17 November 2014

Cinta & Restu Emak Ayah

Assalammualaikum...

Hai. Saya Amirul. Dulu saya menulis di Terfaktabzine. Kini saya dah dinaikkan pangkat untuk menulis di Terfaktab. Hoorey!!!!

Tapi saya tak pernah menulis lagi di blog ini. Jadi biarlah saya mulakan. Untuk entri kali ini, saya akan membawa perwatakan seorang #BroUsrah. 

Pagi tadi, kawan aku, seorang lelaki, meluahkan hal kisah percintaan dia pada aku. Sebagai seorang good listener (orang yang cakap aku macam tu) jadi aku tadahkan telinga aku ini kepada dia.

Mak dia tak bagi dia kahwin dengan awek dia. Emak dia dah ada pilihan lain. Tapi dia kata dia sayangkan awek dia. Oh, macam drama melayu bersiri pulak kan?

Kawan aku kenal perempuan pilihan hati emak dia tu. Aku pun kenal jugak perempuan tu. Bagi aku, piliham emak dia ni boleh tahan jugak. Berombak juga hati kalau tengok perempuan pilihan emak dia ni.

Jadi, topik utama entri ini ialah cinta dan restu emak ayah. Eleh... Baca tajuk entri pun korang dah boleh tahu, ye dak?

Cinta tanpa restu mak ayah memang payah sebenarnya. Ya lah... Restu mak ayah ni penting. Kata orang, tak bahagia hidup tanpa restu mak ayah. Lagi-lagi restu seorang insan bergelar emak. Syurga di bawah tapak kaki mak. Boleh jadi tak bahagia rumahtangga kau kalau tak dapat restu emak, tau?

Restu emak bila nak kahwin, bukan pada perempuan saja. Pada lelaki pun sama. 

Macam mana nak tahu emak kau restu hubungan kau dengan awek kau tu? Benda ni kau boleh nampak bila kau bawak jumpa calon tu jumpa emak kau masa kali pertama. Masa itu, kau tengok emak berkenan ke tak dekat awek kau. Kalau emak kau tak berkenan dengan calon kau, berkemungkinan dia tak berkenan tengok perangai awek kau tu. Ataupun emak kau sebenarnya dah ada calon isteri untuk kau. Hooolllaaaa!!!

Kalau emak kau tak berkenan dengan calon kau tu, kau terima sajalah calon emak kau tu. Ataupun kau carilah perempuan lain sama piawaian dengan calon emak kau tu. 

Tapi apa-apa pun, cuba yakinkan emak kau supaya terima awek kau tu. Ingat, yakinkan emak kau, bukan desak emak kau untuk terima awek kau. Kalau kau desak emak kau, dia mungkin terima sebab kau dah desak sangat. Tapi tak bererti dia merestui hubungan kau dengan awek kau tu. Nanti setiap kali nampak isteri kau, mesti hati dia asyik terdetik rasa kurang senang atau selesa. Itu tak restu lah namanya tu

Bagi yang perempuan pulak, jangan mendesak pakwe korang supaya pilih kau jugak dan biar dia membelakangkan emak dia. Jangan weh!

Jangan paksa pakwe kau pilih antara kau atau emak dia. Kesian la kat pakwe kau. Tu kan emak dia, jangan bagi dia serba salah dan buat pilihan yang salah. Kalau pakwe kau membelakangkan emak dia dan pilih kau, kecik hati emak dia. Jangan sampai pakwe kau tak dapat bau syurga nanti. Syurga dia ada pada kaki emak dia. Jangan buat pakwe kau jadi anak derhaka. Sudahlah kahwin tanpa restu, jadi anak derhaka pulak.

Bagi yang perempuan pulak, kalau emak ayah tak restu, dengar sajalah kata mereka. Jangan mengada nak kahwin lari pulak. Tok kadi mana larat nak lari sama korang. Eh?

Mungkin emak ayah kau dah ada pilihan untuk kau kan? Kau apa tahu? Memang sekarang zaman moden. Kahwin ikut pilihan mak ayah ni tak trending. Tapi benda ni tak salah pun kan? Pulak kau tu anak dara. Mak ayah kau ada hak untuk tentukan jodoh kau. Kalau kau beragama Islam, kau patut tahu hal ni

Pilihan jodoh mak ayah ni kot-kot lagi bagus dari pakwe kau yang kau dah kenal bertahun-tahun tu. Ye lah. Kau mungkin dah lama kenal pakwe kau. Kau budget macam kau kenal betul dengan pakwe kau. Tapi sebenarnya tak jugak. Kenal lama macam mana pun, belum tentu buat kau betul-betul kenal dia.

Masa bercinta ni, semuanya indah. Pakwe kau tu banyak jugak berlakon depan kau sebenarnya. Ala... Yang perempuan pun sama. Masa bercinta, semuanya lakonan. Banyak benda yang disorokkan. Kalau tunjuk yang buruk, lari pulak pasangan kau kan?

Yang lelaki pulak, kalau mak ayah makwe kau nak kahwinkan awek kau dengan pilihan diorang, redha sajalah. Dah itu ketentuan Allah. Takde jodoh

Sebenarnya, aku sendiri mengalami situasi macam tu. Mak ayah awek aku nak kahwinkan awek kau dengan pilihan mereka. Masa awek aku kata dia kena kahwin dengan pilihan mak ayah dia, aku terkedu beb. Rasa nak gugur jugak jantung aku. Emak dia siap cakap, dia tak restu kalau awek aku tu kahwin dengan lelaki lain yang bukan pilihan dia. Lagi kuat aku terkedu. Setelah aku berfikir, aku suruh awek aku tu terima je pilihan mak ayah dia. Aku redha. Dah ditentukan aku takde jodoh dengan dia

Bahaya kahwin takde restu ni. Jangan sampai sepanjang hayat perkahwinan kau tak bahagia nanti. Nak pergi berjihad pun perlu restu mak, ini kan pulak nak kahwin. Jangan pandang ringan hal restu mak ayah ni.

Kesimpulannya, kalau mak ayah tak restu, carilah calon lain. Ramai jodoh di luar sana. Tak payah nak kata cinta mati kau tu untuk pakwe/makwe kau la. Cinta mati kau tu untuk Allah. Yang tu baru betul

Jadi kesimpulan yang kita dapat ialah, 
1. Cinta dengan mendapat restu mak ayah itu penting
2. Jangan membelakangkan emak ayah kau kerana pakwe/makwe kau
3. Jangan desak mak ayah kau terima pilihan kau. Jangan biar mereka terima dengan keterpaksaan
4. Bagi perempuan, jangan desak pakwe kau membelakangkan emak dia. Kesian  juga pakwe kau kalau dia tak dapat bau syurga disebabkan kau
5. Bagi yang perempuan, kalau mak ayah  suruh kahwin ikut pilihan mereka, redha aje lah. Mungkin itu yang terbaik untuk kau. Kau apa tahu?

Okay. Cukup sampai di sini entri berunsurkan #BroUsrah. Aku janji aku akan mencarut dalam entri yang akan datang. Sekian.

2 ulasan:

Arradhiyatul Mutiara berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
ebi faezah berkata...

:)