7 April 2017

Self Fulfilling Prophecy


"Cik Pah, anak kita dua ni, Kamar dan Maya - sudah lima tahun kenal. Cik Pah pun kenal saya, dan saya kenal Cik Pah. Apa kata, kita kahwin kan saja mereka berdua. Sebelum mereka buat perkara lebih teruk," ucap ibu itu sambil menghirup teh.

"Tapi Kak Jun...tak boleh tunggu ke. Maya tu kecik lagi, lima belas," jawab Cik Pah.

Bayangkan ini mereka. ni tv3 punya sinetron apa entah.
"Kecik apanya, dah akil baligh dah! Bila-bila masa je boleh berbadan dua, tahu. Sekurang-kurangnya kalau ada terlajak, tak ada orang mengata."

Cik Pah meraup mukanya, berat hati untuk melepaskan si kecilnya Maya. Tapi lebih berat, kegusarannya terhadap generasi anak remaja sekarang, macam Maya; pergerakan mereka susah nak dijangka. Namun, apakah ini solusi sebenar?


Entahlah. Bagi aku, yang belajar dalam aliran sains ni- aku akan komen sebanyak yang aku tahu, dari sudut sains.

Benar, anak gadis berkembang secara reproduktif seawal 9 tahun.

Dan benar juga, anak gadis terus hanya berhenti membesar pada usia 16 tahun.

Ya, epidemik seks luar nikah berleluasa.

Ya, perkahwinan boleh jadi salah satu cara penyelesaian.

Tapi yang kita risaukan di sini ialah mengandung pada usia muda. Bayi dalam perut perlu nutrien untuk membesar. Sedangkan ibu mengandung yang dewasa pun kadangkala kena simpul biawak, sakit gigi yang kuat, disebabkan kekurangan mineral. Tu belum lagi masalah spina bifida sebab tak cukup asid folik. Inikan pulak ibu yang remaja. Anak, ibu, masing-masing berebut nutrien. Ditambah pula dengan gizi yang tak seimbang (biasanya puncanya daripada masalah sosioekonomi dan pendidikan yang selalu mengikuti pasangan kahwin muda).
Kalau ada yang bercita-cita nak kahwin muda tu, boleh lah bagi barbie ni untuk prektis feeling-feeling ceasarian.

Ini belum lagi kisah hormon yang sudah sedia huru-hara semasa zaman remaja. Ditambah lagi huru-hara semasa mengandung dan melahirkan. Emosi semua bercelaru. Kalau pasangan penyabar, tak apa. Kalau pasangan sama-sama darah muda? Silap haribulan ada kes keganasan rumahtangga. Apa nasib si kecil tu nanti.

Kau nak selamatkan anak zaman sekarang. Tapi kau tak fikirkan cara selamatkan anak masa akan datang.

Solusi ini sebenarnya, bagi aku, lebih kepada damage control dan bukan pencegahan penuh. Seperti kita melekatkan plaster, tika patahnya tangan.

Ambil contoh negara Iceland - ha, banyak yang menggunakan contoh ini sebenarnya - satu negara yang paling berjaya dalam mengurangkan masalah sosial remaja. Bayangkan, di akhir tahun 90an, arak, dadah, pergaulan bebas berleluasa, sampaikan nak keluar malam pun tak berani. Sekarang, keluar malam - tak ada anak remaja berpeleseran di tepi jalan. Atau main baling batu ke kereta, serta main basikal buat lajak. Opp!

Apa yang menjadi hipotesis mereka semasa mengkaji anak remaja ialah - kalau remaja ni ketagih sesuatu yang buruk (dadah, seks, arak), kita boleh tukar objek ketagihan tu kepada benda lain. Nak apa adik-adik? Nak belajar muzik? Jom. Nak belajar main bola? Jom. Nak belajar berenang? Ha, kami ada buat kelas dekat kolam renang awam, jom.
Kelab bola remaja Iceland, kemain power tengok rambut pun dah super saiya.

Ya, mereka juga ada buat undang-undang mengharamkan pembelian rokok, arak dan membuat curfew untuk para remaja, macam kita juga. Tapi mereka buat ini sebagai sampingan saja. Yang dipentingkan ialah semua "aktiviti alternatif" di atas. Buat apa nak berpeleseran di tepi jalan dengan makwe kalau boleh pergi main bola? Buat apa nak curi-curi minum arak belakang blok kalau boleh lepak belajar karate dengan cikgu?

So apa aku cerita ni sebenarnya? Adakah aku nak suruh pembaca semua pergi buat demonstrasi suruh kerajaan kita bina kolam awam taman skate semua? Tak, itu biar brader politikus yang setel. Aku sebenarnya nak cakap pasal korang. Korang yang bakal jadi ibu bapak ni (dan korang yang remaja juga, kalau ada), pahamkan.

Take control of your own lives. Kau ada pilihan. Isi hidup kau, diri kau, dan keluarga kau dengan benda yang berfaedah. Bawa anak-anak lepak public library lepas sekolah. Ada taman tasik dekat taman sebelah, jom bawa pusing-pusing naik basikal. Join silat, karate, wushu, kalaripayat kalau ada, try je lah (mana tau boleh jadi hero tangkap peragut). Lari maraton keliling taman sampai kaki menggigil. Main bolasepak depan rumah pun jadi (mana tahu boleh jadi pelapis negara). Yang penting, aktiviti tu buat kau puas hati dan penat. Balik bilik terus tidur, tak fikir apa lagi.


Mungkin kau rasa macam aneh, solusi untuk pergaulan bebas ialah galakkan remaja buat aktiviti lain. Tapi tu lah dia. Anak-anak muda ni bukan keluar-keluar dari perut terus fikir kahwin is #lifegoals. Itu kau orang yang sudukan sebenarnya, dengan kisah-kisah cinta jiwang dan kahwin muda di TV.  Ha!

Kita ni berfikir seolah-olah semua remaja ni nak seks. Atau fikir seks sepanjang masa. Jadinya solusi yang ada ialah kahwinkan awal. Tapi kau pernah jadi remaja kan? Aku pun pernah jadi remaja, kan?

Tak ada lah pulak aku fikir pasal seks sepanjang masa.
Bagi aku masalah ni cuma puncak aisberg. Kalau ada masalah pergaulan seks dalam suatu masyarakat, tentu ada combo dengan masalah lain, dadah, gengsterisme, ketagihan arak, lumba haram dan lain-lain. Ini semua kau boleh nampak sendiri dalam masyarakat kita, kan?

Jaga anak muda kita baik-baik. Tak rugi pun laburkan lebih sikit masa dan tenaga. Sebab dia masa depan kita. 

A comfortable old age is the reward of a well-spent youth. Instead of its bringing sad and melancholy prospects of decay, it would give us hopes of eternal youth in a better world - -Maurice Chevalier

Tiada ulasan: