6 Buku Baru dan Ringkasan

Kebiasaan pembuka kata apabila seseorang jarang mengemaskini blog adalah seperti berikut;

"Fuh, berhabuk dah blog tak update"

atau

"Hai uollz, iollz kembali update blog yang dah lama tak dibaca orang nieee"

Tapi untuk aku---tak peduli. Sebab adalah satu perkara biasa untuk tidak update blog buat tahun ini sebab rakyat Malaysia lebih gemar baca berita tak masuk akal seperti pen biru dot com, berita-berita lawak ringan yang katanya dapat meringankan stress--whatever.

Apa yang aku ingin sampaikan adalah hal ini;



Yepp, 6 buku baru terbitan Terfaktab Media yang akan rilis (release) di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2015 kelak.

Mengimbau penyertaan Terfaktab pertama kali dalam PBAKL sewaktu PBAKL 2012. Ketika itu pelancaran ringan Kitab Terfaktab Nakal Tapi Halal di booth Lejen-Fixi. Aku masih ingat jam 3 petang ramai crowd sudah mula memenuhi booth menunggu kami Skuad Terfaktab hadir.

Ramai gila orang tunggu kami rupa-rupanya!

Aku ketika itu membuka bicara dengan menggunakan pembesar suara dan terus melancarkan Kitab Terfaktab kedua Nakal Tapi Halal. Kami mendapat tepukan gemuruh dan hari itu merupakan hari yang paling aku ingat atas sambutan hebat para pembaca.

Aku masih ingat lagi muka-muka pembaca yang sudi datang ketika itu. Apakah mereka masih lagi membaca Kitab Terfaktab, aku tidak pasti. Aku harap mereka masih membaca.

Kini, kita akan adakan pelancaran ringan Kitab Terfaktab yang kelima iaitu Kitab Terfaktab Pasca Gelap. Baiklah, aku ambil kesempatan ini untuk memberi ringkasan kepada 6 buku baru. Atas sebab apa kami menerbitkannya.

i) Kitab Terfaktab 5: Pasca Gelap

Jika korang telah memiliki 4 buah Kitab Terfaktab sebelum ini iaitu Definisi Cinta Infiniti (2011), Nakal Tapi Halal (2012), Sarkastik Cinta (2013) dan Konotasi Rasa (2014), semestinya korang tidak harus ketinggalan untuk memiliki buku yang kelima ini.

Kali ini Skuad Terfaktab akan menghidangkan suatu fasa cinta yang mempunyai level lain iaitu 'tindakan-tindakan buruk selepas satu peristiwa buruk dalam relationship'. Skuad Terfaktab pernah menyentuh hal ini sedikit dalam Konotasi Rasa dan Sarkastik Cinta, namun ia hanya surface. Dalam Pasca Gelap, topik yang dibincangkan dan cerpen yang dihidangkan lebih mendalam.

ii) Rahsia Andrea

Kami menemui manuskrip ini ketika mengadili pertandingan pencarian manuskrip terbaik. Terdapat dua pemenang dalam pencarian ini, dan Rahsia Andrea adalah salah satunya. Penulis Rahsia Andrea iaitu Dhiaz Diandra melakukan satu bentuk penulisan yang unik iaitu novel plus puisi. Kebiasannya, kita dihidangkan buku puisi sahaja atau buku novel sahaja. Dhiaz Diandra menggabungkannya. 

iii) Pascatroma

Aku mengenali Asang sejak 2009 dan arif tentang lelaki ini seorang penyampai puisi yang baik. Hampir bertahun juga aku pujuk dia hantar manuskrip puisi, akhirnya berjaya juga. Kah kah kah.

iv) Mak Nyah

Manuskrip Mak Nyah ini diselenggara oleh Reeney Zulkifli (sebab dia memang suka benda-benda macam ini, haha!). Regina Ibrahim pernah rilis novel bersama BukuFixi iaitu novel berjudul Perjalanan. Setelah aku membaca manuskrip ini, baru aku tahu yang rupa-rupanya ada sesetengah Mak Nyah mempunyai teman wanita kerana merasakan diri itu lesbian! Buku ini kau kena baca doh.

v) Voice In My Head

Lilian Chan merupakan pereka fesyen yang bertapak di New York sebab mempunyai pengalaman bekerja di bawah Zhang Toi (kaki fesyen pasti kenal). Novel bahasa Inggeris ini merupakan buku pertama Lilian setelah manuskripnya kami dapat juga dari pertandingan pencarian manuskrip terbaik. Kami berkeputusan untuk menerbitkan Voice In My Head sebab kami rasa kami dah jumpa Poly Williams Malaysia. Novel ini berbentuk Chick-Lit, which is salah satu kegemaran The Bent Pencil.

vi) Semusim Di Neraka

Apa nak dikata lagi tentang talent yang ada pada Hamka Kereta Mayat dalam penulisan berbentuk Islamik? Padu. Padu dan padu. Selepas Semusim Di Syurga, Hamka Kereta Mayat membawa kita semua kepada bulan-bulan kalendar Gregory dengan konsep dakwah secara borak dalam buku. Aku demam sebenarnya selenggara buku ini sebab asyik 'kena tiow' dengan isi buku ini yang membuatkan aku insaf dari melakukan.... (Yelah, aku ni bukanlah baik sangat, nakal, hiks!)

Aku rasa kalau kau takde buku ini, kau rugi.

Orait, sekian sahaja ringkasan yang aku boleh buat tentang keenam-enam buku baru ini. Terdapat juga buku-buku lain yang korang kena baca terutama 6 buku baru sebelum ini iaitu;

i) Emas Para Dapunta & Maharaja oleh Cik Srikandi yang sure korang akan jadi Melayu setelah asyik di-omputeh-kan.

ii) Monokromatik oleh Iqbal Rafiuddin. Novel ini kabornya buat ramai orang menangis.

iii) Disember oleh Amal Hamsan & Acap Rahman. So puitis dan indah!

iv) September oleh Ulii Azman & Zaffe A. Very technical and sentap habis.

v) Kota Teroris: Zodiak oleh Amirul Idham. Ahaaa, sempena pengganas nak serang Malaysia kabornya, elok baca kasi prepare modus operandi.


Sekian, chalo dan jumpa di PBAKL 2015!

Ulasan

Carlos Santiago berkata…
banyak jugak....

http://bankami.blogspot.com

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.