Isnin, Ogos 29

Selamat Menyambut Aidilfitri Wal-Faizin



Assalamualaikum


Syukur ke hadrat ilahi, akhirnya setelah sebulan berpuasa, maka kini tiba-lah hari kemenangan buat kita. Aidilfitri. Pelbagai ragam dan rencah berlaku dibulan Ramadhan yang menguji kesabaran. Kontroversi? Bagi kami itu bagai alah bisa tegal biasa. Perbezaan pendapat antara kami (penulis-penulis Terfaktab) dan para pembaca, seharusnya bukanlah menjadi garis pemisah untuk kita bersama membentuk pemikiran dunia baru atau fikiran yang kritis. Titik perbezaan tidak seharusnya diperbesarkan, sebaliknya patut untuk kita memahami dan mengenal pasti perbezaan kerana cara dan daya berfikir setiap manusia berbeza. Sejagat membawa berkat.

Kami pihak Terfaktab dengan ini memohon maaf seribu kemaafan atas segala apa yang kami lakukan sepanjang kewujudan Terfaktab diarena dunia maya ini. Dari kesilapan kecil, mikro, besar, dan tera, kami harap para pembaca dapat memaafkan segala keterlanjuran kami dalam menulis. Mungkin ada yang berkecil hati dan ada yang menyimpan perasaan dendam. Bagi pihak kami pula, kami dengan ini merendah diri untuk memaafkan. Tak simpan dalam hati, kosong-kosong. Seperti alasan putus cinta yang selalu digunakan oleh para pencinta era kini. Hiks.

Semoga Syawal ini membawa kepada kemaafan yang berpanjangan pada bulan-bulan yang lain. Akhir kata, kami akhiri dengan serangkap pantun;

Masak udang dan gulai ketam,
Rumah dihias bagai bercahaya,
Berbunyi mercun berdentun-dentam,
Tanda gembira di Hari Raya.

Wassalam.

Salahkah Menyukai Perempuan Lain Walau Dah Berpunya?



Hiasan semata.

  • Terfaktab sekarang berada dalam fasa baru. Beralih kepada semester baru. Disebabkan penulis-penulis lain ada yang berehat, malas, atau mungkin ketiadaan idea. Jadi, aku share je lah penulisan aku di sini. 
  • Bila dah naik semester baru, jangan jadi bebal tulis esei. Tulis point-point macam ini. Ringkas, mudah dan padat. Sama macam bercinta. Jangan complicated. Ringkas kan selagi boleh. Senang pemeriksa nak tanda.

  • Topik cinta yang nak di buka ialah mengenai 'Salahkah Menyukai Perempuan Lain Walau Dah Berpunya?'. Bincangkan.

  1. Tak salah. Tapi kena ada batas dan kesedaran sivik bahawa diri dah berpunya.
  2. Kejujuran adalah penting. Tetapi bergantung pada situasi. Contoh, jika menyukai perempuan yang lebih menawan dari girlfriend sendiri. Mesti sediakan ayat yang terbaik untuk nak bagi jelas kat girlfriend. Ayat yang manis dan menyedapkan hati.
  3. Jika tak berterus-terang, dan terus suka, serta menterjemahkan dengan perbuatan. Itu di panggil lelaki gatal.
  4. Menyukai seseorang yang lain adalah normal. Lelaki ada konek. Konek ada nafsu. Nafsu masuk ke hati. Hati terjemah ke otak. Otak mengatakan. 'I like'. So, perempuan di luar sana, jangan gelabah tak tentu arah.
  5. Benda ni sebenarnya banyak berlaku dan membawa pergaduhan pasangan. Contoh situasi, girlfriend anda tak menyukai anda berkawan rapat dengan kawan-kawan baik anda yang perempuan. Sedangkan anda menyukai dan selesa dengan mereka. Lagi-lagi yang rapat dengan anda seperti jiran, classmate, coursemate mahupun rakan facebook.

  • Seterusnya, 'Bagaimanakah Hendak Memberitahu Kepada Girlfriend Jika Menyukai Seseorang Gadis'. Huraikan.
  1. Beritahu pada waktu yang sesuai. Cari bala kalau beritahu waktu PMS. Sia-sia kena silat gayong 44 jurus.
  2. Fikirkan reason dan excuse yang munasabah kenapa kita suka sesorang itu dan mahu 'just kawan' sahaja. Ingat! Yang munasabah.
  3. Cari tempat yang sesuai untuk berbual. Mesej, call-call termasuk video call, mms, YM, facebook untuk explain adalah di larang sama sekali. Sebab? Tak gentle. Face off la baru hebat.
  4. Mulakan dengan bismillah. Bila bercinta, walau nak macam omputeh, agama kena ingat gak.
  5. Ulang semula langkah satu tadi.
  • Nyatakan kesan-kesan yang bakal berlaku pada girlfriend jika anda berterus-terang?
  1. Girlfriend anda tampar anda. Tak mungkin. Siapa dia nak tampar kita? Suka-suka nak tampar lelaki.
  2. Girlfriend anda akan lebih caring dan akan bersikap protected. Itupun jika dia memang ada akal.
  3. Mungkin girlfriend anda akan marah dan menjauhkan diri. Rilek dan cool beb. Itu sementara. Nanti dia akan terima sedikit demi sedikit. Perempuan yang bereaksi seperti ini adalah bagus!
  4. Serangan balas akan berlaku. Bukan kepada anda. Tetapi pada kawan-kawan perempuan anda. Jika itu berlaku, bersiap sedia untuk tinggalkan girlfriend anda secepat mungkin. Perempuan macam tu tak boleh pakai.
  5. Girlfriend anda yang ada akal akan menerima rakan-rakan anda dan mula berbaik dengan mereka dengan motif mahu mengenali anda lebih jauh. Wow. I like!
  6. Clash. Takpelah, dah tak suka nak buat macam mana. Easy come, easy go.



p/s: Ada komplen dan komplementing? Sila-sila lah ulas.

Sabtu, Ogos 27

Single Tips 101

nak reblog dalam tumblr, click here.

*diambil dari majalah remaja...kot.

oh cakap pasal Remaja, edisi September ni ada pasal kitorg, whee!

Long Gone and Moved On

Berikut ialah artikel kiriman e-mail pembaca yang bernama Nurul Ain Nadirah Bukhri. Sebuah artikel ringkas yang menarik untuk di baca. Kirimkan artikel anda yang menarik kepada kami di terfaktab@gmail.com . Terima kasih kepada Nurul Ain Nadirah Bukhri atas kiriman artikel yang di hantar. :)
__________________________________________________________________________________

Masa buat kerja, aku tiba-tiba terasa nak layan perasaan dan aku pun bukak playlist The Script. Sedang leka buat kerja, playlist sampai dekat lagu nombor 6; Long Gone and Moved On. Mulut aku ikut miming dan humming syok sendiri sedangkan aku ingat-ingat lupa lirik lagu tu.

“Cause I still don't know how to act.
Don't know what to say
Still wear the scars like it was yesterday
But you're long gone and moved on
But you're long gone
But I still don't know where to start, still finding my way
Still talk about you like it was yesterday
But you're long gone and moved on
But you're long gone, you moved on”




Kerana aku taktau bagaimana nak bertindak, taktau apa nak dikata, masih mempunyai luka itu seperti semalam tapi kau sudah lama pergi dan teruskan hidup. Tetapi aku masih taktau dimana nak mula, masih mencari jalan, masih bercerita tentang kau seperti semalam tapi kau sudah lama pergi dan teruskan hidup.

Secara automatic, otak aku menterjemah.

Sampainya dekat korus lagu tu, tangan aku berhenti daripada membuat kerja. Tiba-tiba teringat dekat kau dan entah macam mana otak aku boleh fikir yang alangkah bagusnya kalau suatu hari kau terdengar lagu ni dekat radio dan terfikir yang aku dah moved on dan ‘kita’ dah long gone.

Aku tersengih sumbing terbayang kau layan perasaan dengar lagu tu kat radio. Mesti kau rasa merana masa tu, mesti kau rasa sakit masa tu. Heh, memang aku dah dapat bayangkan segala ekspresi kau sambil kau cuba menghadam cerna dalam maksud lagu tu.

Sedang enak membayangkan kau merana, tangan aku gatal menaip nama kau dalam Facebook search bar. Entah macam mana, aku tersentak.

Kenapa aku cari kau dalam Facebook? Kenapa?

Masa tu aku tersedar. Macam ada orang baling batu bata yang berat tu dari tingkat 20 dan batu tu jatuh terhempas atas kepala aku. Kalau aku yang fikir tentang kau masa lagu tu berkumandang, bukankah maksudnya aku yang masih tak move on? Bukankah sudah lama dijatuh hukum yang ‘kita’ dah long gone?

Aku rasa macam nak tergelak. Gelak sedih. Ironis sungguh.

Bukan kau yang sedang melayan lagu sedih dan teringat tentang ‘kita’, tapi aku. Bukan kau yang sedang merana dan sakit, tapi aku.

Dan dan dan bukan kau yang sedang terfikir yang aku dah moved on dan ‘kita’ dah long gone tapi aku yang sedang berfikir kau sudah moved on dan ‘kita’ dah long gone.

Aku segera tutup Facebook kau. Akulah watak dalam lagu tu, bukan kau. Heh.

Kerana aku taktau bagaimana nak bertindak, taktau apa nak dikata, masih mempunyai luka itu seperti semalam tapi kau sudah lama pergi dan teruskan hidup. Tetapi aku masih taktau dimana nak mula, masih mencari jalan, masih bercerita tentang kau seperti semalam tapi kau sudah lama pergi dan teruskan hidup.

Kau, kau mesti tengah tersenyum sumbing lebih daripada kambing sekarang kan?

Khamis, Ogos 25

Perempuan mana ada yang masuk akal

Rabu, Ogos 24

Terbakar.

Entah kenape aku rase terpanggil pulak nak tules entri ni lepas baca entri boss yang paling latest. Haha. Dah lama kot tak menules, so macam agak kaku. Pa wau ya wau. 

Well, aku bukan nak back up ke ape ke, cuma aku rase macam agak berat sebelah entri tu. Tapi aku tak salahkan boss pon sebab mungkin itu pendapat dari pihak dia. So, tak salah kan kalau aku pulak tules entri mengikut pendapat aku.

Sbnanye dua tiga menjak kebelakangan ni, aku selalu didatangi rase bersalah dekat ex aku. Perasaan bersalah ni gaya dia sampai membuatkan aku terfikir perlu ke untuk aku rase bersalah sbnanye? Tapi, mungkin perlu kot sebab sedikit sebanyak ape yang boss tules tu terkena kat batang tiang rumah aku. Tu yang terasa gegar lebih tu. Kikiki. Tapi, bagi aku tak semua perempuan macam tu sbnanye. Tak semua yang berpelajaran tinggi berperangai macam ape yang boss mentioned.

Skang ni aku tak nafikan ramai sangat perempuan yang suka belajar tinggi-tinggi (tak termasuk aku). Serius aku takde la ambitious gila macam certain orang yang nak belajar sampai nak ada masters la phd la prof madya la ape sume la kan. Bagi aku, dapat completekan degree aku skang ni pon dah abes syukur. Reason kenapa perempuan skang suka sangat belajar tinggi-tinggi pon banyak. Mungkin ada yang memang suka belajar sebab tak suka kerja, mungkin ada yang nak rebut peluang pegi overseas, mungkin ada yang nak belajar sebab self-satisfaction, mungkin juga ada yang belajar sebab parents dia suruh. So, benda ni sangat subjektif. Macam kecantikan jugak la. Benda subjektif ni kita tak boleh nak judge sangat.

"Woman needs protection". Frasa ni aku suka sbnanye. Sebab memang betul. Cuba kita fikir dari perspektif seorang hamba. Untuk apa Allah ciptakan lelaki dan perempuan? Mesti ada sebabnya. Kalau dikatakan perempuan perlukan lelaki, kita tak boleh nafikan hakikat bahawa lelaki turut memerlukan perempuan. Protection doesn't mean you have to be around for 24/7 (bukan Max 24:7 hokehhhh), melekat macam belangkas, NO! It's just a feeling. Feeling protected, not over protected.

Perempuan zaman skang ni walaupon belajar tinggi melangit, macam mana pon tetap perlukan protection and support from lelaki. Tapi, ha ada tapinya. Tapi, dalam dimensi yang berbeza. Mungkin perempuan yang belajar tinggi tak perlukan protection dalam kelayakan yang dia ada, tapi somehow dia perlukan protection dalam perhubungan misalnya? Still, perempuan memang perlukan perlindungan. Tapi cuba kita tengok apa realiti masa kini? Kes rogol meningkat sampai tak cukup graf. Mana lelaki yang claim that woman needs protection? What kind of protection that they have shown?

Okay, now from woman needs protection to woman needs lesson. Yeah, aku pon setuju dengan frasa "Woman needs lesson" ni. Aku rase because of that phrase kot cikgu skang ni ramai yang perempuan. Selalu sangat perlukan lesson kan. Hambek kau hadap lesson 30 tahun kat sekolah. Untuk lelaki-lelaki di luar sana, hidup kami perempuan-perempuan ni tak lebih tak kurang hanya kerana lelaki ye? Apa maksudnya itu? Jadi hamba? Jadi maid? Atau jadi pemuas nafsu serakah? Yang mana satu ye? Aku pon kurang pasti dengan maksud statement tu. Yang aku pasti aku terbakar dengan statement tersebut. Ingat perempuan ni takde keje lain selain menghadap dan memuaskan hati lelaki?

Aku bukan nak cakap ape la. Adik beradik aku semuanya lelaki kecuali aku. Kat rumah, boleh kate hampir 90% keje aku yang buat. Sebab ape 90%? Sebab Dettol pon tak berani letak 100%. Punyalah banyak keje yang aku buat sampai pinggan yang dorang guna untuk makan pon dorang taknak basuh. Yela, memang hidup sebagai seorang perempuan ni hanya kerana lelaki je kan. Kalau tangan tu boleh orang basuhkan, memang dah lama agaknya aku kena basuhkan jugak. Well, woman needs lesson right? That kind of lesson or what?

Kadang-kadang sampai aku rase tak adil untuk diri aku sendiri. Abang dan adik-adik aku boleh keluar ikut suka hati dorang, balik pon ikut suka hati dorang, takde sape nak marah. Kalau aku? Macam-macam alasan yang parents aku bagi tak kasi aku keluar. Dan bila aku mengungkit, dorang akan jawab dengan mudah; "Dorang tu lelaki, kau tu lelaki ke? Kalau dorang takkan kena rogol, kalau kau kena rogol?" Nampak macam tak adil, tapi mesti ada hikmah di sebaliknya. Aku geram jugak bila semua keje aku kena buat. Macam takde guna kan lelaki-lelaki yang ada kat rumah aku tu. Tapi, at the end, bila aku dah kawen, aku tak perlu tanggung parents aku, tapi dorang tak. Walaupon dorang dah kawen, sbnanye dorang maseh kena tanggung parents aku. Tu bezanya lelaki dan perempuan.

Alasan "Saya tidak cukup baik untuk awak" aku tak nafikan memang tersangatlah tipikalnya. Tahap tipikalnya aku nak cakap kalau baby tu boleh bercakap seawal keluar perut, aku rase dia pon boleh cakap. Tipikal tak tipikal la kan. Tapi, alasan tu pon lelaki selalu gunakan bila nak tinggalkan perempuan ape? Yela, perempuan kan baik, hidupnya hanya kerana lelaki, setia macam gampang, last-last kena tinggal sebab baik sangat. Ah sudah. Kacau ni. Jadi baik, kena tinggal. Jadi jahat, dikatakan celaka pula. Korang ingat aku nak tules sembarangan ke? Kalau boss boleh buktikan dengan kes Encik Kudus, aku pon boleh buktikan dengan kes Puan Kidis.

Puan Kidis ni baik dekat suami dia takyah cakap la. Baik tahap macam kena pukau pon ada. Segala kelengkapan biasa dah memang dia sediakan. Tak cukup dengan tu, laki dia ni selalu sangat compare dia dengan perempuan lain. Laki dia cakap dia hitam, perempuan lain putih, dia tak pernah membetah. Laki dia cakap perempuan lain kurus, dia gemuk, dia diamkan je. Banyak lagi la yang laki dia hina kekurangan dia. Sampai satu hari tu, laki dia ni ceraikan dia dengan alasan dia terlampau baik. Aku rase mungkin si suami Puan Kidis ni rase tak seronok kot sebab bini dia terlampau baik. Manusia kan? Mane penah berpuas hati.

Aku tak nafikan yang jadi lelaki memang berat. Tanggungjawab berat. Tak cukup nak tanggung dosa sendiri, nak kena tanggung dosa anak bini pulak. Tapi, kita jangan narrow minded. Sebab bila kita narrow minded, kita akan sentiasa mempersoal dan mempertikaikan banyak benda. Kadang-kadang sampai benda yang kita tak perlu pertikaikan pon, kita akan pertikaikan. Contohnya isu lelaki dan perempuan ni. Memang sampai sudah takkan selesai kot.

Kalau nak compare pasal tanggungan dosa, compare la jugak dengan tanggungan sakit semasa melahirkan. Kalau nak compare perempuan ni hidup senang lelaki tanggung, compare la jugak dengan kesetiaan seorang isteri. Kalau nak compare lelaki lagi banyak tanggungjawab, compare la jugak dengan tanggungjawab menutup aurat perempuan yang lebih banyak. Banyak benda kan yang ada lelaki menang, ada jugak yang perempuan menang. Sbnanye, ni adalah win-win situation. Allah tu kan Maha Bijaksana.

"Hidup kita sebagai manusia, tak lebih tak kurang hanya kerana Allah. Sebab hanya Allah saja yang boleh beri kita pinjaman rasa cinta dan kejayaan dalam kehidupan. Maka, janganlah jadi manusia berperangai celaka"

Walaupon kita putus cinta dengan seseorang, kita tak boleh menghukum bahawa semua orang itu sama. Tulisan kita sbnanye adalah cerminan diri kita. You are what you write. Untuk renungan bersama lebih-lebih lagi diri aku sendiri. Seriously perasaan cinta sesama manusia ini terbatas kerana cinta yang tiada batasan hanyalah untuk Sang Pencipta Yang Maha Esa.


p/s: Well, woman from Venus, man from Mars, meeting in Earth. Assalamualaikum! :)

Perbezaan lelaki dan perempuan


Selasa, Ogos 23

5 Benda Yang Patut Lelaki Buat Selepas Hubungan Yang Gagal.

Dewasa kini, aku lihat ramai betul lelaki kecewa dengan perpisahan. Kalau binatang ada musim mengawannya, manusia lelaki yang kacak juga ada musim kena tinggal. Memang banyak salah silap yang boleh kita teliti. Bagi aku, seorang lelaki yang hina dan keji yang selalu di ludah dengan kata-kata kesat, aku rasa dalam satu hubungan yang gagal tu, tidak ada salah satu pihak sahaja. Dua-dua ada peranan masing-masing untuk meruntuhkan hubungan yang telah terbina.

Dan yang paling penting, kita mesti belajar dari apa kesilapan itu. Hah. Dah tersimpang dari tajuk ni. Kini, bersama saya, penulis.sahaja., merungkai 5 langkah terbaik untuk lelaki buat selepas mempunyai hubungan yang gagal. Mari kita sama-sama lihat.

1. Tumbuhkan Jambang Perpisahan.


Murung. Sedih. Tak lalu makan. Mandi tak basah. Sangat klasik. Tapi itu memang antara benda kegemaran yang di lakukan baik lelaki ataupun perempuan. Bagi lelaki, tak cukup untuk bersedih sahaja. Lahiriah kan kesedihan anda dengan membiarkan jambang tumbuh di sekitar pipi dan dagu kau. Biar dunia tahu kau di dalam keserabutan. Bela lah jambang itu dengan penuh kasih sayang. Biar bekas kekasih kau tahu yang kau masih perlukan dia. Jambang itu tanda protes. Tanda kau masih sayang. Tanpa dia, kau hidup tak tenteram. Dah tak kenal mana satu gillete, mana satu colgate. Dengan dia, kau bersih dan teratur. Itu yang patut dia tahu. 

2. Tuliskan Lagu Perpisahan.


"Perpisahan itu, selalu terjadi, kepada insan yang bercinta, sungguh sedihnya rasa, apabila ianya terjadi." Pernah dengar lagu ni? Tak pernah? Maknanya kau tak hidup dalam tahun 90 an. Lagu hits dari KRU ini di ubah suai dari lagu lama Perpisahan Terasing. Kau tulislah lagu sebegini. Dengan ayat metafora dan bukan hiperbola melampau, dengan izin Tuhan kau mampu lebih tenang dengan perpisahan yang berlaku. Lepas dah tulis lagu, kod gitar semua lengkap, boleh sangat kau muat naik dekat laman youtube. Kalau sedap, adalah orang komen membina. Dari situ kau boleh rasa lapang dada. Selain itu, lagu perpisahan ini juga mampu di mainkan di tembok-tembok penghujung kampung di sebelah malam. Seeloknya selepas isyak. Main tepi gerai burger abang leman. Selain dapat menghiburkan hati yang duka, kemungkinan abang leman akan beri kau wang royalti kerana mampu tarik lebih ramai pelanggan.

3. Duduk Tepi Tasik/Laut


Tasik dan laut sangat sinonim dengan percintaan. Masa awal percintaan, kau minat dia, laut dan tasik juga tempat kau luah perasaan. Semasa bercinta, kau bawak si makwe tu ke pantai atau tasik untuk berjalan-jalan. Masa berpisah juga, aku sarankan kau jumpa balik tasik dan laut tu. Motif? Air laut di tasik yang tenang dan deruan bunyi ombak mungkin dapat buat fikiran kau tenang dan berfikir secara rasional tentang hubungan yang gagal tu tadi. Kau cari mana salah silapnya. Belajar untuk buat lebih baik lain kali. Merujuk perkara [2], kau juga menyanyi lagu perpisahan ciptaan kau di tepi pantai/tasik sambil main baling-baling batu ke dalam air. Dengan cara ini, ia simbolik kepada membuang perasaan sedih itu.

4. Duduk Tepi Mamak


Melepak adalah gejala yang kurang sihat. Tuntas ramai membenci kaki lepak. Kalau anda bukan kaki lepak, sangat rugi. Kerana melepak berejam-jam di restoran mapley (mamak), adalah antara 5 benda yang patut anda buat selepas perpisahan. Kalau bukan, kau patut menjadi kaki lepak mulai sekarang. Melepak sinonim dengan minum dan sembang dengan kawan-kawan. Oleh itu, kalau anda punya kawan-kawan bukan kaki melepak, anda harus ajak mereka melepak. Di sini kita dapat lihat mana satu rakan sebenar mana satu hanya kawan masa senang. Waktu cadangan untuk melepak ialah dari pukul 10 malam sehingga subuh. Yakni selepas isyak dan melakukan aktiviti [2] di gerai burger abang Leman, kau boleh terus bawa gitar dan kawan-kawan ke mamak. Jangan bermain lagu perpisahan pulak dekat mamak tu, tak pernah di buat orang. Bukan apa, sembang dengan kawan-kawan sangat elok untuk melupakan kisah duka. Jangan lah pula kau lepak mamak, tapi bukak cerita sedih kau dengan bekas kekasih kau. It is so not cool you know.

5. Buat Bodoh.

Ini adalah aktiviti yang paling efektif untuk di buat selepas berpisah. Tak perlu nak sedih lama-lama sangat. Tak perlu nak berguling-guling atas rumput (tahu tak rumput tu miang?) selepas berpisah. Tak perlu nak rasa diri tu rugi sangat selepas berpisah. Hidup lah dengan terbuka. Peluang masih banyak. Masa kau single ni lah kau boleh buat aktiviti-aktiviti ataupun benda-benda yang kau tergendala akibat punya pacar dulu. Contohnya kau lebih boleh fokus dengan aktiviti berakit bersama-sama Kelab Pencinta Kucing di Sungai Klang. Tak pun dahulu kau pernah jual burger bersama abang Leman. Tapi lepas berpacar, kau tinggalkan abang Leman sorang-sorang jual burger, masa ni lah nak sambung jual balik. Hidup terus. Sedih itu mestilah rasa. Tapi sampai bila? Bekas kekasih kau gembira dengan hidup dia lepas kau tak ada, dan kau boleh masih bersedih sebut-sebut pasal dia pada setiap orang? Buat bodoh sudah. Simpan rasa tu sorang-sorang dan teruskan hidup. Dia mungkin sempurna untuk kau, tapi yakinlah, isteri kau lagi sempurna dari dia. Kalau dia jodoh kau, dia mesti datang balik. Dan dia akan datang dengan lebih sempurna. Jadi mengapa perlu tergesa-gesa? Dekatkan diri dengan Tuhan. Dia ada semua jawapan.

Okdahbai.

The King of Unrequited Love.


King Edward the Eighth - King of United Kingdom, Emperor of India and Britain Dominion.

Dalam aku berusia 27 tahun ni - aku dah lalui berapa banyak terfaktab dalam percintaan sampai aku dah tak tahu dan tak ingat. Bila belek-belek diari aku balik bila balik rumah mak bapak aku kat Seremban ni, banyak "oohh" dan "ehhh" terkeluar dari mulut aku. Ada yang aku tulis - aku ingat balik - emo sampai menangis-nangis - tapi bila tengok balik - aku gelak je sambil berkata "ngeng punya Nami, macam ni pun nak nangis."

Dalam sepanjang hidup aku bernafas - aku masih ingat pengalaman aku masa hendak mula bercinta ialah seawal 10 tahun. Gila punya awal - orang lain 10 tahun ni masih lagi main gasing atau main guli. Tetapi kat sekolah aku ni loser - sapelah awek nak lelaki yang gempal, serabai dan memang takde kawan. Aku kat sekolah memang suka duduk belakang dan tak berkawan dengan sesiapa.

Aku masih ingat first time aku kena reject dengan awek. Seawal 10 tahun - masa ni aku sekolah di Taman Cuepacs. Minah ni paling cun-melecun di sekolah dan naik satu bas dengan aku. Demi minah ni - aku sanggup bangun awal pagi nak pergi sekolah, sanggup belikan dia pop-ice dan karipap sardin, aku sanggup pikul beg dia naik bukit pergi sekolah. Sekolah aku - Sekolah Rendah Taman Cuepacs tu atas bukit. Tak caya pergi sendiri sekolah tu.

Macam-macam aku buat - tolong siapkan homework awek tu - aku buat - tapi homework aku tak buat. Takpelah aku kena sebat dengan cikgu asalkan dia tak kena sebat. Macam tu punya pengorbanan - last-last minah tu dengan orang lain yang tak payah buat macam aku pun. Aku emo gila hari tu yang kebetulan serentak dengan hari Argentina kalah dengan Romania yang kebetulan pulak Diego Maradona kena gantung sebab dadah. Apa pun - tu adalah kegagalan pertama - dan kegagalan demi kegagalan terus berlaku.

Banyak kali aku gagal bercinta. Kadang-kadang aku termenung kenapa apakah yang badinya aku ni. Member aku si Sepul tu senang je dapat awek. Member aku si Shafiq tu pun senang. Apasal aku ni loser sangat nak ada awek? Aku dah start cari awek sejak dari dorang ni main guli main lempar selipar - tapi dorang yang dapat dulu. Antara rejection paling puaka aku pernah dapat ialah, aku pernah suka kat awek ni - tapi awek ni suka kat member aku si Sepul. Sebab Sepul ni muka dahi licin dan bibir pink. Kadang-kadang gua rasa bebal jugak perempuan yang suka lelaki muka dahi licin dan bibir pink ni. Bagi aku perempuan yang suka lelaki jenis macam ni adalah perempuan yang nak jadi lesbian tapi tak berani. Melanggar batasan ugama katanya. Macam suka Justin Bieber misalnya. Kalau nak lelaki, ambiklah lelaki yang muka calo balo macam Rambo, baru lelaki namanya. Ambik jambu-jambu ni, jadah?

Anyway gadis yang bernama Tasha ni suka kat Sepul dan reject gua. Ah gua redho jelah. Tapi gua tetap member dengan Sepul sampai tiba-tiba minah ni sound kat gua, "kenapa kau sebok sangat, aku nak jumpa Sepul bukan dengan kau, kau ni apsal tak sedar diri, kau kencing kat tempurung, pastu kau tengok muka kau - kat situlah taraf muka kau".

Peh - sentap beb. Dah reject aku tu satu hal, aku nak lepak dengan member aku pun tak boleh minah ni. Dan lepas tu siri kegagalan aku terus datang sampailah tahun 2002 bila Intan datang dalam hidup aku. Ini baru pertama kali aku ada couple.

Tapi tak lama pun - 3 bulan lepas tu - terfaktab gak. Sebab dia ada member yang kenal dengan anak datuk yang kaya raya dan boleh beli teddy bear besar gabak untuk dia peluk. Siri kegagalan aku ni banyak nak cerita sampai boleh tulis satu cerita epik.

Ada yang pindah oversealah, ada yang putus sebab cemburu butalah, ada yang dah kikis duit ASB aku sampai riban-ribanlah, ada yang putus sebab buruk sangkalah, yang gagal nak mengorat toksah kiralah - aku sendiri tak larat nak kira. Yang paling sedih - ada yang bila dah sayang - semua seolah-olah hampir bersatu - ajal pula yang memisahkan.

Sehingga aku bertemu dengan Erica - gadis yang sebelum ni pun ada sejarah cintanya jugak. Masing-masing - macam aku jugak. Aku ingat aku sorang je yang banyak kali gagal - sampai boleh nobatkan diri The King of Unrequited Love - sebab gua dah gagal dah banyak kali.

Kadang-kadang ada sebab kenapa kita gagal - sebab di Lauh Madfuz ke, di bintang Venus ke, di mana-mana pun - telah tertulis - ini adalah destinasi kita - bukan destiny. Kadang-kadang kau dah macam suka dan mahu bermastautin dengan tempat yang kita singgah - tapi ia bukan tempat untuk kita. Kita terpaksa pergi mencari yang lain. Dan kadang-kadang bila kita mencari yang lain, air mata, tangisan, hingusan, kahakan, ludahan serta apa-apa jua yang keluar akan keluar. Sehingga kita bertemu lagi dalam perjalanan - dan ia terus begitu bila kau gagal lagi dan lagi.

Ada beza antara destinasi dan destiny - destinasi adalah tempat yang kau singgah dan lepas tu kau harus pergi. Destiny ialah tempat yang kau akan berada di situ sampai kau hembus nafas terakhir. Kita tak tahu mana destiny kita - mungkin ya, mungkin tak. Semua benda kau jumpa mula-mula kau anggap tu destiny kau. Bila fail kau menangis guling-guling pastu kau cari baru.

Cuma dalam kehidupan kita ini - kita ada sebab untuk kita terus mencari. Hampir empat tahun aku enggan terima kematian Sherina - tapi hari ini aku rela hati biarkan dia pergi. Kau cuba bayangkan, empat tahun - aku masih tunggu dia reply YM aku. Empat tahun selepas dia meninggal. Hari ini, aku sudah berani gagah menerima hakikat dia dah pergi.

Sebab dalam setiap jalan kau menuju destiny - kau mesti sampai destinasi dulu. Sama macam kau drive dari KL pergi JB, kau singgah R&R Seremban, Air Keroh, Pagoh pastu Machap baru kau sampai. Cuma kau menunggu-nunggu - siapakah yang bakal jadi destiny kau.

Aku berani bercinta atas kegagalan aku yang lepas-lepas. Hari ni aku tengok anak muda bercinta semua nak lepas marah dan mengamuk - kadang-kadang pasal periuk pun nak gaduh. Pasal assignment tak siap pun nak gaduh. Cepat sangat naik hangin. Mungkin kedua-dua pasangan tu tak pernah banyak gagal banyak kali macam aku. Mungkin dia tak tahu apa perasaan bila cinta itu gagal - terguling dia macam mana, stress dia macam mana. Mungkin dia tak tau apa maknanya cinta.

Hanya mereka yang pernah gagal dalam percintaan sahaja - yang akan terus menghargai cinta.

p/s:Korang tau kenapa aku letak gambar King Edward VIII ni? Sebab mamat ni - lepas bapak dia King George V mati - dia ni jadi raja. Tapi dia ni bercinta dengan seorang gadis Amerika bernama Wallis Simpson. Tapi disebabkan cintanya terhadap Miss Simpson dihalang oleh undang-undang diraja Britain "kau tak boleh kahwin dengan orang kebanyakan" pada masa tu, dia dengan rela hati letak jawatan sebagai raja dan kahwin dengan Wallis Simpson. Bagi aku, orang yang sanggup ketepikan harta benda mahupun negara - demi cinta - adalah manusia yang punya nilai cinta yang kudus.

Isnin, Ogos 22

Re: Pilih Rupa

Random Puaka


Hello semua!

1. Ya. Mungkin antara korang sudah tahu mengenai diri aku sejak beberapa minggu ini yang kurang stabil perasaan akibat putus cinta. Ada yang memberi kata-kata semangat pada aku. Kata-kata perangsang dan tak lupa juga yang menyindir sepam dua seperti; "Kau kan ketua Terfaktab, mana boleh jadi down macam ni". Haha. aku ucapkan terima kasih juga dan nak mengingatkan bahawa, aku ini hanya manusia biasa beb. Bukan boleh perfect segalanya dalam hidup aku dalam percintaan. Tapi fikir balik, bagus juga aku putus cinta. Baru aku dapat hayati perasaan putus cinta tahap dewa seperti yang selalu aku baca dalam kiriman emel-emel pembaca macam mana. Syukur jugak lah.

2. Apa yang pasti, pengalaman putus cinta ini banyak memberi kesan mendalam terhadap diri aku sejak-sejak akhir ini. Terutamanya dari persepsi mengenai perempuan. Ia bagai sebuah turning point. Seperti satu selekoh atau simpang yang perlu aku pilih dalam memahami lagi tentang satu creatures paling unik iaitu perempuan. Apa boleh buat ye dak? Pengalaman mendewasakan. Pengalaman akan membawa diri kita semua ke tahap yang kita tak boleh jangka. Apatah lagi mengenai hal-ehwal percintaan.

3. Dulu, bila sebut mengenai perempuan. Falsafah aku mudah; "Woman needs protection". Kini, selepas apa yang terjadi. Aku rasa falsafah aku ini sudah berubah tahap gampang punya berubah. Sorry to say, sebenarnya perempuan tak perlukan perlindungan. Pergi mampus sama perlindungan kalau perempuan zaman sekarang pun dah pandai ber-karate ataupun dah belajar tinggi-tinggi supaya boleh pasang bodyguard seorang dua. Ataupun, paling tidak pun mempunyai teman lelaki berbangsa Arab yang berbadan sasa. Heh. Ironi pula rasanya.

4. Kini, falsafah yang sebetul-betulnya yang perlu aku pegang, yang patut korang tahu ialah; "Woman needs lesson". Ya, perempuan sebenarnya perlu diajar. Maksud aku, diberi pembelajaran dalam kehidupan yang sungguh mencabar dewasa ini. Mungkin sebelum ini korang ada membaca artikel mengenai perempuan-perempuan master. Ini ada sedikit juga kaitannya. Terus-terang aku cakap. Aku lebih suka katakan bahawa aku tak menghalang mana-mana perempuan yang berkemampuan untuk sambung belajar tahap tinggi-tinggi manapun. Ambillah Degree ka, Master, bahkan Phd sekalipun. Kita sebagai seorang lelaki yang kool dan power, tak perlu halang kehendak mereka nak sambung belajar. Ia adalah proses lesson yang tak perlu dihalang. Mak bapak diorang penat-penat hantar diorang yang perempuan ni belajar tinggi-tinggi. Apa hak kita sebagai teman lelaki atau suami untuk menidakkan apa yang diorang nak bukan? Tambahan pula, jenis dah belajar tinggi-tinggi, kahwin, lepas itu si suami tak bagi diorang bekerja. Haha. My Ass. Tahu tak belajar tu memenatkan? Haruslah nak mendapat pulangan selepas bertahun-tahun belajar ye dak? Jadi, pasal apa nak halang perempuan bekerja?

5. Tapi tapi tapi, jangan gembira sangat wahai perempuan sekalian. Kau jangan sexcited sangat nak kejar cita-cita tu sampai lupa di kiri kanan kau ada orang yang menyayangi kau. Jangan nak fikir kau seorang saja manusia hidup kat dunia ini boleh buat sesuka hati kau. Kalau kau ada teman lelaki, kau meninggi diri dengan tahap pelajaran kau tu. Tak payah banyak ceritalah, esok lusa Tuhan tarik nikmat kau tu, apa kau nak buat? Mungkinlah sebelum ini kau boleh cakap kau nak lelaki yang berpelajaran, ada kerja dan menjamin masa hadapan kau semua. Ha'ah. Aku ada contoh, macam aku baca paper Utusan baru-baru ini. Seorang lelaki yang pernah kontroversi dengan kes rasuah. Siapa nama dia? Kudus. Ha, dia dulu ada pelajaran, masa depan apa semua. Sekali satu dugaan datang pada si Kudus ini. Sampai turun-naik mahkamah jadi muflis. Mak dia meninggal. Dan yang paling tak boleh blah, bini dia tinggalkan dia. Ya, aku rasa encik Kudus ini mesti tahu bahawa betapa liciknya perempuan zaman sekarang. Bila senang, perempuan zaman sekarang punyalah bagi ayat hidup setia apa bagai. Bila lelaki jatuh susah, entah ke mana menghilang. Macam hanjeng.

Ye lah, ye lah. Siapa yang nak jadi susah kan? Itu pasal perempuan zaman sekarang nak belajar tinggi-tinggi. Ada kerja tetap. Mana tahu kalau si lelaki tinggalkan perempuan terkontang-kanting time kahwin. Takdelah perempuan tu merempat sorang-sorang. At, least ada juga pekerjaan. Ye dak?

6. Tarik nafas. Ok, apa yang aku cuba nak sampaikan di sini ialah mengenai; "Woman needs lesson", aku just nak beritahu pada perempuan-perempuan di luar sana bahawa;

"Hidup kau sebagai seorang perempuan, tak lebih tak kurang hanya kerana lelaki. Sebab hanya lelaki sejati saja yang boleh beri kau cinta dan pelajaran dalam kehidupan. Maka, janganlah jadi perempuan berperangai celaka"

Oleh itu, kau tak perlu nak berlagak. Kau tak perlu nak buat alasan tipikal, "Saya tak cukup baik untuk awak", dan apa-apa saja yang berkaitan sedemikian. Jangan rasa diri itu matang sangat. Jangan ingat kalau seseorang lelaki itu berdiam diri, maka dia setuju. Hell no. Aku tahu, aku dapat rasakan. Ada ramai lelaki di luar sana mesti lebih suka berdiam diri, senyap, bila perempuan membebel atau marah-marahkan sesuatu. Banyak lelaki macam itu. Tapi, seriously aku cakap tadi. Berdiam diri bukan tanda setuju. Kalau perempuan berdiam diri senyum-senyum, itu memang tanda setuju nak di pinang. Haha. Tetapi, lelaki bukan macam itu ok? Diam lelaki itu ada benda yang hendak dicakapkan, tapi lebih suka simpan agar keadaan tenang dan tidak berkecamuk.

7. Aku harap perempuan-perempuan zaman sekarang perlu belajar lagi tentang kehidupan. Bukan setakat pelajaran dalam bentuk sijil. Tapi, pelajaran dalam bentuk sikap yang akan membawa kepada pengalaman dan pengetahuan am. Penting beb. Bukannya pelajaran yang akan membawa kau jadi kaya semata-mata. Nak jadi orang berjaya, nak jadi kaya pakai kereta besar-besar. Bukan sebab kau ada ijazah, master semata-mata. Tak semestinya seseorang itu berjaya kerana 'pelajaran'. Ada orang berjaya kerana 'pengaruh'. Ada yang berjaya kerana 'populariti'. Ada juga yang berjaya sebab tiba-tiba Tuhan campak dia duit satu guni malam lailatul-qadar. Mana nak tahu bukan? Kau boleh tahu masa depan? Abes, apa pasal kau sibuk tanya orang lain terutama lelaki, yang kau nak lelaki ada masa depan-masa depan semua tu? Kalau lelaki itu ada masa depan sekalipun, tapi akhirnya tergolek-dog macam encik Kudus aku cerita tadi. Macam mana? 

Apa kau ingat semua lelaki bodoh ke nak tanggung kau dan dosa kau tanpa persediaan? Eh, mungkin ada. Tapi, adakah semua lelaki? Tsk tsk tsk. Kau ini mungkin terlalu berfikiran lesbian sangat. Kerap sangat mandi sama dalam bilik air satu shower dengan pasangan lesbian kau nih. Ish ish ish.

8. Ha, itulah yang aku nak perempuan tahu tentang pembelajaran tentang kehidupan. Bahawasanya, kehidupan adalah sesuatu yang tidak boleh kau jangka. Kau boleh merancang, tapi Tuhan yang menentukan. Bermakna, yang perlu kau pegang bukanlah dari perancangan, tapi takdir Tuhan itu yang perlu kau pegang. Kalau kau pegang sangat pada perancangan, usaha gila babi kau nak dapat four flat semua, tiba time exam kau demam. Four flat kemana, sijil kemana. Hamacam? Ataupun, hari ini kau kutuk mat rempit, lelaki takde degree ni segala bagai takde masa depan. Tapi, kena besok Tuhan jodohkan kau dengan diorang? Ataupun, lelaki yang kau kutuk takde matlamat hidup, takde masa depan ini lebih berjaya dari kau. Acaner?

9. Sebab itu hidup ini kena chill, tenang apa semua. Usaha tetap usaha. Usaha biasa, gigih atau usaha bijak, tak kisahlah mana pun. Tapi, takkanlah satu mesej tanya khabar pun kau taknak balas? Takkan lah satu panggilan sekali sehari dari seorang lelaki yang menyintai kau. Kau hanya jawab; "Nantilah call, I tengah sibuk ni. Tuuttt.. tuttt (telefon di tutup)". Lepas tu senyap terus, bukan nak call balik bila malam atau free-nya.

Wak lu bhai!

Itu pasal aku cukup bengang dengan perempuan yang konon belajar tinggi, tapi perangai macam tak reti diajar. Jubor kau lah!

Orait? Chalo, assalamualaikom!

p/s: makwe-makwe uitm lendu banyak yang cun kan? apasal hah?

HOW TO REJECT SOMEONE NICELY #2


Ahad, Ogos 21

Pilih Rupa


Sabtu, Ogos 20

Siri Awak Dan Dia : Berhenti Menunggu



Salam.
Sejak kebelakangan ini, aku menulis sesuatu yang dikatakan menyedihkan di blog peribadi. Sesuatu yang aku tulis dekat dengan hati dan situasi yang dihadapi walaupun tidak semestinya sakit itu aku yang rasa bukan? Dan aku masih lagi menulis dengan meletakkan situasi penuh makna dalam apa sahaja.

*******

I'm trying that hard not to look at my phone, to wait for your text, or to hope too much for your call. But inside my heart, I wish you do.


Daripada catatan manusia beku yang menyimpan himpunan rahsia kehidupan di atas tinta yang memuatkan luahan dan muntahan rasa. [sini]

Rentetan tulisan yang sudah berjela aku rasa.
[#14] dan [#15]
[#16] dan [#17]
[#18] dan [#19]


Awak sayang dia.
Awak sayang dia sepenuh jiwa.
Awak sayang dia kalah awak sayang nyawa.
Awak sayang dia sebab pada awak dialah segalanya.


Awak cinta dia.
Awak cinta dia sampai tahap buang manusia.
Awak cinta dia hingga lupa segala benda termasuk kerja.
Awak cinta dia tanpa gentar halangan termasuk bantahan keluarga.


Awak suka dia.
Awak suka dia sangat hingga tidak tidur lena.
Awak suka dia tiada tolok banding kegilaannya.
Awak suka dia walaupun dia mungkin punya perasaan berbeza.


Tapi, awak bukan pilihan dia.
Pedih bukan rasa?

[Sumber gambar]


Awak, sila berhenti menunggu.
Menanti sesuatu yang membuatkan hidup awak tidak menentu.
Membuatkan awak keras seperti batu.
Ya, menjadikan awak sakit dan berkematu.


Awak, dia tidak layak untuk dinanti.
Sekurang-kurangnya bukan oleh awak yang sakit pedih hati.
Awak yang masih setia atas nama persahabatan sejati.
Sudahlah awak, masih banyak benda menanti.


Awak, kerasnya sebuah hati.
Kerasnya kepala awak yang penuh berisi.
Tetapi apakah awak tidak sedar awak sedang disakiti?
Dalam diam awak sebenarnya sedang sendiri.


Tanpa sesiapa pun peduli.
Tanpa sesiapa pun mencari.
Tanpa sesiapa pun simpati.
Tanpa sesiapa pun di dunia ini.


Awak terus mahu menunggu kemunculan dia.
Awak kekal mahu menjadi manusia setia.
Tapi awak tahu awak bukan sesiapa.
Bukan manusia yang dia cinta.
Bukan manusia yang dia suka.
Bukan manusia yang dia puja.


Awak, dengar sini.
Awak, baca ini.
Awak, perhatikan dan renungi.
Dia bukan manusia yang awak kena tunggu lagi.
Berhenti!


Awak, dah terlampau banyak beban yang awak galas.
Kenapa tidak pernah rasa malas?
Kenapa enggan rasa culas?
Kenapa tidak mahu lepas?


Awak, berhentilah.
Suatu hari nanti awak akan mengah.
Sudah tiba masa awak mengalah.
Bukan sebagai tanda awak kalah.
Tetapi sudah cukuplah lelah.
Cukuplah.

[Sumber gambar]

"Kadangkala seseorang harus membuatkan awak menangis supaya awak sedar bahawa awak layak mendapat seseorang yang membuatkan awak tersenyum"
(Shafaza Zara, 2011)

Awak, sila berhenti.
Kalau tidak, awak akan mati.
Dan tanggung sendiri.
*******

You are free to be you. And I'm free to be me. But just so you know, what I am now is all the result of what you've done to me.

*******

Lord Zara : Orang yang paling berjaya dalam hidup adalah orang yang dapat menyeimbangkan segala benda dalam hidup dia. Aku kena berusaha ke arah itu. Sudah cukuplah menjadi manusia yang tidak teratur kimia diri sejak kebelakangan ini.



Khamis, Ogos 18

Bride-Want-To-Be : Awareness for Dummies


Hai gojes gojes semua. Mesti semua ternanti-nanti tip-tip serta informasi terkini dari mak kan? Tinggalkan segala drama mama di wall Terfaktab tu. Marilah bersama mak menuju kegembiraan duniawi. Wahh gitu.. Itu je mak boleh janjikan. Selain dari duniawi, noks noks semua jawab lah sendiri ye.

Jadi berbalik kepada tajuk yang terpampang di atas sana, mak tengok sejak akhir akhir ni ramai betul orang kahwin. Nak kahwin lepas raya pun berlambak. Maklumlahkan, dah hujung hujung tahun ni haaa... Kerllassss kau noks, nak berlaki dah bagai. Mulalah memasing kemain sibuk bebenor la mengatur majlis. Semua nak serba serbi updates. Baru lah grand kan? Yang lain kahwin yang lain beriya iya mak tengok. Haruslah berlawan sesama jiran, sedara mara, adik beradik gitu. Pedulik apa kan? Mak andam jugak kaya raya gitu.

Tapi kan sayang-sayang sekalian, kalau nak beriya iya pandang jugak lah kiri dan kanan haaa.. Jangan dok main taram je. Dah la kahwin sekali seumur hidup (melainkan kau jantan kaya raya yang mungkin berkahwin 4 ataupun kau memiliki hidung secomel Salih Yaakub, keberangkalian kahwin hanya sekali adalah amat rendah). Lepas tu kan gambar kahwin kau noks, melekat terpampang terbentang terbengkalai kat wall tu dok bertahun tahun. Nala punya jiran depan rumah duduk kat hujung dapur pun kalau bukak sliding dapur dah nampak muka gojes kau tu.

Jadi bagi menjadikan muka gojes kau tu dan hari wedding kau tu noks di ingati sepanjang zaman bukan kerana ke 'disaster' annya. Ikutilah segmen mak (ohh.. bukan segmen Abam Ben10 okay) bagi merealisasikan perkahwinan yang lebih sedap mata memandang. Ini pada pandangan mak je okay, biasalah mak kan #retis #flipshair.


1) TIARA/CROWN IS SO LAST SUMMER nokkssss..

Oh oh oh, TIARA? Big NO NO NO! Lagi lah kalau dengan tudung. Oh jangan nak fashion disaster sangat ye Senah. Mak tahu kau mengidam benor dari dalam perut mak kau lagi nak feeling-feeling puteri raja dari kayangan gitu. Mak nak kata memang tak sesuai. Melainkan kau tu noks, Kate Middleton, Lady Diana, gegolongan raja atau menyertai pertandingan Ratu Cantik Mukim Kampung Ketior, Perak dan juga kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. Noks noks semua boleh je menggantikan headband atau pun aksesori lain kat atas kepala tu. Mungkin tiada sebab yang kukuh tapi tiara tiara bagai sila tolak ke tepi. U are so like ketinggalan zaman sayang. Lagipun takdenya feeling feeling tuan puteri pun kalau pakai tiara sebesar tempayan di atas kepala tapi at the same time kau still  jugak makan beradab tetengah jalan, khemah tak berkipas, nanti kau ke mana, tiara ke mana yang oii.. So mak cakap, 'NO, NO, NO' *sambil menggerakkan jari telunjuk ke kiri dan kanan*


2) Katakan tidak kepada eyeliner CLEOPATRA/AMY WINEHOUSE dan juga EMO/GOTHIC STYLE.

Pernah tak tengok eyeliner Cleopatra/Amy Winehouse senah oiii? Haruslah. Ada yang panjang, melentik, tebal ya amat. Memang ramai yang mak tengok suka sangat melaram begitu rupa. Si Zuzu Zabedah pun ada la gamaknya mak tengok gegambar dia. Mak nak cakap ni haa, katakan lah noks semua ni buat photoshoot sesaje ke, pergi ke kelab malam ke, mana mana pusat hiburan ke, shopping kompleks ke, boleh la kalau nak melentik sampai ke telinga. Tapi kalau nak make up kahwin, tolonglah jangan buat perangai serupa beruk. Takde cantiknya la weyh Senah oi kalau nak buat gaya mata begitu. Dah perkahwinan Hindu Bali pulak mak merasanya. Lainlah kau tu noks bini kepada Elvis Presley. Itu mungkin ye. Pasal Emo/Gothic pulak Senah, kau bayangkan la kau punya la dah cantik cantik hari itu, tetiba dapat Mak Andam make up kan kau ala ala Gothic gitu. Tak ke haru? Tak dapat Mak bayangkan jikalau itu terjadi. Kau simpan je la fantasy wedding kau tu Senah, jangan dibuat pasal. Kau ingat kau COOL? Takde maknanya la.



3)  TOO MUCH MAKE UP aka Tepung Gomak.


Haa.. Ini yang membuatkan mak rasa takut sangat nak berkahwin. Bukan pasal takut malam pertama dik non oii.. Bukan juga takut menghadapi hari hari mendatang sebagai seorang isteri sepenuh masa. Tapi takut menjadi badut sarkas time kahwin tu nanti. Banyak sangat yang mak nampak depan mata weyh. Ohh scarynya. Nasib baik kena sanding laki bini, kalau tak kau ingat laki kau tu nak duduk sebelah Hantu Jepun? Takde maknanya. Nasihat mak, sebelum majlis tu, pergi balik kat Mak Andam tu, cer try buat trial make up. Alaa.. pepandai la Senah oii, kau jack kan Mak andam tu bagi free trial. Kalau kena tambah 50 hengget pun apa la salahnya jika nak dibandingkan dengan ke'malu'an yang bakal kau pikul seumur hidup. Then dari situ la Senah oii, kau boleh tahu hasilnya, apa yang kau suka, tak suka, nak adjust, tambah, kurang. Eh kau bayar nokss, haruslah demand. Tapi kalau kau ni memang jenis dilahirkan dengan sifat semula jadi banyak cekadak,  
                                                                            haruslah kau me 'make up' kan muka kau sendiri ye.

4) Pakai baju sama warna dengan back drop? LAKI KAU BERSANDING DENGAN WALL JE LAH. 

Mak tahu noks, yang kau tu jenis gila PINK. Kalau boleh atas meja, bilik, lemari kau noks semua nak PINK. Tapi jangan di bawak perangai serupa kurang kasih sayang gitu ke gerbang perkahwinan. Yang gila PINK punyalah baju kahwin, tudung, kerusi, pelamin, rambu ramba, kain langsir segala jadah semua nak PINK. Dapat pulak lelaki kulit se'putih salju' macam Brader Leplep, ah sudah. Dah boleh makan penampor barang sekali dua. Ada sedara Mak tu ha, baju biru sebijik macam pelamin. Bila dalam gambar nampak muka je. Nokss, kau kena mintak nasihat pakar. Dari Mak Andam ke, Wedding Planner ke. Jangan semua nak ikut sedap hati kau. Mak bukannya apa, Mak taknak orang orang Gojes seperti noks semua menjadi buah mulut kepada semua orang. Kita kena fashionable sayang. Tak suka ke time kahwin tu? Kau ingat di buat main main? Oh tidak okayyy..


5) Aksesori berlebihan, kau ingat kau kereta AUTOSHOW?

Nokksss...Tak payah la kau nak beriya-iya sangat la nak kahwin tu nanti. Selagi selagan kau nak letak kat kepala, tangan, baju, dengan muka muka sekali siap berbling-bling. Dah la make up kau kemain meriah dengan baju sarat marat, letak sampai kerusi meja atas kepala, kau hengat kau cantik? Dah berupa kenari yanga da kat Autoshow kau tahu Senah oii? Risau Mak menengoknya. Dah takde rupa orang dah ha. Ni kau nak kahwin ke kau nak masuk pertandingan kereta berhias sempena Mukim JKKKKKKK Kampung Pisang? Tapi bukan nak kata apa la, banyak yang macam ni Mak jumpa orang KPG-KPG. Mintak mahap la eh. Bukan nak mengata, Mak bagitau kebenaran je. Aww..


Kesimpulannya di sini, berpada pada lah Senah oiiii. Jangan di ikutkan hati sangat. Mintak pendapat BFF adik beradik dan jugak bakal laki kau tu. Jangan mintak pendapat bakal laki tu sahaja, kang memang kau menikah pakai baju raya tahun lepas je. Laki ni memang nokss, nanti dia kata tu semua tak penting. Yang wajib je di dahulukan. Tu Mak tak boleh kata apa lah kan, laki kau, taste kau la ye dak?

p/s: Mak sebenarnya dapat banyak gambar orang Melayu kita based on story line di atas. Tapi Mak taknak la upload. Nanti orang cakap Mak, traffic hunter.

p/s/s: Lagi satu semua orang ada taste memasing kan? Kalau kau rasa mampu, buat lah majlis ala-ala Tan Sri Teh tu haaa.. Kalau tak mampu? Nan adoooo.. Tapi nak jugak buat walau berhutang bagai. Lepas tu, balik balik salahkan NONA. Pathetic tahu?

Berjabat salam a.k.a bersalam


Girls can do what boys can


Selasa, Ogos 16

Lisa Surihani Yusri KRU.


[gambar:kredit kepada - Aliff Cullen]

Aku tak tahu kenapa aku rasa nak tulis benda ni walhal topik Lisa Surihani dengan Yusri KRU ni sudah berlalu di timeline Twitter (@comradenami) aku sudah lama dah. Aku rasa macam aku perlu tulis benda ni - mungkin kerana mendengar caci marut kawan yang terus-menerus memaki hamun Yusri KRU. Mungkin tiba-tiba dapat ilham dan mungkin tiba-tiba aku rasa ada mood dan gatal nak menulis.

Lisa Surihani - seingat aku dia ni famous sekitar djaman-djaman Adamaya dulu. Don't ever ask me when. Aku tak ingat. Kucing aku punya makanan pun aku selalu lupa beli let alone nak ingat bila drama Lisa Surihani ni. Anyway - aku selalu merasa aneh dan hairan kenapa aku tak pernah ada nafsu dengan Lisa Surihani. Aku tak pernah fap dengan imagine Lisa Surihani macam rakan-rakan aku yang lain. Bila kawan aku bertanya dengan aku tentang Lisa Surihani - jawapan aku "biasa je" - kawan aku mengugut untuk tempeleng aku kalau aku cakap Lisa Surihani ni tahap-tahap biasa je. Peh sampai tahap macam tu sekali.

Maybe Lisa Surihani rambut tak curly. Kalau aku kata girlfriend gua Erica Micheal lagi cun dari Lisa Surihani bagi aku - tu kerana faktor rambut curly. Dia pernah troll aku dengan cakap dia nak straightkan rambut - macam iklan syampu aku terus straight seraya cakap "JANGAN". I love curly hair girls. Memang #turnon. Mungkin dia ada imej-imej wanita Melayu Terakhir yang aku rasa macam, "duh", atau mungkin orang Meleis lebih ramai yang memuja artis dari saintis - dan aku ni bukan Meleis. Aku lagi rasa awek yang pakai suit makmal dan bancuh kimia jauh lagi sexy dari Lisa Surihani. Macam Olivia Wilde dalam cerita Dr House.

Anyway kepada jejantanz yang aku baca di timeline dok maki-maki Yusri KRU, lagi best kau ungkit pulak kisah cinta gagal dengan Erra Fazira - apa kes? What makes you better than Yusri KRU anyway? Dan kenapa pulak kau nak rasa kecewa tergolek dog terguling-guling sampai gua ada nampak member gua muka stress sebab dengar berita ni. Oh come on, when Michelle Branch crush aku kahwin dengan Teddy Landau - aku takde la pulak serang kat message board michellebranch.com atau emo seharian aku tak makan. In the end aku kena faham dia adalah manusia biasa yang mempunyai perasaan dengan lelaki tersebut.

Well of course kau akan rasa "peh, untung sial mamat tu dapat dia ni" - tapi mengkritik "keuntungan" mamat tu adalah unappropriated. Ini macam "tak dapat anggur masam katanya". Bagi aku Yusri KRU dah berjaya memikat hati Lisa Surihani sementara kau hanya fap dalam bilik air bermodalkan majalah Mangga.

Mungkin Yusri KRU tu artis. Mungkin kau tu hanya student repeat sem sebab sangkut paper Ugama. Mungkin Yusri dah tabur duit dan kontrak rekod rakaman album untuk menjual album serta lawatan umrah dan juga honeymoon di Disneyland Hong Kong. Sedangkan kau nak pergi beli maggi kat supermarket Kong Kong pung pakai duit tabung. So, apakah kau ini mempunyai "divine right" untuk mencerca Yusri KRU?

"Tapi cinta tak memandang pada rupa dan harta. Tengok macam kau Nami, kau gemuk dah tu duit takde pun tapi apasal kau boleh dapat awek cun macam Erica Micheal?"

Nice jab. Tapi aku takde pulak pernah menganggap aku ni bercinta dengan Michelle Branch. Dengan akal fikiran aku dapat membezakan antara menjadi peminat dan menjadi gila isim. Di bilik aku ada poster Steven Gerrard pun aku takdelah sampai nak jadi gay. Dan aku tak pernah berharap yang aku akan kahwin dengan Michelle Branch atau dalam arena Malaysia ni mungkin Shayna Zaid atau Zee Avi.

Kadang-kadang aku gelak bila baca tweet-tweet tentang Lisa Surihani ni. Bila lelaki tweet "#dearfuturewife @LisaSurihani I wish I'm holding your hand under a moonlight" crappy shit ni gua akan terus reply "pergi pachucheng la loser". Kadang-kadang aku terfikir apa perasaan Lisa Surihani bila nampak mention pasal dia dari jejantanz loser macam tu? *rasa macam nak delete Twitter*

Anyway - bukan tak boleh nak minat artis. Normal lah orang minat artis. Tapi obsessive yang berlebihan boleh buat orang di sekitar anda memualkan. Dan one thing for sure - bila mendengar berita ini aku percaya kaum wanitalah yang paling gembira bila Lisa Surihani kahwin. At least tak dibanding-bandingkan dengan Lisa Surihani lagi.

Me? My Erica Micheal is better than Lisa Surihani - anytime. I'm her biggest fan.

Kemungkinan besar sebab apa perempuan tak laku


Isnin, Ogos 15

Orang Kata Perempuan Itu Lemah




Tolong jangan buat aku kehilangan senyuman dengan kata-kata kamu yang hanya mahu menikam belati dari belakang. Ah, betapa kau tidak suka aku mengukir senyuman kepada dunia ya? Bukankah kau sudah menjadi pemilik senyuman pada suatu masa yang lama?

Aku manusia beku yang seringkali senyum tidak mengira dengan siapa. Mungkin aku sudah terbiasa dengan konsep, senyum dengan sesiapa sahaja dan aku biasanya menambah kenalan di mana-mana dengan dimulakan oleh senyuman. Ah, memang di saat ini aku merasakan dengan senyuman, aku lebih kuat untuk menghadapi apa sahaja. Ya, semuanya baik apabila aku senyum dan merelakan apa yang terjadi.

*******

Coretan aku kali ini sebagai menjawab hujanan pertanyaan di Twitter, surat elektronik peribadi dan juga di pesanan Mukabuku. Bukan aku tidak mahu melayan, tetapi ketahuilah satu perkara, aku sibuk dengan urusan bersama anak bangsa. Mohon maaf kalau aku tidak mampu melunaskan semua pertanyaan.

*******


Hilang.
Cubaan melepaskan diri daripada segala kesakitan batin menunjukkan hasil yang dia sendiri lebih tabah daripada yang dahulunya. Kali pertama kesakitan itu datang, dia menghadapinya dengan tegar seperti punya pengalaman walaupun dia sebenarnya berdiri megah disebalik kasih sayang manusia-manusia yang bertanggungjawab memberikan dia kasih sayang serta melayakkan dia hadir ke dunia untuk menjadi seorang insan.

Tujuh hari masa yang dia peruntukkan untuk kembali pulih sepenuhnya pada kali pertama belati menghentam diri apabila emosi yang penuh warna tiba-tiba dicurahkan dengan warna hitam seluruhnya. Penat mahu mencuci dan meninggalkan kekotoran yang ternyata, dia terpaksa kerah segala kudrat dan tenaga untuk kembali mencapai warna asas dalam kehidupan manusia - putih bersih, lambangan jiwa yang terpaksa disalin bagaikan kanvas baru tanpa warna.

Dalam diam, dia menongkah arus.
Buang segala kelemahan diri yang menyebabkan dia diinjak sesuka hati. Tidak, dia benci apabila manusia sekeliling mendiskriminasi. Melalui fizikal, melalui jantina atau apa sahaja dia hanya akan senyum dan ketap gigi. Celakanya manusia yang membandingkan manusia lain dan mewujudkan sistem perbezaan laksana taraf dan kasta hanya disebabkan fizikal ataupun jantina. Ah, kekayaan atau kesenangan serta kecantikan itu hanya pinjaman dunia yang manusia-manusia celaka itu juga berhutang seperti dia.
Aneh mereka.

Gambar : Dia percaya, dengan menjadi diri sendiri, dia sebenarnya lebih kenal dan tahu sikap manusia yang mahu membunuhnya dalam diam - serta meninggalkannya mati perlahan, mencungap mahukan udara.

Perempuan lemah.
Perempuan hanya pandai menangis.
Perempuan hanya tahu merajuk bila keinginan tidak dipenuhi.
Perempuan itu, perempuan ini.
Segala kenyataan itu dia sudah lali.

Perempuan buat hati ceria.
Perempuan buatkan hati gembira.
Perempuan menjadikan setiap lelaki nanar dengan cinta.
Perempuan bisa menggoncangkan iman, jiwa dan dunia.
Ah, segala kenyataan itu juga sudah basi.

Perempuan baik untuk lelaki baik.
Perempuan jahat untuk lelaki jahat.
Mustahil perempuan baik akan bersama lelaki jahat.
Mustahil perempuan jahat akan bersama lelaki baik.
Hakikatnya, dia sudah nampak lebih daripada itu semua.
Kenyataan benar dunia yang kadangkala buatkan dia alpa dalam mencari apa yang sepatutnya.
Aneh, dia hanya suka membaca.
Dan merenung jalan cerita.

Mereka kata perempuan seperti dia hanya akan mampu menjadi pilihan terakhir apabila sudah tiada siapa lagi mahu dicari bagi meluahkan rasa. Manusia disekeliling dia membisikkan bahawa menunggu kematian itu lebih baik daripada mengimpikan rasa perkahwinan. Kenyataannya, setiap madu atau racun yang mengalir daripada mulut bertinta entah apa daripada manusia lain hanya mampu membuatkan dia tersenyum dan anggukkan kepala. Ampuh, bisa dan kebal sudah hatinya. Tiada rasa.

Gambar : Kadangkala dia lebih suka tidur dan bermimpi apabila kenyataannya, menghadapi realiti seperti membiarkan diri diinjak dengan sesuka hati. Walaupun begitu, dia lebih suka menjadi pemerhati kerana penderitaan manusia adalah sebahagian daripada perang psikologi dan sosiologi yang dia amati.

Empat tahun lamanya dia memberikan ruang kepada diri untuk kembali sembuh dan hidup kembali. Tentunya kemunculan dia tidak sama seperti yang dahulukala. Bisikan marah, mahu menyeret dia kembali kepada azalinya yang dikatakan lebih baik daripada dia yang berdiri kini. Dia senyum, tidak mahu menyuarakan apa-apa. Sekadar gelengan kepala yang tidak membawa apa-apa kepada penutur bicara. Satu lubang kecil dibina, membiarkan unsur luar masuk dan merasai apa itu hatinya. Dia mahu mewarna kembali dinding yang sejuk dan kelabu.

Kelabu bertukar biru.
Pelbagai warna dilukis dan dia mulai pandai ketawa ikhlas semula.
Bentuk aneh tetapi punya terjemahan sendiri mula pandai lekat pada jiwa.
Dia bilang hari dan waktu yang entah kenapa bergerak perlahan demi kuasai rasa.
Tetapi dia terlupa, betapa cepat gembira itu datang, sepantas itu ia akan pergi.
Warna ceria hitam kembali.
Terlampau pantas.
Dia terkedu.

Kalau dulu dia perlukan tujuh hari.
Kalau dulu, tempoh penyembuhan dan bangkit kembali takwim bertukar empat kali.
Tapi kini, dia sudah lebih kenal diri.
Dia perlukan hanya lima minit untuk senyum dan berdiri.
Sedikit hembusan kalam kepada hati.
Dia boleh ketawa geli hati.
Lagi.

Gambar : Akan tiba suatu saat apabila dia tidak akan lagi jadi persinggahan terakhir sesiapa. Akan tiba masa kegembiraan dan senyuman itu tidak perlu dia dapat dari sesiapa. Kerana dia menyedari sesuatu yang menarik apabila hati dilukai, dia tidak mampu mengingati apa perasaan sebelum segalanya musnah dan pergi.

Perempuan wujud kerana ada lelaki.
Lelaki wujud kerana ada perempuan.
Saling bergantung sesama sendiri.
Itu dia sendiri boleh baca dan kenal pasti serta memahami.

Selingan :
Ketawa riang apabila membaca fakta bahawa bagaimana seseorang yang kita cintai dan mencintai boleh merosakkan sekeping hati, dan bagaimana manusia itu dengan anehnya masih menyayangi dan mengingati manusia sebegini.

Lord Zara : Menulis secara tergesa-gesa sebelum keluar dan hilang lagi. Tidak muncul selama beberapa ketika membuatkan aku menyedari, tiada siapa memerlukan manusia beku ini. Oh, aku menghargai manusia walaupun manusia tidak akan menghargai aku. Ah, kehadiran aku tidak perlukan sebarang alasan dan balasan.


Setia Sampai Mati.

Setia. Satu perkataan yang amat besar walau dengan hanya lima huruf yang berlainan. S-E-T-I-A. Setia. Ramai orang gerun dengan satu perkataan lima huruf ini. Kenapa? Mereka takut dengan masa depan sebenarnya. Apakah yang mereka ungkap itu akan berjaya mereka laksanakan pada masa hadapan? Mereka takut masa depan lain pula ceritanya. Janji setia. Aku janji akan setia pada satu benda, satu benda. Tapi mampu ke kau setia dengan benda tu? Hah. Kau takut?

Aku tak mahu cerita lebih mengenai setia dengan bahagian religious (agama) kerana ini adalah benda wajib bagi setiap orang untuk setia dengan agama dan kepercayaan mereka. Terutamanya muslim. Jangan nak cakap banyak tentang kepercayaan agama Islam aku. Kolot? Mengongkong? Cuba dalami dahulu agama ini. Kau akan tahu kenapa aku setia dengan Islam. Ahhh. Aku ilmu tak banyak. Aku tak boleh nak berbahas mengenai cerita agama ini dengan kamu semua. Jadi baik aku senyap sahaja. Kalau aku tahu pun nak berbahas, aku ni jenis tak reti nak susun fakta untuk disampaikan.

Gambar Hiasan Tak Punya Kena Mengena

Setia? Apa lagi aku setia dalam hidup aku? *fikir* Aku setia dengan janji aku. Yes. Aku akan cuba sedaya mungkin untuk mengotakan janji. Kalau tak terkota pun, aku akan mencuba sehingga titisan terakhir. Aku akan mencuba. Aku tak berani nak janji dengan orang lain. Selalunya aku kata,

"Kalau ada rezeki."
Sebab rezeki itu dari Tuhan. Dalam erti kata lain, dengan manusia lain, aku tak akan berjanji kalau aku tak pasti mampu tunaikan. Kau mencarut banyak. Jadi apa yang kau setia dengan janji nya kalau perkataan janji pun tak berani nak sebut. Nak tahu? Janji dengan diri sendiri. Berlaku jujur pada diri sendiri ialah masalah paling besar di dalam dunia manusia. Kalau dengan diri sendiri pun terkongkang-kongkang nak setia, apa entah nanti kau nak bersama dengan orang lain sampai mati? Mampu tak kau setia dengannya hidup berpuluh tahun sampai cucu cicit? Mampu? Tak? Itu semua terserah dengan keyakinan diri. Setia pada keyakinan diri.

Kau, kau, kau, takkan tahu apa yang aku janjikan pada diri aku sendiri. Yang pasti, aku setia pada janji itu. Yang pasti, aku akan cuba sedaya upaya untuk kotakan janji tu. Yang pasti, BUAT - DOA - TAWAKAL.

p/s: seperti setianya seekor anjing bernama Hachiko menunggu tuannya pulang dari stesen keretapi, walaupun realitinya, jasad tuannya itu sudah lama tidak wujud di dunia.

cuitan dari blog sendiri.

Ahad, Ogos 14

Sudah Terlanjur Menjauh Dari Tuhan.


Berikut ialah kiriman pembaca yang di nukilankan oleh Sastraboy Suhadi melalui ke email terfaktab@gmail.com. Kirimkan karya-karya anda yang menarik kepada kami di Terfaktab, sama ada penulisan mahupun komik. Jutaan terima kasih kepada Sastraboy atas artikel yang menarik ini.
__________________________________________________________________________________

Dia ambil selaras senapang patah, yang selama ini cantik ditampung di atas para yang melekat pada dinding. Dia usap setiap inci tubuh senapang itu. Dia tilik segala ruang padanya. Dia senyum.

Para yang melekat pada dinding, ditanggal, dan dibawa bersama senapang patah itu. Keduanya diletakkan di dalam briefcase-nya. Dia ke bilik.

Di ruang sebesar rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin itu, dia senyum. Dia bawa kakinya, ke arah sebuah meja solek, sebesar tiga kotak khas untuk tiga peti televisyen plasma 40 inci. Dia tarik keluar kerusi berona raja dari meja itu. Dia alihkan hingga ke bahagian beranda bilik itu. Dia senyum.

Kemudian, sekali lagi, dia pergi ke arah meja solek itu. Segala macam jenis alat solek super mahal yang diimport khas dari negara luar, disapu dengan lengan agamnya. Berterabur setiap satu di mana-mana yang sudah ditakdirkan untuk ianya jatuh. Dia senyum.

Dia ambil para yang dibawa tadi dari briefcasenya. Dia atur baik-baik kedudukannya pada meja solek itu. Setiap darjah ditentukan dengan tepat. Semuanya dihafal diluar kepala. Dia pakar matematik lulusan Harvard, dia tahu semua tentang kiraan, itu kepakarannya. Setakat mengawal kedudukan sebiji para, itu mudah. Dia senyum.

Dia ambil senapang patah yang tadi dia simpan di atas sebuah katil queen size. Seperti para tadi, dia atur kedudukannya baik-baik, muncungnya sudah dipastikan kehadapan. Dan seperti para tadi juga, segala macam kiraan sudut yang sepatutnya sudah diaturkan. Dia senyum.

Para tadi diikat pada meja. Dan senapang itu diikat pada para. Berjaya.

Dia tarik langsir yang menutupi bilik itu. Tak semena-mena biliknya dilimpahi cahaya mentari yang sungguh silau. Habuk mikro yang selama ini tersembunyi dalam kegelapan, dibogelkan terus. Lambang sudah dua minggu, bilik kosong itu tanpa penghuni.

Dia tak peduli.

Dia tarik keluar tali dawai yang selama ini menggantung kemas langsir itu.

Pada picu senapang patah itu, dia ikat dengan tali dawai tadi. Dia berjalan ke arah dinding, dengan cara gostan. Setiap langkahnya digerakkan dengan penuh hati-hati. Perlahan-lahan tali dawai itu ditarik, juga dengan penuh hati-hati. Tidak mahu ada kesilapan luar jangka berlaku.

Sebelum mencecah lima kaki dari dinding, dia berhenti.

Tali dawai itu dijatuhkan. Sebiji pen buatan Jerman, digenggam kemas. Dan menggunakan pen tersebut, dia ukir sesuatu pada dinding tersebut. Habis terkikis cat Nippon Paint berwarna peach yang melindungi dinding tersebut. Selesai.

Dia senyum. Bibirnya digetap. Bergesel gerahamnya. Dari matanya, ada air jernih mengalir. Dia masih senyum. Kepalanya ligat berpusing. Dia teringat semuanya. Dan dia masih juga senyum. Dia pusingkan kepalanya sekadar patut, untuk melihat dinding berwarna peach.

Sudah.

Dia dongakkan kepalanya, matanya terpejam rapat, dengan air matanya tak berhenti mengalir. Bibirnya dipaksakan kembangan sebuah senyuman. Di dalam hatinya, kalimat Atas Nama Tuhan bersipongang lemah, kemudian dengan pantas, dia tarik dawai itu.

Picu tertaril kebelakang, peluru yang selama ini bermukim dengan diam di dalam perut senapang itu, tersantak, dan meluncur laju, ia seakan gembira. Sekejap saja, dan sebuah kepala terburai. Sisa otaknya, terlempar ke mana-mana. 90% dari isi kepalanya, tersembur pada dinding peach tersebut.

Senyumannya yang kian disimpan sedari tadi, hilang. Lehernya sudah tak berupa. Dia kini tubuh tak sempurna.

.....

Sepuluh hari selepas itu, isteri seorang lelaki datang untuk mengambil barangannya di rumah bekas suaminya. Dia buru-buru ke bilik. Di setiap anak tangga yang dia daki, dia teringat tentang bekas suaminya itu. 1 tahun pertama perkahwinan mereka, mereka bahagia. Mereka adalah match made in heaven. Begitu juga 2 tahun selepas itu. Walau ada masalah, namun setiap satu diselesaikan dengan hikmah.

Cuma di tahun ke-4 dan 5, suaminya itu mula bersifat gila. Kekayaan menjadikan suaminya leka. Setiap masalah, hanya akan membuahkan masalah lain. Dan satu hari, hatinya yang terguris berkali-kali, bertukar menjadi marah dan benci, tatkala dia yang baru pulang dari outstation, terlihat suaminya sedang mengguliti seorang perempuan di atas katil mereka sendiri.

Di situ, dia menjerit tak sudah.



Dia lihat ada sekujur tubuh sudah digeluti serangga yang sungguh-sungguh menjijikkan. Kakinya jadi lemah, tekaknya jadi loya. Dia muntah tak sudah. Dia menangis bukan main. Lelaki yang pernah memikatnya dengan senyuman yang menggiurkan, sudah hilang. Dia meraung. Lagi-lagi apabila dia lihat ada tulisan berwarna merah yang kelihatan kering pada dinding bertintakan..

Maafkan abang, sayang.

Bekas suaminya kini sudah mati. Dan dia meraung bagai tak bernyawa lagi.

Sabtu, Ogos 13

Be Strong,Ez.I Know You Can Make It.



Ini adalah kisah ex-girlfriend aku yang nombor tiga - Ezreen Emira - yang sedang bertarung dengan penyakit kanser payudara - just in case - Ez ini adalah Mira dalam novel Awek Chuck Taylor.

Bila aku dengar berita yang kau menghidap kanser - hati aku luluh. Walaupun hampir 6 tahun kita dah berpisah - tapi kau adalah ex-girlfriend aku yang masih rapat dengan aku. Macam-macam kita dah lalui - dan kini, aku rasa sebak bila mendapat berita kau menderita sakit. Dan aku tahu sekuat mana pun perempuan itu - berita kanser payudara adalah berita yang agak sukar untuk diterima.

Minggu lepas kau baru selesai menjalani pembedahan tapi disebabkan darah kau jenis O- maka kesukaran mengganti darah bertambah rumit. Kadang-kadang aku terfikir mampukah kau terus bertahan - dengan aku dengar kau mengalami pendarahan yang sangat teruk. Darah O- - mengikut kefahaman aku adalah darah yang sukar untuk diganti. Tak ramai orang yang ada darah O-.

Ez - yang aku kenal - atau Mira dalam novel Awek Chuck Taylor - yang ramai yang kenal - adalah seorang perempuan yang kuat. Dia mampu hadapi segala apa cabaran dan rintangan. Ez yang aku kenal ialah perempuan kalis peluru - dia seorang yang kuat. Dan setakat ini berita yang aku dengar - badan kau beberapa kali menolak implan baru dalam badan sebab ini mungkin kesan dari antibodi darah O-. Aku harap kau terus gagah - kerana tak ramai perempuan macam kau. Kau jadi punca ramai perempuan untuk terus gagah.

Bila blovel(blog novel) Awek Chuck Taylor keluar pada 9 Mac 2011 - ia adalah hadiah untuk ulang tahun hari lahir kau yang Jubli Perak. Dan itu sahaja hadiah yang mampu aku berikan pada kau setelah banyak aku lukakan hati kau. Kau - tolong teruskan kekuatan - dan aku harap satu hari nanti - kau akan berjaya dengan apa yang kau ingin lakukan.

Bila Awek Chuck Taylor siap diterbitkan dan dipasarkan nanti - aku tak dapat tolong banyak - cukuplah sekadar setiap 50sen dari penjualan novel tu nanti aku salurkan kepada Tabung Kanser. Novel Awek Chuck Taylor ini adalah kisah kita, kisah aku dan kau dan Elly - dan aku rasa 50sen tu taklah banyak sangat berbanding apa yang kau dah lakukan untuk aku selama ini.

Semoga kau cepat sembuh - dan semoga kau terus kuat menghadapi cabaran ini.

p/s:Novel Awek Chuck Taylor kini sedang dalam pembikinan. Aku mohon agar cerita kita ini kita kongsi bersama kepada semua.

Follow her Twitter at @ezmira86 and give her full support to fight her disease!