata…
yeahh. baju kurung dan sneakers memang cool okayy. :)
Lalala berkata…
ramai time study je pakai bj kurung cotton ngan sneaker.. kitorang kat sini wajib pakai kasut tutup tu.. apa jadah jadi cikgu dengan pakai kasut gitu... formal gila..
TheBentPencil berkata…
@AlexiaAqram

gf anda, yang saya jamin usia sebaya seperti saya tidak akan memakai kurung cotton bersama jeans.

itu pemakaian orang berusia 15 tahun hingga 21 tahun saja. sekian
Tanpa Nama berkata…
kalau u notice, maria elena mane ade pakai baju ketat lah..
bukan macam FL ngn cikepal tu..
ketat tak beragak
ZaRa berkata…
saya pakai bju kurung dgn safety shoes sbb sneakers kene curik
lehaazalea berkata…
kok ye pon nk letak gambar contoh, letakla gambar pompuan berbaju kurung dan bertudung....bukankah itu yg penulis nk sampaikan kn?
lehaazalea berkata…
satu lagi..berbaju kurung dan sneakers?...xsesuai kot....cutting kasut utk prempuan kn ade....that's better...
SHAHIRAH TERMIDI berkata…
so kalau pergi gathering, ada 9 orang pakai baju smexay, aku seorang pakai baju kurung, cool ah kan? KELAINAN. lolololol. xD
IzzaNajiha berkata…
@AlexiaAqram

Thank you fr making me feel bttr. HAHA. I was alienated by almost evyone I saw anywhere bcause I wear bj kurung evrtyme aku keluar.No kidding, everytime. HAHA. Doakan aku intrview Mara khamis ni. Thank YOU :)
azreen patah berkata…
@Mohamad
alhamdulillah..sayer setju!mula2 mmg susah mane ad perkara senang.blaja physics pun susah gk mula2. TUTUP AURAT pun gitu gk, melainkn parents da ajar dri kiecik n mmg da kuat thn godaan. :))
oh nudra berkata…
bju kurung lg snang.
Halusinasi berkata…
tak suka skinny jeans. dan sangat tak sesuai pakai skinny jeans..hehe

baju kurung memg yg terbaik^^
Myrara Hana berkata…
wahh . dy pkai baju kurung je pergi car boot sale di paso bumbong? terbaek ahh org JOHO!

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.