Cantik Selebriti Tidak Sama Dengan Cantikmu, Sayang

Seorang genius pernah berkata, dan aku ingin quote kata-katanya yang berbunyi : 

“Tubuh selebriti perempuan yang diminati itu dalam kategori minat lain, 
dan tubuh kekasih yang diminati itu dalam kategori minat yang lain.”

Biar sini aku huraikan kata-katanya untuk kau;

Tubuh selebriti perempuan seperti yang kita tahu adalah sempurna dalam segala segi. Dari ramping pinggangnya hingga bersih kakinya. Manakala tubuh kekasih yang diminati, selalunya biasa-biasa saja, bahkan ada yang berdaki sana-sini, kerana kekasih kita itu bukanlah jenis seorang perempuan yang pandai menjaga diri, walau seberapa banyak nasihat dan sabun pencuci yang telah kita belikan. Well, ya, of course ada perempuan yang walaupun dia berada dalam jenis average girl, atau the girl next door yang pandai menjaga diri. Boleh lihat saja ramai antara kawan kita, atau kekasih sendiri, yang memang pembersih orangnya, walaupun badannya tak berapa cantik. Tapi apa yang disebut dalam quote tadi bukanlah pada pembersihnya atau kemasnya kekasih kita. Tapi, apa yang ingin disebut adalah pada bentuk fizikal kekasih yang diminati kita.

Begini, kalau kau jenis seorang yang pentingkan tubuh badan perempuan dalam menetapkan hati kau untuk jatuh cinta pada seseorang, aku mahu kau beredar terus dari membaca artikel ini. Artikel ini, untuk mereka yang memandang hati. Artikel ini, untuk mereka yang memilih jiwa dan personaliti berbanding rupa diri.

Berbalik pada topik kita, aku mahu sentuh dulu mengenai tubuh selebriti. Ya, tubuh selebriti yang kita selalu pandang, selalu puji, dan kadangkala tanpa sedar, kita sebenarnya menyakiti hati pasangan dalam kita memuji dan mengagumi secara literal dalam tiap kata dan tiap pandang dan tiap senyum kita pada seseorang selebriti. 


Lihat saja lehernya, lihat saja wajahnya, lihat saja matanya, lihat saja hidungnya, lihat saja rambutnya, lihat saja bicepnya, lihat saja dadanya, lihat saja pinggangnya, lihat saja perutnya. Sempurna, bukan? Ya, mereka adalah selebriti. Sempurna untuk dijaja tiap lakon dan tiap kerja buat kerana itu adalah pekerjaannya. Ada saja selebriti yang average, tetapi aku ambil contoh selebriti yang cantik lagi comel ini sebab ya, mereka ini dalam golongan yang kebanyakan kita suka pandang-puji. (Aku mahu guna contoh selebriti Malaysia, tapi kemudian aku harus bandingkan selebriti Malaysia itu dengan gadis average yang juga datangnya dari Malaysia, namun, aku tak mahu kutip mana-mana gambar gadis average Malaysia dari Google kerana ya, nanti aku terkutip gambar kawan/saudara/kekasih anda pula nanti.)
Kita pergi pula pada kekasih yang kita minati.


Okelah, aku rasa gambar yang aku pilih ni macam tak adil sangat sebab perempuannya pada aku boleh tahan cantik jugak sebenarnya. (Ke ada yang rasa perempuan ni hodoh?) Aku ambil contoh perempuan ini sebab ramai antara lelaki-lelaki Malaysia yang tak suka memilih perempuan gemuk sebagai seseorang untuk dijatuh hati padanya. Aku pun pelik kenapa. Mungkin kerana terlalu ramai perempuan gemuk yang tak pandai berfesyen membuatkan ramai lelaki yang tak reti nak pandang kecantikan pada tubuh perempuan gemuk, kot? (Gambar di atas ni adalah salah satu contoh fesyen yang cantik dipakai perempuan gemuk)

Ya, ada juga lelaki yang suka kecantikan pada tubuh perempuan gemuk. Tapi itu bukan apa yang aku nak katakan pada perenggan di atas. Perenggan di atas aku empasiskan untuk contoh perempuan gemuk, kerana kebanyakan lelaki tidak suka untuk memandang perempuan gemuk sebagai salah seorang calon untuk jatuh cinta dengan.

Beginilah. Kau kena ingat, wahai kekasih orang, kalau dia telah terima kau sebagai seorang yang sudi dicintainya selamanya, kau tak perlu lagi rasa insecure tiap kali kekasih kau tu pandang atau puji perempuan lain. Aku takmahu cakap mengenai hak sama rata kerana kau selalu juga puji selebriti-selebriti lelaki lain, tapi pada akhirnya ke pelukan kekasih juga kau pergi tiap kali sedang berduka, kan?

Aku nak cakap mengenai perbezaan kecantikan selebriti dan kecantikan kau yang dicintai kekasih kau. Eh, macam panjang lagi je artikel ni dalam minda aku. Takpalah, aku pendekkan ya? Kesian kat kau baca panjang-panjang. Mesti bosan. Padahal kau dah tahu dah yang kau memang cantik orangnya, kalau tak, masakan walaupun kau biasa-biasa tapi masih ada yang boleh jatuh cinta dan kekal cintakan kau.


Selebriti itu, memanglah cantik, sayang. Tapi cantik selebriti tidak sama dengan cantikmu. Kerana apa? Kerana cantikmu itu, mampu disentuhi, manakala cantiknya selebriti, hanya mampu ditatapi. Cantik selebriti itu tidak sama dengan cantikmu, sayang. Kerana apa? Kerana cantikmu itu, mampu dipeluknya, sedangkan cantik selebriti hanya mampu dilihatnya. Cantik selebriti itu tidak sama dengan cantikmu, sayang. Kerana apa? Kerana cantikmu itu, mampu buatkan hatinya yang berduka kembali ceria, sedangkan cantik selebriti itu kaku, tidak mampu buat apa-apa untuk mengubati hatinya yang lara. Cantik selebriti itu, tidak sama dengan cantikmu, sayang, kerana cantikmu itu, bakal menemaninya hingga akhir hayat di sebelah, tiap kali mahu tidur dan tiap kali terjaga, tiap kali ke mana saja, bersama. Ya, kau sebenarnya sungguh cantik, sayang. Jika tidak, masakan dia memilih kau untuk bersama dengannya selamanya. Walaupun kau selalu katakan pada refleksi diri kau di cermin yang kau hodoh orangnya.

Haa, apa lagi tunggu? Dah habis baca dah kan artikel ni? Pi cakap hang sayangkan kekasih hang dan appreciate kehadiran hidup dia cepat! Ini satu paksaan, bukan satu cadangan.

Ulasan

Unknown berkata…
kecantikan luaran takkan kekal walau sesaat.. budi pekerti baik setia jujur ikhlas akan dikenang sepanjang hayat

*cantik yang mahal ialah cantik yang bukan tontonan khalayak, kawan
Unknown berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.