5 Februari 2017

Lima Minit yang Sia-Sia

Masa awal-awal kahwin dulu, aku berkesempatan menyertai kegiatan dakwah tablik. Dulu la, dulu. Kalau nak tahu tablik ni, selain daripada ketuk-ketuk pintu walaupun diorang tau korang tengah pura pura takde kat dalam, tablik juga ada 3 hari "bootcamp" untuk kaum-kaum wanita berkumpul dan belajar hadis, ibadat solat dan hafal surah-surah lazim.

Dan dalam tiga hari "bootcamp" ni (maaf aku lupa namanya, kadang-kadang aku tergeliat lidah sikit sebut Bahasa Arab, kaum-kaum wanita akan terpisah dari suami / anak lelaki mereka, kecuali pada sesi pertemuan empat mata (ni pun aku lupa nama dia, tolong drop comment kalau korang tahu!). Dalam sesi ni, setiap lelaki akan masuk bilik/ruang kosong, dan borak dengan bini / mak mereka lebih kurang lima enam minit. Ada yang lebih ada yang kurang.

Cuma yang pentingnya, kalau dipanggil engko kena masuk. Tak ada merajuk-rajuk. Dan dalam lima minit tu, kau KENA bercakap. Awal-awal dulu, aku tak biasa lalu aku tanya mereka yang lebih senior apa yang perlu dibualkan.

"Engko cakap la apa-apa -- tanya khabar, tanya apa buat harini, tanya sihat ke tak, tanya anak OK ke, tanya ada benda nak kirim ke tak, dia pun tanya engko benda yang sama, borak jelah," gitu katanya.

Kalau budak-budak yang baru kahwin tu, macam awkward sikit lah masa berborak. Senior suruh tanya itu, itulah yang dia tanya. Tak adventurous betul. Yang senior biasalah, meleret-leret pula boraknya. Ketawa-ketawa pun ada. Apa-apapun, yang penting, semuanya mesti selesai borak dengan sengih-sengih. Jarang la aku tengok lepas borak teriak macam dah apokalips.

Sesungguhnya, selepas tamatnya hubungan aku dengan geng tablik ni, inilah antara perkara yang paling bernilai aku dapat -- kewajiban KOMUNIKASI dalam perhubungan. Lima minit, tak ada smartphone tak ada TV--cuma kau dan dia bertenang mata. Dia cerita kau dengar; kau cerita dia dengar. Lima minit macam pendek kan? Tapi sebenarnya dalam dunia kerja kita ni, lima minit macam ni pun susah nak dapat.

Kawan aku ada yang mengadu. Balik-balik tengok, sorang terbongkang atas sofa main telefon. Tak bercakap apa, sorang lagi masuk bilik pergi mandi. Lepas mandi sambung tengok drama bersiri kegemaran. Sorang lagi main game. Tengah malam, mengantuk. dua-dua tidur.

Besok sambung lagi.

Mana nak bercakapnya?

Lima minit pun jadilah.

Berapa kali kita lima minit dengan mak atau bini / laki kita harini?



Tiada ulasan: