28 Disember 2015

Mengawal Perasaan Tidak Tenang

Cara terbaik untuk mengawal perasaan tidak tenang akibat berlambaknya isu semasa yang menjengkelkan dan menserabutkan kepala adalah dengan berhenti membaca isu, berita dan khabar angin di laman sosial yakni di Facebook, Twitter dan portal-portal berita.

Tetapi cara ini pasti boleh disanggah seperti;

"Ketinggalan zaman."
"Tak ikut peredaran masa."
"Tak dapat luaskan pengetahuan dan hal semasa."
"Tak up to date dengan perkembangan."

Sesetengah berpendapat; Cara terbaik adalah dengan menyelidik dahulu sumber berita sebelum berkongsi pada yang lain-lain.

Namun, sedar tak sedar ini tidak dapat menghalang berleluasanya berita dan isu yang berbentuk 'false-news' atau 'exaggerate news'. Termasuk isu yang tidak penting seperti selebriti keguguran atau anak selebriti kena denggi. Belum lagi video-video loyar buruk dan 'konon kelakar' atau bahasa kasarnya, video bangang untuk buat gelak ketawa.

Oh, video kucing dikecualikan. Heh.

Semua perkara ini memberi implikasi kepada hubungan atau relationship anda dengan pasangan anda atau dengan kawan mahupun keluarga anda.

Yang mana, anda mungkin tidak setuju, si dia setuju, anda tidak setuju untuk isu ini, sahabat anda pula bersetuju. Kemudian kalian menaip papan kekunci komputer dengan pantas, berdebat, beri hujah dan sebagainya,

Sampai menang atau at least; "Terpulang kalau tak nak percaya..."

Kita semua sudah kurang atau tidak lagi berinteraksi lebih berkesan melalui 'face-to-face' dalam isu. Hanya berinteraksi dengan alam maya. Create akaun-akaun laman sosial untuk menyindir, apabila mendapat banyak interaksi, gunakan untuk jana keuntungan wang ringgit.

Tidak tenang dengan hal semasa ini.
Mudah, butang log out ada di penjuru kanan. 
Tekan saja dan keluar. 

Tiada ulasan: