Permasalah Cinta?


Permasalahan Cinta.

Kadang-kadang aku tertanya. Itu babi apa? Termenung tepi tangga, bucu katil, luar jendela. Makan tak lalu, mandi tak basah. Rabak tak sudah. Ditinggalkan, meninggalkan itu perkara lumrah. Sama ada kau yang akan blah, ataupun dia yang akan pergi. Tak kesah lah kalau kau dah berkahwin, untung sangat lah kau mati sekali dengan pasangan. Tapi sebenarnya, salah satu akan pergi dulu.

Tapi aku meninjau sekeliling, pandang kiri kanan. Orang putus cinta pun boleh terjun bangunan. Aku tak tau nak kata bangang ke meroyan. Bila tanya balik baru 3 bulan berkenalan. Kau nak aku terajang kau dari belakang? Kena tinggal macam kau dah mengandung 5 bulan, macam kau ada kongsi anak sampai 8. Orang lain masalah cinta dan perhubungan lagi besar beban. Tak ada pun nak pisang 24 jam.

Bila kau rasa kau patut sedih selama 5, 6 bulan, aku rasa akau kena pikir balik tentang diri kau. Adil atau tidak kau biar benda tu pengaruhi diri kau, emosi kau, mak cakap pun kau nak melawan, dengan kawan-kawan pun kau nak pinggirkan. Setakat bercinta setahun jagung tu tak payah la nak melarat sangat. Masalah orang lain lagi complicated pun takde sampai nak tulis buku 600 halaman.

Kadang-kadang aku tengok budak sekolah pun kemain lagi perangai. Putus cinta sikit dok kelar-kelar tangan. Aku kalau dapat jumpa depan depan memang aku buat senyum setan. Apa benda la masa kecik-kecik kau makan? Dunia ni bukan end sebab masalah cinta kau tu je kan? Jadi cuba buat perangai elok sikit. Orang bercerai berai pun tahu erti kehidupan.

Aku cuba nak nasihatkan, tak salah nak rabak bagai tapi biarlah berpada, biarlah bersesuaian. And jangan biar kisah lama kau drag kepada hubungan baru. Tak salah kalau kau buat fresh start macam kau tak pernah bercinta sebelum ni. Jangan bawak hukuman dulu ke perhubungan yang akan datng. Jangan jadikan cinta tu complicated sangat. Tak kesah lah kau dah umur 35 tahun seklai pun, if jodoh tu bukan untuk kau, jadi maknanya memang tak ada harapan.

Biarlah sampai 5000 news feed Facebook pasal gambar kahwin kawan-kawan pun, enjoy la sementara hidup single ni. Kau boleh buat apa yang kau nak, masa untuk diri kau sendiri, semua duit pun hak kau seorang. Ada je orang yang dah kahwin beranak pinak merungut tak ada masa untuk diri sendiri. Jadi persiapkan lah diri sepenuhnya.

Tak kahwin awal bukannya mati pun. Bela lah kucing.



p/s:  Buku gua nak keluar awal tahun depan. Gua saja je nak promote.



Ulasan

FarahPingu berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Judh berkata…
ye , mmg dalam proses bela kucing . hahaa
Izz Alejandra berkata…
hahaha.. ~ time muda remaja dulu teruk juga bila putus cinta...tp klu tak putus dgn dia agaknya tak jumpa 'cintahati' mcm sekarang.. Syukur yang amat.. :D
TheBentPencil berkata…
taknak bela kucing, nak bela anak.
macam dalam cerpen yg I kasi hari tu.
jadi single parent, duk ngan membe, bela anak angkat sorang. bahagiaaa

*ni sebenarnya nak pujuk suruh masukkan dalam buku baru. haha*
Len Inouie berkata…
pisang tu merujuk kepada apa? tengok macam tidak merujuk kepada buah pisang sebenar.
tak faham.
Unknown berkata…
motto hidup manusia single : live life to the fullest!
AsyieqiN Rkey berkata…
hee..

xsuka kucing..camne?
AlexiaAqram berkata…
farah pingu, kalau ex lu tak sudi, gua sudi je.

aherherher
Admin berkata…
setiap pengakhiran ialah permulaan (:
Ariff berkata…
terfaktab = pisang, buku apa? pasal kucing ke?
TelingaBulat berkata…
orang dah xnk toksah terhegeh-hegeh la,sbb aku pon pnh rase jd terhegeh-hegeh tuh..klu dapat diputar balik masa,nk aje aku panggil doraemon..itula lumrah idup.peace!
Ekin berkata…
asik dipisangkan cinta bangang baik jadi monyet yg cintakan pisang sebenar lagi bahagia...
aLEEamanina berkata…
Nasib baik ada kucing :)

Ya. Enjoylah hidup sementara single ini.

Takde orang nak kacau makan.
Takde org nak mengganggu tidur kau di tengah-tengah malam.
Takde orang nak kata "tak boleh. I tak benarkan."

Takde halangan.
farra fajima berkata…
single kembali?
sedang melalui fasa itu
kucing mmg bela pun
ada sedozen kt rumah
meoww~
:D
Tanpa Nama berkata…
seronok gila jadi single...tak payah nak terikat dgn apa2 komitmen dan tanggingjawab pon
iman berkata…
Wat kering sudeeehh.
*dh 4thn single, rilek je. heeehuuuw*
iman berkata…
Wat kering sudeeehh.
*dh 4thn single, rilek je. heeehuuuw*
iman berkata…
Wat kering sudeeehh.
*dh 4thn single, rilek je. heeehuuuw*
iman berkata…
Wat kering sudeeehh.
*dh 4thn single, rilek je. heeehuuuw*

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.