18 November 2010

1001 Masalah. Lelaki VS Perempuan. Edisi Lelaki.

Bila bicara tentang lelaki dan perempuan, pasti ada yg duduk termanggu di depan. Puak lelaki mengibarkan bendera mereka dan perempuan dengan bendera mereka. Pasti tidak selesai masalah ini. Dengan perasaaan ego yang terperap dalam hati, dengan tidak pernah mengakui kesilapan diri, pasti sampai kiamat pun kau dan aku akan membenci.

Allah SWT mencipta manusia dengan pelbagai jenis kecantikan luaran, dan dalaman. Ada yang positif dan negatif. Ia membuatkan tubuh kita melengkapi satu sama lain. Sudah punya ungkapan sendiri yang di sebut sejak berabad lamanya, "no one is perfect" dan ungkapan kita sendiri "tiada yang sempurna melainkan-Nya." Kita sudah pasti tidak sempurna.

Seperti lengkapnya cas positif dan negatif yang saling memerlukan antara satu sama lain untuk menjadi neutral, seperti perlunya Holes untuk electrons terus bergerak di dalam zarah, begitu juga kita manusia. Jika kita punya kelemahan diri, pastinya akan wujud kelebihan yang akan membuka mata manusia lain.

Balik tentang bicara lelaki dan perempuan. Aku sebenarnya masih belum faham. Apa yang perempuan mahukan? Aku ingin minta pendapat pembaca sekalian. Hulurkan lah bantuan. Ini aku punya satu jenis kisah sahaja.

Bagi lelaki, jika hati sudah tertambat, fokusnya akan pada satu benda itu. Contohnya jika dia sudah punya hati kepada sebuah kereta Honda Civic EK Type-R. Akan di mulakan dengan usya-usya dahulu. Kemudian dia akan cuba memikat. Dengan mengumpul duit. Bayar down payment. Oh! Kini dia punya sebuah kereta idaman. Dia akan jaga kereta itu sebaik mungkin. Jika rosak, dia takkan teragak-agak untuk berhabis beribu ringgit asalkan keretanya sihat dan gembira.

Bagitulah lelaki.

Dalam konsep lelaki dengan makhluk pula, jika hatinya sudah tertambat dengan seorang gadis. Pastinya awal-awal dia akan usya dahulu sebelum memikat dengan pelbagai cara. Dan akhirnya jika sudah punya chemistry.

Bagi seorang lelaki, jika perempuan/keluarga yang di sayanginya punya masalah, dia akan berbesar hati untuk tolong. Malah dia akan rasa bersalah jika masalah itu tidak dapat di selesaikan. Dia akan rasa useless. Dia sanggup tolong dengan berbagai cara asalkan orang yang disayanginya gembira.

Itu lelaki. Percaya atau tidak, itu ialah fakta. Sejahat mana pun lelaki itu, inilah faktanya.

Walau nampak lelaki itu ganas. Tetapi inilah yang berlaku. Ini bukan queen control atau apa. Aku bercakap tentang masalah. Bukannya membuat apa sahaja yang orang suruh.

Sangatlah marah apabila orang yang dia sayangi itu meminta pertolongan dari orang lain. Itu lelaki juga. Apabila masalah dirujuk kepada orang lain. Mungkin bukan marah. Lelaki akan rasa macam ini,

"Apa aku ni lemahkah ?"

Sedetik sahaja perasaan lelaki ini akan berubah. Bayangkan perempuan itu ada masalah tentang tayar kereta bocor di satu jalan. Dia telefon kawan baiknya. Lelaki. Balik sahaja rumah, kau nampak tayar kereta dah bertukar kepada tayar spare.

"Oh, Siapa yang tukarkan? Bukan kamu tak reti ke?"

"Aiman"

Bayangkan apa perasaan si lelaki itu. Jatuh. Dia mungkin rasa perempuan itu tidak perlukan dia lagi. Walaupun sang perempuan pula tidak mahu menyusahkan si lelaki. Mungkin jalan itu jauh dari kedudukan sang lelaki itu. Tetapi percayalah, kalau lelaki itu rasa itu satu tanggung jawab, dia akan turun juga.

Sama juga dengan 1001 jenis situasi yang lain. Lelaki sebenarnya seronok untuk menolong atau menyelesaikan masalah orang di sayangi nya. Dia akan rasa lega bila senyuman terpancar di muka.

Sebelum aku menutup rencana tidak berapa ada isi ini, aku sarankan kepada awek-awek di luar sana, agar kalau ada masalah rujuklah kepada balak/suami anda dahulu. Sekurang2nya bagitahu masalah. Dan terangkan tidak mahu menyusahkan sebelum meminta pertolongan orang lain. Sesungguhnya dia akan rasa di hargai.

6 ulasan:

AlexiaAqram berkata...

aiman tak kisah.

;p

The Poyo Me berkata...

sebenarnya cara ni sesuai digunakan untuk menyebabkan lelaki kesanyangan yang kurang memberi perhatian supaya memberi perhatian kepada si perempuan semula.

ye la, pernah tak ada fasa di mana si awek cakap dia sakit ke tertinggal bas ke kereta rosak ke...and lelaki bagi seribu alasan malas nak tolong?

biasanya ni berlaku semasa fasa tahun2 kedua dan ketiga di mana si lelaki dah ada dalam confort zone dan malas dah beusaha menambat hati si wanita (klu dlu tgh malam pun sanggup hantar kan).

so apa lagi wanita? kalau si lelaki nampak macm layan tak layan, cuba mintak tlg lelaki lain. puhh!! lepas ni dia datang balik dengan sekotak coklat. hahaha

AlexiaAqram berkata...

awwww. sekotak coklat. sweet gitu.

Mi Ss KaLeKaLe berkata...

yke ? hurmmm .. alangkah indahnya dunia kalau smue lelaki cmni .

Suraya Noor berkata...

Bila namanya suami,dia akan cuba sedaya upaya jugak..walaupun dia jauh.

urat otak berkata...

Kalo penulis ni lelaki so kite geng...
hahahaha