Lelaki Dan Sifat Mereka

Seperti yang korang maklum dari pengumuman di twitter @terfaktab lepas mengenai hasrat kami meningkatkan prestasi semasa penulisan, kami bercadang hendak menyerap penulis baru ke Skuad Terfaktab. Lalu, telah diadakan satu pertandingan penulisan bagi mencari 2 (DUA) penulis baru tersebut. Banyak artikel yang kami terima dari email kami iaitu creativesupport@terfaktab.com , namun hanya beberapa sahaja yang kami berpuas hati kerana kena dengan kriteria kami. Salah satunya adalah dari artikel ini;

Pengirimnya mahu merahsiakan identiti. Tak mengapa, kami memang terer simpan rahsia orang. Tak caya tanya Hellioz, salah satu writer kami tu. Apa-apa pun, enjoy this writing. Buat pemilik artikel ini, tahniah sebab anda terpilih ke 'scout-list'. Good luck for next stage ya!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalammualaikum.

Aku tak pandai menulis. Aku hanya dapat B untuk subjek BM masa SPM dulu. Aku memerlukan emosi untuk menguasai diri aku baru aku dapat meluahkan dengan baik dalam penulisan. Dan aku dah jarang menulis sebab bila aku menulis, orang selalu judge aku. Aku perli si polan tu lah, aku gaduh dengan si polan ni lah. Pastu akan ada orang yang terasa dan membuatkan aku rasa macam; 

“Heyy this is my blog, suka hati aku lah nak tulis ape pun. Hati kau sorang je ke aku kena jaga? Puii”

Itu yang membuatkan aku rasa tawar hati dan menyampah nak menulis. Dan itu juga mendorang aku untuk tidak update ape ape dalam blog dan terus mem- private blog sendiri. Tapi takpe, this time aku saja saja menulis untuk berkongsi pengalaman dan pendapat. Mungkin aku sedikit kasar, tapi please la don’t judge me based on my writing. That is just not fair at all. Ok? Dah namanya hantar artikel untuk terfaktab, haruslah ade cinta cinta ni kan? Tapi aku dah tahap kritikal ni. Terlalu setia sampai perasaan cinta dah hampir mati. Terlalu setia? Aku ni dah gila ke hape? Kah kah kah! 

*korek idung*. 

Sebab aku taktau nak tulis entry spesifik pasal apa, entry ni akan jadi entry rojak.

Memetik ayat seorang fasilitator aku semasa aku pergi berkursus pada tahun lepas, beliau selaku seorang lelaki sendiri mengakui bahawa lelaki semasa muda adalah tidak bertanggungjawab; “They’re irresponsible”. Mungkin kata kata beliau tidak menggambarkan keseluruhan lelaki but beliau sebagai wakil lelaki sendiri berkata begitu. But well, that’s not the point here. Aku bukanlah seorang extreme feminist yang akan memperjuangkan hak wanita habis habisan sambil memegang sepanduk kat Dataran Merdeka dan menjerit Takbir! Takbir! Itu bukan aku. Aku perempuan biasa dan normal yang selalunya emosi akan menjangkaui pemikiran rasional. Perempuan tak rumit. Lelaki yang malas dan effortless sahaja akan cakap perempuan rumit. Dan aku gelarkan lelaki begini adalah pemalas, bodoh dan bodoh. Sebagai seorang perempuan, aku takkan mengada atau banyak songeh atau cepat berkecil hati dengan lelaki yang aku tak sayang. Perempuan akan berkelakuan begini dengan orang yang lelaki yang dia sayang je. Kalau dia tak sayang, buat ape bazir tenaga merajuk, menangis apa bagai? Kau ingat tak penat ke? Penatlah sial. Hari-hari menjeruk perasaan dengan perangai boyfriend yang macam babi. Banyak makan babi agaknya sebab tu perangai lebih kurang.

Daripada pengalaman sendiri, orang lelaki suka cakap perempuan ni suka mengungkit. Bila kita cakap something untuk remind dia, dia cakap kita tak habis-habis nak mengungkit sampai tujuh keturunan, tak habis-habis tapi bila dia cakap, dia tak consider tu as mengungkit. Dia cakap tu nasihat. Kepala bana kau lah kan nasihat. Lelaki ni kalau dalam perhubungan selalu bersikap dominan. Atau bahasa kasarnya adalah, GILA KUASA. 

Seboleh-boleh nak menang dalam semua benda, tanak mengalah, buat salah pun tak reti nak mintak maaf, and the next day pretend like nothing happened. Aku memang pantang orang macam ni. Semalam sikit punya banyak kau maki aku, alih alih arini kau buat macam tade ape-ape berlaku. Kemain tersengih macam kerang depan aku. Ewahh handal betul kau ni? Hati kau dibuat dari besi ke ape? Bila ditanya, katanya tanak drag benda yang dah lepas. Yang dah lepas semalam tu, biarlah lepas jangan di ungkit lagi. Malas nak difikir nanti tambah merumitkan keadaan. WTF? Takde effort nak setelkan masalah yang ade, terus je nak move on dengan hari yang baru? 

Kau sila jalan terus, belok kiri dan terus pergi meninggal. 

Why don’t you try to settle it down, dari buat-buat macam takde ape berlaku? Kau ingat dengan menghambur semua amarah kau semalam, benda tu dah setel lah harini? Semuanya selesai lepas kau bangun dari tido, macam tu?

Dan aku juga sangat tidak faham dengan prinsip para jejantans yang anggap - walau pun dah ade girlfriend tapi belum berkahwin, dia boleh pergi menjalang dan menggomol seramai perempuan yang dia nak. Dia cakap girlfriend dia tak berhak untuk jeles. Girlfriend je kot. Bukannya bini. So, sukahati akulah nak kuar dengan sape sape pun. Kawan je semua tu. 

I know my limit. U know your limit? MY ASS. 

Fine lah kalau kau cakap girlfriend kau tu tak berhak jeles sebab kau bukan hak milik mutlak dia. Fine, fine. Meh sini aku bagi satu contoh; 

Katalah girlfriend kau ni nak teman kawan lelaki dia gi annual dinner, dia pun bagitau kau. Dia just bagitahu. It is not that she ask a permission from you. Pastu kau pun melenting macam perempuan meroyan sambil cakap “Hey you tu girlfriend I tau!” - Kau tu BOYFRIEND dia je kot. Bukan SUAMI. Aku tak tau nak explain cemane bagi nampak jelas situasi ni, tapi ape yang aku boleh conclude lelaki ni bila dia buat takpe, kita buat tak boleh. Bila kita jeles dia cakap; “Hekeleh u girlfriend I je kot. u tade hak atas hidup I” But when it comes to women, dia punya menyinga macam kita ni dah sah jadi isteri dia. Nampak tak? Aku bet lelaki tak nampak semua ni sebab dia sorang je rasa dia betul. Orang lain salah. Pemikiran setempat. Lambat matang.

Aku rasa orang lelaki ni memang jenis lambat dari segala segi. Lambat nak sedar ada orang sayang dia lebih dari nyawa sendiri, lambat nak bukak mata yang orang dah banyak berkorban untuk dia, lambat segala gala lah. Bila dia dah sedar, perempuan tu dah takde dah. Dah pegi kat orang lain yang lagi pandai hargai dia. Kalau perempuan tu stay, perempuan tu dah tawar hati. Masa tu barulah nak menggelabah tetek cari pompuan tu balik. Nak rebut dengan orang lain. Memang pegi jahanam lah kan. Dulu aku terhegeh hegeh kau buat buta je. Sekarang merepek tak tentu arah. U deserve it! Padan muka. Lain kali belajar hormat perasaan orang. Yang lelaki cepat bab romen je. Nampak peha pompuan, klivej pompuan cepat je nak horny. Part tu memang cepat. 

Ala, aku ni nampak peha lelaki, tade lak aku rasa horny pun. Tah mende-mende la nampak peha gebu pun nak horny. Ah lelaki. Masa belum dapat lautan api sanggup direnangi. Bila dah dapat, suruh mintak tolong jemput kat rumah pun berkira. Puiiii!! Elelele, marah lah tu aku cakap orang lelaki lambat. Aku tau dah jawapan ape yang lelaki akan bagi. “Bukan tak nampak, saja tanak tunjuk”, “Guna la common sense, takkan tu pun nak kena ajar”, dan bla bla bla. 

Ah! dan dan la nak suruh guna common sense bagai kan. Pandainya awak berkata kata. Time girlfriend kau terasa hati kau abaikan dia sikit punya lama tade pulak kau nak guna common sense diri sendiri kan? Ape tu ayat yang biasa lelaki cakap tu; “U tak cakap mana I nak tau”, “Perempuan ni complicated lah”. Common sense kau mane? Common sense hacik kau lah kan. Kau nak orang paham kau je setiap masa tapi selfish gila tak nak paham orang lain.

Dan pesanan aku untuk para lelaki, jangan lah bagi harapan kat perempuan kalau kau rasa kau setakat menanam tebu di pinggir bibir. Kau bikin ayat untuk sedapkan hati girlfriend kau je supaya dia stay. Padahal kau masih lagi mencari option lain sedangkan girlfriend kau tunggu kau macam orang bodoh. Kau layan dia macam sampah pun dia masih tunggu sebab dia pegang kat kata kata kau. Daripada kau jadi lelaki dayus dan kejam yang asyik menabur janji tapi haram satu pun tak boleh nak percaya, lepaskanlah girlfriend kau. Jangan seksa dia semata mata sebab nafsu tamak kau. Kalau kau rasa kau hotsetap dapat pancing perempuan yang sama hotsetap dengan kau, then go. Jangan jadikan girlfriend kau tu macam perempuan simpanan bila mana kau rasa bosan, terdesak atau susah baru kau datang cari dia. Jangan layan orang lain macam sampah sedangkan orang lain layan kau macam raja. If you want her to treat you well, so does she. 

Please la belajar bertanggungjawab dari masa muda. Bukan lagi 40 tahun baru nak belajar bertanggungjawab. Jangan sampai satu hari nanti perempuan yang kau sia-siakan ni berjalan bahagia berpimpin tangan dengan kawan baik kau sendiri. Who knows?

Ulasan

CallMe-NW berkata…
saya tahu penilis ini!!..sila serap masuk terfaktab!
punkoq nyioq hang!! berkata…
dayus..... untuk si suami yg membiarkan si isteri dan ahli keluarganya yg melakukan maksiat tanpa ada rasa serba salah. Untuk lelaki seperti yg anda maksudkan itu, guna bodoh,bangang,dan sialan. Go bebeh!!
Tanpa Nama berkata…
emotional. Tp ada few notes yg boleh difikirkan oleh pihak lelaki ahakss xD
Qil Ahmad berkata…
Yesss!! Worddd!! Mohon sesiapa yang berkenaan sila sentap.
Tanpa Nama berkata…
hmmm. not bad. tapi.....
Tanpa Nama berkata…
this is awesome :) what a good writing. dude,this is all facts about man. get a life !
Tanpa Nama berkata…
makwe ni mmg awesome gila.thumbs up.
p/s:aku lelaki.hee

-mr.dontcare-
dush berkata…
SANGAT SUKA x10000000000000000.
Tanpa Nama berkata…
double thumbs up! sukaa sgt. memang bf sy macam ni.now tunggu the right time je nak tinggal dia. tu la.ckp sayang bagai tapi x penah nak pujuk n jaga hati gf.gf asyik makan hati je.
Haryati Norzuki berkata…
seems like this story is the same as mine..
aku jumpe laki jenis cam yg disebut ni..semua laki mmg camni ke hah?
Unknown berkata…
pheuww mohon yg berkenaan baca dan sentap. dasyat hahah
Tanpa Nama berkata…
kesian kat kaw minah dapat boyfriend camtuh. aku turut simpati tengok kaw. HAHA. oh btw, benci laki sangat pon tak bagus. takde laki takde perempuan taw. ingatlah asal usul kaum kita ni. lagi satu, jangan lupa yang ayah kaw atok kaw nabi-nabi kaw imam kaw semua tu lelaki. aku bukan nak backup kaum lelaki ni cuma sekadar memberi pendapat. takut takut setiap ayat yang kaw tulis tu akan halang kaw masuk syurga nanti.


p/s : congratz terpilih ke scout-list.
yunZatie berkata…
boy aku pernah rapat macam cilakak la perangai gini. sheal jek. pui!
Eyka berkata…
emosi betei..haha :P

tapi aku suke ayat kau yg

"Kau sila jalan terus, belok kiri dan terus pergi meninggal."

and this one

“Perempuan ni complicated lah”. Common sense kau mane? Common sense hacik kau lah kan. Kau nak orang paham kau je setiap masa tapi selfish gila tak nak paham orang lain."

girl power..wahhh..suke tetibe;D

kau tgh gaduh dgn jantan kau ke wey? ;p
Kik0 ♥ QiLaH berkata…
oh pempuan rupanya.
Farhana Aziz berkata…
Ini sangatlah awesome. Macam dapat goosebumps time baca. Been there and hate it.

Untuk tanpa nama kat atas, aku rasa kan kau macam tak guna common sense lah. Kalau kau read between the lines dia punya post, kau akan dapat nampak yang ada lelaki yang baik. So, apa yang dia membebel tu hanyalah untuk lelaki yang takde common sense, yang tak sedar dek untung, yang gila kuasa. Tahu?
qinaysf berkata…
Aku mohon, tolong serapkan writer ni masuk ke skuad terfaktab. Cara dia super awesome. Double like!!

:)
Tanpa Nama berkata…
Kesimpulannya, bebel bebel bebel, ko ttp dgn laki yang same. Manusia. Kehkeh.
SN berkata…
ak kenal sape nih,mcm familiar je ayat dia~


hehe, like3 :D
Tanpa Nama berkata…
lelaki berpegang kpd prinsip lupakan hal semalam utk berbaik semula...tapi biasenya bila berkonflik dgn lelaki je la..kalau dengan perempuan sungguh tak patut kalau lelaki tu pegang prinsip ni...ish ish ish...
Myra.KS berkata…
SANGAT BERSETUJU! sometimes aku pun melalui perkara-perkara yang tersebut di atas,

and why the hell a man could say that "i am just being friend with her". f*ck off.

memang lah kawan, but there is limit on every single thing. care of ur gf/bf feeling.
Mike berkata…
Ya! Pompuan memang memang sentiasa mengungkit! Aaaaarrrggghhh!!!! Sampai mati pun tak setel.

Kesimpulannya, lelaki tak boleh kecik kan hati pompuan langsuung?
KiD berkata…
aku ada kawan macam ni,kesian kt dia pasal jadi mangsa lelaki macam tu.bila sunyi,cari.dah bosan ,lepas.
Lepas tu cari balik.kemonlah.ingat barang mainan ke?
Sis AI berkata…
Pergh.. Err, rsanya ada ayt ksar tu kna censored la skit2 ehh.. Sbb kureng slesa bila baca. Mksud sy, tang 'sial, babi' tu. Yela, utk hormat bacaan readers jgk mcm sy, ekeke!

Apapun, sbnrnya ada bberapa sy angguk2 bca. Ada btulnya. Laki ni ego. Ok, tak la ego sgt yg sy jmpa slalu. Still, bca ni kna lah ambik point dia. Make sense.
NAA berkata…
aku da penah kena dengan lelaki macam ni..setia bodoh je tunggu dia sebab pegang dengan janji janji manis haprak dia tuh..empat kali wat skandal belakang aku tapi sebab atas tagline 'kawan' tuh, aku boleyh jee maafkan lagi..tapi masuk kali ke lima..no more forgiveness..ingat aku malaikat ke leyh sabar dengan perangai orang yg macam ni..tapi waktu break tuh, hati aku da betul betul pecah berderai dengan perangai dia..luka masih berdarah lagi eventho dah 3 taun aku break up..dan sejujurnya, pengalaman lalu buat aku trauma dengan lelaki ni..na berkawan pun aku takut..apatah lagi lebih dari itu..dan ex bf aku tuh cekgu..yg selalu wat skandal dengan cekgu cekgu pempuan kat sekolah..dan da selamat kawen da pun dengan bekas tunang orang yg dia jadi punca petunangan diorg putus..dan satu lagi persoalan yg bermain dipikiran aku, cekgu muda zaman sekarang memang suka buat skandal kat sekolah ek.??
Tanpa Nama berkata…
amacam best tak kene ngan lelaki yg mcm ni? (kepada yg komen2 di atas)....kakakakaka..tu la korang yang mangkuk sangat....boooooooo!!!!loser la korg ni...

p/s: nak komen..komen je la tak payah mencarut...aparah...
MoonBulan berkata…
pergghh...dari A sampai Z aku bace...ayat die nieh kene gn hidup aku...10 lelaki aku kenal...semua ada tercatat dalam entry die nieh...marvelous beb~!! awesome giler.terus serap dalam terfaktab.~!
Tanpa Nama berkata…
smart gilaaaaaaaa. saya perempuan, suka. meresap kalau dibaca. thank you..
Tanpa Nama berkata…
mungkin kdg2 lelaki tu bebal, tapi tak kurang jugak perempuan tu suka berlebih-lebih. well ok la tu kn? lengkap.Nak lelaki yg betul berjiwa perempuan, cari lah pondan. komfem, dia fhm perasaan ko betul.. siap boleh men2 tonyoh lipstik same-same lagi. eiii yucksss
Tanpa Nama berkata…
Tak payah fikir lagi,tinggalkan jer laki macam ni huehuehue

Btw saya suka penulis ni.Sila serap masuk terfaktab sekarang jugak!!
Yana Ykc Y berkata…
huhu... cne ea nak ckp... so far y aq bce dlm buku... laki n perempuan sgt2 la b'beza...
*laki x leyh assume ur gf sama pemikiran nan ko... sbb dia PEREMPUAN...
*gurl x leyh assume uf bf akan pk sama mcm y ko pk... sbb dia lelaki...

tp mlangnye kbynkan dr kte memg b'pk cm2... d point is.... bkn sume laki cm2... but credit to u..memg realitinya ad laki cm2 ^^.. y x reti hargai org dpn mata... dy pk kte akn stay nan dy 4eva.. LOL..
Tanpa Nama berkata…
ngahaha.. boy cm gitu jua malas nk baca entry ni. end up pompuan je yg tahu. boy don't know sampai umur 40 an.. wakakaka.. they never learn.

-amin-
Tanpa Nama berkata…
My neighbour,childhood friend and my buddy. Keep it up the good work babeh!

-cokeng-
Tanpa Nama berkata…
hamek kau!! triple thumbs up lah.
kepada awek2 kat luar sana yg ad balaq perangai lebih kurang macam sampah ni, mohon share kt laman sosial hampa ye sebab mostly depa xbaca entry mcm ni.time depa stalk page hampa tu probability tuk baca tu ada.biaq depa sedar diri sikit.
Tanpa Nama berkata…
semua pompuan syial
Haziq Ismail berkata…
Hehe.. ksian gila. ini msti dia cerita psal nasib malang dia ni.. ala, rilek la. yg nk emosi sngt ni knapa. xsmua lelaki cmtu laa. gf aq happy je slalu. umm, u da trsilap n malang dpt wrong guy ni. cpe xpe, cuba lagi. kecewa sngt nih..
Jay berkata…
Kalau nak rumuskan.

Ladies kuat mengungkit & terlalu mengharap.

Guys tak 'sensitif' dgn kehendak/angan2 pompuan.

Terima sajalah. Dah lumrah, takkan nak paksa pompuan kurang mengharap? Dan takkan nak paksa lelaki always sensitif kat pompuan?
Tanpa Nama berkata…
Ape lagi tinggal la laki tu.Kau tahan-tahan buat apa.Setakat kau luah macam ni tapi kau masih tetap dengan dia.No point!
alfsfr.ali berkata…
Dari berjuta jantan kat luar sana? Agak2 semua mcm ni ke? Semua jenis irresponsible, kaki romen segala jadah sume ke? Well kalau jawapan anda yes, malang sungguh hidup anda.

Aku berani bajet dalam juta2 jantan, cuma berapa kerat je yg betul2 mcm ni.
hahaha. sekali baca pon aku dah tau. entry2 mcmnie mmg sesuai kat terfaktab . tue psl la terpilih. great ! moga engko berjaya terpilih masuk terfaktab ye saudari.
cik epal dua biji berkata…
perbetulkan diri dulu kot.... kalau tengok dari gaya penulisan,tak mustahil lah ko pun dpt boys yg perangainye mcm tu.. Cube lepas nih,try pergi usrah,pakai elok2... tutup aurat,then guna bahasa elok2 bila menaip.. konfem boys yg macam tahu tu pun segan nak dekat ngan kaw cik adik. ;)
Tanpa Nama berkata…
mcm ade percentage nk jd lesbi.... je die nih
nots berkata…
Sila serap dia masuk Terfaktab, please? *pegang kaki abam aqram*

Haha
Dulrah. berkata…
masing2 ada salah masing2. terima kasih sebab tunjukkan kami kurang kami.
fizah berkata…
Aku suka penulis ni!! ;)
Tanpa Nama berkata…
mmg faktab~! haha... best written while emo'ing, terrhebat! @Wawa.Wafiyyah
Tanpa Nama berkata…
ce' kaq... nm pun 'terfaktab'... ofkos ar typo2 die cengginih... well accepted as 'faktab'... @cik epal dua biji
Tanpa Nama berkata…
bapak ah..haha
AzaliFirdaus berkata…
haram jadah!! aku bace salah entry ke? puii
sgt setuju ape yg dikatakan ni..gila kuasa ni berlaku lebih2 lg kalau laki yg kita kapel tu lebih tua means lebih 2 tahun atau lebih..kalu dah wat salah tu bukan nak minta maaf pn..lelaki jenis macam ni mmg tunggu masa je nak ditinggalkan..masa tu jgn tanya kenape la..aku harap laki jenis mcm ni takkan dapat kawin sampai bila2 because they didn't deserve any of it..thats is the price when broke woman heart.
Tanpa Nama berkata…
bertambah lagi la, penulis yang bermulut puaka di terfaktab ni, ye dok!
Tanpa Nama berkata…
bace terus wordless wednesday.....
Tanpa Nama berkata…
hoho.best larh entry nie.best bukan sbb kutuk lelaki ke apa.tapi berani tampil.bgtau yg most men mcm nie.tabik larh spe tulis nie.pihak lelaki pown.terima larh kekurangan yg ada.perbaiki larh balik.:D
Tanpa Nama berkata…
Lelaki memang camtu.Kalau perempuan kontrol kemain,kalau turn dia cam haram.Semua boleh.Dah tu,aniaya perempuan tak dayus la eh?Gila.
Tanpa Nama berkata…
sangat betul n penuh emosi.. ak pun gone thru bnda yg sama.. perempuankan.. dah syg.. ape pun sanggup..tp laki leh ckp plak pompuan bodoh.. senang kne main.. ayat sket cair.. mmg sial je ayat.. kalo ko rase stakat nk mainkan hati org.. ingat laa weh.. ko akan ade anak.. kalo ade adek pompuan.. ha.. tggu laa.. wat goes around comes around.. its hapen to my fwen.. mainkan sangat hati pompuan.. last2 kakak dia kene main smpi preggy.. kina tggl ngan laki.... tau plak dia nk ngamok.. hmmm.. back to basic.. allah knows everything..
Unknown berkata…
Pergh...bersemangat...boleh gegar KLCC cara penceritaannya.

Lelaki ade isunya begitu juga perempuan.

So back to the rules,

"Only give things you can be sure to get it back"

Bagi sayang tak dapat balik? bagi orang lain.

Dengar la lagu Last Christmas by George Michael.

All the best yaaww
Tanpa Nama berkata…
Senang kata, lelaki atau perempuan, kalau yang Islam, balik semula pada Quran dan Sunnah. Habis cerita. Perempuan yang tulis ini pun sama bodoh, lelaki yang dia pernah ada pun tak kurang bodoh. Pendek kata, dua-dua buta ilmu. Suruh buka kitab agama, benda macam ini yang dia fikir. Memang bertambah banganglah. Orang yang suruh aku baca benda ini pun sama.
Tanpa Nama berkata…
sy suka....kekadang lelaki tak nampak ape ade depan mata.slalu carik salah pompuan.yg kita pun kekadang diam tanda kunun hormat.sebb tak lama jd laki.habis dorg pijak kepala kita boleh plak?bebal!
Tanpa Nama berkata…
setuju berjuta kali!!!!! hahhhaha laki camtu patut dibakul sampah ja...
Tanpa Nama berkata…
"Perempuan akan berkelakuan begini dengan orang yang lelaki yang dia sayang je. Kalau dia tak sayang, buat ape bazir tenaga merajuk, menangis apa bagai?"

so true! kadang2 lelaki ni saje keraskan hati kot. ego lah katekan. bila ada masalah je. cepat2 suruh lupekan. alasan, malas nk bergaduh. it wont solve anything. lama2 nanti, bila dah meletus, baru nak menyesal.

u go girl!
Tanpa Nama berkata…
maki2 tapi kalau masih dengan orang yang sama,baik tak payahlah. orang boleh meluat dik. awak tuh perempuan,melayu pulak tu,islam pulak tu,cuba kekalkan adat dan terapkan nilai2 yg baik dari dalam diri. sebelum nak judge laki tu,tilik diri sendiri dulu,baik ke awak tu?laki yg baik utk perempuan yg baik. begitu jugak disebaliknya. mungkin perangai awk ni sesuai dengan laki yg macam tuh. banyak2 berdoa,beristighfar banyak2. laki ramai kat dunia ni,kalau sorang dah mcm jahanam,kenapa nak jadi hamba pada lelaki mcm tu lagi? perbaiki diri sendiri lebih baik sebelum nak org lain perbaiki diri dia.

bukan niat nak menjatuhkan,cuma nak awak bukakkan mata supaya boleh tengok satu dunia ni. jangan sempitkan pemikiran tu disebabkan seorang laki yang awak rasa tak guna tu.

Assalam.
Dawn berkata…
Actually, bad boy camni la yg majoriti pompuan terhegeh2 kejar, konon supaya adventurous love life korang. Bila dah couple, makin hati kat pakwe. Ko jgk yg pilih dia.
Tanpa Nama berkata…
Bagi aku ape yang writer ni tulis berdasarkan pengalaman dan pendapat dia aje. Dia cuma meluahkan emosi melalui tulisan. Tak boleh ke? Cuma cara penyampaian dia je kasar. tetiba nak bukak hadis bagai dah kenapa? Kalau pandai sangat pegi la anta artikel kat terfaktab. Boooo.
Tanpa Nama berkata…
Kat atas ni pun suruh tinggalkan ulasan,so tak payah nak touching sangat la bila ada orang nak komen. Sebagai reader terfaktab,reader ada hak nak bagi ulasan. Bukan nak mengajar,dan bukan nak membangkang, tapi kalau tak boleh terima pendapat orang,baik jangan suruh orang komen. Mungkin perangai perempuan macam awak ni yang membuatkan laki ni jadi macam ni. Maksud saya,jenis yang akan dilayan macam sampah oleh org lelaki.

Dan,kenapa nak terasa lebih? ke awak writer entry ni? kenapa? dah rasa TERFAKTAB dengan komen sendiri? kalau betul apa yang saya jangka,siapa makan cili,dia yang terasa pedasnya.
Tanpa Nama berkata…
Jadikan Lord Zara sebagai sumber inspirasi awak. Dengan cara penulisan yang lebih menjurus kepada penceritaan tentang perasaan terhadap lelaki,ketidakpuasan hati terhadap kaum adam,tapi masih mengekalkan dan memegang kukuh adat org melayu,sebagai PEREMPUAN dan sebagai MUSLIM.
Tanpa Nama berkata…
Banyak lelaki memang perangai macam haram.Masa dengan aku,aku muncul kat fb buat aku mcm kawan2 biasa dia je.Bila aku nak bermanja sikit,boleh buat aku macam orang yang terhegeh2.Bila aku tinggalkan dia,boleh dia menggatal dengan ayat2 mcm lentok dengan gf baru yg dia kenal kat fb aja.memang sial,haram orang macam ni kan.teman baru dia gedik ke gatal dia tak kisah tetapi kalau aku...
minatbacablogneh berkata…
erkk.. sekali bace tersembur hbes.. mmg mantap arh penulisan.. mesti lg best kalo dye bleh jd tefaktab writer neh..
# kalo dye x ckp dye gurlz sumpah aku igt guy yg duk maki hamun sume.. hahaha..btw..gud job in revealing ur expression
Dawn berkata…
Gurls, lain kali ambil la effort utk bercouple dgn Mat Skema. Mat Skema ni selalunya digelar loser. Tapi, kalau gurls tak nak terkena mcm pengalaman penulis atas ni, Mat Skema la the best choice - baik, simple, tak lebei2 jiwang tapi terjamin you gurls akan lebih happy for long term.
ali setan berkata…
laa,kalau engkau gatal dapatlah lelaki gatal...sebab tu engkau boleh tengok kat fb ke twitter ke orang yang gatal dan menggatallah yang bersenda gurau dengan perkataan cinta dan kasih sayang.

Kalau ngkau perempuan baik,pasti dapat lelaki baik,jadi janganlah ngkau risau.jadi kalau ngkau dah berpisah dgn yang menggatal tu...bersyukurlah saja.

jangan marah2...

Aku bukan lelaki gatal tapi dah perempuan menggatal aku layan je lah..tapi nak buat steady...sorrylah..sebab mcm perempuan tu tak ada maruah pulak.
Tanpa Nama berkata…
setuju dengan ali setan. mungkin kau bukan perempuan yg baik utk dpt laki yg baik. kalau dah tau pakwe gatal,yang pegi duduk tunggu lagi mcm orang bangang tuh apehal? nak jadi bangang jugak? sejujurnya aku adalah seorang perempuan yg meluat tengok kaum sendiri yg membangangkan diri sendiri pegi menghambakan diri pada laki cmtu. move on la! pakwe kau baca jugak ke blog ni? kalau aku jadi dia,aku senyum senget baca entry ni. heh.
Tanpa Nama berkata…
well, they say karma is a bitch only if you are. suits you well :)
Jay berkata…
Dibodohkan, dihambakan pakwe/bakal bf tu biasa. Janji love life romantiiikk & happy ending mcm novel. Yg silapnya, ramai masih percaya happy ending tu berkekalan.
aku lelaki. berkata…
kenapa membangangkan diri?.bukak aib sendiri?,meh sini,abam nak cite sikit...kami bila nak buat yang steady,kami cari yang comel,sopan,susah tackle(cabaran),sebab kalau yang senang dapat,senang melayan,senang angau,menganjing sikit dah jiwang,kami layan2 je...(seronok2),tapi yang sebenarnya kami takut yang senang2 ni ,yg suka kejar kami...macam dah biasa bertukar2 pak we,mcm dah biasa ringan2,paling takut..eh macam dah pernah kena tebuk ke??.jadi jaga diri...jangan terlalu jual murah,tak kebuloq nak beli.
♥ tiah ♥ berkata…
great! aku suka apa yang kau tulis :D haha
Tanpa Nama berkata…
BOLD her words- Jangan sampai satu hari nanti perempuan yang kau sia-siakan ni berjalan bahagia berpimpin tangan dengan kawan baik kau sendiri. Who knows?
Tanpa Nama berkata…
like sejuta kali entry ni !
pls lah bukak mata wahai kasanova2 kat luar sana !
Tanpa Nama berkata…
Very nice one la~~~~
Aku terkena ngan jantan jenis gitu and guess what????
I dumped this guy and he does bark like a mad dog....
Orang hanya akan sedar bila mende da x de.....
Laki2 berkata…
dari pengalaman sendiri, maksudnye dia ni couple dengan setiap lelaki atas muka bumi ni laa? x semestinyer semua laki camnie.

abis tu yang perempuan pisau cukur tu camner? kirenyer mak aku pun pisau cukur la ek.

kan da kate pengalaman tu mematangkan seseorang. learn from your mistake la sister.

second, tengok peha pon bley horny? aku ni orang islam, xtau la ko agama apa.

dalam islam kate, seluruh tubuh wanita tu aurat, kecuali muka dan telapak tangan dia sahaja. da mmg horny la tgk peha putih melepak tu sbb menaikkan syahwat lelaki. hormone dalam badan, bkan boleh control sister. haha. kelakar2.

lagi satu, da kau cari laki macam tu. sape suruh. nak sangat yang muka encem jambu2 cam artis2 korea atau aaron aziz. trime je lah. xder benda atas dunia ni yang sempurna. kan?

lastly, ko ni terlalu one-sided sangat laa. nape x state yang sememangnya perempuan tu kuat merajuk. haha.
Eyka berkata…
bace byk2 ni..ade gak btul..dy tulis one sided je..homai..tarik blik la ckp entri ni awesome..bhahaha :P
Tanpa Nama berkata…
aq mmg nk sgt shared this awesome entry...but, hmm aq xnk la si dia terasa...
PG berkata…
bagi aku, ini pendapat dan pengalaman peribadi penulis. Kalau tak boleh accept, itu bukan masalah dia. Itu masalah kamu kamu yg tak mahu terima pandangan orang lain. Nama page ni pun dah sah sah mencarut. Terfaktab. Yang pilih untuk membaca itu kamu semua. Jadi jangan kerana entri ni, kamu kamu nak naik taraf diri sendiri jadi tuhan. Kepada penulis, teruskan. Peduli orang kata.
nur berkata…
sngt terfaktab !
kehkehkeh . terfaktab sila serap masuk beliau ke dalam skuad .

pedas serupa ER lah dia .
thumbs up XDD
Tanpa Nama berkata…
Semua lelaki teruk sangat ke?taklah teruk beb...kena ingat hidup kita ni seimbang ada kiri dan ada kanan...kalau pangai kita elok kita dpt pun yang elok2..kalau pangai pun macam bangkai mesti dapat yg camtu gak..lagi pun ni sebelah pihak je,dr suara hati sebelah perempuan...:)
PELAKON UTAMA berkata…
Suka SANGAT ENTRY ini. Dia mencerita kan realiti lelaki walaupun tak semua lelaki sebegitu. Jangan la marah si penulis,coz tak semestinya apa yang dia tulis jalan cerita dia. Apa kata kita baca and yang baik kita amik,yang tak baik kita tolak tepi. :)
Zuck berkata…
OMG dari cara tulisan ni aku rasa ......... ARE YOU LOVESUCK OWNER of loveydoveydoo.com ????? 0_o
Aku harap betoi sebab aku rindu sangat nak baca hasil tulisan dia lagi .... ohhhh rindunya T_T
LoveShak berkata…
Fuh... Macam entry sendiri siot.. wkwkwkwk!
Cik Dania berkata…
Gempak gila siot! sangat bertepatan sangat apa yang di tulis..>>>Time girlfriend kau terasa hati kau abaikan dia sikit punya lama tade pulak kau nak guna common sense diri sendiri kan?<< thumbs up!

sila serap dia dalam skuad penulis terfaktab!
cik naddya berkata…
thumbs up!!! love this ---> Kau sila jalan terus, belok kiri dan terus pergi meninggal.

hahaha.

tolonglah jadi skuad terfaktab. mau meletop2 entry nanti. kehkeh
Aku Bintang berkata…
Well said. Kenapa la ada jenis manusia yang cengini. buta hati. menyusahkan orang. bajet hot. Baik lelaki or perempuan. Just appreciate orang yang sayang kat kita. Kalau tak mampu nak sayang balik. U can always let him or her go with fully respect. Jgn treat orang yang sayang at kita macam sampah. Karma will always come back to u. Create good karma la kalau korang xnk kene campak lam longkang mcm sampah gak. pfft.
ahmxn berkata…
komen ali setan cam best je.. :)
Allah cipta manusia berbeza-beza. takkan ada yang sama. muka pn dah ada beza.
Tanpa Nama berkata…
benda yang kau cerita ni selalu jadi kat aku(lelaki)..ha cam ne pulak tu?cam ne kau handle?
misZiSya berkata…
assalamualaikum. yo! sy terlamabat bace yg ini. :D mende ni mmg realiti pon. tp both laki pompuan ade yg jenis mcm ni.
persoalannya, knp kite menyusahkan diri bercinta mcm ni sedangkan tiada lg ikatan yg sah antara 2 jantina? bukan ke merugikan?
JIka Tuhan kaw da jodohkan ko dgn si dia, kaw tetap akan dpt die dan vice versa. simple as that right? :)
enni_amat berkata…
mmg patut la di'private'kan blog kalo gini la cara penulisannya .

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.