22 November 2011

Nafkah Batin

Assalamualaikum wbt. 

Dengan rasa rendah diri dan tak malu saya up-kan entri kedua buat minggu ni. Almaklumlah sejak Malaysia menang bola dengan Indons ni, boss Aqram asyik bizi melayan cewek-cewek sokerleaks saja. Yelah siapa lah ceweks meleis dihatimu itu. Harharhar!

Eh saya nak cakap pasal apa tadi? Nafkah batin? Ha, ha! Dah fikir lain dah tu ya. Almaklumler post benda ni pukul 12.50 malam. Tapi tunggu dulu, ini bukan cerita pendidikan seks. Cuma nak berkongsi pendapat seorang ustaz di rancangan ceramah pagi beberapa hari lepas.

"Sesungguhnya kasih sayang dan sifat romantik itu sebahagian daripada nafkah batin seorang suami kepada isterinya. Akan tetapi ramai lelaki Malaysia menyangka romanticism=seks."
Ah, begitulah adanya cakap si ustaz tu. Pelik bukan? Tapi benar katanya. Sikap romantik kurang difahami oleh rakyat Malaysia (ok kita sempitkan niche--Bani Melayu). Malahan, perkataan "romantik" itu sendiri tidak ada makna yang setara dalam Bahasa Melayu asli--memperlihatkan bahawa konsep ini tidak wujud dalam budaya Melayu. Ya bukan?

Romantik, tipikal orang putih kot!...(source from here)

Pada kefahaman saya, romantik itu sikap dan tindakan yang menunjukkan rasa belas dan kasih. Contoh memberi SMS yang manis atau berpegangan tangan semasa berjalan. Sesuatu yang mudah dilakukan tetapi halus maknanya kepada si penerima. Saya ajukan persoalan ini kepada beberapa rakan. Apa itu makna romantik kepada mereka?

"Romantik itu membelikan air minuman kegemaran saya."

"Romantik itu layan TV series kegemaran saya, semata-mata kerana cinta pada saya."

"Romantik itu berbaring di pasir lembut dan melihat kepulan awan di langit"

"Romantik itu mencium matanya dia semasa bangun pagi."

"Romantik itu menanggalkan kutang bajunya dengan sebelah tangan..."

AHH sudah! bila lelaki jawab soalan, begitulah!

Ya, dua pernyataan terakhir itu datang daripada lelaki (koffkoff, troll boss sendiri). Maka saya bawa anda kepada pendapat kedua saya--bahawa lelaki memahami romantik sebagai sikap fizikal/sensual, manakala perempuan lebih kepada perkataan dan perbuatan yang non-sensual. 
Terjumpa senarai "romantik" ini di sini. menarik kan?

Itulah yang dikatakan oleh Ustaz tersebut--di mana kesilapan kaum Bani Melayu memahami bahawa Nafkah Batin itu hanyalah berjima'. Sedangkan sifat romantik dan menzahirkan kasih sayang itu sebahagian daripada nafkah batin yang boleh dituntut!

Beginilah saya terangkan dari segi bahasa. Batin dikaitkan dengan perasaan hati, jiwa dan semangat seseorang. Perlakuan romantik pula adalah sifat yang berkaitan  emosi. Jadi romantik itu adalah sifat yang termasuk dalam batin, dalam bahagian emosi dan perasaan. Maka, jika dikatakan nafkah batin itu wajib, fahamlah kita apabila ustaz itu mengatakan penzahiran kasih sayang dan sikap romantik adalah wajib juga--kerana emosi itu sebahagian daripada batin.

Ahh kau Bent. Dengan idealisma Barat kau. Tak perlulah romantik-romantik ini.

Ah, budaya Barat ya? Sebenarnya perkataan romantik itu berasal dari sana, tetapi sikap ini telah dizahirkan oleh Nabi Allah kita sendiri.

1) Rasulullah SAW selalu pegang tangan isterinya. Malah dalam rumah pun pegang tangan lagi.

1) Rasulullah SAW pernah main-main lumba lari dengan isterinya Aisyah. (Kalau zaman sekarang boleh ganti dengan main badminton bersama isteri dan anak-anak ye tak? Oh kenangan lama tu mak ayah!)

2) Dan semasa isterinya Safiyyah (remember her in my anti-Valentine post?) nak menaiki unta, Rasulullah meletakkan bahu supanya boleh dijadikan tempat meletak kaki untuk panjat naik (kalau di zaman sekarang, equivalent kepada buka pintu kereta semasa isteri nak masuk, ya tak?). 

3) Dan pernah sekali Aisyah r.a minum air dalam gelas, dan Baginda menyambut gelas itu, dicari dimana tempat Aisyah minum tadi dan Baginda minum. (eh, pernah tengok adegan serupa dalam anime Jepun. Gerakan ini dipanggil indirect kiss tahu tak? lalala~)

dan rasanya ada banyak lagi tindakan Baginda ini--tak caya sila baca entri Imam Muda Asyraf ni. Yang penting romantik dan kasih sayang ni wujud sejak zaman Nabi lagi. Lagipun fikirkan. Macamana dia boleh bahagia dengan empat isteri pada satu-satu masa sedangkan orang kita sorang pun dah porak peranda. Kita tak pandai jaga lettew!

Masalahnya orang kita ni, malu. Tambah-tambah yang Bani Melayu ni. Time saya kerja di mall dulu, pasangan suami isteri Melayu jarang berpegang tangan. Pasangan belum berkahwin pula tanpa segan silu pegang-pegang. Anehnya pasangan pak mak arab yang berpurdah hitam bagai, siap anak dalam stroller boleh pulak pegang tangan. OK-ok, ada la pasangan tempatan yang macam tu juga, tapi boleh dikira dengan jari. Amboi bila cakap couple itu haram, bergelen-gelen dalil korang keluar ya defend bagai. Tapi benda halal macam ni malu, tak mahu pula tunjuk ya!

Bukan saya nak impikan melihat lebih ramai orang berjalan berpegangan tangan sampai sesak shopping mall bagai--tapi cuma mengharapkan lebih ramai yang mengamalkan ekspresi kasih sayang secara jelas.  Bukan apa, secara tidak langsung environment pun jadi lebih ceria.  Cuba kalau anak-anak kecil sentiasa melihat ibu bapa mereka bersikap mesra ala-ala Rasulullah sesama mereka. Apabila anak-anak dididik dengan kasih sayang dan belas kasihan sejak kecil, bila besar nanti mereka pun akan menzahirkan perkara yang sama. Ni tidak--kalau kecik-kecik asyik tengok orang gaduh, besar-besar apa jadi? Troller? woha!

Ala silap gambar. Ni troller lain. [sumber]

Lagipun sikap romantik ini sejenis bentuk penjagaan emosi. Ia tak sama seperti pemberian fizikal (walaupun kadang-kadang kita kaitkan romantik ini dengan pemberian fizikal). Ia sebenarnya lebih kepada memberikan pemberian energi positif. Kita buat baik, berkasih sayang dan belas kasihan dengan orang--kita bagi dia energi positif. Makin banyak kita bagi, makin banyak pula energi positif yang kita terima. Mungkin awal-awal kita tidak nampak hasilnya tetapi lama kelamaan energi positif itu akan juga terzahir dalam bentuk perbuatan.

Jadi dengan itu saya gulung entri saya yang panjang ni. Kepada rakan yang baru je kahwin tu, dan yang akan kahwin tak lama lagi, janjilah untuk sentiasa mengamalkan romantik, dan mendidik generasi anda seterusnya supaya romantik. Dan jika anda malu melakukannya, ingatlah sabda Rasulullah bahawa, 

"Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka."
Sekian dan jumpa lagi!

p.s. Hey-since the Prophet (pbuh) practices it, I can almost say it's sunnah, right? whoops~

Saya tinggalkan ini di sini. Assalamualaikum! [source]

10 ulasan:

cikpia berkata...

tipikal melayu punya thinking : romantic = romen. so takkan nak 'beromen' kat shopping complex? kan ke malu cenggitu??? he he.....

orang kurang rajin berkata...

so I guess I'm not the typical one.

Eyka berkata...

i tak suke romen2..sebab romen romen dosa..ye dak? keh keh keh :p

nice one :P

cewek.medusa berkata...

suke point yg ni:
"Cuba kalau anak-anak kecil sentiasa melihat ibu bapa mereka bersikap mesra ala-ala Rasulullah sesama mereka"

dan ini...
"sikap romantik ini sejenis bentuk penjagaan emosi.Ia sebenarnya lebih kepada memberikan pemberian energi positif"

dan ini...
"Kita buat baik, berkasih sayang dan belas kasihan dengan orang kita bagi dia energi positif"

alice berkata...

lelaki -.-

Amni berkata...

=) ada yang faham, ada yang tak faham...

3no gr33ny berkata...

alangkah indahnya andai lelaki boleh mendidik diri menjadi seromantik Rasulullah..sweet sgt2

Faiz Ezanee berkata...

Semua benda kita buat, tindakan harus positive. Good one in this article.

Kalau rajin boleh follow Prof Dr Muhaya di fB/Twitter. :)

Kembali Senyum berkata...

haisht. tak sabar pulak aku nak kahwin. heh ehh

enni_amat berkata...

whoa !
bagus kamu !