Tidak Ada Kena Mengena Dengan Sesiapa Hanya Coretan Dari Sudut Hati Yang Dalam

Jam tangan aku lihat, tepat jam 1:07 pagi. Aku happy dalam waktu ini kerana Jerman sedang mendahului Perancis 1-0. Musim Piala Dunia dan Ramadhan ini membuatkan aku kurang sibuk. Tidak sebelum ini pada bulan April hingga ke Jun yang mana aku sibuk ya amat dengan membaca pelbagai manuskrip. Sempat rehat kejap pada bulan Mei dengan melancong ke Bangkok. Tapi selepas balik, punyalah banyak kerja perlu dibuat untuk menguruskan production after Pesta Buku. Sibuk dan emosi dalam keadaan tidak stabil sampai kucing tak comel pun aku marah. Tak cukup tidur. Mata jadi panda sampai aku tak heran pun dengan kehadiran panda di Malaysia. Kalau boleh aku nak marah panda tu. Ada saja serba tak kena dalam bulan-bulan sibuk menjadi seorang boss (lah sangat khenn)

Aku tak sabar tunggu bulan puasa sebab bulan itu satu-satunya aku boleh berehat tak banyak kerja dan membentuk diri menjadi seorang yang OKAY semula.

Tapi. Langit tak selalu cerah. 

Aku ada belajar beberapa prinsip baru dalam relationship. Kau dengar ni elok-elok.

Pertama.

Jangan bawa cara kerja kau kat tempat kerja ke dalam relationship kau. Salah cara, tambah emosi tak stabil. Alamat bergeloralah segalanya. Kat tempat kerja kau jadilah setegas mana pun, licik mana pun, moody mana pun. Dalam relationship (aku nasihat ke diri sendiri dan ke korang juga), jadilah orang yang paling masyallah baik gila, manja, caring, gentleman dan apa-apa saja yang baik di hadapan si dia. 

Senang cakap, dengan si dia kaulah paling baik sampai semut tengok pun semut jatuh cinta. Kat tempat kerja, singa lalu depan kau, singa lari.

Aku tahu, memang susah nak buat macam tu. Senang cakap mustahil kau nak tukar topeng dari tempat kerja kepada topeng berhadapan si dia. Tapi, do your best lah. Walaupun emosi tak stabil dengan tekanan, elok buang emosi tu jauh-jauh bila berhadapan si dia.

This thing kalau kau buat, like I said. Semut boleh jatuh cinta.

Kedua.

Perempuan tak heran dengan duit kau, dan masa kau. Tapi perempuan pandang kau dari segi kepimpinan. Your leadership. How Your Manage Her & Relationship. Itu.

..... ok aku tengah termenung kejap

Banyak berhabis. Ye, memang. Dulu kau takde duit, kau bercinta pun habis itu ini kau takde ralat sangat. Ye, memang. Sekarang kau dah ada duit, dah ada kereta, dah ada rumah, kira tinggal nak satu benda je, nak bina keluarga. Kau sanggup buat apa saja untuk ke arah itu. Habis duit, tenaga dan segalanya. Aku faham perasaan penat tu. Ralat. Orang yang takde duit, takde benda yang aku cakap tadi takkan faham apa yang kau rasa sekarang. Diorang boleh je cakap apa saja. Tapi, hanya kau sorang je faham perasaan kau dan orang yang sama situasi macam kau. Tapi, percayalah perempuan tetap akan lihat perkara ini sebagai keyakinan dia. Cara kau hargai diri sendiri, hargai dia dan hargai hubungan yang terjalin. Your leadership in relationship. Peh, berirama.

Ketiga

Selalu orang cakap kalau ada masalah dalam relationship. Kena cakap, kena terus terang. Need to talk. Communication. Kan?

Tapi tak semestinya. Sebab sometimes ada masa kau hanya perlu diam dan hanya tunjukkan ekspresi muka 'tidak suka' untuk satu kesilapan itu timbul penyesalan ingin berubah dari dalam hati sendiri (diri sendiri). Ada cara ini, tak silap aku ada hadith pasal perkahwinan sentuh hal ini. Better diam.

Diam.... 

Ok, sekarang aku nak kasitau perkara yang lebih penting.


Selamat menyambut Ramadhan, selamat berpuasa dan berdoalah agar jodoh kekal berpanjangan.




p/s: Nasihat keempat aku nak kasitau. Kita hanya boleh faham perasaan kita sendiri, tapi kita takkan boleh faham perasaan orang lain. Dan jangan sesekali kita buat andaian mengenai perasaan orang lain. Sebab andaian juga boleh bawa ke fitnah. Elok bertanya terus. Bila jadi fitnah, menyesal lah kau mereput lah kau. Pedih kena diri sendiri. Pheww~

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Memikat Amoi (Jika Kau Seorang Lelaki Melayu)

Lelaki Suka Pandang Tetek Perempuan?

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.