Kawan VS Kekasih. Pilih yang Mana?

We will.

Kawan amat penting. Susah nak cari kawan yang betul-betul sekepala dengan kita. Kawan yang kita boleh luahkan perasaan bersama-sama tanpa perlu risau akan kebocoran rahsia yang dikongsikan. Kawan yang sentiasa memberi pandangan yang jujur tentang diri kita. Dimana kawan yang kita melakukan aktiviti bersama. Mengulangkaji pelajaran bersama, pergi ke kelas bersama, lepak-lepak bersama, mandi bersama dan tidur bersama...erm...dan erm pergi ke kelas bersama.

Susah kan nak cari kawan yang macam tu. Tapi. (Ya mesti ada tapi-tapi kan yang macam dalam drama melayu kan.)

Tapi, korang semua sebenarnya setuju dengan aku. Just korang taknak mengaku. Awek/Bf semamngnya akan lagi penting dari kawan.

Hard way

Kita asyik dengar kawan susah dicari. Kawan sukar diganti. Awek pulak mudah dicari. Berlambak-lambak nak-nak ratio girls kat dunia ni adalah 2:1.. Ceh. Tu semua bulls*

Entah lah. Mungkin aku silap pasal awek lagi penting dari kawan.

Well, cuba korang jawab soalan-soalan dibawah dengan jujur untuk mengetahui samaada aku silap atau korang yang silap;

  • Setiap malam sebelum tidur. Korang mesti akan sms awek anda dan wish “ Gud nite baby/mama/ling/ucuk/sayang. Nanti kita jumpa dalam mimpi yea? Then kita boleh la tidur sama-sama.” (gatal). Adakah korang akan buat yang sedemikian kat kawan-kawan anda? Kali terakhir aku dapat wish goodnight dari kawan aku adalah masa aku form4/5 kot. Tu pun sebab kawan aku tu suruh aku siapkan homework dia yang dia malas nak buat. Tak guna punya member.

  • Sehari tak berjumpa dengan awek anda. Confirm anda macam gila banyang kan. Makan tak lena. Tidur tak kenyang. Berak tak basuh dan macam-macam lah. Kalu anda tak jumpa kawan anda dalam masa 1 hari adakan anda akan jadi macam ni? Entah-entah masa aku tak de, semua orang cakap “aman dunia dowh khairul tak datang kelas hari ni.”

  • Korang akan melayan awek anda sebaik mungkin apabila pergi date dengan awek anda.lemah lembut, sopan santun dan sebagainya. Adakah anda akan melakukan seperti yang serupa kat kawan-kawan anda? Sem lepas aku ingat lagi korang tinggal kan aku sorang-sorang kat Dataran Pahlawan. Naseb bek aku tak nanges...memberkan.
Could get her heart by this?
  • Anda sudi belikan bear yang besar-besar kat awek anda. Cokelat cardburry black forest, ferari roser, almond dan macam-macam lagi nama pelik yang tak terkira harganya.(Sorry la kalu tersalah eja. Aku tak biasa beli cokelat mahal-mahal ni) Dengan rela hati je korang belikan walaupun anda tahu yang tu je duit yang anda ada dan anda tahu yang anda kena makan pasir untuk hidup selepas ni. Adakah korang akan lakukan benda yang sama kat kawan anda? Camon la. Aku nak pinjam 20sen pun habis mengungkit-ngunkit pasal ayah dia kerja tukang cop duit atau tak. Nak belanja apa tah lagi.

  • Jika menaiki bas pergi date (sumpah tak romantik), anda tentu akan memberikan tempat duduk kat awek anda kan?. Adakah anda akan melakukan perkara yang serupa kat kawan-kawan anda? Jawapannya tak. Dulu aku pergi naik bas semua pakat berebut. Siapa yang tak dapat seat kena gelak ramai-ramai.

  • Anda sanggup lakukan apa sahaja untuk kekasih hati korang. Sanggup lari dari rumah lagi. Adalah anda sanggup lakukan apa sahaja demi kawan-kawan termasuk mengadai nyawa?

So sweet

Banyak lagi contoh yang mampu aku huraikan. Jangan sampai aku cakap sal bergayut berjam-jam. Eih. Malas dowh. Termasuk jugak masa-masa indah yang korang luang kan bersama. Tak terkira banyaknya. lagu tentang awek banyak atau lagu tentang persanatan lagi banyak? Bak kata raja budut yang lawaknya macam badut dan tak tak klakar langsung, " lu pikirlah sendiri"

Then cuba fikirkan. Masa selepas anda kahwin. Adakah kawan-kawan memainkan peranan penting bagi anda? Adakah kawan anda orang yang akan menjaga anda? Menjaga family anda? Adakah kawan yang akan sanggup spend time untuk anda masa sakit 24/7? Tentunya tak. Sebab kawan-kawan ada isteri masing-masing. Diaorang ada anak yang perlu diberi makanan. Dia orang akan kewajipan yang perlu dilakukan bersama pasangan mereka (suami isteri) pada setiap malam jumaat ( membaca yassin maksud aku. Korang fikir apa?)

Kan?

TAPI. Kawan-kawan still penting. Kawan-kawan lah tempat korang kongsi pendapat. Kawan-kawan la asalnya wujud perasaan cinta dan sayang. Perasaan yang tak mampu digambarkan. Umpama menari-nari diatas sinaran bintang, diterangan dengan cahaya bulan di taman bunga dimalam hari bersama orang yang tersayang. Orang yang sentiasa terlekat didalam pintu hati yang dihiasa oleh ..OKAY-okay. Sorry. Ni lah akibatnya terbaca banyak sangat novel jiwang. Ter baca dan Terhabis baca. Ok?


Sebenarnya kawan lah juga yang menjadi tempat kita ketika susah. Aku sayang kawan-kawan aku. Erh. Malu sial cakap cam ni. Macam perempuan gay plak. Tak kisah lah. Yang penting. Aku nak bold kan yang kawan dan awek/bf memang penting untuk menceriakan hidup kita. Dua-dua amat penting. Tetapi, semuanya ada had. Apabila kita perlu memilih, kita tahu yang ianya adalah pilihan yang sukar. Dan berbahagialah ketika memilih. Kerana pilihan tak biasanya datang. Dan yang datang tak semestinya yang kita nak kerana banyak benda yang kita nak, kita tak akan dapat.

Banyak benda yang kita tak akan dapat walau kita berusaha sekuat mana pun. Dan bila tiba masanya, kita tahu bila kita patut berhenti berusaha. Dan biarkan segala usaha kita menjadi abu yang bertebangan. Well sekurang-kurangnya kita berusaha kan? Hidup ni tak adil. Semua orang tahu tu. So, jangan la nak merungut lebih-lebih. Live with it. Live your life. Live your day. Have a nice day, buddy.

Ulasan

ezy eizyanie berkata…
terbaik.
dua2 penting
tp gf/bf lagi penting
;)
muahaha~
kawan ade y makan kawan.
tp xpernah plak dengar awek/bf y makan bf/awek

so jage hubungan ngn sume org tuh penting rite~

have a nice day~
Alexia Aqram berkata…
omaigod omaigod omaigod!

i nak kawan dengan u la khairul. hik hik!

btw, ya aku setuju. dua-dua mewarnakan. tak perlu cakap kot yang mana penting mana utama. dua-dua ada kelebihan. cuma antara member dan kekasih. mak bapak lagi utama kan?
Hellioz berkata…
(pakai topeng #serbanistas)

Tuhan lagi penting
#awekbalakmember tu semua duniawi

rukun2 tu cukupkan dulu
baru sebok nak ingat bende2 lagho tu


gyahahahahahahahaha

kalau ade serbanistas komen mesty klaka
gyahahahahahahahahah~ again...
Burungman berkata…
aku cuma mampu bersetuju saja. member aku lepas dapat awek baru terus lupa kawan.
Tanpa Nama berkata…
well.

1) dating naik public transport is kinda sweet. naik LRT contohnya. ramai orang keliling pun, tetap nampak dia sorang.

2) kawan dan pasangan. dua dua ada different purposes for being in one's life.

so to question which one is more important than the other, is kinda like asking one to choose which parent he/she likes most. (even though most have obvious answer)
afiqsiddhartha berkata…
aku rasa kawan penting dan kekasih juga penting. dan aku sentiasa dapat wish goodnight yang mesra rimba dari both kawan dan awek aku selalunya. tapi memang benda biasa kita pentingkan kekasih. lagi satu, aku rasa dating dalam bas sangat romantik jugak.
penulis.sahaja. berkata…
dating dlm KTM! kahkahkah.
TheBentPencil berkata…
bila tengah gembira cari awek
bila tengah sedih cari kawan
bila ada banyak duit belanja awek
bila takde duit datang pinjam kawan
bila tengah angau pelekat dgn awek
bila kena tinggal cari kami balik!

moral of the story, gua memang anti sesapa yag buang kawan bila dah ade awek.

sebab tu kawan wa sekarang sume single! kahkahkah
Che Cha berkata…
adehhh isu member tinggal member kerna awek/bf...dedua tu aku dah ada sekarang ni... kerna awek, sanggup delete facebook x bagi jeles, kerna bf, xde dahh berjela2 chat n berbalas komen photo kat facebook...er kerja kurang matang kot bg yg dah berpunya ney ? uhux

tapi, pada aku mostly yg dah bercinta ni, secara x sedar dia akan jauh sikit dari kawan2. ntah kenapa kan. tp berani jamin la KEBANYAKANNYA camtu.


hopefully aku xgitula. lainla kalo SUAMI~ barula kena lebeykan dari kawan. ni bf xtentu tanggung idop aku lagi. (ceh adeee ke bf?)

haha adiossss!!

~* cinta yg tulus moga2 mendapat keberkatan daripada Allah, AMIN *~

ehek 2-3 tahun lagi~
NatashaJimmy berkata…
aku pilih kawan .percaya tak kalau aku cakap AKU BUAT 5/6 STATEMENT YG KAU TYPING KAT ATAS? kami kawan dari form 3 and sekrang aku dah 19 tahun (agak lame la kot) .kadang2 aku menyampah gile dgn die tp hakikatnye, aku syg die,die anugerah terbaik yg aku ade slain fmly :) .ye,aku ade msg gudnite kat kwn aku ni sbb HP AKU AKAN STOP DR BERBUNYI SEKIRANYA AKU KELUAR DGN KWN AKU NI SAHAJA sbb kami slalu mcg ,24hours ok !ye,kami tak boleh pisah .penah die pegi KL dgn akak die ,aku punye nangis mcm laki mati n pulangnye die dari KL tu ,aku org pertama yg dok tercegat dpn rumah die tunggu die sampai. satu lagi ,aku apply study ITP IPOH,dapat and sewenangnye aku ckp kat akak yg call tu, KALAU AKAK NAK SY MASUK,AKAK KNE CALL KWN SAYA AJK DIE SEKALI OK. haha :) ye,aku beli ape saje yg die mintak kalau mampu.same jugak die .aku akan shopping baju untuk die,beli coklat,stuff apeape utk die kalau aku kmane2 :) ye,aku bg die seat .bukan takat bas,krusi kat mane2 pom aku bg die duduk n aku rela tenggong je ataupom aku duduk and die dok tas ribe aku sbb die bkn besa mane pom :) ye,die penah mintak tlg amik blk keje time hujan mlm2 and aku pekakkan telinge smbil slumber start enjin kete mak aku ,p amek die .KALAU DIA & BF AKU JATUH GAUNG DAN AKU DIBERI PILIHAN UNTUK TARIK SEORANG JE DRPD TERUS JATUH ,TGN YG AKU AKN CAPAI ADALAH KWN AKU ;SYARIFAH NOR AKMA .sebab kwn adalah segalanya .kekasih? bile tgh ade ,seronok .bile dah takde,kite cari sape?kawan jugak :) ilyKEMA .thanks sebab jadi sahabat aku .kau lah sahabat,adik dan diri aku.
ct berkata…
i x nafikan yg bf pun penting... tp kwn ttp di hati, sbb sblum ak jumpe bf ak, ak kenal kwn ak dulu pe.. so, tekilan gak la kalo bf x bg kuar dgn kwn rmai2.. buknnye bt benda salah pun..gi mkn2, sopping + tgk wayg salah ke? kuar dgn kwn pompuan lak tu.. lg xleh blah bila ak kuar dgn kwn ak, dia kt ak lupe kt dia.. gile childish.. hampeh tul.. sampai skrg begado sbb tu kot..

lps kawen xde nye nk jumpe kwn hangout mcm tu, kalo ms bujang xleh, bila lg??? tul x?....
The Poyo Me berkata...

bila tengah gembira cari awek
bila tengah sedih cari kawan
bila ada banyak duit belanja awek
bila takde duit datang pinjam kawan
bila tengah angau pelekat dgn awek
bila kena tinggal cari kami balik!

moral of the story, gua memang anti sesapa yag buang kawan bila dah ade awek.

sebab tu kawan wa sekarang sume single! kahkahkah

**nasib baik ta;eh like! AHAHAHA
tanak7 berkata…
hey think 1st b4 u tell...cz do u no how hurt will the girl if u give important 2 ur fren....just tink lar....girls are also human..tey also hv heart n feelings like u al man....
i love both of them, friend and lover.. i cant afford to lose both of them.. the only similarity for both of it is kedua-duanya memang susah nak cari...really hard to find the true friend and lover..hard to find, hard to forget..
azhar shoib berkata…
hahaha..soklan ni slalu ex ak dlu tnya kat aku..ak trus trang ckp kwn lg pnting (bg ak la)..sbb kwn la sush snang brsama...ak ade bbrapa org cmni, cuma da lama x jmpa, msg2 sebok keja..tp kalo tgh sush, calling2 je..brduyun turun..ak brsyukur dpt jmpa kwn cmni..tp kalo da jd bini sndri, da tntu dia naek taraf kn (pas mak ayah)..sbb sush snang, isteri ade d blkg (ke kat depan??)...
+luvly ada+ berkata…
pade aku , kawan agy penting , if ko brek ngn bf/gf ko , sape ko cari ? kawan2 ko kan ?

lagy pun , bf/gf je pon ,
xtentu g ko kawen
dgn dy ,rite ?

aku paling2 xsuke orang yang buang kawan bile dah ade gf/bf ni ,

rase nak pok pok je =.="
A berkata…

2-2 penting
TAPI LAGI BEST KALAU kekasih juga menggalakkan kita jangan tinggalkan kawan......... PLS JGN TINGGALKAN KAWAN KALAU SAAT SEDANG BAHAGIA
Tanpa Nama berkata…
Citer isap tetek ke ni
Tanpa Nama berkata…
Org tk matang je nie lebihkan kwn2 atau kekasih dlm hidup. Kalau matang dia bleh seimbangkn keduanya. Kalau aku, aku akan jaga dua2 ... Tetapi mostly lebih kepada kekasih sbb aku anggap diorg penting dlm hidup. Kwn2 time susah blum tntu diorg akan tolong.. pengalaman ni. Tetapi kekasih akan struggle selesaikan masalah brsama2. Nnti kahwin, jgn lebihkan kwn2 okay...tapi lebihkan isteri.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.