Diari Perpisahan Ini


Dear Diary,

Putus cinta pada usia 25 tahun tu tak kelakar kau tahu tak? Memang tak kelakar langsung bila mana kawan kawan kau yang lain sibuk duk bertunang, berkahwin, post gambar ultra sound kat facebook, post progress pregnancy kat facebook, post gambar anak kat facebook, komen wall to wall dengan INCHEK ASBEN kat facebook, dan macam macam lagi lah kat facebook tu yang mana aku dah hide derang semua dari news feed sebab nak unfriend tak sampai hati. Tapi aku musykil gak kenapa tetibe pas kawen terus nak panggil laki kau tu INCHEK ASBEN. Tak sedap pun. Berbulu aku tau tak berbulu!

Kau tau tak ape rasanya bila beberapa tahun kau dah bertungkus lumus mempertahankan hubungan kau tetibe putus camtu je? Rasa celaka. Rasa dia macam hati kau ni kena siat siat tau tak? Kerja tunggang langgang, termenung sana sini, sebelum tido nanges, bangun tido nanges, tengok henpon nanges, pandang PC nanges, sampaikan dengar lagu kat radio pun dah meraung semacam. Rasa diri tu dipersia siakan. Tak berbaloi berkorban masa, tenaga, duit selama beberapa tahun. Perasaan dia macam kau dah bersusah payah tanam kobis, kau siram, baja setiap hari tapi bila nak pungut hasil, kobis tu dah takde. Orang lain dah rembat. Haa macam tu lah rasa dia.

Semenjak putus cinta ni kemain pisang (baca : jiwa kacau) aku rasa. Sampai terpaksa bawak diri dan bercuti sensorang. Hati aku ni punye la sakit, bengkek semacam sampai aku curse dia memacam tahu tak? Selama suku abad aku hidup ni aku tak penah curse ex boyfriend sendiri. Ni first time. Kau tau ape aku curse dia? Aku curse dia kena gilis dengan treler 16 tayar. Muahahaha. Biar padan muka dia. Biar dia tau sakit hati aku macam mane. Tapi, jahat jugak mulut aku ni kan? Kemahiran memaki aku pun dah semakin meningkat semenjak dua menjak ni. Tapi jangan cemas sangat, setakat ni aku belum komplot dengan mana mana driver treler lagi untuk langgar kau. Esok lusa belum tau lagi.

Dear Diary,

Kau tahu tak ape yang paling menyakitkan hati aku bila putus cinta kali ni? Sebab aku dah commit my whole life untuk dia. Aku tolak pendirian aku ke tepi yang hanya akan introduce boyfriend aku kalau bebetul nak kawen je. Cis. Beriye iye aku introduce dia kat family tapi lepas tu tak jadi ape ape. Adehh. Pedih la hati aku ni. Mana aku nak letak muka ni? Ego aku dah jatuh sampai tapak kaki. Dan yang lebih memisangkan aku sebab aku pun dah kenal dengan family dia. Dah baik. Dah rapat. Nak let go benda tu semua aduyai begitu payah pun adoi.

Tapi lama lama aku dah boleh terima kenyataan dah. Aku anggap je janji janji manis yang dia tabur selama ni cuma cakap kosong yang tak boleh pakai pun. Dan bila aku request for a fresh start, dia menolak dengan macam macam alasan, aku anggap benda tu normal. Hendak seribu daya, taknak seribu dalih. Aku berhenti berharap. Aku anggap je takde jodoh. Dia bukan jodoh aku. Walau pun selama ni puas aku yakinkan diri yang dia tu jodoh aku. Sebab tu aku bermati matian bertahan. Kau nampak aku dah bertenang dan macam dah tak pisang kan? Tapi, aku bukan macam perempuan lain yang saya-akan-doakan-kebahagiaan-awak-walaupun-bukan-dengan-saya-asalkan-awak-bahagia-saya-pun-bahagia type. Aku takkan doakan dia bahagia pun. Aku tak harap dia bahagia. Sebab ape? Sebab aku bukan saya-akan-doakan-kebahagiaan-awak-walaupun-bukan-dengan-saya-asalkan-awak-bahagia-saya-pun-bahagia type la. Ape ingat senang senang je aku nak doakan kebahagiaan dia padahal aku kat sini menderita macam nak mati?

Dear You,

Thank you and fakyu.




Tah zaman bila nak tulis tulis diary lagi.

Ulasan

reenapple berkata…
Haha. Bagus!!! Aku setuju ini.. =D
Fadhlan Roslan berkata…
padan muka si mamat kena gilis treler 16 tayar. bila baca tang kobis, aku rasa comel ala kelakar pulak. haha
Ana Aisyah berkata…
sakit weh, sakit...
FarahPingu berkata…
rasa yang sama, tapi pemikiran yang berbeza. aku tak doakan semoga-kau-bahagia-disamping-yang-tercinta. Tapi aku doakan tuhan-tolong-lembutkan-hati-dia.

Arghh ! tau bunyi bodoh. dan aku tau aku dah lama membodohkan diri. lama aku tunggu dan aku tak tau sampai bila patut aku tunggu.

sakit, makin sakit. hari-hari rasa macam pisang. setahun lebih aku tunggu, setahun lebih tu jugak aku bangun tido nangis, nak tido nangis, tengok hp nangis, tengok pc jgn cakap. kalah kucing hilang anak.

bye.
Akim Iqbal berkata…
hmmm ganas sangat.
didie noxious berkata…
kalo la aku boleh skejam ko!makanya aku akan gilis gak dy tp dgn tapak kaki aku yg xsberapa besar slepas bjaya kua drpd dunia bodoh aku yg mcintai dy yg sdg bhgia dgn insan plihjan dy.
*tapi aku msh lagi dlm dunia bodoh itu...
*tapak aku keck,tapi aku yakin kudrat aku kuat..
Cik Dania berkata…
Sakit hati. memang sakit. sapa tak sakit hati bila dah bertahan lama-lama tup tup senang senang di nak p kat ex dia balik. fakyu.
fahmi cheah berkata…
Sampai mase Allah nak gantikan dengan lelaki yang lebih power. sape tahu kan?
:-)
yongpropaghandi berkata…
rileks la ahkak...25 thn ye? tue dah tu.. sy muda lagi. hahaha
AsyieqiN Rkey berkata…
smlm baru stalk ex pastu kutuk dia gay....khakhak...

dem...=.='
Ekin berkata…
demn! this is so me! but i'm kinda "saya-doakan-awak-bahagia-dengan-saya-sahaja" dan hari2 pas solat baca doa pengasih sbut nama dia! errr...
DS berkata…
sumpah semat lak aiii hahaha...iron lady
Enki berkata…
btol dah..xpyh doakan kebahagiaan dia pun..wat x pot jer :)
Enki berkata…
btol dah..xpyh doakan kebahagiaan dia pun..wat x pot jer :)
Unknown berkata…
adik sy ada pengalaman yg lebih kurang sama.lepas jumpa orang tua dia..pastu bawak mai jumpa mama abah kami lak..tup.tup.tup.laki tu jumpa awek lain...bukan apa..yg dia jd segan la ni,mak laki tu masih lg duk tnya dia,bila nak datang umah la bagai..ngn adik2 laki tu pun dh dia rapat...
Tanpa Nama berkata…
"Tapi, aku bukan macam perempuan lain yang saya-akan-doakan-kebahagiaan-awak-walaupun-bukan-dengan-saya-asalkan-awak-bahagia-saya-pun-bahagia type."
Haha. Pnah jd type mcm ni..tp..Bila kita doa untuk dia, Allah balas kat kita berganda lg baik yg kita doa kt dia. :)
aLEEamanina berkata…
Well,
I'm not Adele. I don't wish the best for you, nor do I want to find someone like you.
I do, however, want to set fire to all your stuff.

* Ya. Nak dekat sebulan jugaklah aku asyik ulang ayat ni. >;)
AzaliFirdaus berkata…
Dia sama sekali tak cintai diriku
Dia hanya memanfaatkan diriku

Matilah kau

Lagu Hilang Naluri –Once Mekel

aku rase ni kena sangat haha
Len Inouie berkata…
Hahahahaha... 16 tayar.
Sangat syok. start dari jari kaki.. slow-slow roll tumit.. pastu lutut.. sampai *tut* aku tolong gelak guling.

:D
BidadariBesi [SYAA] berkata…
Mesti lega kan bila dah meludahkan rasa sakit tu? :) Btw, ada ke lori 16 tayar?
Ariff berkata…
nice. life go on.
Cik Ros berkata…
falsafah kobis tu comel..i like..hahahahaha
antara entri terbaik terfaktab untuk tahun ini !
ayat lahir dari hati memang paling power.
iz berkata…
that why prefer cinta slps kahwin...hati pun x sakit...btw, sbr...dugaan smua tu...satu hari nanti, insya-allah jumpa...jodoh anda.. =)
iz berkata…
btw again, Maria Natasha...anda cantek.. =)
yuyu berkata…
umur saya 25tahun..putus tunang..sepatutnya nak kawen lagi sebulan..alasan diberi ex ; TAK READY..

ok bai..
yuzi berkata…
Hey jom bercuti together!
Unknown berkata…
BEST NYA ENTRY. ada separuh dr penulisan ni aku pernah guna jugak blog masa lampau aku.. muahahhaa... blog rabak tahap cipan nak pupus... THANKS YOU n FAKYU tu power! power! org rare je yg guna... sini! sini! nk gimmi pai. hahhaa.. goodluck bro!
kaisarakhayla berkata…
Good job author. Really love this entry. Perumpamaan yg u guna semuanya awesome. Coz kena kat batang hidung sendiri. But now dah move on!!!
Unknown berkata…
family factor... bad girl type biasanya bkn kita end up marrying... bak kata org... 'just a phase in ur life'... hahahah.... sbab 2 dia x nk fresh start... benda dh ludah x kn nk jilat balik... x semua flexible mcm 2... neway... u still someone's greatest choice because you're the person who will bring out the best in him... cuma kena tunggu dia cari anda... good luck yer...
ika berkata…
>_<...suker baca
Tanpa Nama berkata…
sabar lah...memang dah jelas lagi nyata..dia bukan lelaki terbaik utk awak....hurm...saya tau betapa sakitnya hati awak....rasa mcm nak gila jaa...
Kya Von Misteriusha berkata…
Yes, thanks you and fakyu
Aku pun baru je kena dump
Memang hari-hari aku persetankan dia, mencelaka kan dia and banyak lagi aku maki
Tak guna aku setia 4 tahun ngan dia
Memang siot je.Dua bulan jugak aku masih mendoakan dia bahagia,akan berubah jadi siuman balik
But not anymore,
Cinta aku dah berubah jadi lautan kebencian yang meruap-ruap
Aku pun harap ex aku eksiden pastu kena gilis ngan lori.Kah kah kah !
Addi berkata…
Aku faham apa yang kau rasa. Dan aku pun buat benda yang sama macam kau buat. Biarkan dia pergi dan lupakan dia...
Leen Ali berkata…
Saya juga bukan type Adele "Someone like you" hehehe mmg kne doa kene gelek ngan treler tayar 16
Arinal Haqq berkata…

Salam, dear sis yang tengah nangis...

Saya tak lah bagus sangat tp tergerak nak komen utk sis...

Ada lagi lebih baik untuk sis yang Allah telah tentukan...

Di masa sis menangis, si dia yang Allah takdirkan mungkin tengah berdoa utk sis...

Di masa sis sakit hati, si dia tetap berdoa dari kejauhan...

Masa akan menyembuhkan, Insya-Allah...

Susah mula-mula, tapi harus yakin dengan Allah :)

All da best in life ^^
Miss FZ berkata…
25tahun?muda lagi tu dik.. ;)
Ana Wana berkata…
entah kenapa cerita kita sama. tak ada doa doa baik utk beliau, tak niat ikhlas tuk beliau. satu hari dia akan terima segala, mungkin. aku berserah :)
Legasi Piston Pecah berkata…
masa bercinta semuanya indah.. manis.. cute... lepas bencita semunya ganas belaka..
Cik Kaishi berkata…
lagi sekali..
kau memang terbaik!!!
aku suka part THANK YOU and FAKYU !!

p/s: aku yang putus tunang di usia 25 tahun... aahhh... itu takdir, bukan jodoh, dan hakikatnya aku bersyukur sebab putus!
estheryhpink berkata…
Wow. Memang luahan kaw2 punya. Pasni kalau baca balik tulisan sendiri pasti gelak, dan nangis lagi. Hurm..
moonera moon berkata…
hahaha.. lawok giler...
tp marah2 mcm mane pon, nanti sebelum tidur ble teringat blk kenangan lame, dada tibe2 sesak nafas, air mata pon mulalah meleleh..
hehe, perempuan, keras mcm mana pun, hati tisuu... :)
takper, pelan2 move on, even it may take few years, have faith in fate and move on..
Unknown berkata…
same thing happen to me !!

bukan kita x mengalah, dah dia x nak.. apo nak dikato..

gila respek ! gila respek ! gila respek !
Unknown berkata…
awek cun dpt balak dungu kelaut sudahnye...sian awek tu...
awek cun dungu dpt balak selipar pun kelaut akhirnye...sian lg awek tu...
awek kelaut dpt balak adam levine pun dilautkan balaknye...siannnn...

hah...dah overcooked aku dgn mainan ni sume...
Unknown berkata…
ah.. oklah tu. ko tinggalkan. nanti terima balik, jadi bongok sebab dah takde manisnya. retak menanti belahatau sakitkan hati atau menambah pembaziran masa. 25 bai. muda lagi. aiseh. jgn jd cam aku. hahaha
Unknown berkata…
ohya, perkataan2 CAPS last tu memang.. erm.. terbaik. theehee.
Unknown berkata…
Aku masih meroyan
Unknown berkata…
INCHEK ASBEN tu sumpah kelakar
Unknown berkata…
sy baru baca ini di thn 2013..huhuh..xtau la akk da move on ke blum..da jumpa pengganti ke belum..kalau da baguslah..tertarik sy utk komen kt sini even there was a long time ago..hehhehe..

kalau masih blum move on..sy percaya, ade lelaki yg jauh lebih baik dr dia utk akk.. percaya sgttt...tp kalau akk da jmpe pengganti dia.. well said..jgn tunggu lama2..

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.